homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiŽnte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dť plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #31 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 18:11
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Post hier uw meetresultaten !

Je kunt met al die meet mics goed meten.
De dure mics kunnen meestal alleen wat hogere geluidsniveau's aan, wat nuttig is als je luidsprekers wilt meten op hoge sound levels.
Een Behringer ECM 8000 is voor akoestische metingen aan ruimten net zo goed te gebruiken als een B&K 4007 van 1800 euro.
Met citaat reageren
  #32 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 18:21
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd

Pixie,

1) Je hebt de Hoogte van je ruimte niet opgegeven. Ik heb dit voorlopig even geschat op 2.63 m (geef die juiste waarde eens op a.u.b.).

Ik heb ook even nog geen tijd gehad om in te gaan op de asymmetrie.

2) Voor de axiale modes (de simpelste) doen zich modes voor te starten van 0.5 x de golflengte, 1 x, 1.5 x, 2 x enz.
Voor tangentiale modes wordt het iets complexer (Pythagoras in 2D) en voor Oblique modes nog iets meer (Pythagoras in 3D)
Room Modes
Hier zijn nog wat animaties:
Axiale modes: ISVR - Institute of Sound and Vibration Research
Tangentiale modes: ISVR - Institute of Sound and Vibration Research
Beide kunnen belangrijk zijn.
IK ga daar later wel eens meer in detail op door.
Dit is de complete formule:

n: order van de mode gaande van 0 tot gelijk welke (hoe hoger, vaak hoe minder dominant)
x, y, z: respectievelijk lengte, breedte, hoogte
n steeds een integer getal: 0, 1, 2, ..., x
axiale mode: 1 n = postief getal, andere 2 n'en = 0
Tangentiale mode: 2 n'en = positief, en 1 n = 0
Oblique mode: alle 3 positieve n'en

3) Je snijdt echter wel een interessant punt aan:
Ik vertelde dat de nul het snijpunt is tussen de drukzones (+/-) en dat je die niet kan weg-equalizen. Zo lang je over staande golven praat heb je die nul.
Een nul kan niet nuller of minder nul worden.
Waarom gaat die nul (of beter: die dip) dan minder diep worden als je die modes absorbeert? Uiteindelijk zou je kunnen stellen dat dit hetzelfde is dan de amplitude van die drukzones te verminderen.

Ik verzeker je dat die nullen, nullen blijven, totdat er geen sprake meer is van staande golven, en dus door een zodanig hoge absorptie (minstens eenzijdig), sprake is van een lopende golf.

Wat wel gebeurt is het volgende:
Bij een perfecte staande golf (betekent dat reflectie een gelijke frequentie, snelheid EN amplitude heeft) blijft dit nulpunt statisch in de ruimte.
Wanneer echter de amplitude van de reflectie lager wordt (door absorptie) dan de amplitude van de invallende golf, gaat dit punt zich verplaatsen (vb naar links) in de richting van de invallende (hoogste amplitude) golf. In feite gaat die golf een beetje lopen (helemaal niet met de snelheid van geluid, en bij analyse is dit precies als een kreupele die zich verplaatst). Nu: die gereflecteerde golf wordt invallende golf bij de tegenovergestelde muur, en wordt daar weer verzwakt (absorptie). Dat nulpunt verplaatst zich weer naar rechts (in de richting van de nu sterkste golf).

Dus wat finaal gebeurt is dat dat nulpunt over en weer beweegt (niet meer statisch is) over een bredere en bredere zone naargelang er meer absorptie is (dus meer absorptie betekent dat jouw statisch gepositioneerd hoofd in steeds meer amplitude terecht komt van die aan dat nulpunt grenzende drukzones).
Jouw microfoon of hoofd is statisch en doordat dat nulpunt van links naar rechts gaat en omgekeerd (die nul passeert dus jouw hoofd bij elke reflectie), zit jij regelmatig in die zijkanten van die drukzones grenzend aan die nulpunten.
Dat is dus geen lopende golf maar een over en weer gaande golf.

Is dit duidelijk uitgelegd? Ik vind het niet eenvoudig om dit met woorden uit te leggen.
Ik had hier vroeger een simulatie voor gemaakt maar ben die kwijtgeraakt.
Er zijn er nog niet teveel op het net die exact weten wat er hier juist gebeurt en welk effect dat absorptie op modes exact heeft en waarom een nul zich OGENSCHIJNLIJK niet als een nul gedraagt (wat ze wel doet, alleen oscillerend in de ruimte, wandelend van jut naar jar en terug)

Laatst gewijzigd door EricDesart; 26-08-2009 om 20:43
Met citaat reageren
  #33 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 18:55
Vg. Vg. is offline
Senior Member

Reputatie: Vg. is op goeie weg

Pfft, dit is nog zwaardere kost dan mijn herexamens. Hier ga ik wat tijd moeten insteken om dit te begrijpen. Stel nu dat ik dit begrijpt. Is er dan ook een oplossing voor, die je hiervan kan afleiden ?
Met citaat reageren
  #34 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 19:44
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vg. Bekijk bericht
Stel nu dat ik dit begrijpt. Is er dan ook een oplossing voor, die je hiervan kan afleiden ?
Is wel de bedoeling,
maar aangezien hier begrenzingen aan zijn (je kan niet zomaar even de maatvoering van je studio wijzigen bijvoorbeeld) kan je minstens het maximum halen uit, en binnen de beschikbare omstandigheden en middelen.
Met citaat reageren
  #35 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 19:53
Senior Member

Reputatie: bearded monkey wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EricDesart Bekijk bericht
minstens het maximum halen
zijn er mooiere doelen in het leven dan dit ?

;-)
Met citaat reageren
  #36 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 20:02
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Als ik me er mee mag bemoeien:
de consequentie van Eric's verhaal is, dat het absorberen van die staande golven leidt tot minder hinder van die golven.
Dus absorberen maar.
Met citaat reageren
  #37 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 20:09
Limited

Reputatie: Mesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstraling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bert stoltenborg Bekijk bericht
Dus absorberen maar.
Met citaat reageren
  #38 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 20:30
Senior Member

Reputatie: SoundReplay is op goeie weg

Hey allemaal,

om de stelling van deze maand wat kracht bij te zetten, ja, je investeert best ook in je akoustiek van je studio. Helemaal mee eens! Alleen...net als met het aankopen van een instrument of recording gear, is akoustiek verbetering ook vallen en opstaan. En ik ga momenteel ook door dit proces.

3 jaar geleden toen ik mijn studio bouwde heb ik 1 grote fout gemaakt: het niet inwinnen van professioneel advies voor akoustische behandeling... (ik gooi het in de groep ). Oef, dit was zwaar

Nu zijn we drie jaar later en gues what...ik heb vooral geinvesteerd in gear en software! Maar het verstand komt met de jaren, en sinds 1 jaar ben ik nu regelmatig verbetering aan het aanbrengen aan de studio akoustiek. Hiervoor heb ik nu wel professioneel advies gevraagd.

Mijn eerste idee: ik bestel professioneel spul van SONEX en hang heel mijn studio vol. Resultaat: een dode ruimte, geen reflecties. Op zich geen probleem voor vocals, maar wel een probleem voor bv drums.

De metingen waren navenant: geen reverb.

Maar ook in een studio moet er wat reverb zijn, dus eerst wat SONEX weggehaald en Jocavi Basstraps geplaatst. Resultaat: een iets meer live ruimte waar het laag beter gecontroleerd wordt.

Mijn volgende stappen zijn: diffusers plaatsen ter hoogte van de parallelle muren en achter de mixing positie.

Even dacht ik eraan om het tapijt op de vloer weg te nemen om zo een nog groter live ruimte te creeeren, vooral in de opnameruimte., maar dit ga ik waarschijnlijk toch niet doen.

Hier zijn mijn meetresultaten vandaag, en ik ben er nog niet tevreden over. Na de aanpassingen zal ik opnieuw wat metingen doen.

Even voor Eric: ik heb geen gebruik gemaakt van pink noise, maar van een "Swept Sine" in FuzzMeasure Pro.

Akoustische groeten,
Dirk

Meting met 1/3 Octave Smoothing:

Zelfde meting maar geen smoothing:

Reverbtime EDT (RT60):

Met citaat reageren
  #39 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 20:37
Vintage Member

Belangrijk is wellicht ook dat staande golven moeten worden aangestoten.
Als je een luidspreker in de hoek van de ruimte zet, in het druk-maximum van de golf, zul je de staande golven maximaal aanstoten.
Als je de speaker in het midden van de ruimte zet, in het snelheidsmaximum van de golf, stoot je de golf minimaal aan.
En ook de luisterpositie is belangrijk; als je je kop in een druk maximum hebt, hoor je veel laag, en in een drukminimum weinig.

Geluidsgolven worden doorgegeven door luchtdeeltjes.
Die bewegen.
In feite kun je luchtdeeltjes zien als balletjes die aan elastiekjes zitten.
De luidspreker of stemband of wat dan ook druk tegen het balletje dat daardoor wordt versneld tot het elastiekje strakker gaat staan en het balletje weer vertraagt en uiteindelijk terugtrekt. Het balletje schiet door tot voorbij het uitgangspunt (dat heet equilibrium) en wordt weer door het elastiekje geremd en teruggetrokken.

Als het deeltje tegen iets aanbotst, de muur of je trommelvlies, dan wordt de beweging omgezet in druk.
Dus je hebt altijd twee grootheden:
de bewegingsenergie die als hij maximaal is uit fase is met de druk.
de drukenergie die als hij maximaal is uit fase is met de beweging.

Een geluidsgolf die niet precies in de ruimte past, komt uit een luidspreker, ketst tegen de wand en gaat weer richting luidspreker. De luidspreker geeft ondertussen de volgende golf weer, en die twee botsen.
Omdat in de ene golf de deeltjes net versnellen, en in de andere golf de andere kant opgaan, dempen ze elkaar uit.
Ze zijn NIET in fase.

Als de golf precies in de ruimte past, komen de deeltjes elkaar precies tegen als ze beide op het zelfde punt van bewegen zijn.
Dan versterken ze elkaar en heb je een staande golf die resoneert, dus blijft trillen als een gitaarsnaar.
Daardoor klinkt hij veel luider dan andere golven die niet staan en is hinderlijk.

Door wat te schuiven met de speaker- en luisterpositie in een ruimte, kun je al plekken vinden waar de weergave het meest egaal is, dus geen hindelijke pieken en dalen heeft.
Omdat je de staande golven op de beste manier aanstoot (of niet).
Als je daarna ook nog absorptie aanbrengt, demp je de staande golven en heb je een maximaal resultaat: een zo recht mogelijke frequentie karakteristiek.
Met citaat reageren
  #40 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 20:44
Vintage Member

Reverberation time heeft geen waarde in een kleine ruimte.
Je hebt te maken met direct geluid en lagere orde reflecties.
Galm (reverb) is een statistisch geluidsveld, waar de reflecties van alle kanten komen. Dat kan in een studio niet bij de belangrijke frequenties.

Ik zou die metingen smalbandiger doen dan in 1/3 octaven.
Dan zie je tenminste iets van staande golven.
1/3 octaaf smoothing haalt alle details weg zoals we zien in de meting van Soundreplace.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten