homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiŽnte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dť plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 13:04
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Post hier uw meetresultaten !

Ik vindt het wel knap, en dat meen ik echt, dat het juist 2 moderators zijn die als eerste dergelijke metingen doen en publiceren.
Het geeft mij het gevoel van de ernst waarmee jullie met dergelijke dingen en je muziek/opnames bezig zijn en willen weten/voelen.

Echt mijn gemeend respect hiervoor.

Ik denk dat dit voor velen behoorlijk confronterend is of kan zijn.
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 13:07
Vintage Member

Reputatie: Carels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatie

mmm, kan inderdaad wel een goeie investering zijn
vanavond eens bekijken in elk geval
met welke software is jullie test gedaan
die room EQ wizard?
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 13:29
Active Member

Reputatie: pluisplay is op goeie weg

Misschien een hele rare vraag:

Aangezien dat ik mijn studio nog aan het verbouwen ben en dus niet mijn apparatuur heb staan, heeft het dan al zin om accoustische metingen te gaan doen?
Is er uberhaupt iets dat ik al kan doen nu zodat ik wanneer straks alles is ingericht niet meer nog dingen opnieuw hoef te gaan doen of dit in ieder geval zoveel mogelijk te beperken?

Ik vind de topic reuze interesant vooral omdat je zelf voor een paar 10tjes al heel veel zelf kunt maken terwijl een set "dure" monitors vaak waarschijnlijk minder effect zullen hebben in de eerste plaats en dus ook nog eens een stuk duurder zullen uitpakken.

geldt de regel van hoemeer isolatie hoebeter de accoustiek of komt dat erg nauw?

groeten thijs
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 13:54
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

@pluisplay: ik denk niet dat het dan veel zin heeft, aangezien volgens mij de hele karakteristiek van je kamer kan veranderen naargelang je er meubels, boekenrekken, apparatuur in hebt staan.
Best eerst je boel inrichten en dan je metingen gaan doen.

@Carels: ik heb inderdaad die RoomEQWizard gebruikt met roze ruis.

@Eric: bijgevoegd een ruwe schets van mijn kamer (maten kloppen op hier en daar een paar centimeters na. Hopelijk kan je er wat mee aanvangen .
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  StudioLayout.jpg
Bekeken: 642
Grootte:  21.3 KB
ID: 2952  
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 13:55
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

De meetsoftware die Eric eerder aanhaalde is - zover ik kan nagaan - allicht enkel bestemd voor Windows. Iemand enig idee of er iets gelijkaardigs bestaat voor apple OSX? Ik zou verdomd graag ook es mijn ruimte meten...
Vriendelijke groet, en dank!
alain
Met citaat reageren
  #16 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 14:00
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pluisplay Bekijk bericht
Misschien een hele rare vraag:
............
geldt de regel van hoemeer isolatie hoebeter de accoustiek of komt dat erg nauw?
Thijs,

Ik vermoed dat je absorptie bedoeld i.p.v. isolatie

Zoals met vele zaken kan je met een relatief simpele benadering reeds veel bereiken, en hoe verder je in detail gaat hoe exonentiŽel complexer het wordt.
Belangrijk is te starten met een goede basabsorptie (hoeken, achterwand), de belangrijkste spiegelbronnen vinden is ook niet zo moeilijk.
Vaak onderschat men de ruimte nodig om aan die lage frequenties te geraken.

Als je fotos ziet van GALAXY vermoeden de meeste mensen dat die rugwanden in de controle rooms bastrappen is. En zij hebben gelijk. Wat zij niet vermoeden en zien is dat de plafonds belangrijk grotere bastraps zijn die een stuk dieper in frequentie gaan.

Een beetje zoals bij sport: van 20 sec naar 12 sec op de 100 m gaat relatief vlot. Van 12 naar 11 is al veel lastiger, en hondersten winnen beneden de 10 sec vraagt zeer veel energie en is slechts weinigen gegeven.

Laatst gewijzigd door EricDesart; 26-08-2009 om 14:03
Met citaat reageren
  #17 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 14:03
Limited

Reputatie: Mesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstraling

Citaat:

isolatie en akoestiek zijn 2 dingen die je los van elkaar moet bekijken..
een betonnen bunker isoleert bv erg goed, maar is akoestisch een kleine ramp..

isolatie is wat je klank naar buiten toe doet..
akoestiek is wat de klank naar binnen toe doet.. totaal ander concept dus.

edit: eric was me reeds voor zie ik.. absorbtie is een dťťl van akoestiek.. 't is kwestie van door juiste absorptie en reflexie tot een correct beeld te komen..
Met citaat reageren
  #18 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 14:12
Active Member

Reputatie: pluisplay is op goeie weg

thanks voor de info, zoiets vermoedde ik al.

Wat ik aan absorptie heb gedaan tot nu toe is:

Achter mijn bureau en monitors 3 grote basstraps 120x80 x20dik op 2cm vrij van de muur gehangen.
In de nok van het dak, ook vrij van contact met de dakplaten (4 mm vrij) een basstrap gehangen aan kabeltjes van 400x 90 x 20cm dik.
In de hoeken basstraps van de grond tot waar het dak schuin gaat lopen bass traps van 30 cm diep (in driehoek)
Op de vloer en tegen de resterende muren wollige dikke vloerbedekking.
De rechte wanden met noppenschuim verder afgewerkt.
De ingang vanaf de vaste trap met een groot zwaar vloers gordijn afgehangen.
Als laatste nog alle spantbalken afgewerkt met noppenschuim van 7 cm dik dat veel vaster is dan normaal, lijkt bijna op dat spul uit matrassen (kon ik van het werk meenemen).

Denk je dat het nu genoeg is om alles in te richten en te gaan meten of misschien nog tips die ik eerst nog kan gaan doen.
Ik hoef echt niet professioneel maar als ik het zelf met wat hobbytijd er iets relatief bevredigends van kan maken dan wil ik dat zeker niet laten.

groeten thijs

Laatst gewijzigd door pluisplay; 26-08-2009 om 14:13 Reden: isolatie = absorptie
Met citaat reageren
  #19 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 14:14
Erelid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DogPants Bekijk bericht
De meetsoftware die Eric eerder aanhaalde is - zover ik kan nagaan - allicht enkel bestemd voor Windows. Iemand enig idee of er iets gelijkaardigs bestaat voor apple OSX? Ik zou verdomd graag ook es mijn ruimte meten...
Vriendelijke groet, en dank!
alain
Volgens mij werkt deze wel op MAC (enige MAC freeware ter zake die we kennen of geadviseerd wordt)
Dit is een JAVA programma.
Room EQ Wizard Home Page
Citaat:
On Mac OS X platforms it may be necessary to download Java 2 SE V5.0 to get the V5.0 JRE. At the time of writing Release 6 was the latest available, but check Apple - Support - Downloads for the latest J2SE release. Release 6 can be downloaded at Java for Mac OS X 10.4, Release 6. It may also be necessary to change the default Java application JRE version from 1.4.2 to 5.0
To change the default JRE version:
  1. Open the Java Preferences application in /Applications/Utilities/Java/J2SE 5.0/
  2. In the "Java Application Runtime Settings" panel, drag J2SE 5.0 to the top of the list (above J2SE 1.4.2)
  3. Click Save
Voor MAC wordt zeer vaak (zal het nog even opzoeken en hier editen, de naam ontglipt mij nu)
Maar voor MAC zijn er geen andere freeware (nog steeds goedkoop) die standaard geadviseerd worden.

EDIT: Voor zover ik mij herinner is dit hem:
FuzzMeasure Pro 3 kost $150

Hier vindt je misschien nog wat anders:
Acoustics Forum • View topic - Mac based tools
Acoustics Forum • View topic - How to measure/tune a room FAQ DRAFT thread

Laatst gewijzigd door EricDesart; 26-08-2009 om 15:00
Met citaat reageren
  #20 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 14:34
Erelid

Citaat:
Wat ik aan absorptie heb gedaan tot nu toe is:
Thijs,

Ik denk dat je beter afzonderlijk topics begint om individuele studios/ruimtes in detail te bespreken, of deze topic wordt een complete chaos.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten