homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiënte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dé plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #41 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 20:46
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Post hier uw meetresultaten !

En we moeten het ook nog eens gaan hebben over diffusie.
Met citaat reageren
  #42 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 21:01
Senior Member

Reputatie: SoundReplay is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bert stoltenborg Bekijk bericht
Reverberation time heeft geen waarde in een kleine ruimte.
Wat betekent dit, dat de facto in kleine ruimtes je geen rekening moet houden met reverberation time?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bert stoltenborg Bekijk bericht
Ik zou die metingen smalbandiger doen dan in 1/3 octaven. Dan zie je tenminste iets van staande golven.
1/3 octaaf smoothing haalt alle details weg zoals we zien in de meting van Soundreplay.
De tweede grafiek is dezelfde meting maar gewoon zonder smoothing (smalbandiger kan ik niet gaan . BTW, ik heb een Behringer ECM8000 gebruikt.
Met citaat reageren
  #43 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 21:11
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Hoi Dirk,

Mag ik even verder gaan op jouw meting? Ik stel een dip vast omtrent 4k en 5k, en een serieuse daling vanaf pakweg 10k en verder.
Logischerwijs ga ik er dan ook van uit dat jouw ruimte behoorlijk wat kleurrijk hoog absorbeert, in elk geval je hoogweergave niet in evenredigheid staat met je mid (en laag). Merk je dat in je mixen? Heb je al mixen gecorrigeerd in het hoog (subjectief ervarend dat er te weinig hoog in zat) en vervolgens, uw mix ter referentie afspelend op een aantal andere plekken, gemerkt dat er dan weer té veel hoog in zat? Of leid ik verkeerde dingen uit je grafiek af.
En waarom was je ruimte té droog om drums op te nemen? Ik beschik ook over een behoorlijk droge ruimte, maar ervaar niet direct "gebreken" bij het (weliswaar close miced) opnemen van drums.
Groeten, en dank!
alain
Met citaat reageren
  #44 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 21:14
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd

SoundReplay,

Als je een sweep gebruikt is het nuttig te vermelden of je een logarithmische of lineaire sweep gebruikt.
Het een komt overeen met rose ruis het andere met witte ruis;

sweep - Developer Zone - National Instruments
Logaritmische sweep
Citaat:
A sine signal whose frequency is swept according to an exponentially increasing frequency as a function of time, thus, making it easy to represent the sweep with an apparent constant resolution on a logarithmic frequency axis.
Lineaire sweep
Citaat:
A sine wave whose frequency is swept with a linearly increasing (or decreasing) frequency.
Met citaat reageren
  #45 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 21:30
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EricDesart Bekijk bericht
SoundReplay,

Als je een sweep gebruikt is het nuttig te vermelden of je een logarithmische of lineaire sweep gebruikt.
Het een komt overeen met rose ruis het andere met witte ruis;

sweep - Developer Zone - National Instruments
Logaritmische sweep
Lineaire sweep
Eric, het is de standaard sweep die bij FuzzMeasure Pro zit. De tijd heb ik ingesteld op 4 seconden en gaat van 20Hz to 20kHz. Dus ik veronderstel een lineaire sweep.
Met citaat reageren
  #46 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 21:43
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DogPants Bekijk bericht
Hoi Dirk,

Mag ik even verder gaan op jouw meting? Ik stel een dip vast omtrent 4k en 5k, en een serieuse daling vanaf pakweg 10k en verder.
Logischerwijs ga ik er dan ook van uit dat jouw ruimte behoorlijk wat kleurrijk hoog absorbeert, in elk geval je hoogweergave niet in evenredigheid staat met je mid (en laag). Merk je dat in je mixen? Heb je al mixen gecorrigeerd in het hoog (subjectief ervarend dat er te weinig hoog in zat) en vervolgens, uw mix ter referentie afspelend op een aantal andere plekken, gemerkt dat er dan weer té veel hoog in zat? Of leid ik verkeerde dingen uit je grafiek af.
En waarom was je ruimte té droog om drums op te nemen? Ik beschik ook over een behoorlijk droge ruimte, maar ervaar niet direct "gebreken" bij het (weliswaar close miced) opnemen van drums.
Groeten, en dank!
alain
Alain, wat ik me heb laten vertellen door de pro's is het volgende: in het spectrum op de grafiek na 10k heeft het plaatsen van de meetmicrofoon een grote invloed. Als je bv. je meetmicrofoon een paar centimeter verplaatst, zal dit al een zichtbaar effect hebben op de grafiek. Vandaar dat alles na 10k "van minder groot belang is". Belangrijker is alles voor 10k, en ervoor zorgen dus dat je in dat gebied alles zo vlak mogelijk krijgt.

Ik merk dit niet in mijn mixen. Meestal EQ ik wel wat bij in het hoog, maar dit is zeker geen probleem. Mijn mixen vertalen zich altijd goed in de living, in de auto en op andere systemen.
Zoals eerder vermeld is een droge of dode ruimte geen probleem. Je kiest ervoor of niet. Maar met teveel absorptie in de ruimte, gaat het laag domineren. Dit kan je dan weer compenseren door absorptie materiaal weg te nemen (Sonex foam werkt vooral tussen 500Hz en 4000Hz) http://www.sonex-online.com/Literature/SONEXone.pdf, of door bass traps te plaatsen. Ik heb nu in bijna elke hoek van de studio en control room Jocavi basstraps staan Jocavi Acoustic Panels - Basscorner - Pt Zeer effectief.

In doe ook altijd close micing van drums, en op zich dus geen probleem, alleen de room mic neemt uiteraard niet veel live resultaat op...

Groeten,
Dirk
Met citaat reageren
  #47 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 22:41
Vintage Member

Reputatie: Duuk heeft een prima uitstralingDuuk heeft een prima uitstralingDuuk heeft een prima uitstralingDuuk heeft een prima uitstraling

Aj, aj, aj, aj
Ik ben nu reeds de gehele avond aan het stoeien met RoomEQwizzard. Maar de resultaten die ik krijg kan ik werkelijk geen chocola van maken. Ik probeer eerst uit alle macht mijn setup te calibreren voor de meting, maar daar gaat het al mis (althans, ik hoop dat het daar mis is )

Als meetmicrofoon gebruik ik een digitale Sphynx dB-meter, volgens mij zo ongeveer wat de makers van het programma aanbevelen. Het outputsignaal van het programma gaat vanuit mijn Yamaha 01X naar m'n monitors. Echter, in het meetprogramma kan ikals input alleen de onboard soundcard of de (eveneens ingebouwde) SoundBlaster Audigy selecteren. De output van de dB meter gaat dus naar de Soundblaster. Om het zaakje te calibreren moet ik het linker outputsignaal van de 01X terugleiden naar de linker input van Sounblaster en de rechterinput van de Soundblaster het signaal van de dB-meter aanbieden.

Echter wanneer ik ga meten krijg ik wel zo'n raar en extreem plaatje (boven de 200 Hz lijkt het wel een grasveld dat nodig gemaaid moet worden)
Affijn, morgen maar weer eens kijken waar het lek zit. Ik zal dan ook maar eens willekeurige andere microfoons gaan aansluiten om te zien wat die geven....

Wordt vervolgd
Met citaat reageren
  #48 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 23:18
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duuk Bekijk bericht
Aj, aj, aj, aj
Echter, in het meetprogramma kan ikals input alleen de onboard soundcard of de (eveneens ingebouwde) SoundBlaster Audigy selecteren. De output van de dB meter gaat dus naar de Soundblaster. Om het zaakje te calibreren moet ik het linker outputsignaal van de 01X terugleiden naar de linker input van Sounblaster en de rechterinput van de Soundblaster het signaal van de dB-meter aanbieden.
Wordt vervolgd
Als ik over aansluitingen hoor sla ik standaard in paniek. Mijn jongste dochter programmeerde de video altijd voor mij.
Ik heb recent gezien hoe ze kabels maakten voor een studio met zo'n console zonder eind en een hoop outboard. Ik snap niet hoe de juiste draden op de juiste plaats geraken.
Met citaat reageren
  #49 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 23:22
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Citaat:
3) Je snijdt echter wel een interessant punt aan:
Ik vertelde dat de nul het snijpunt is tussen de drukzones (+/-) en dat je die niet kan weg-equalizen. Zo lang je over staande golven praat heb je die nul.
Een nul kan niet nuller of minder nul worden.
Waarom gaat die nul (of beter: die dip) dan minder diep worden als je die modes absorbeert? Uiteindelijk zou je kunnen stellen dat dit hetzelfde is dan de amplitude van die drukzones te verminderen.

Ik verzeker je dat die nullen, nullen blijven, totdat er geen sprake meer is van staande golven, en dus door een zodanig hoge absorptie (minstens eenzijdig), sprake is van een lopende golf.

Wat wel gebeurt is het volgende:
Bij een perfecte staande golf (betekent dat reflectie een gelijke frequentie, snelheid EN amplitude heeft) blijft dit nulpunt statisch in de ruimte.
Wanneer echter de amplitude van de reflectie lager wordt (door absorptie) dan de amplitude van de invallende golf, gaat dit punt zich verplaatsen (vb naar links) in de richting van de invallende (hoogste amplitude) golf. In feite gaat die golf een beetje lopen (helemaal niet met de snelheid van geluid, en bij analyse is dit precies als een kreupele die zich verplaatst). Nu: die gereflecteerde golf wordt invallende golf bij de tegenovergestelde muur, en wordt daar weer verzwakt (absorptie). Dat nulpunt verplaatst zich weer naar rechts (in de richting van de nu sterkste golf).

Dus wat finaal gebeurt is dat dat nulpunt over en weer beweegt (niet meer statisch is) over een bredere en bredere zone naargelang er meer absorptie is (dus meer absorptie betekent dat jouw statisch gepositioneerd hoofd in steeds meer amplitude terecht komt van die aan dat nulpunt grenzende drukzones).
Jouw microfoon of hoofd is statisch en doordat dat nulpunt van links naar rechts gaat en omgekeerd (die nul passeert dus jouw hoofd bij elke reflectie), zit jij regelmatig in die zijkanten van die drukzones grenzend aan die nulpunten.
Dat is dus geen lopende golf maar een over en weer gaande golf.

Is dit duidelijk uitgelegd? Ik vind het niet eenvoudig om dit met woorden uit te leggen.
Dit is voor mij erg duidelijk en als je de redenering kan volgen erg logisch.
Wat voorafging ga ik nog een keer of tien analytisch moeten gaan doornemen .

P.S.: de hoogte van de ruimte is 2300 mm (2m30).

Bedankt trouwens voor je tijd en vooral je geduld .

Laatst gewijzigd door Pixie; 26-08-2009 om 23:23 Reden: Toevoeging
Met citaat reageren
  #50 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 23:27
Vintage Member

Reputatie: Duuk heeft een prima uitstralingDuuk heeft een prima uitstralingDuuk heeft een prima uitstralingDuuk heeft een prima uitstraling

Citaat:
Ik snap niet hoe de juiste draden op de juiste plaats geraken.
Bij sommigen door puur toeval

Sommige routings (met name intern in mijn digitale tafel) nopen toch nog wel eens voor en behoorlijk stukje redeneren. Maar zoals met alles: probeer te begrijpen wat je doet.

Aangezien dit programma en een deel van de acousticsmetingmaterie vreemd voor mij zijn, kost het me net even wat meer tijd om alles volledig te doorgronden. Maar dat geeft niet: kennis opdoen is altijd nuttig en prettig!
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten