homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiënte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dé plek ervoor.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 25-08-2009, 22:32
Senior Member

Reputatie: Seth heeft een prima uitstralingSeth heeft een prima uitstralingSeth heeft een prima uitstralingSeth heeft een prima uitstralingSeth heeft een prima uitstraling
Standaard Materiaal studiomuur

Dag allen,

Mijn vraag is heel eenvoudig, maar ik vermoed dat de antwoorden dat niet zullen zijn.
De vraag gaat over geluidsisolatie, het absorberende aspect is even niet van belang (wordt afzonderlijk aangepakt).

Ik bouw mijn studio in een hoek van een bestaande ruimte. Ik heb dus reeds 2 muren en ga er 2 bijplaatsen. Waaruit kan ik deze muren volgens jullie het beste bouwen?
De voornaamste factor is dus isolatie, ideaal zou zijn als er in de rest van de bestaande ruimte niets te horen is wanneer ik binnenin de studio de boxen opendraai. Daarnaast is de prijs ook wel van belang, maar liever een dure degelijke oplossing dan een goedkope middelmatige.

Ik weet dat de isolerende kwaliteit van de studio sterk afhangt van de "zwakke schakels", de deur en stopcontacten bv.
Maar de vraag is nu dus enkel en alleen welke muur het beste resultaat oplevert. Voorlopig twijfel ik tussen

a) een "lichte" samengestelde muur met luchtspouw (bv Hout-roofing-Gyproc-luchtlaag-rotswol-hout) van ongeveer 15-20 cm dik.

b) een muur gebouwd met ytongblokken (20-30 cm dik) met aan de binnenkant een luchtspouw en ontdubbelde wand met veersysteem (bv Acoustix-panelen)

Andere voorstellen zijn natuurlijk ook welkom. Liefst ook van mensen die effectief ervaring hebben met een bepaald systeem en niet enkel theoretisch kunnen oordelen.

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 00:01
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Materiaal studiomuur

Wat jij ook bouwt je bestaande 2 muren vloer en plafond zullen steeds een beperking blijven. Het geluid in die muren stopt niet daar waar jij je wanden aansluit. Deze bestaande muren zijn dus even belangrijk (beschrijving?).
In traditionele bouw (metselwerk) blijft isolatie meestal beperkt van 48 tot 54 dB en daar neemt flanking over. Om die reden zijn veel ééngetalsisolatiewaarden gemeten t.o.v. een standaard van ca 52 dB (is isolatiewaarde bij 500 Hz, dus minder bij lagere frequenties)
Een enkele muur straalt evenveel geluid terug naar binnen als dat hij naar de buren straalt. De reden dat je dit normaal niet merkt is omdat langs de bronzijde je in het veel luidere luchtgeluid staat, wat het geluid dat door de muur afgestraald (terug binnengestraald) wordt maskeert.

Belangrijk is welk soort geluid jij daar speelt (aandeel lage frequenties).

En ik heb geen ervaring met alle systemen maar theorie is de beschrijving/vertaling van praktijk en omgekeerd.

In de isolatie sticky vindt je al een aantal interessante zaken inclusief de relatieve verhouding van het verzwaren van gyprocwanden en vergroten van de spouw.
Een gyproc wand is ook een massa-veer systeem. Het gebruik van de combinatie hout, roofing, gyproc, amper een wijziging tegenover een vergelijkbare massa gyproc.

Praktisch is gyproc één van de efficiëntste materialen: geïsoleerde dB versus kost. Hoe meer platen hoe beter, en hoe groter spouw hoe beter (grafiekjes met effect hiervan in sticky topic). En ytong is niet het meest logische materiaal vanuit akoestisch standpunt omdat die zijn isolatieplateau (gerelateerd aan coïncidentie) in het middenfrequent gebied zit.

Laatst gewijzigd door EricDesart; 26-08-2009 om 00:35
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 21:13
Senior Member

Reputatie: Seth heeft een prima uitstralingSeth heeft een prima uitstralingSeth heeft een prima uitstralingSeth heeft een prima uitstralingSeth heeft een prima uitstraling
Standaard Re: Materiaal studiomuur

Bedankt voor de snelle en leerzame reactie, Eric.

De bestaande muren bestaan uit 2 bakstenen muren met een luchtspouw tussen. Het plafond is hout, en daarboven bevindt zich een zolder die niet gebruikt wordt. Er komt nog een hangend plafond onder het bestaande houten plafond, maar de isolatie naar boven is niet zo cruciaal aangezien die zolder een ongebruikte ruimte is.

De muziek zal vooral uit lagere tonen bestaan (Drum'n'bass, elektro, rock).

Ik zal de gyproc-oplossing eens dieper bestuderen.

Is er trouwens iemand die een studiebureau kent dat mij technisch advies kan geven over mijn project, tegen vergoeding? Liefst wel een dat niet zelf materialen verkoopt, anders raden ze gewoon hetgene aan waar ze het meest aan verdienen...
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten