homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Mededelingen

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 09-05-2006, 15:41
Junior Member

Reputatie: Jimbo is op goeie weg
Standaard Zijn er nog 4-track gebruikers?

Ik heb sinds kort ook een ministudiootje gebouwd. Bestaat uit een yamaha 4 sporen recorder nog lekker op cassettebandje, een 16kanaals Mackie mengtafel, een serie Shures en om het af te spelen een paar honderd Watt PA-versterker en speakers.

Het opnemen geeft tot nog toe geen problemen. Vette sound van vooral het drumstel, daar hebben we de iedale miking voor gevonden. Voor gitaar zitten we dichtbij. Bas gaat gewoon rechtstreeks en klinkt dan goed.

De vraag is echter: Het Pingpongen van bijvoorbeeld een drumstel. Wanneer je track 1,2 en 3 naar track 4 kopieert, wat gebeurt er dan met het stereobeeld? Gaat alles maximaal naar rechts omdat 4 feitelijk rechts is? Het geluid van 1,2 en 3 kun je pannen zodat er een mooi stereo geheel ontstaat, maar wordt dit stereo beeld ook zo overgekopieerd? Snapt u allen wat ik bedoel?

Experimenteel uitzoeken kost enorm veel tijd (je weet wel spoelen enzo)

Heeft iemand misschien ervaringen met dit ping pongen?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 09-05-2006, 15:50
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Zijn er nog 4-track gebruikers?

Hi Jimbo, ik heb vroeger veel met 4-track gespeeld. Met het antwoord moet ik je spijtig genoeg teleurstellen. Als je drie tracks pingpongt naar een vierde, dan gaat het stereo beeld verloren. Je kan alleen bepalen hoeveel je van elke track naar 4 wil recorden, niet waar die gepositioneerd zijn. Achteraf kan je track 4 als een geheel in het stereo beeld plaatsen, maar niet de apparte instrumenten. Da's één van de grote beperkingen op 4-track. Als je drum stereo wilt houden moet je daar dus minstens twee tracks aan spenderen, al dan niet gedeeld met andere instrumenten.

Veel succes!
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten