homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiŽnte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dť plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 25-08-2009, 15:11
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: homestudio op zolderkamer

Je kunt bij monacor voor een paar euri slimme rubberdopjes krijgen om speakers te ontkoppelen van je bureau of vloer.
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 25-08-2009, 16:23
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bert stoltenborg Bekijk bericht
Je kunt bij monacor voor een paar euri slimme rubberdopjes krijgen om speakers te ontkoppelen van je bureau of vloer.
Bert,
Even jouw techniek gebruiken: Wat zijn slimme rubberdopjes?

Ik heb even gezocht:
MONACOR INTERNATIONAL:PRODUCT LIST
Ik zie gewoon traditionele trildempertjes, zonder enige nuttige technische beschrijving.
Welk slim rubbertje moet iemand kopen, wanneer?

Trillingsontkoppeling van speakers werkt exact vergelijkbaar met zwevende vloeren waarvoor je mensen waarschuwt dat ze geen fouten mogen maken op risico van het verergeren van een probleem.

Hier heb je wat catalogen met rubber(tjes) (de gedrukte versies bevatten alle details nodig om ontkoppeling en resonanties te berekenen).
Engelse: Homepage ContiTech Schwingmetall: About Schwingmetall, Product range, Catalogue
Duitse: Homepage ContiTech Schwingmetall: ‹ber Schwingmetall, ProduktŁbersicht, Kataloge, Downloads
Franse: Homepage ContiTech Schwingmetall: L'original le lien de mťtal en caoutchouc de ContiTech

Het is eenvoudiger om de indrukking te geven omdat dit gerelateerd is aan de resonantie (bij lineaire dempers waarbinnen de meeste zich ca gedragen bij ca juiste belasting). Dit geld voor het meeste materiaal: foam, glaswol, slimme en domme rubbertjes, kurk, enz..
Belangrijkste verschil tussen wol en schuimachtige producten is dat deze comprimeren in volume, en rubberachtige producten werken op vervorming (compressie volume rubber praktisch verwaarloosbaar, wat ook de reden is dat mat-achtige rubbers geprofileerd worden om die rubber zijdelings te laten expanderen).

fo = 15.8/sqrt(d)
d = (15.8/fo)≤
d: doorzakking in mm
fo: resonantiefrequentie

In feite kan men dus heel snel checken welk effect ontkoppeling geeft van speakers op een desk, door gelijk welk elastisch materiaal te gebruiken en zo te snijden dat de luidsprekers x mms inzakken door hun statische belasting (dus vergelijken oorspronkelijke dikte elastisch materiaal met dikte onder belasting).
Hoe meer ze doorzakken (akoestisch beter in verticale richting) hoe minder stabiel dat zij zullen worden (zijdelingse kantelbeweging). Akoestisch is dit niet noodzakelijk schadelijk omdat die zijdelingse resonantiefrequentie soms (niet steeds) meer dan laag genoeg is (en dus akoestisch behoorlijk ontkoppeld = ontkoppeld van voor en teruggaande beweging woofer).
Beter is echter de boxen op een zware staalplaat (op maat gemaakt: vb plasma gesneden = eenvoudig te bestellen) te zetten en die staalplaat op de dempers te plaatsen.
Resultaat: EN een goede ontkoppeling, EN stabiele boxen (zwaartepunt verlaagd en inertie van toegevoegde massa), EN elegant omdat een zware staalplaat nog steeds relatief dun blijft door hoog soortelijk gewicht.

Belangrijk: ontkoppelen doe je om een probleem op te lossen, dus als er een probleem bestaat of mogelijk te verwachten is. Ontkoppelen dient niet om boxen beter te laten klinken (zoals niet zelden gesuggereerd word door commerciŽle bedrijven die graag gebruik maken van de magie rond akoestiek). Als ontkoppeling tot een beter klankbeeld leidt betekent dit dat je een probleem opgelost hebt dat los staat van de kwaliteit van de speakers zelf, maar getriggerd werd door en in samenspel met de speakers (op welke manier ook).

Laatst gewijzigd door EricDesart; 25-08-2009 om 17:01
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 25-08-2009, 18:05
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Ik weet het, Eric.
Ik ben nogal lui, zoals je weet, dus ik geef info die volgens mij nuttig is en als iemand de details wil weten vragen ze het maar. Bovendien ben jij er dan altijd om me te ontlasten. :-).

Het gaat om de LAV-8.

Dat zijn rubbers met meerdere pootjes van verschillende dikte en lengte.
De dunne pootjes zijn het langst.
Als je ze zwaarder belast wordt steeds meer rubber gemobiliseerd om de juiste aanpassing te krijgen.
Ik heb er wel eens aan gemeten met een trillingsopnemer en tot 50 kg (wat ik me herinner) doen ze het perfect. Als je er meer onder een zware box gebruikt kun je tot hogere gewichten gaan.
Ik gebruik ze veel, omdat ze goedkoop zijn. Olland'rs zun naast lui ook nog zuunig, hť?

Laatst gewijzigd door bert stoltenborg; 25-08-2009 om 18:11
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 08:52
Junior Member

Reputatie: trifonius is op goeie weg

Maakt het nog uit welke stands voor de monitors? Zal deze voldoen?

California SPD070BK Studio Monitor Stand

Wanneer ik mijn monitors tegen de muur zet, zal ik middels de spiegel-truc ook absorptie moeten plaatsen op mijn raam... levert dat extra problemen op of maakt dat niet uit?

En hoe groot moetend die absorbers zijn? kan ik ze ergens laten maken tegen een gunstig tarief?

Dank wederom, ik heb veel aan jullie feedback!
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 21:16
Member

Reputatie: Safehaven is op goeie weg

Om even terug te komen op absorbatie materiaal dat goedkoop is en efficient voor die reflectie punten:

Is deze glaswolplaat van 16 cm dikte geschikt?
TI 140 U | Knauf Insulation Belgique - Belgi√ę

Mijn vader was er toevallig mee bezig, verkrijgbaar voor Ä 5,32 per m≤, dat valt reuze mee denk ik dan!?

* Als ik een stuk van 1 m≤ hang op de muur op elk reflectie punt, dan zit ik voor beperkt budget al goed?

Greetz!
Met citaat reageren
  #16 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 21:36
Senior Member

Reputatie: BRDR heeft een prima uitstralingBRDR heeft een prima uitstralingBRDR heeft een prima uitstralingBRDR heeft een prima uitstraling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EricDesart Bekijk bericht

Als jij een luidspreker hebt hoor jij zowel de directe bron, alsook reflecties.
Die reflecties in combinatie met het direct geluid kunnen elkaar storen. Akoestisch: door superpositie van de directe golf en de gereflecteerde golf kan je zowel versterking als uitdoving krijgen (constructieve of destructieve interferentie).
Om dit op te lossen kan het nuttig (noodzakelijk) zijn om deze reflectie op te vangen (door diffusie, wegreflecteren door bijv. vormgeving ruimte, maar meestal gemakkelijker door een absorberende plaat op dat reflectiepunt te bevestigen).
In feite komt die reflectie van een virtuele bron, exact vergelijkbaar met dezelfde luidspreker die je in een spiegel zou zien.

Om dit punt te vinden kan je dit exact berekenen, maar gemakkelijker is een spiegel te houden en verschuiven tegen die reflecterende wand totdat je het spiegelbeeld van die luidspreker ziet. Dat is het exacte punt waar je die absorptie moet bevestigen (dat punt R).

In feite hoor jij op je luisterpositie EXACT hetzelfde wanneer je de directe bron hoort + de reflectie via de wand, als wanneer die reflecterende wand niet zou bestaan, maar je hebt een tweede speaker die op exact diezelfde gespiegelde plek zou staan.
Daarom spreekt men hier over spiegelbronnen (wat dus virtuele gespiegelde bronnen zijn). Dit werkt EXACT hetzelfde als spiegelbeelden die je met je ogen waarneemt, waardoor men ook de spiegeltruk gebruikt om dit punt eenvoudig te lokaliseren.
Dus het punt R (Reflectie Punt) in de 2de figuur ligt in het snijpunt van de gespiegelde bron (figuur 1) en de luisterpositie.
En de luisteraar in figuur 2 hoort EXACT hetzelfde als wat de luisteraar in figuur 3 (zonder reflecterende wand) hoort. Dus ook de fase-invloed en superpositie/interferentie is hier identiek.

Deze eerste reflecties zijn meestal de belangrijkste om te behandelen of controleren. Noteer echter dat dit uitsluitend gaat over het gedeelte geometrische akoestiek en totaal niets te maken heeft met staande golven (ruimte modes) die een afzonderlijk (en vaak dominant) probleem zijn gedekt door modale akoestiek.

Duidelijk is dat er ook reflecties van reflecties bestaan en daar op hun beurt ook weer reflecties van, enz., enz.. Hier mag je in eerste instantie minder wakker van liggen:

Met dergelijke modellen kan men (binnen grenzen) theoretische simulaties van een ruimte maken.

Inzake stands of foam:
Het doel is om je speakers zo stabiel mogelijk te houden. Goede stands zijn gemiddeld de veiligste oplossing. Indien je toch op het bureel zelf werkt, kunnen zich trillingsproblemen voordoen die behoorlijke verkleuring kunnen veroorzaken. Hier moeten we dan praten over een ander probleem van goede trillingsontkoppeling wat gerelateerd is aan voldoende lage massa-veer resonanties.
dit is echt goed.
kon ik ook wel gebruiken..bedankt.
(wou dit toch even tussendoor laten weten)

groeten border

Laatst gewijzigd door BRDR; 26-08-2009 om 21:39
Met citaat reageren
  #17 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 22:49
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Safehaven Bekijk bericht
Is deze glaswolplaat van 16 cm dikte geschikt?
TI 140 U | Knauf Insulation Belgique - Belgi√ę

Mijn vader was er toevallig mee bezig, verkrijgbaar voor Ä 5,32 per m≤, dat valt reuze mee denk ik dan!?

* Als ik een stuk van 1 m≤ hang op de muur op elk reflectie punt, dan zit ik voor beperkt budget al goed?
Greetz!
Lijkt mij goed materiaal.
Ik kan mij jouw ruimte niet voorstellen dus ook niet wat jij allemaal wel of niet zou nodig hebben, maar je kan experimenteren.
Met citaat reageren
  #18 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 22:50
Erelid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BRDR Bekijk bericht
dit is echt goed.
kon ik ook wel gebruiken..bedankt.
(wou dit toch even tussendoor laten weten)

groeten border
Dit vind ik echt fijn. Bedankt aan jou.
Met citaat reageren
  #19 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 23:04
Erelid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door trifonius Bekijk bericht
Maakt het nog uit welke stands voor de monitors? Zal deze voldoen?
California SPD070BK Studio Monitor Stand

Wanneer ik mijn monitors tegen de muur zet, zal ik middels de spiegel-truc ook absorptie moeten plaatsen op mijn raam... levert dat extra problemen op of maakt dat niet uit?

En hoe groot moetend die absorbers zijn? kan ik ze ergens laten maken tegen een gunstig tarief?

Dank wederom, ik heb veel aan jullie feedback!
Monitor stands: laat ik aan anderen met meer ervaring. Dit lijkt mij een relatief flexibel (te ...) ding.

Met die spiegel truc moet je zelf enigszins testen. Als je raam een hinderlijke reflector is kan het best nuttig zijn om ook hier wat te doen (eventueel verplaatsbaar of wegneembaar indien nodig).

Standaard zijn absorbers ca 120 cm * 60 cm. Maar dat is meer bepaald door de plaatgrootte dan akoestische noodzaak.
Hier is ergens een topic waar ik een pak referenties in gezet heb naar doe het zelf absorbers. Je kan commerciŽle dingen kopen, of je kan een vriend inschakelen die wat handig is.
Misschien kan iemand eens een lijst maken met interessante leveranciers.
Er zijn de traditionele US bedrijven (GIK, RealTraps, Ready Acoustics, en nog anderen), maar transportkosten en BTW maken die dingen vaak onnodig duur. Uiteindelijk zijn rots- en glaswol ook lokale produkten.
GIK laat die dingen nu ook onder licentie in de UK maken, maar UK is ook geen goedkoop land voor transport.
Met citaat reageren
  #20 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 23:11
Vintage Member

Reputatie: Duuk heeft een prima uitstralingDuuk heeft een prima uitstralingDuuk heeft een prima uitstralingDuuk heeft een prima uitstraling

Bij aankoop van mijn monitors heb ik gevraagd waarop het beste de monitors te plaatsen. Men vertelde mij een stevige ondergrond te gebruiken (bij mij zo'n 50 cm hardsteen) en vervolgens deze foam er onder te gebruiken.
(die MoPads heb ik natuurlijk erbij bedongen )

Geen idee wat de experts hier over denken, maar ik heb ze maar gewoon geplaatst. Waneer ik eindelijk goeie metingen kan doen zal ik eens kijken wat het verschil is (met en zonder)
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten