homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiŽnte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dť plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 24-08-2009, 22:38
Junior Member

Reputatie: trifonius is op goeie weg
Standaard homestudio op zolderkamer

Hallo allemaal,

Ik ben (afgestudeerd jazz/fusion-) muzikant en bescheiden bezig met opnemen en mixen. Op mijn zolder neem ik vooral electrische gitaar (Mesa Boogie miked) en acoustische gitaar en zang op. De rest doe ik met plugins. Ik weet helemaal niets van ruimte-akoestiek gerelateerde issues en kan de discussies hier helaas voor driekwart niet volgen.

Toch wil ik graag met name mijn mixen wat verbeteren en heb het vermoeden dat er als eerste een flinke verbeterslag valt te maken qua monitoring in mijn ruimte. Ik hoop dat dit ook positief effect zal hebben op de kwaliteit van de opnames. Ik heb nog geen enkele ervaring met absorbers, bass traps, etc.; ik weet ook niet precies het verschil uit te leggen. So please be kind...
Wat volgt zijn een aantal basale vragen vrees ik maar die heb ik niet beantwoord kunnen vinden.

Op de vloer ligt laminaat. Ik heb het vermoeden dat een eerste winstpunt tapijt zou zijn. Klopt dat? Zo ja, zijn er meer en minder geschikte soorten/materialen/diktes? Zo niet, hoe de vloer te verbeteren?

Mijn kamer is 3.5 x 4.5 meter met een schuin dak. Hoogste punt is 4 meter, laagste is 1.5 meter. Ik zit aan een bureau met mijn gezicht naar het raam. Mijn Tannoy monitoren zijn op mijn gezicht gericht en staan met de rug naar het raam. Kan ik beter een opstelling tegen een muur kiezen of maakt dit niet uit?

Ik lees regelmatig iets over gordijnen, slaapzakken en andere absorptie materialen maar andere forumleden serveren dat weer af als onzin, dus ik vind het lastig hier een beeld bij te krijgen.
Als ik foam panelen / absorbers / bass traps zou plaatsen (vergeef me mijn onwetendheid, ik heb noch de technische kennis, noch de hands-on ervaring om hier de vraag scherper te stellen) hoe zou ik dat dan doen?
Dien ik een absorber of foam panel achter mijn monitoren (dus zo dat ik er tegenaan kijk) te plaatsen? Waar nog meer of waar anders? En waarom op die plekken?
Wat is een goede basstrap en heb ik die nodig in alle hoeken? (4 x vloer-muur en 4 x plafond-muur = 8?) Waar kan ik redelijk geprijsde pre-fabs halen?

Alvast hartelijk bedankt voor de hulp en moeite!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 25-08-2009, 01:18
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: homestudio op zolderkamer

Ik zou eerst eens die tannoys naar de muur schuiven.
Een speaker straalt geluid af naar achteren/opzij, en de reflecties tegen wanden etc interfereren met je directe geluid, wat een beroerde frequentie karakteristiek van de speaker veroorzaakt. Hoe verder de monitor van de wand/plafond staat, hoe lager in frequentie die interferentie wordt, en hoe moeilijker de reflectie te dempen is.

Knoei wat met de opstelling tot je een aardig laag hebt. Een paar tiental centimeters verplaatsen van de woofer kan heel veel doen voor je laag. Prutsen tot je het lekkerste laag hebt.

Demp daarna rondom de speakers de wanden/plafond. Dat kun je testen met dekbedden, dekens, jassen whatever. Later kun je dan met meer professionele materialen aan de gang.

Belangrijk is het dempen van de reflectie-punten. Als je een spiegel zou gebruiken, op de wand of plafond, om te zien waar je op je luisterpositie de speakers kunt zien, moet je daar dempen met minstens 10 cm dik schuim, minerale wol of whatever.

De vloer zou ik eerst laten voor wat hij is.

Als je dat doet, kun je later de boel finetunen met bass traps.

In een ruimte heb je geluidsgolven die net zo lang zijn als de ruimte dimensies. Die kunnen gaan "staan" in de ruimte, het worden resonanties en die dreunen langer door dan andere frequenties.
Om dit soort golven te dempen gebruik je bass traps.
Dat zijn dikkere pakken absorberend materiaal die in de overgangen van ruimte afscheidingen worden gebruikt.
Om de reflecties te dempen gebruik je normale absorptie.
10 cm is meestal voldoende.
Dat is het verschil tussen traps en absorptie.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 25-08-2009, 08:25
Junior Member

Dank voor je reactie! Fijn dat je een zo duidelijk (en kwalitatief) verhaal hebt voor een leek!
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 25-08-2009, 10:51
Member

Reputatie: Safehaven is op goeie weg

kun je indien je budget erg beperkt is voor dit soort dingen op die plaatsen die je dus ziet via die test spiegel ook dikke piepschuimplanken gebruiken?
Of is dat gewoon een stom idee van me?
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 25-08-2009, 11:27
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Safehaven Bekijk bericht
kun je indien je budget erg beperkt is voor dit soort dingen op die plaatsen die je dus ziet via die test spiegel ook dikke piepschuimplanken gebruiken?
Of is dat gewoon een stom idee van me?
Als je geen aanknopingspunten hebt is de vraag niet stom. Het probleem is dat het niet werkt. Geslotencellige isolatiematerialen (alle types) zijn ongeschikt voor geluidsabsorptie.
Tenzij voor bijzondere dingen (als membraan), maar vergeet dit maar even. Ruwweg moet je denken in de richting van wol voor absorptie (glaswol, rots-, katoen-, polyester-, schapen-). Je moet erin, of erdoor kunnen blazen. En het een type kan wat beter zijn dan het andere, wat ook afhankelijk is van de densiteit (dichtheid).

Ook schapenwol wordt geperst op een of andere manier (heb ik zelf nog niet gecheckt) voor gebruik als isolatiemateriaal (werd mij verteld).
Zo was er een grapjas in een ander forum (was een Nieuw Zeelander die enorm veel schapen kweken ginder) die stelde dat hij geprobeerd had om schapen in de hoeken te zetten als (mobiele) basstraps, maar dat het geblaat zijn opnames stoorden.

Laatst gewijzigd door EricDesart; 25-08-2009 om 12:26
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 25-08-2009, 12:47
Vintage Member

Reputatie: Duuk heeft een prima uitstralingDuuk heeft een prima uitstralingDuuk heeft een prima uitstralingDuuk heeft een prima uitstraling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EricDesart Bekijk bericht
Zo was er een grapjas in een ander forum (was een Nieuw Zeelander die enorm veel schapen kweken ginder) die stelde dat hij geprobeerd had om schapen in de hoeken te zetten als (mobiele) basstraps, maar dat het geblaat zijn opnames stoorden.
Ik kan me voorstellen dat dat bij countrymuziek wel weer een natuurlijke ambiance kan geven
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 25-08-2009, 13:56
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Een countryzangert met een fles whisky en een paar schapen in een kamer....
Dat wordt een opname voor boven de 18.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 25-08-2009, 14:09
Junior Member

Dank voor de recente leerzame bijdragen ;-)

Nog wat verduidelijking graag:
Ik zie het spiegel-verhaal nog niet helemaal voor me... waar hangt/staat die spiegel dan? Hoe moet ik bepalen welke paatsen ik waar zie? Sorry, is me niet helemaal duidelijk...

En de Tannoys: op stands of op foam op mijn bureau?

Dank wederom!
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 25-08-2009, 14:31
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door trifonius Bekijk bericht
Nog wat verduidelijking graag:
Ik zie het spiegel-verhaal nog niet helemaal voor me... waar hangt/staat die spiegel dan? Hoe moet ik bepalen welke paatsen ik waar zie? Sorry, is me niet helemaal duidelijk...

En de Tannoys: op stands of op foam op mijn bureau?

Als jij een luidspreker hebt hoor jij zowel de directe bron, alsook reflecties.
Die reflecties in combinatie met het direct geluid kunnen elkaar storen. Akoestisch: door superpositie van de directe golf en de gereflecteerde golf kan je zowel versterking als uitdoving krijgen (constructieve of destructieve interferentie).
Om dit op te lossen kan het nuttig (noodzakelijk) zijn om deze reflectie op te vangen (door diffusie, wegreflecteren door bijv. vormgeving ruimte, maar meestal gemakkelijker door een absorberende plaat op dat reflectiepunt te bevestigen).
In feite komt die reflectie van een virtuele bron, exact vergelijkbaar met dezelfde luidspreker die je in een spiegel zou zien.

Om dit punt te vinden kan je dit exact berekenen, maar gemakkelijker is een spiegel te houden en verschuiven tegen die reflecterende wand totdat je het spiegelbeeld van die luidspreker ziet. Dat is het exacte punt waar je die absorptie moet bevestigen (dat punt R).

In feite hoor jij op je luisterpositie EXACT hetzelfde wanneer je de directe bron hoort + de reflectie via de wand, als wanneer die reflecterende wand niet zou bestaan, maar je hebt een tweede speaker die op exact diezelfde gespiegelde plek zou staan.
Daarom spreekt men hier over spiegelbronnen (wat dus virtuele gespiegelde bronnen zijn). Dit werkt EXACT hetzelfde als spiegelbeelden die je met je ogen waarneemt, waardoor men ook de spiegeltruk gebruikt om dit punt eenvoudig te lokaliseren.
Dus het punt R (Reflectie Punt) in de 2de figuur ligt in het snijpunt van de gespiegelde bron (figuur 1) en de luisterpositie.
En de luisteraar in figuur 2 hoort EXACT hetzelfde als wat de luisteraar in figuur 3 (zonder reflecterende wand) hoort. Dus ook de fase-invloed en superpositie/interferentie is hier identiek.

Deze eerste reflecties zijn meestal de belangrijkste om te behandelen of controleren. Noteer echter dat dit uitsluitend gaat over het gedeelte geometrische akoestiek en totaal niets te maken heeft met staande golven (ruimte modes) die een afzonderlijk (en vaak dominant) probleem zijn gedekt door modale akoestiek.

Duidelijk is dat er ook reflecties van reflecties bestaan en daar op hun beurt ook weer reflecties van, enz., enz.. Hier mag je in eerste instantie minder wakker van liggen:

Met dergelijke modellen kan men (binnen grenzen) theoretische simulaties van een ruimte maken.

Inzake stands of foam:
Het doel is om je speakers zo stabiel mogelijk te houden. Goede stands zijn gemiddeld de veiligste oplossing. Indien je toch op het bureel zelf werkt, kunnen zich trillingsproblemen voordoen die behoorlijke verkleuring kunnen veroorzaken. Hier moeten we dan praten over een ander probleem van goede trillingsontkoppeling wat gerelateerd is aan voldoende lage massa-veer resonanties.

Laatst gewijzigd door EricDesart; 25-08-2009 om 16:40
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 25-08-2009, 15:09
Junior Member

Geweldig Eric, dank je wel.
Ik kon het zowaar volgen.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools