homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps > Special: Mic Shootouts

Mededelingen

Special: Mic Shootouts In deze zone vind je alle microfoontests of "shootouts" terug. Je kan hier talloze microfoontests beluisteren. Enkel moderatoren kunnen discussies van het mic forum naar hier verhuizen mits ze voldoende interessant zijn als mic shootout.

Bekijk resultaten enquête: Welke zijn jouw favoriete mics (je mag op meerdere stemmen)?
Mic 1 6 33.33%
Mic 2 5 27.78%
Mic 3 6 33.33%
Mic 4 2 11.11%
Mic 5 5 27.78%
Mic 6 0 0%
Mic 7 3 16.67%
Mic 8 2 11.11%
Mic 9 4 22.22%
Mic 10 6 33.33%
Mic 11 2 11.11%
Mic 12 1 5.56%
Mic 13 7 38.89%
Mic 14 2 11.11%
Mic 15 0 0%
Mic 16 1 5.56%
Mic 17 0 0%
Mic 18 0 0%
Mic 19 3 16.67%
Mic 20 7 38.89%
Mic 21 2 11.11%
Mic 22 5 27.78%
Mic 23 0 0%
Mic 24 8 44.44%
Mic 25 3 16.67%
Mic 26 3 16.67%
Mic 27 1 5.56%
Mic 28 3 16.67%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 18. Je mag niet stemmen in deze enquête

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #111 (permalink)  
Oud 07-02-2010, 19:44
Limited

Reputatie: Mesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstraling
Standaard Re: Mic shootout - Daking mic pre/one

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boeklanoei Bekijk bericht
Toch zou ik wel eens een echte opname verschil willen horen met een goede artiest door een 4 verschillende mic/preamp setup van: 800-1000 euro's en een 1500-2000 euro's en een dik overdrven contrast met een manley preamp en manley gold condesator of zo ala: 15.000-18.000 euro setup. En dan nog daar iets tussen in. Om gewoon echt eindelijk eens iets echt te kunnen beoordelen, iets tastbaars te krijgen.
die ga je dan ineens op Top-speakers in een Top-ruimte die je érg goed kent moeten beluisteren, zodat alle nuances volledig tot hun recht komen..

want daar gaat het om.. nuances..

hoe hoger het marktsegment waar je inzit hoe "kleiner" het verschil eigenlijk wordt, maar hoe kritischer men net tegenover die kleine nuances gaat staan..
het gaat niet meer om "beter"..
bij een laag budget kijk je naar "cleane gain" en "hoeveel ruis"

bij wijze van spreken kies je tussen groen en rood.. net zoals een kleuter basiskleuren kiest..

bij hi-end materiaal is het eerder kiezen tussen wélke van de ontelbare verschillende tinten rood je gaat nemen.. zoals een schilder zijn kleuren kiest en mengt afhankelijk van wat hij op dat moment nodig heeft..
en zo'n kleurenkeuze vraagt gewoon ervaring..
het ene rood is niet béter of mooier dan het andere, maar wél beter geschikt in dié bepaalde situatie..
je moet dus élke keer gaan aanpassen aan de situatie en de sterkte van een goeie engineer gaat er net om om te kunnen inschatten wélke kleur het beste past in wélke situatie..
Met citaat reageren
  #112 (permalink)  
Oud 08-02-2010, 03:06
Senior Member

Reputatie: boeklanoei is op goeie weg

Zit wel iets in. Complimenten voor de vergelijking. Zo heb ik het nooit echt bekeken.
Met citaat reageren
  #113 (permalink)  
Oud 16-02-2010, 18:59
Active Member

Reputatie: ramonow is op goeie weg

misschien wat laat, maar kwam dit nu pas tegen, en heb er ook even voor gezeten. ik had nog niks gezien. en ik had ook verrassende ogen toen ik ze vergeleek met de mics die het waren.
maar mensen wat is dit moeilijk zeg. je raakt snel gewend aan de sound die het draagt. een snelle mening is dan ook belangrijk en vaak switchen van fragmenten is dan ook wel aan te raden volgens mij.
mijn bevindingen:

mic 1 : klinkt zeer goed
mic 2 : zeker niet slecht, zit wel onder niveau van 1 vind ik
mic 3 : klinkt zeer goed
mic 4 : niet mijn smaak
mic 5 : vies hoog
mic 6 : aardig, maar vind de "mmmmm" tonen niet mooi
mic 7 : opzich wel aardig, maar de bij geluiden vallen veel op
mic 8 : iig niks voor "solo" vocalen, schel
mic 9 : idem./ schel
mic 10: idem./ ook schel
mic 11: beetje hoog af je hebt een oldskool radio
mic 12: te woelerig
mic 13: in het mid een zeer irritante freq.
mic 14: idem maar dan in het mid hoog
mic 15: woelerig met veel rommel er bij
mic 16: woelerig met rommel
mic 17: ook woelerig iets helderder dan de vorige 2.

ik ging hier weer even naar de eerste paar mic's.
maar jeetje wat een verschil.

mic 18: irritatie, klinkt niet vol. alsof er een aantal freq. zijn geboost.
mic 19: klinkt vrij neutraal.
mic 20: klinkt zeer goed vind ik, zit wel een irritante laag frequent toon .
mic 21: klinkt niet vol. veel boost in het mid, niet helder
mic 22: redelijk, wel woelerig.
mic 23: niet lekker,
mic 24: klinkt krachtig, maar iets te scherp
mic 25: te scherp, alsof er een groot laag af op zit
mic 26: is het ook niet. te veel mid
mic 27: klinkt wel heel warm, maar wel te woelerig
mic 28: klinkt lekker, wel aan de schelle kant vind ik
Met citaat reageren
  #114 (permalink)  
Oud 15-11-2011, 20:43
Junior Member

Reputatie: Katya85 is op goeie weg

ADK S7, ADK Vienna, AKG SolidTube, Neumann TLM 103 en Brauner Phanthera zijn absoluut mijn favorieten!

Waarom? Omdat ik voor zang een open, helder microfoon meer prefereer dan een donkere, zwaar klinkende mic.

Trouwens, ik geloof dat AKG SolidTube discontinued is nu en ADK S7 is moeilijk te krijgen, kan geen 1 online winkel vinden die het verkoopt.

ADK Vienna is voor mij kwa budget dan meer toegankelijker. Ik zal deze overwegen en zelf testen!

Mocht ik ooit rijk worden of het geld kunnen missen dan koop ik meteen een Brauner Phanthera. Wat een prachtmicrofoon is dat zeg! Over een paar jaartjes ben ik zeker trotse eigenaar.

Wat Neumann betreft is de TLM 103 iets te duur, maar ik vraag me af of Neumann TLM 102 dan geen goede, betaalbare alternatief zou kunnen zijn. Zou het kunnen? Of zit er teveel verschil tussen beide mics?

O ja als budget mic vind ik de M-Audio Nova trouwens niet slecht, maar ik meen wel wat ruis te horen. In ieder geval is de uitspraak niet zo helder als bij de andere mics.

Laatst gewijzigd door Katya85; 15-11-2011 om 20:48
Met citaat reageren
  #115 (permalink)  
Oud 16-11-2011, 08:24
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

ADK vind je ( in België ) bij Bart van Pro-Life. Als dat niet te ver is voor je kun je waarschijnlijk wel een afspraak maken om te testen. Misschien kent hij ook wel wat Nederlandse verdelers?
Met citaat reageren
  #116 (permalink)  
Oud 16-11-2011, 14:30
Junior Member

Reputatie: Katya85 is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plonserd Bekijk bericht
ADK vind je ( in België ) bij Bart van Pro-Life. Als dat niet te ver is voor je kun je waarschijnlijk wel een afspraak maken om te testen. Misschien kent hij ook wel wat Nederlandse verdelers?
Oh nee hoor, dat is niet te ver! Ik kom vaak in Antwerpen. Mijn vriend woont daar namelijk. Dan kan ik meteen langs Lokeren, mocht ik nog geen ander mic op het oog hebben tegen die tijd.

Bedankt voor de website trouwens!
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten