homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Mededelingen

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 23-04-2006, 18:49
Senior Member

Reputatie: Guerno is op goeie weg
Standaard meerdere sporen

Hallo iedereen

ik ben nieuw op het forum en ik zit met een paar vraagjes. Ik ben al geruime tijd met opnamen bezig (zij het zeker niet professioneel) en het boeit me zo erg dat ik er al veel te veel over heb gelezen en meer tijd in gestoken heb dan eigenlijk gezond is maar swat...

Ik neem nu op met mengpaneel op de pc aangesloten. Dit heeft als gevolg dat ik maar één spoor tegelijk kan opnemen. bijvoorbeeld voor drum is dit echt niet handig omdat ik de drum altijd als één geheel moet opnemen. Ik vraag me dus af wat ik heb best zou doen om op verschillende sporen op te nemen.

Ik vraag me af wat er zoal bestaat daarin.

ik weet ondertussen dat je een geluidskaart kan kopen met verschillen ingangen. Dit kan ik doen maar hoe werkt dat dan met het mengpaneel? heb je dan ook per ingang een uitgang op je mengpaneel. Als dit zo is, kan er me iemand merknamen/types doorgeven die aan te raden zijn. Ik kan ook rechstreeks natuurlijk de drummicro's aansluiten op de pc maar ik werk liever met een mengpaneel.

Van de tweede optie ben ik niet zeker. M'n vraag is of het bestaat. Een mengpaneel die alles binnenkrijgt, langs één output naar buiten gaat maar die het langs één of andere ingang op je pc, het toch mogelijk maakt om te multi-tracken? Bv Firewire heb ik al een paar keer tegengekomen. Kan dit met deze ingang? Dat je dit als uitgang op je mengpaneel hebt en dan zo binnengaat in je pc en dat je pc weet dat er per kanaal een ander spoor is?
Dit zou wel fantastisch zijn want dan hoef ik geen geluidskaart te kopen.

Kan iemand alstublieft uitleg geven over de mogelijkheden van de eerste optie en kan iemand me vertellen of m'n tweede optie eigenlijk wel bestaat???

bedankt op voorbaad.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 23-04-2006, 19:12
Senior Member

Reputatie: upperlip wordt hier goed onthaald
Standaard Re: meerdere sporen

Er zijn verschillende mogelijkheden om al je tracks binnen te krijgen op je pc.

Je hebt bvb preamps die een digitale output hebben, zoals de presonus firepod (8 preamps, firewire uit). De Behringer ada 8000 is ook zoiets, en is heel schappelijk in aankoop. Je hebt 8 preamps en adat out. In dat geval moet je natuurlijk wel een geluidskaart hebben met adat in. Als je een geluidskaart hebt met meerdere adat ins, kun je verschillende ada 8000's combineren en zo 16 of 24 tracks simultaan binnenhalen. Je pc moet dan natuurlijk wel krachtig genoeg zijn om alles te trekken.

Als je perse met een mengtafel wilt werken is bvb de Mackie onyx reeks interessant. Alles komt binnen op je tafel, je kunt eq'en en monitoren via je tafel, en via firewire gaat alles naar de pc.

Anderen op dit forum gaan je zeker verder kunnen helpen met merken en types.

Ik hoop dat je er iets mee bent.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 23-04-2006, 19:24
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

mengtafels met een line out per kanaal zijn duur, dan spreek je van mengtafels zoals de trident 8t of dreamsystem, TL Audio mixers, Toft ATB, Soundcraft Ghost, Daking 112, ...

Ofwel de grote consoles van SSL, AMS Neve, API, Trident (80B dan), Audient, Amek, DDA, Studer, Otari, ...
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 23-04-2006, 20:12
Senior Member

ik heb der zeker iets aan.

dus mengpanelen met een firewire uitgang bestaan? is dit dan de digitale categorie.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 23-04-2006, 20:14
Senior Member

ohja, nog een vraag, je spreekt van behringer in je antwoord. ik las al een topic over behringer. ik heb dat nog nooit durven kopen. de ene zegt dat het best goed is, de ander dan weer niet.

zou ik het wagen om een mengtafel van behringer te kopen?
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 23-04-2006, 21:00
Moderator

Reputatie: boppertje heeft een prima uitstralingboppertje heeft een prima uitstralingboppertje heeft een prima uitstraling

Ging over de ADA8000, dit is geen mengtafel maar een AD/DA convertor.
Heb zelf met een mengtafel van Behringer gewerkt, komt er bij mij nooit meer in. Ze oversturen nl. geweldig.
Andere dingen van Behringer zijn dan weer wel de moeite om in overweging te nemen, bv. de DI's en de ADA8000.

Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 24-04-2006, 00:07
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
dus mengpanelen met een firewire uitgang bestaan? is dit dan de digitale categorie.
Zeker, zoals de Mackie Onyx die al aangehaald werd (en die wordt over't algemeen goed gereviewd). Overigens kunnen ook analoge Mixers van Mackie direct outs geven (via de insert kanalen, plug tot halverwege steken).
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 24-04-2006, 21:22
Senior Member

dus als ik zo'n mengpaneel koop, heb ik een firewire uitgang? en heb ik geen geluidskaart meer nodig met meerder ingangen op, enkel een gewone geluidskaart?

michiel
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 25-04-2006, 08:21
Senior Member

Reputatie: upperlip wordt hier goed onthaald

Eigenlijk heb je dan geen geluidskaart meer nodig. Via firewire stuurt je pc een stereo master out terug naar je tafel, en kun je daarop luisteren.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 25-04-2006, 21:46
Senior Member

Reputatie: U2fan is op goeie weg

Het enige nadeel is dus dat het pokke duur is :-P.
Ik vraag me af waarom die dingen haast niet tweede hands aangeboden worden, is het nog maar net nieuw ofzo?

greetz
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten