| Artikels, tutorials en interviews Tutorials, informatieve artikels, interviews met bekende (home)recorders of muzikanten, getting started guides enzovoorts. Enkel solide informatieve artikels worden hier weerhouden! Je mag natuurlijk wel feed-back geven op geposte artikels. |

23-08-2008, 17:17
|
 |
Algemeen moderator
|
|
|
|
Re: Van buiten te leren: "decibels en afgeleiden" , de basis
laat ons de uitslag weten he (*zet geld in op het evil-Eric alter ego*)
pzz
|

13-02-2009, 19:48
|
 |
Senior Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Bedankt Boppertje,
Bedankt voor de vertaling ik heb meteen uw vertaling opgeslagen daar ik geen yota engels versta
Groeten Henri
|

13-02-2009, 23:27
|
 |
Senior Member
|
|
Reputatie: 
|
|
ik ben vandaag begonnen aan een kleine samenvatting van het gehele artikel iets gemakkelijker gemaakt (hoop ik). Als ze klaar is zal ik deze eens online zetten.
begrijp me niet verkeerd, een zeer goed artikel, maar de instap drempel is nog iets te hoog vind ik omdat ik zelf 3 keer het artikel heb moeten lezen alvorens ik het echt begreep:-) hopelijk zal het voor andere mensen van pas komen
|

17-02-2009, 12:08
|
 |
Senior Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Ben klaar met de eerste 2 onderdelen dB en dB SPL het begin is nog een beetje vaag en moet nog stukje herwerkt worden. Hopelijk zijn er mensen die even de tijd willen nemen om het te bekijken en misschien kan dit later als het afgewerkt is aan de gids toegevoegd worden?
|

17-02-2009, 12:21
|
 |
Senior Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Goede samenvatting,Tijmerd. Heel overzichtelijk en duidelijker dan het origineel. Ik ga er vanuit dat je de gegevens uit het origineel goed omgezet hebt dus het zal allemaal wel kloppen he. Thx voor de inbreng!
grtz
Jonas
|

18-02-2009, 10:04
|
|
Junior Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Boppertje, Tijmerd,
zijn jullie zeker van de waarde van het kleinst door de mens waarneembare geluid? Absolute threshold of hearing - Wikipedia, the free encyclopedia
Ik kom telkens als praktische waarde 20 µPa (micro Pascal) tegen. Ik heb dat nog niet omgerekend naar Watt/m².
Misschien is het sterk om meteen in het begin van het artikel te stellen dat de dB een vergelijking is van 2 waarden. Nu wordt er al van in het begin gefocust op SPL.
Maar wel een mooi initiatief om een gevatte tekst over de dB te maken!
Johan
|

18-02-2009, 12:47
|
 |
Senior Member
|
|
Reputatie: 
|
|
20µPa == 0,000 020Pa
mijn tekst in in principe een herwerkte versie van de vertaling door boppertje 
Laatst gewijzigd door Tijmerd; 18-02-2009 om 12:48.
Reden: wat vergeten
|

04-03-2009, 10:33
|
 |
Senior Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Ok ik heb eindelijk de het artikel afgewerkt en hoop da mensen hier iets mee zijn. Als er iets niet goed uitgewerkt is, of toch nog vaag blijft let me know en zal dit dan proberen aan te passen! Ik heb allesinds heel veel bijgeleerd door het herschrijven van het artikel
ik zal het later misschien nog iets beter uitwerken zodat inderdaad het begin iets beter te volgen is zoals hierboven gevraagd werd. Natuurlijk decibel is iets abstracts is dan ook redelijk moeilijk om over te beginnen schrijven.
naar de moderatoren toe:
Misschien kan dit artikel aan de gids toegevoegd worden, want uiteindelijk is het wel zeer belangrijke informatie
|

08-03-2009, 19:25
|
 |
Senior Member
|
|
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tijmerd
Ok ik heb eindelijk de het artikel afgewerkt en hoop da mensen hier iets mee zijn. Als er iets niet goed uitgewerkt is, of toch nog vaag blijft let me know en zal dit dan proberen aan te passen! Ik heb allesinds heel veel bijgeleerd door het herschrijven van het artikel 
|
Tijmerd,
Ik heb geen tijd/energie nu om hier mee bezig te zijn, maar die tekst dient review.
Jij geeft een getal Rho = 400 als densiteit van lucht. Die rho als Grieks symbool (zie niet direct hoe dit te enteren) is inderdaad densiteit. En densiteit is kg/m³. Lucht weegt toch geen 400 kg/m³ niet?
Dat getal is ca 413 (Zo) maar is de karakteristieke akoestische impedantie van lucht en het resultaat van rho*c waarbij c de snelheid van het geluid is.
Kijk even hier:
Acoustic impedance - Wikipedia, the free encyclopedia
En je moet voorzichtig zijn hoe je de relatie druk intensiteit en vermogen formuleert. De dB waarden komen ca overeen in vrij veld situaties, maar niet in afgesloten ruimtes (95% gebruik hier in studio fora) of wanneer reflecties of andere zaken meespelen.
Als ik de energie vindt ga ik hier wel eens door, maar voor nu: voorzichtig met dit document.
Laatst gewijzigd door EricDesart; 08-03-2009 om 19:32.
|

09-03-2009, 09:19
|
 |
Algemeen moderator
|
|
Reputatie:  
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EricDesart
Tijmerd,
Dat getal is ca 413 (Zo) maar is de karakteristieke akoestische impedantie van lucht en het resultaat van rho*c waarbij c de snelheid van het geluid is.
|
Excuses aan allen, was destijds incorrect vertaald door mij  .
Uit oorspronkelijke tekst:
where r (the Greek letter rho) is "air impedance" -- a constant which is determined by atmospheric pressure, air temperature, and so on. For normal conditions, and at room temperatures, the value of r is very close to 400.
Deze kan je trouwens ondertussen op deze link terugvinden:
Articles - What's your dB IQ?
|
| Discussietools |
|
|
| Weergave |
Lineaire weergave
|
Regels voor berichten
|