homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Artikels, tutorials en interviews

Mededelingen

Artikels, tutorials en interviews Tutorials, informatieve artikels, interviews met bekende (home)recorders of muzikanten, getting started guides enzovoorts. Enkel solide informatieve artikels worden hier weerhouden! Je mag natuurlijk wel feed-back geven op geposte artikels.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 13-09-2009, 23:34
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie
Standaard Stelling vd maand september '09: "Mix nooit zelf de opname van je eigen band. "

Welkom bij onze vijfde "stelling van de maand"! Hier verzamelen we al jullie meningen rond één, ietwat controversiële, stelling.

Deze maand richten we ons vooral op wie in een band speelt én die band ook zelf opneemt.

Dit is onze stelling:
Je kan nooit goed je eigen vocals of instrument in de mix plaatsen en beoordelen. Een fris extern oor kan zoveel verschil maken.
Alle meningen zijn welkom hieronder. Hou het netjes, blijf on-topic (elk antwoord moet rechtstreeks in verband staan met de stelling) en gebruik duidelijke argumenten.

Off topic posts worden hier niet toegestaan, en zullen zonder verdere waarschuwing verwijderd worden.

Aan jullie het woord!

Laatst gewijzigd door billybear; 13-09-2009 om 23:59
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 13-09-2009, 23:48
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Stelling vd maand septembe '09: "Mix nooit zelf de opname van je eigen band. "

Live, acoustisch, samenspelend, moet je ook je eigen stem en instrument "in de mix" plaatsen. De dynamiek aanvoelen, volumes, speelstijl aanpassen. Niet teveel domineren, ruimte laten, etc.

Als je genoeg afstand kunt nemen van je eigen stem en instrumenten denk ik zeker wel dat je dit ook in een opnamesituatie met goed resultaat kunt doen. Dat afstand nemen is wel iets dat echt geleerd moet worden, en er zullen wat vreemde "gevoelens" en "intuities" in tegenstrijd zijn met gewenst resultaat en moeten worden onderdrukt of uitgesloten.

Jaloezie bijvoorbeeld. Mìjn stem zachter dan die andere, mijn solo móet luider. Of gene: die stem of solo juist onhoorbaar zacht omdat ik me ervoor schaam etc.

Een fris oor kan zeker helpen, maar sommige muzikanten maken nu eenmaal de mooiste muziek in hun eentje in een studio (Elliot?).

Een klankbord als Homerecording werkt goed voor mij.

Rikke
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 14-09-2009, 00:57
Senior Member

Reputatie: AzimuthZero is op goeie weg
Standaard Re: Stelling vd maand september '09: "Mix nooit zelf de opname van je eigen band. "

Wij zijn momenteel een project van 3 jaar aan het afronden. Al de composities, opnames en editing is gebeurd in mijn homestudio. De opname van de vocalen en de mix laten we doen in een HD studio (uitbesteding).

Na 3 jaar heb ik de betreffende nummers reeds zoveel keren gehoord dat ik ze (bijna) beu ben

Na de eerste zangopnames besefte ik, door toedoen van een externe kracht, dat er véél meer in onze muziek zat dan dat ik dacht. De producer deed een ferme job en inspireerde ons om méér te doen met onze composities. Bij een eerste pre-mix merkte ik ook dat de vakkundige hand van een pro je muziek héél anders doet uitkomen... De muziek klinkt veel voller en overtuigender. Ik ga hier even tegen mijn eigen winkel spreken, maar als muzikant heb ik in de studio véél meer aan de techniekers/producer dan aan mezelf. Gewoon omdat door afstand te nemen en je nummers los te laten, er soms veel interessante dingen komen boven te drijven. De muzikale input komt van jezelf en de composities ook, maar zo'n engineer hoort al snel hoe je bijvoorbeeld 'n snare vetter en overtuigender kunt laten klinken. Dingen waar je doorheen de tijd 'vrede' met hebt genomen en hebt met leren leven... Het is de optelsom van deze details die door een pro-mixer gehaald wordt en hét verschil maakt in je eindresultaat. Maar ik beschouw mezelf dan ook meer 'muzikant' dan 'technieker'. Mijn DAW is enkel een toegang tot creatie.

Wanneer je bijvoorbeeld in een band met 4 mensen zit, dan kan er best 1 persoon 'met visie' naar de mix gaan en de technieker dirigeren in de richting waar de sound naartoe moet. In onze groep hanteren we deze vuistregel en die schijnt goed te werken.

Bij mij geldt deze stelregel dus zeker...
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 14-09-2009, 09:57
Senior Member

Reputatie: Splanky wordt hier goed onthaaldSplanky wordt hier goed onthaald
Thumbs up Re: Stelling vd maand september '09: "Mix nooit zelf de opname van je eigen band. "

Niet mee eens!

Ik denk dat – ondanks dat de eigen stem nogal eens ‘vreemd’ mag klinken in de eigen oren – het prima mogelijk is nog steeds de juiste balans en dynamiek te horen passend bij het te mixen nummer.

Wél denk ik dat een externe partij (producer o.i.d.) soms bepaalde zaken kan aanstippen die je zelf niet meer hoort in een nummer. Wanneer je (te) veel tijd aan een nummer gespendeerd hebt kan het erg lastig worden kritisch te kijken naar wat het nummer goed doet of juist niet.

Ik herinner me hierbij een situatie die zich voordeed toen we ooit met onze Ska-band wilden gaan opnemen. We bedachten dat ’t slim voor ons was een externe partij onze muziek tegen het licht te laten houden, zodat we die zo goed mogelijk op plaat konden krijgen. Hij zou met name moeten kijken naar de kracht van onze composities. Theo van Rock (Theo van Eenbergen) stortte zich vol overgave op deze job en had natuurlijk ook de nodige op- en aanmerkingen. Het was érg moeilijk ons in zijn adviezen te schikken, daar we voor ons gevoel ‘onze kindjes’ geweld moesten aandoen.
Uiteindelijk bleek ná de opnamen overigens dat hij over het algemeen vollédig gelijk gehad had!

Groet’n
Splanky
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 14-09-2009, 10:12
Vintage Member

Reputatie: Patatje wordt hier goed onthaaldPatatje wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Stelling vd maand september '09: "Mix nooit zelf de opname van je eigen band. "

Infeite kan men wel de eigen band opnemen en mixen als men wat goed materiaal in huis heeft.
Het is ook wat dicipline in het niet willen doen uitspringen van het eigen instrument.
Soms hoor je als er iets gemixt is door een gitarist bvb., die gaat zowiezo dan vaak de eigen gitaar te veel naar voor gaan plaatsen, dit is in soundbites ook al een aantal keren voorgevallen dat je kon raden welk instrument de persoon die mixte had ... dus afstand nemen en alles in balans zetten.
Ik speel als hoofdinstrument bas maar ik had vroeger net de eigenschap om die te ver soms weg te duwen omdat ik net rekening ging houden dat het niet te veel gaat opvallen wat dan ook weer niet goed was, ik moest dus ook algemeen leren luisteren.

Velen en ik nemen ook eigen nummers op waarbij we dan de instrumenten inspelen en soms zingen (ik ben wel geen zanger maar er zijn er op de radio ook zulke maar die het denken wel te zijn) en we mixen dan ook, dus ergens gaan we wel neutraal leren luisteren en proberen het nummer zo goed mogelijk te maken, dus waarom geen eigen groep dan opnemen !

Ik zou enkel één uitzondering maken, als het commercieel gezien wordt en voor grote oplagen in CD verkoop dan direct de grote studio in, laten opnemen en mixen en nadien masteren. Maar om gewone démo's of eigen werk vind ik indien wat op de hoogte en goed materiaal in het bezit dat men dit best zelf wel kan.
Een eigen homstudio waar je niks mee doet of aan hebt of uit bijleerd ... wat staat die er dan te doen

Patrick.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 14-09-2009, 10:39
Senior Member

Reputatie: Zaphod is op goeie weg

Het zijn eigenlijk 2 stellingen he:

Citaat:
Je kan nooit goed je eigen vocals of instrument in de mix plaatsen en beoordelen.
Niet mee eens: Het kan wel als je een niet te groot ego hebt en als het je lukt om objectief naar een mix te kijken. Ik heb zelf vaak dat ik iets maak/mix en dan vind ik het goed maar dan weet ik dat ik 2 dagen nodig heb om het te 'reviewen'. Het komt wel eens voor dat ik dan minder tevreden ben.

Citaat:
Een fris extern oor kan zoveel verschil maken.
Wel mee eens. Meedere oren horen meer. Meerdere inzichten geven een groter inzicht. etc. etc. Ik heb geleerd door zelf te ontdekken. Tryal & error zeg maar. Maar ik heb ook geleerd van de inzichten van anderen.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 14-09-2009, 11:46
Groupie

Reputatie: jniet heeft een prima uitstralingjniet heeft een prima uitstralingjniet heeft een prima uitstraling

Hoi,

Wat mij betreft ligt de waarheid in het midden...

Ikzelf vind het af en toe fijn om tips van buitenaf te krijgen. Zo hebben wij net een nieuwe zanger, iemand met best wat ervaring, en die beoordeeld de nummers dan zonder voorkennis en die geeft toch weer bruikbaar commentaar, waarvan je denkt verrekt.... dat is ook een manier. Het geeft de nummers die je al een hele tijd speelt weer een andere dimensie. Eigenlijk een beetje hoe AzimuthZero het beschrijft. Zo zie ik een derde/producer ook, ik hoor dit ook terug van veel bands om mij heen. De meeste werken hun nummers helemaal uit en nemen alles zelf op, maar gaan aan het eind van het proces toch met een producer aan de slag om toch dat onafhankelijk oordeel te krijgen (al bestaat onafhankelijk oordeel natuurlijk niet echt, want iedereen denkt vanuit zijn eigen preceptie!) Voor mij is een derde/producer dan ook een creatief verlengstuk.

Zo kan het ook met het mixen van je eigen werk zijn, ik heb soms het idee dat je bepaalde mogelijkheden overslaat omdat afstand ervan nemen vaak lastig gaat. Maar dat is toch iedere persoon voor zich. En inderdaad het soundbite deel van Homerecording is ook een goede spiegel!

Johan
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 14-09-2009, 16:28
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Ik neig naar waarheid in de stelling.

Ik verklaar me nader: Er werd nu al een paar keer aangehaald dat je je eigen "ego" aan de kant moet kunnen plaatsen, zodat je je eigen instrument/zang niet uitdrukkelijker in de mix plaatst. Dat klopt, en hier ga ik mee akkoord. Maar...

Met fullcirclebroken hebben we op ons laatste wapenfeit per song gemiddeld zo'n 16 gitaarlijnen. Vaak zijn dit heel kleine details, soms ook volledige lijnen. Hoewel we pré-producties gedaan hebben waar we tevreden mee waren, is in dé studio de meerwaarde van een extrene engineer meer dan gebleken. Wij hadden onze basislijnen die we live spelen, en daarrond kwamen dan de extra's, de quinten, de verzwaringen, de bijkomende melodie,... Dankzij de engineer kwamen we tot de vaststelling dat sommige "bijkomende" lijnen veel mooier en muzikaler klonken en een dus veel prominentere plaats in de song verdienen, al dan niet ten laste van je "live" riff.

Het zijn zo'n zaken die een song plots echt "af" maken en die je zelf volgens mij niet meer gaat horen. Ook al omdat je te weinig afstand kan nemen van het kind die je intussen al enkele maanden stevig in de armen hebt.

Een ander voorbeeld, zo cliché als het maar is, maar een gitaaramp met véél gain moet je voor opnames 99% van de keren minder gain geven om op opnames ook te werken. Hoewel ik dit weet, zal die externe engineer nog kritischer (en waarschijnlijker ook méér) de gain instelling van je amp gaan aanpassen.

Wat niet wegneemt dat je als muzikant betrokken moet blijven bij het mix-proces. Maar het kan volgens mij gen kwaad zo af en toe eens de mix-room te verlaten en een paar uur later terug binnen te wandelen. Dan hoor je véél beter, én met een fris oor (!), de aanpassingen. Dan kan je volgens mij beter oordelen of de mix in de goede, dan niet slechte, richting gaat.

Het is geen unaniem akkoord met de stelling, maar ik neig er dus heel sterk naar.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 14-09-2009, 17:59
Limited

Reputatie: Mesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstraling

alles is zowat gezegd denk ik..

Ik ben ervan overtuigd dat je wél je eigen band of eigen opnames kan mixen, zolang je in staat bent om er afstand van te nemen en het te behandelen als een niet-eigen band..
Je moet je dus gewoon in de positie van neutrale mix-engineer kunnen verplaatsen..

En ik ga het zelfs verder door trekken. Vaak hoor je aan een mix, al dan niet van je eigen band, dat de mix-engineer een bepaald instrument speelt..
vooral bij Live-mixen is dat érg opvallend.. een toetsenist die een band mixt gaat de toetsen altijd véél te dik op de mix leggen, een drummer gaat té veel nadruk leggen op de drums, gitaristen gaan gitaren meer naar voor halen..
da's perfect normaal, want dat is het deel van de mix waarover je je het zekerst voelt..
Het enige wat je op zulk moment moet doen is het beseffen en je oren en je verstand gebruiken..

Zelfs al ben je geen muzikant en speel je geen instrument, zélfs dan is die valkuil er..
als je 10 jaar dezelfde band mixt ga je dingen automatisch anders mixen, en daarvoor moet je opletten..
Zo ga je geleidelijkaan de stem steeds stiller en stiller zetten, tot je de vocals zelfs hoort als ze er niet zijn.. omdat je hersenen gewoon zijn om ze daar te horen en ze dus ook zùllen horen.. ook al zijn ze er niet..
op zo'n moment moet je met je verstand mixen en de vocal er dubbel dik opleggen en je verplaatsen in het publiek die énkel en alleen voor die zanger of zangeres komen en dan ook die teksten loeihard willen horen..
een mix maak je voor je publiek, niet voor jezelf.. mixen doe je in de eerste plaats met je verstand. je oren zijn gewoon een (erg belangrijke) tool.

en eens je dit doorhebt en kan toepassen, kan je éender wat en eender wie mixen.. ook je eigen band of je eigen muziek.

uiteraard blijft het belang van een second opinion niet te onderschatten.. maar da's een algemene levenswijsheid, die toevallig ook toepasbaar is op muziek..
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 14-09-2009, 18:01
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd

een tussenconclusie is dus wel te vatten in het begrip: "afstand nemen" dacht ik zo.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten