homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Audio Interfaces en standalone recorders

Mededelingen

Audio Interfaces en standalone recorders Zowel audio en midi interfaces (geluidskaarten) als zelfstandige opnamesystemen worden besproken in deze zone.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 22-08-2009, 19:06
Member

Reputatie: Safehaven is op goeie weg
Standaard enkele vragen over de motu 8 pre

MOTU.com - 8pre Overview

Ik heb er al over gegoogled en andere topics hier gecheckt, toch is het me niet geheel duidelijk.

1.) Zit ik juist met de gedachte dat het mogelijk is 2 van deze (identieke) apparaten op een of andere manier op elkaar aan te sluiten zodat ik ze in cubase kan behandelen als 1 interface met 16 channels?

2.) Hoe werkt dat en komen daar extra specificaties bij kijken waar ik rekening mee moet houden? (dat het zwaarder wordt voor mijn laptop ofzo..)

* Moet dat met optical pipeline gedoe?
--> 'Operates as an optical expander - connect the 8pre to any ADAT optical compatible device (another audio interface, a digital mixer, etc.) to add 8 additional mic inputs seamlessly integrated into the mixing environment of the host device.'

* Of moet dat met firewire?
--> 'Two FireWire ports - daisy-chain up to four units on a single FireWire bus without a hub'

3.) In een andere topic is mij verteld dat je een externe preamp niet nog eens door de ingebouwde preamp van je interface moet sturen, dit simpel door hem in een line in te steken. Nu deze pre 8 heeft combo plugs, zo'n plug waar je zowel een TRS als XLR in kan steken.
De vraag is dan, gaat de preamp zichzelf automatisch uitschakelen omdat ik er een jack insteek?

Ik denk het niet aangezien deze zin: 'Flexible analog inputs - each provides a crystal-clear preamp (for both the XLR and TRS input)'

4.) Maar het zal toch zeker wel mogelijk zijn om apparte mic preamps in combinatie met deze interface te gebruiken?

Ik ben er van bewust dat ik dingen vraag die voor anderen misschien veel sneller duidelijk zijn, is gewoon omdat ik bang ben om iets te kopen waarvan naderhand blijkt dat het doet doet wat ik dacht dat het zou doen.
Dank voor alle duidelijke antwoorden tot nu toe!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 22-08-2009, 19:18
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: enkele vragen over de motu 8 pre

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Safehaven Bekijk bericht
MOTU.com - 8pre Overview

Ik heb er al over gegoogled en andere topics hier gecheckt, toch is het me niet geheel duidelijk.

1.) Zit ik juist met de gedachte dat het mogelijk is 2 van deze (identieke) apparaten op een of andere manier op elkaar aan te sluiten zodat ik ze in cubase kan behandelen als 1 interface met 16 channels?

2.) Hoe werkt dat en komen daar extra specificaties bij kijken waar ik rekening mee moet houden? (dat het zwaarder wordt voor mijn laptop ofzo..)

* Moet dat met optical pipeline gedoe?
--> 'Operates as an optical expander - connect the 8pre to any ADAT optical compatible device (another audio interface, a digital mixer, etc.) to add 8 additional mic inputs seamlessly integrated into the mixing environment of the host device.'

* Of moet dat met firewire?
--> 'Two FireWire ports - daisy-chain up to four units on a single FireWire bus without a hub'

3.) In een andere topic is mij verteld dat je een externe preamp niet nog eens door de ingebouwde preamp van je interface moet sturen, dit simpel door hem in een line in te steken. Nu deze pre 8 heeft combo plugs, zo'n plug waar je zowel een TRS als XLR in kan steken.
De vraag is dan, gaat de preamp zichzelf automatisch uitschakelen omdat ik er een jack insteek?

Ik denk het niet aangezien deze zin: 'Flexible analog inputs - each provides a crystal-clear preamp (for both the XLR and TRS input)'

4.) Maar het zal toch zeker wel mogelijk zijn om apparte mic preamps in combinatie met deze interface te gebruiken?

Ik ben er van bewust dat ik dingen vraag die voor anderen misschien veel sneller duidelijk zijn, is gewoon omdat ik bang ben om iets te kopen waarvan naderhand blijkt dat het doet doet wat ik dacht dat het zou doen.
Dank voor alle duidelijke antwoorden tot nu toe!
1. JA
2. meer tracks binnentrekken zal zwaarder zijn, maar dat ga je wel tracken/trekken waarschijnlijk (met optische kabel...! NIET met firewire tussen de machines.. alleen een firewire naar je computer vanaf de Master-interface)
3. NEE, de preamp schakelt zichzelf niet uit (maar je kunt je preamp helemaal dicht zetten, en de -10db patch aan, en dan een externe preamp aansluiten. Je kunt ook i.p.v. een tweede motu8pre bijvoorbeeld een motu 828, 828 ll, of motu 828 lll aansluiten, dan heb je wel line in- en uitgangen... )
4. JA dus. Ik heb (van Pixie) soundsamples gehoord van de FMR RNP preamp, aangesloten op de Motu8pre. Klonk heel heel ietsje anders dan in een line ingang meende ik toen , maar zeker net zo werkbaar. Voor je gevoel zou een line-ingang gewoon beter zijn.

Rikke
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 22-08-2009, 22:11
Member

Reputatie: Safehaven is op goeie weg

ok bedankt voor de info, maar enkele nieuwe vragen ontstaan er nu:

1.) voor wat dient die firewire daisy chain functie dan?

2.) Met de preamp uitzetten bedoel je de gain van die ingang op de interface toedraaien? Bij die schakelaar staat trouwens -20db?

3.) Een Motu 896hd zou ook geschikt zijn he? (om aan te sluiten op die pre 8). Maken ze die niet meer ofzo want die staat niet op hun site

Thanks!!
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 22-08-2009, 23:09
Vintage Member

Reputatie: Stoute Jos wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Safehaven Bekijk bericht
ok bedankt voor de info, maar enkele nieuwe vragen ontstaan er nu:

1.) voor wat dient die firewire daisy chain functie dan?

2.) Met de preamp uitzetten bedoel je de gain van die ingang op de interface toedraaien? Bij die schakelaar staat trouwens -20db?

3.) Een Motu 896hd zou ook geschikt zijn he? (om aan te sluiten op die pre 8). Maken ze die niet meer ofzo want die staat niet op hun site

Thanks!!
1) Ook om ze met elkaar te verbinden (op een andere manier, maar dan moet je dat speciaal instellen in de driver, en is iets moeilijker)

2. Inderdaad.

3. Ken ik niet.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 23-08-2009, 09:10
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd

3) Ja...

Die is eiegenlijk in itself al een combo van de 8pre en de 828mklll. Hang daar nog ee 8pre aan en je hebt 16 preamps, en nog andere line- in en uitgangen.

Rikke
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 25-01-2010, 18:14
Member

Reputatie: klaas is op goeie weg

Hallo,

Is er iemand die ervaring heeft met het daisy chainen van 2 8pre's, op een mac?
Op het net is er niet veel over te vinden (enkel dat het op pc met xp sp2 niet lukt)

En is het dan nog mogelijk om ook de ADAT input van eentje te gebruiken?

Als dit werkt zou het de ideale manier zijn om m'n setup uit te breiden.

Groeten,

Klaas
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 25-01-2010, 18:53
Limited

Reputatie: Mesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstraling

gewoon FW doorlussen, meer is er niet aan..

uiteraard kan je ook de adat nog gebruiken..

waarom zou het niet lukken op een pc met xp sp2?
dat ligt dan eerder bij de gebruiker dan bij het toestel denk'k..
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 25-01-2010, 19:10
Moderator

Reputatie: kamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mesadude Bekijk bericht
waarom zou het niet lukken op een pc met xp sp2?
dat ligt dan eerder bij de gebruiker dan bij het toestel denk'k..
Nope, ligt niet aan gebruiker: heb ook problemen gehad met sync'en van mijn 2 MOTU's.

Email gestuurd naar MOTU: dit kreeg ik als antwoord:

There is an issue within Windows and the firewire implementation that will not allow you to sync 2 firewire audio interfaces with each other. This very well could be causing the system crash that you are experiencing. They have released a Firewire hot fix for this issue but we have noticed that it doesn't work with all systems.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 25-01-2010, 19:52
Limited

Reputatie: Mesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstraling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kamer21 Bekijk bericht
Nope, ligt niet aan gebruiker: heb ook problemen gehad met sync'en van mijn 2 MOTU's.

Email gestuurd naar MOTU: dit kreeg ik als antwoord:

There is an issue within Windows and the firewire implementation that will not allow you to sync 2 firewire audio interfaces with each other. This very well could be causing the system crash that you are experiencing. They have released a Firewire hot fix for this issue but we have noticed that it doesn't work with all systems.
een microsoft probleem dus dat dan wschlk geldt voor nagenoeg alle toestellen qua doorlussen..
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 25-01-2010, 20:25
Moderator

Reputatie: kamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatie

Yep...Bij Mac zou het geen probleem zijn.

Ze raadden me aan mijn 828mkII als standalone via ADAT aan mijn 896 te koppelen en dus enkel mijn 896 te verbinden met de computer via FW.

Probleem van sync opgelost, maar ik verlies 8 outputs (van mijn 828mkII) en 2 inputs van 828mkII (gezien 828 10 inputs heeft, maar enkel 8 ADAT outputs).

Dus niet echt ideale oplossing...

Dan heb ik ze maar weer doorgelusd via FW en krijg ik elke 5 minuten sync problemen met 5 seconden geen geluid...

Zucht...MOTU...

Ik kan niet echt zeggen dat gebruikers super tevreden zijn over MOTU, als je leest op MOTUNATION.COM • Index page
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten