homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiŽnte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dť plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 23-09-2009, 21:48
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst
Standaard Akoestische behandeling / basstraps

Het leek me leuk mijn akoestiek ervaringen met jullie te delen. Het kan misschien wel tot inspiratie dienen voor anderen.

Zodus...

Wat vooraf ging:

Naar aanleiding van de stelling van de maan Augustus ( Stelling vd maand augustus '09: "Investeer in akoestiek in plaats van in hardware." ), heb ik mij een meetmicrofoon gekocht en de akoestiek van mijn 'studio' gemeten.

Het resultaat van de meting heb ik gepost in de speciaal daarvoor aangemaakte thread ( Post hier uw meetresultaten ! ) waar, na het geven van zo veel mogelijk details (die ik voor de volledigheid hier nog eens bij ga posten), Eric Desart zo vriendelijk geweest is mijn ruimte en meting van wat dichter bij te bekijken en te bespreken.

Dit is dan de aanleiding geweest voor mij om mijn studio te gaan behandelen.

De situatieschets en meetresultaten:

Terwille van de volledigheid en de leesbaarheid van deze thread, heb ik besloten de foto's en afbeeldingen van mijn post in de resultaten-thread ook hier bij te voegen.

Hieronder de 'before' foto's, een foto met de positie van de meetmicrofoon, en een ruwe schets van mijn ruimte (die trouwens 2m30 hoog is) met de luisterpositie.

En verder de frekwentiegrafiek van de meetmicrofoon en de metingen van mijn 2 sets monitors (zijnde Alesis Monitor One MKII Active en KRK RPS G2 )

Wat is er al gebeurd:

Om te beginnen eerst iets over de Rockwool die ik gebruikt heb.
Toen ik onlangs voor een microfoontest een paar microfoons ben gaan afgeven bij DogPants, heb ik van hem een acht-tal driehoekige Rockwool-platen gekregen die hij nog had liggen (Delta 212, 800X500X60 mm. DeltaPlaat 212 - Doe-Het-Zelf producten | Rockwool Belgi√ę ).
In het verleden heb ik beroepsmatig al eens te maken gehad met Rockfon 562 ( Rockfon 562 ) en toendertijd was ik erg onder de indruk van de absorberende kwaliteiten ervan. Mijn plan was dan ook om de Delta 212 te gaan gebruiken voor cornertraps (superchunks) en Rockfon te kopen voor de basstraps.
Rockfon is echter niet zo makkelijk vast te krijgen bij de doorsnee doe-het-zelf-zaak, en aangezien ik mij misrekend had bij de aankoop van extra Delta 212 voor de cornertraps (had anderhalf pak op overschot), heb ik besloten alles met Delta 212 te maken.

Allereerst ben ik begonnen met het aanpassen van de positie van mijn monitoren. Door de constructie van het bureau waar de monitors op staan, stonden ze in feite te ver uit elkaar. Om ze zo dicht mogelijk bij elkaar te zetten ('t is nog niet voldoende, maar beter gaat momenteel niet), heb ik de hoeken van de legger waarop mijn beeldschermen staan, afgezaagd. Op dez manier heb ik beide monitors een kleine 7 centimeter naar binnen kunnen schuiven.

Volgende stap: de cornertraps.
Hier heb ik het simpel gehouden. Geen houten constructies, kaders en dergelijken. Ik heb gewoon de Rockwool platen om en om in de hoek gestapeld (vraag me niet waarom, het leek me gewoon beter) totdat ik bovenaan tegen mijn rek zat. De afwerking volgt later wel, als ik weet dat het doet waarvoor het bedoeld is.

Hierna ben ik beginnen werken aan basstraps.

Laatst gewijzigd door Pixie; 23-09-2009 om 22:10 Reden: Kleine toevoeging.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 23-09-2009, 21:48
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: Akoestische behandeling / basstraps

BassTraps:

De basstraps heb ik op deze manier gemaakt:

Het nodige materiaal:

Van links naar rechts:
  • Licht stof ( je moet er door kunnen blazen). Ik heb hier voor katoen gekozen. Iets over de €23 voor een stuk van 2m60 op 4m bij Gipi (vroegen 'De Fabriekswinkel').
  • Boormachine met een klein boortje (ik heb 2,5 mm gebruikt). Enkel nodig om de gaten voor de schroeven voor te boren om te voorkomen dat het hout gaat splijten.
  • Houten latjes. Ik heb onbewerkt ruw hout gebruikt 32mm breed, 19mm dik. (alles tezamen onder de €8 bij Brico).
  • Klein gereedschap. Schaar voor het snijden van de stof, nietmachine voor het vastnieten van de stof. Rolmeter, schroevendraaier en houtzaag spreken voor zich.
  • Rockwool (hier Delta 212 platen).
  • Motivatie (hier een Sint-Bernardus Abt 12 in een Chimay-glas ).

Werkwijze:
  1. Leg je Rockwool-platen op je werkvlak in de grootte dat je je basstrap wil hebben. Ik heb het mij gemakkelijk gemaakt en telkens een veelvoud van de platen genomen voor mijn basstraps (in dit geval een basstrap van 1000 x 800 mm ).
  2. Zaag je hout op zo'n lengte zodat je een kader hebt die op de platen ligt.

3. Monteer je kader door aan de uiteinden een gaatje te boren en de latten aan elkaar te schroeven. Het boren van een gaatje dient om te voorkomen dat je latten gaan splitten als je de schroef er in draait. Voor extra stevigheid kan je eventueel ook houtlijm gebruiken.

4. Knip een stuk stof dat aan alle vier de zijden enkele centimeters groter is dan het net gemaakte kader.

5. Leg het stuk stof in het kader en niet het rondom aan de binnenzijde van het kader.

6. Leg een lap stof op de tafel (nadat je deze hebt leeggemaakt) met de grootte van je basstrap + 2 maal de hoogte van je basstrap en het kader (lengte basstrap + 2 x hoogte basstrap + 2 x hoogte kader + 10 cm) x (breedte basstrap + 2 x hoogte basstrap + 2 x hoogte kader + 10 cm), leg daar je rockwool in het midden op en leg daar het kader op met de stof naar beneden.

7. Vouw het stof omhoog, over het kader en niet het boven op het kader. Begin eerst met ťťn lange zijde en niet met een interval van ongeveer 5 centimeter. Wanneer de eerste lange zijde gedaan is, doe je de andere lange zijde. Bij het nieten van de tweede lange zijde, druk je het best een beetje op het kader bij het nieten, zodat je automatisch het doek een beetje aanspant. Dit geeft je na afloop een mooie vlakke basstrap zonder kreuken. Na de lange zijden doe je uiteraard nog de korte zijden.

8. Het enige dat je nu nog rest, is aan de binnenzijde van het kader twee oogjes te bevestigen en tussen deze oogjes een stevig stuk draad te plaatsen om je basstrap mee op te kunnen hangen.

9. Vergeet niet om tussendoor jezelf regelmatig te motiveren (bier dat te lang staat wordt warm en gaat naar kattenpis proeven) .

En nu?

Nu ga ik me nog een flesje motivatie opentrekken.
Morgen ga ik nog ťťn basstrap maken, alle basstraps ophangen en eens opnieuw meten.
Ik ben benieuwd.

Laatst gewijzigd door Pixie; 24-09-2009 om 15:05 Reden: ge-dedialectiseerd ;)
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 23-09-2009, 21:57
Senior Member

Reputatie: DragonMusic wordt hier goed onthaald

Leuk joh, ben ook echt benieuwd naar je nieuwe meting. Ben op dit moment ook met de akoestiek van mijn hok bezig...

Succes...
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 23-09-2009, 22:08
Senior Member

Reputatie: silak2attack wordt hier goed onthaald

blijft leuk eh pixie een beetje knutselen ter verbetering van je aucoustic.
mooie duidelijke fotoīs en een duidelijke uitleg.

ps wat voor pilske edde ben de gij daor aan het nuttige..

greetzz silk
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 23-09-2009, 22:13
Moderator

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door silak2attack Bekijk bericht
ps wat voor pilske edde ben de gij daor aan het nuttige..
Hola, oppassen hť!
Een Sint-Bernardus Abt 12 van Sint-Sixtus een 'pilske' noemen is zowat heiligschennis...
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 24-09-2009, 06:36
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Nice! Leuke en leerrijke thread. Nog meer van dat.
Ben eens benieuwd naar de uiteindelijke (meet)resultaten.
Groeten!
alain
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 24-09-2009, 06:42
Vintage Member

Reputatie: gertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerd

Mooie thread! Kan je toch nog iets dieper ingaan op het motivationele aspect?

Oh ja… <edit:> blijkbaar bestaat er een of ander verband tussen je motivatie en de manier waarop je met geslachten omgaat ("de" kader, "het" stof). Ik heb datzelfde mechanisme trouwens al een paar keer aan het werk mogen zien op feestjes, wat ook daar steeds weer een fijne groepsdynamiek teweeg bracht!

Groetjes,
Gert

Laatst gewijzigd door gertvanhoof; 24-09-2009 om 06:53
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 24-09-2009, 09:11
Moderator

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertvanhoof Bekijk bericht
Oh ja… <edit:> blijkbaar bestaat er een of ander verband tussen je motivatie en de manier waarop je met geslachten omgaat ("de" kader, "het" stof). Ik heb datzelfde mechanisme trouwens al een paar keer aan het werk mogen zien op feestjes, wat ook daar steeds weer een fijne groepsdynamiek teweeg bracht!
Ik denk dat dat eerder wat Zuid-Limburgs is dat er in sluipt. Zo gemotiveerd was ik nu ook weer niet .
Bedankt voor de tip trouwens. Wij als moderator worden immers geacht het voorbeeld te geven... (of was het nu de voorbeeld ?).

Apropos, ik denk dat ik ook tussentijdse metingen ga doen.
Nu dus eentje met enkel de cornertraps en daarna nog eentje met de basstraps.
Dat zou een nog beter beeld moeten kunnen geven van wat deze aanpassingen zouden kunnen doen.

Laatst gewijzigd door Pixie; 24-09-2009 om 09:19 Reden: Kleine toevoeging.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 24-09-2009, 14:56
Moderator

Vandaag al gedaan:

Mijn laatste basstrap is af.
Deze gaat boven de luisterpositie komen tegen het plafond. Omdat het hier een hol plafond betreft (Gyproc), heb ik een extra kader gemaakt om de basstrap tegen het plafond te kunnen monteren. De bedoeling is dat ik eerst het kader tegen het plafond ga schroeven, en dan gewoon de basstrap er tegen aan klik.
Gelijk ze in de Fast Show wel eens zeggen: Easypeasy .

Voordat ik nu de basstraps ga monteren, heb ik zoals gezegd eerst eens een meting gedaan.
Ik heb enkel nog mijn Alesissen gemeten (zou moeten volstaan ter illustratie).

Nadat ik mijn basstraps heb opgehangen, ga ik nogmaals een meting uitvoeren.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 24-09-2009, 16:43
Moderator

Nog 3 metingen:

Met de bastrap achter mijn DAW:

Met die aan de tegenoverliggende muur erbij:

en als laatste met een trap tegen het plafond ter hoogte van de luisterpositie:

Foto's van de ruimte zoals ze er nu uitziet komen nog.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten