homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 01-09-2009, 13:24
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie
Standaard Nieuwe mic shoot-out - tips

Beste forummers,

Ik ga, in navolging van een vorige thread (zie Mic shootout: Great River ME 1NV) binnen enkele dagen een nieuwe mic shoot-out doen. Deze keer met - dankzij de bereidwillige medewerking van Pixie - nog een stuk of wat méér mics, en doorheen een UA LA-610 of Daking pre mic preamp.

Ik had graag vernomen of er van jullie kant opmerkingen/tips/suggesties tot verbetering zijn omtrent/in vergelijking tot de vorige thread, kwestie van er rekening mee te kunnen houden.

Indien niet, dan hanteer ik dezelfde werkwijze als voorheen.

Alvast bedankt!
alain
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 02-09-2009, 12:20
Member

Reputatie: Backbone is op goeie weg
Standaard Re: Nieuwe mic shoot-out - tips

Ik zou graag de verschillende merken niet genoemd willen hebben. Niet als tekst en niet in de audio files. Dit omdat er dan geen vooroordeel gecreëerd kan worden. Als men al hoort dat er bv een Neumann gebruikt gaat worden gaat men ook hier kritischer naar luisteren. En ga je er al vanuit dat dit een goede opname moet zijn. En bij een minder merk skip je de track al omdat je denkt dat hij slecht klinkt (is maar een voorbeeld).

Doe er een tekst bestand met welke hardware er gewerkt wordt bij, die weer verwijst naar de juiste audio files.

Bij het niet weten van de gebruikte hardware hoor je welke mic e.d. jouw voorkeur heeft en dit kan dan opgezocht worden in een tekst bestand welk merk het was.

Misschien een idee .
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 02-09-2009, 12:26
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd

Eén integrale pagina waar alle mic tests instaan. Bij de vorige had je ze ook nog mooi onderverdeeld in types. Kun je ze daarbij zetten? Dan nemen we de volgende keer al mijn oude dynamische mics ook mee en kunnen we die er ook bijdoen
Rikke
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 02-09-2009, 14:38
Senior Member

Reputatie: TheMole wordt hier goed onthaaldTheMole wordt hier goed onthaaldTheMole wordt hier goed onthaald

Misschien een moeilijke, maar een betere controle of de pitch en het volume van de stem (elke take op ongeveer dezelfde toonhoogte, aan ongeveer hetzelfde volume) zou mss wat duidelijker vergelijkingsmateriaal opleveren. Maar hoe je dit nu makkelijk kan bekomen is natuurlijk een andere vraag...
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 02-09-2009, 16:17
Moderator

Reputatie: Mauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatie

Heel simpel TheMole. Je wilt een bron meerdere keren opnemen maar het moet wel de zelfde klanken hebben en freq-vinger afdruk. Denk maar eens aan re-amping van gitaar partijen.
Wat je doet is dat je een stem partij opneemt (zo droog en liniear mogelijk zonder enige compressie/eq) en die weer afspeelt via een luidspreker. Vanuit dat punt kan je dus verschillende mic's op de luidspreker zetten.
Ok ik weet dat het niet geheel hoort zoals met een echte zanger in de booth. Maar je hebt geen last van een vermoeide stem, altijd zelfde pitch hoogte en precies de zelfde takes dus je kan heel goed A/B testen door in je daw solo/mute te gebruiken.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 02-09-2009, 17:22
Senior Member

Reputatie: Livius wordt hier goed onthaaldLivius wordt hier goed onthaald

+1 voor Mauce

Ik denk ook dat dit een beter vergelijkend beeld gaat geven. Ik zou wel nog steeds alle mics één voor één opnemen (met de capsules zo veel mogelijk op de zelfde plaats tov de speaker) en niet alle mics er in een hoopje voorzetten, maar dat spreekt voor zich denk ik..
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 02-09-2009, 17:27
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Hmmm. Daar hebben jullie een punt. Ik denk na hoe ik de shoot op die manier zou kunnen organiseren...
Dank voor de tips.
Vriendelijke groet!
alain
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 02-09-2009, 17:58
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Kan er ook met een ander sound-signaal gewerkt worden? Bv. een gitaaramp, of een snare, of een blazer, of...

Vooral omdat ik nog opzoek ben naar micro's om instrumenten te capteren.

Wanneer zou die test doorgaan? Ik kan altijd een serie gitaaramps aanleveren, mocht het nodig zijn.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 02-09-2009, 18:16
Vintage Member

Reputatie: Mathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstraling

Je moet wel zorgen dat de gebruikte speaker zo perfect mogelijk is...

Anders gaan betere micros méér de tekortkomingen van de speaker weergeven, en zo dus slechter uit de test komen.

Vergelijkende mic tests zijn altijd erg moeilijk als je zelf niet aanwezig bent in de studio, daar merk je immers meteen hoe een micro werkt (of niet werkt) op een bepaalde stem of instrument, omdat je ook de akoestische klank ter vergelijk hebt.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 02-09-2009, 18:49
Senior Member

Reputatie: Joram wordt hier goed onthaald

Heb je dan wel een vergelijking van hoe de microfoons op stem reageren...
alles wordt dan toch bepaald door de initiële microfoon en de monitors. Ben echter wel niet echt zeker van m'n stuk maar zou graag anderen hun mening hierover horen.
@Dogpants Als je nog microfoons wilt voor de shootout wil ik zeker m'n steentje bijdragen (woon in gent).

Joram
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten