homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiŽnte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dť plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #21 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 14:36
Senior Member

Reputatie: Johnny Nobel wordt hier goed onthaaldJohnny Nobel wordt hier goed onthaaldJohnny Nobel wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Post hier uw meetresultaten !

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mesadude Bekijk bericht
isolatie en akoestiek zijn 2 dingen die je los van elkaar moet bekijken..
een betonnen bunker isoleert bv erg goed, maar is akoestisch een kleine ramp..
Ik ken de massadichtheid van beton niet, en die zal ook variŽren, maar probeert men daartegenover niet eenzelfde isolerende waarde te verkrijgen in studios die volledig stil willen werken naar buiten toe, weliswaar met de combinatie van verschillende materialen? Of zit daar een verschil in akoestische eigenschappen, ookal gaat het om isolatie? Mijn vraag is dus eigelijk; is het een werkwijze in professionele studio's om eerst iets te bouwen dat zo goed mogelijk isoleert (zoals beton) en bouwen ze dan absorptie er binnenin om de akoestiek te verbeteren, of wordt er bij het gebruik van isolerende lagen, naar binnen toe al rekening mee gehouden dat het ook moet gaan absorberen? We hebben zopas een studiootje opgebouwd in een betonnen kluis en ik had er ookal wat vragen over gesteld in een bijhorende topic, maar aangezien het daar aan antwoorden ontbreekt, vraag ik het hier even verder.
alvast bedankt.
Met citaat reageren
  #22 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 14:42
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

@Eric: Dank!
alain
Met citaat reageren
  #23 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 14:50
Limited

Reputatie: Mesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstraling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Nobel Bekijk bericht
Ik ken de massadichtheid van beton niet, en die zal ook variŽren, maar probeert men daartegenover niet eenzelfde isolerende waarde te verkrijgen in studios die volledig stil willen werken naar buiten toe, weliswaar met de combinatie van verschillende materialen? Of zit daar een verschil in akoestische eigenschappen, ookal gaat het om isolatie? Mijn vraag is dus eigelijk; is het een werkwijze in professionele studio's om eerst iets te bouwen dat zo goed mogelijk isoleert (zoals beton) en bouwen ze dan absorptie er binnenin om de akoestiek te verbeteren, of wordt er bij het gebruik van isolerende lagen, naar binnen toe al rekening mee gehouden dat het ook moet gaan absorberen? We hebben zopas een studiootje opgebouwd in een betonnen kluis en ik had er ookal wat vragen over gesteld in een bijhorende topic, maar aangezien het daar aan antwoorden ontbreekt, vraag ik het hier even verder.
alvast bedankt.
eric gaat daar gedetailleerder op kunnen antwoorden.. maar vaak wordt er bij de keuze van materialen al nagedacht over isolatie/absorbtie etc..
beton is nu maar een dom voorbeeld en zal niet zo vaak gebruikt worden..
maar waar isolatie iets erg structureel is voor een ruimte kan acoustic treatment in ťlke ruimte, onafhankelijk van de structuur.. bij de bouw van een studio gaat men er vooral rekening mee houden dat men de akoestische aanpassingen niet moeilijker maakt dan nodig, door niet met te complexe ruimtes te werken..
Met citaat reageren
  #24 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 15:36
Senior Member

Reputatie: Johnny Nobel wordt hier goed onthaaldJohnny Nobel wordt hier goed onthaaldJohnny Nobel wordt hier goed onthaald

Ja, dat brengt ons bij een andere factor in onze studio ,complexe ruimte Vraag ik ff aan een moderator om wat dingen te verplaatsen naar hier? Studio in oude bankkluis
Eric haalde al een zinvol punt aan om niet off topic te gaan, het gaat om meetresultaten, geen specifieke situaties.. Toch zou ik er graag nog wat vragen over stellen..
Met citaat reageren
  #25 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 17:02
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Ik heb de uitleg van de modes eens een paar keer doorgelezen en dit meen ik eruit geleerd te hebben:

Deze nulpunten onstaan, afhankelijk van de grootte van de ruimte, op bepaalde punten bij bepaalde frekwenties, doordat bepaalde frekwenties gaan resoneren in de kamer.
De resonanties onstaan doordat de lengte van de golf een x aantal keren in de kamer past (wanneer lengte kamer / golflengte een rond getal is ?).
Resonantie kan dus alleen maar ontstaan indien er reflectie is.
Om die nulpunten dus te verminderen (elimineren?) komt het erop aan de reflecties te verminderen en zodoende ook de resonantie (= absorberen).

Zit ik ergens in de buurt of sla ik de bal helemaal mis?
Met citaat reageren
  #26 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 17:24
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

@pixie: Met mijn beperkte kennis van zaken denk ik dat je redenering klopt. Als je erin slaagt om de wanden van een ruimte "reflectieloos" te maken, dan kan je mijns inziens niet worden geconfronteerd met staande golven, omdat de mogelijkheid van reflectie een conditio sine qua non is voor het bestaan van staande golven.

Alleen is de vraag (1) of het aangenaam werken is in een volledig dode ruimte, en (2) of er Łberhaupt producten bestaan die op elke band 100% absorberen. De meeste voor particulieren makkelijk toegankelijke absorptiematerialen (als daar bijvoorbeeld zijn rockwool deltaplaten) absorberen maar gedeeltelijk, in die zin dat laagbandige absorptie vaak bijzonder moeilijk is.

Maar ik denk dat - theoretisch - je idee klopt.

Ik ga zeker ook de test doen. Ik heb al mijn wanden bekleed met dik spijkerflensdeken, vast tapijt op de grond gelegd (ik weet het...) en mijn plafonds versierd met absorbers. In de hoeken van mijn opnameruimte heb ik eveneens traps gehangen. De ruimte klinkt akoestisch behoorlijk "dood", maar ik merk wel nog "lage energie" in de hoeken. Ben dus zeer benieuwd naar de akoestische meting...

Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
  #27 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 17:31
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Uiteraard gaat dit in de praktijk niet mogelijk zijn.
Maar dan vraag ik mij nu af: aangezien dat nulpunt niet afhankelijk is van de amplitude van de originele golf (hard of luid, bij wijze van spreken, veranderd niets aan 'niets'), ga je dit ook niet met absorptie kunnen oplossen.
Is diffusie (in de zin van de richting van de reflectie veranderen) dan niet beter gepast?

Dit is allemaal nieuw voor mij, maar enorm boeiend (en momenteel nog erg verwarrend ).
Met citaat reageren
  #28 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 17:54
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Een staande golf is inderdaad een golf met een lengte die vergelijkbaar is met de dimensies van de ruimte.
Er zijn in een rechthoekige ruimte axiale golven, die tussen twee wanden of plafond/vloer staan, tangeniale golven die tussen 4 scheidingsoppervlakken staan en oblique golven die tussen 6 scheidingsoppervlakken staan.

Als een ruimte volledig als een kubus is gebouwd hebben bijvoorbeeld alle axiale golven dezelfde lengte en worden daardoor hinderlijker omdat hun amplitude (luidheid) wordt opgeteld.

In onregelmatige ruimten wordt het allemaal nog complexer.

(Acoustics Crash Course 1 - Modes)

Staande golven (modes) hebben harmonischen, dus een basisgolf heeft harmonischen op 2, 3, 4 etc keer de fundamentele frequentie.
Eigenlijk barst een ruimte dus van de staande golven.

Maar dat is geen probleem, alleen zijn deze golven heel irritant als ze geisoleerd voorkomen.
En dat doen in kleinere ruimten die fundamentele golven nu juist.

Door absorptie (bass trap) toe te passen zal de staande golf worden uitgesmeerd over meerdere frequenties, eigenlijk een soort compressor effect.
Daardoor kun je ook die nul beinvloeden en minder geprononceerd maken.
(De absorptie is een akoestische impedantie en beinvloedt de snelheid van het geluid frequentie-afhankelijk).

Over diffusie in kleine ruimten kan ik ook nog wel wat zeggen, maar dan ben ik niet meer zo lief.
Met citaat reageren
  #29 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 17:58
Moderator

Reputatie: bonux heeft een prima uitstralingbonux heeft een prima uitstralingbonux heeft een prima uitstralingbonux heeft een prima uitstraling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pixie Bekijk bericht
Dit is allemaal nieuw voor mij, maar enorm boeiend (en momenteel nog erg verwarrend ).
Tegen wie zegt ge het, mijn grijze massa moet zijn best doen.

Welke testmic zou ik mij nu best aanschaffen?

THE T.BONE MM-1
BEHRINGER ECM8000
SUPERLUX ECM999

of de iets duurdere :

BEYERDYNAMIC MM1
DBX DRIVERACK RTA-M

Ik ga binnenkort wel beginnen met de bouw van een serieuzere studio dus is het misschien zinvol van een betere te kopen. Of niet ?
Met citaat reageren
  #30 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 18:05
Limited

Reputatie: Mesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstraling

de Audix TR40 niet te vergeten.. ook een deftige meetmicro die betaalbaar is..
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten