homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 14-08-2009, 10:47
pluisplay's schermafbeelding
Active Member

Reputatie: pluisplay is op goeie weg
Stuur een bericht via Skype™ naar pluisplay
Standaard waarom een ribbon?

hey allemaal,

Ik vroeg me af wat nou precies een ribbon mic verschilt in geluid van grootmembraam mics. ik heb inmiddels een leuk setje verschillende mics maar wil eigenlijk ook een ribbon proberen omdat ik daar zoveel goede dingen over hoor...

Punt is .... Welke?? want die dingen zijn eigenlijk te duur om gewoon 1tje aan te schaffen om te experimenteren.
Is een THE T.BONE RB500 BUNDLE - Dutch International Cyberstore het waard om aan te schaffen? niet te duur voor een goede mic maar is hij kwalitatief goed genoeg om werkelijk de potentie van een ribbon te ontdekken????

greetz thijs.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 14-08-2009, 11:20
Rikke's schermafbeelding
Categorie moderator

Reputatie: Rikke heeft een prima uitstralingRikke heeft een prima uitstralingRikke heeft een prima uitstralingRikke heeft een prima uitstraling
Standaard Re: waarom een ribbon?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pluisplay Bekijk bericht
is hij kwalitatief goed genoeg om werkelijk de potentie van een ribbon te ontdekken????
Ja, hij is een beetje donkerkleurig, op mijn stem werkt ie prima. Reken wel dat je bij zachte geluidsbronnen een 70db gain nodig gaat hebben ongeveer. Voor een gitaarkabinet of redelijk luide zang moet het afkunnen met een interfacepreamp. Acc.gitaar wordt moeilijk bijvoorbeeld. Doordat je je preamp wat moet kranken zul je vast een beetje last krijgen van een ruisvloer, maar ik vind dat nooit zo erg. De sound is geweldig, en sparen voor een goede preamp doe ik nu al maanden
Intel Imac - Motu 8pre - Motu 828 - Alesis M1 active MK2 monitors - Golden Age Pre73 - Oktava's MK012 - T.bone Rb500 - ADK Hamburg - SM58's - MD421 - Zoom H4 - en een boel oude mics en echte nonplugin instrumenten. Nu nog beter leren wat ik er mee moet doen...
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 14-08-2009, 11:25
Rikke's schermafbeelding
Categorie moderator

Reputatie: Rikke heeft een prima uitstralingRikke heeft een prima uitstralingRikke heeft een prima uitstralingRikke heeft een prima uitstraling

Mijn RB500 opnames:

http://www.homerecording.be/forum/t11772.htm (-alleen de ribbon!)

http://www.homerecording.be/forum/t11278.htm (ribbon op mijn stem)
Intel Imac - Motu 8pre - Motu 828 - Alesis M1 active MK2 monitors - Golden Age Pre73 - Oktava's MK012 - T.bone Rb500 - ADK Hamburg - SM58's - MD421 - Zoom H4 - en een boel oude mics en echte nonplugin instrumenten. Nu nog beter leren wat ik er mee moet doen...
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 14-08-2009, 11:40
pluisplay's schermafbeelding
Active Member

Reputatie: pluisplay is op goeie weg
Stuur een bericht via Skype™ naar pluisplay

thanks voor de soundsamples, daar heb ik tenminste iets aan..

Vraagje, bij die bundle zit een preamp, is dat iets of juist los iets kopen?
Verder is het de bedoeling dan dat je er recht in zingt? of juist als een soort overhead te gebruiken? Ik gebruik meestal mijn grootmembraam voor een total sound van accoustische gitaar + vocals tegelijk in 1 mic en zeker niet vanaf de popfilter.

Ik krijg een beetje het idee dat ik het verkeerd aanpak met die grootmembraams.
Kan ik die dingen zo afstellen dat ik dus wel van dichtbij kan zingen zonder dat ik dus vogeltjes buiten, een langsrijdende auto of een schreeuwend kind in de straat nog altijd net weet op te pikken wanneer ik net lekker zit in te spelen?
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 14-08-2009, 11:55
Vintage Member

Reputatie: Stoute Jos wordt hier goed onthaald
Laatste blog post: zo, 2009-03-29 17:04

Die preamp levert 'maar' 48dB gain volgens de foto. Veel te weinig voor een Ribbon Verder is hij figure-eight (voor dat inzingen).
  #6 (permalink)  
Oud 14-08-2009, 12:30
Rikke's schermafbeelding
Categorie moderator

Citaat:
thanks voor de soundsamples, daar heb ik tenminste iets aan..
Vraagje, bij die bundle zit een preamp, is dat iets of juist los iets kopen?
Preamp zou ik niet kopen, probeer eerst eens met je eigen, en anders dan beter doorsparen voor een FMR RNP, of een AEA TRP, o.i.d. (lekker veel afko's)

Citaat:
Verder is het de bedoeling dan dat je er recht in zingt? of juist als een soort overhead te gebruiken? Ik gebruik meestal mijn grootmembraam voor een total sound van accoustische gitaar + vocals tegelijk in 1 mic en zeker niet vanaf de popfilter.
Je kunt ribbon natuurlijk als overhead gebruiken, maar zeker ook gewoon voor closemiking van vocals. In het bluesnummer heb ik de rb500 TUSSEN de gitaar en mond geplaatst, zodat hij van 1 kant de gitaar pakt, en van de andere de stem, en (belangrijk) van de zijkanten niets.

Citaat:
Ik krijg een beetje het idee dat ik het verkeerd aanpak met die grootmembraams.
Kan ik die dingen zo afstellen dat ik dus wel van dichtbij kan zingen zonder dat ik dus vogeltjes buiten, een langsrijdende auto of een schreeuwend kind in de straat nog altijd net weet op te pikken wanneer ik net lekker zit in te spelen?
Waarom niet? Gain omlaag, en kruip maar eens in de micro. Beetje voorzichtig omspringen met proximityeffect, maar als je een LDC hebt met een cardiod karakteristiek, moet je dat zeker kunnen doen. I.i.g. een stuk minder. Plus je hebt een beter solo-signaal van of je vocals, of je stem. en makkelijker achteraf aan te passen.

good luck!
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 14-08-2009, 15:00
Senior Member

Reputatie: Rikkirik is op goeie weg
Thumbs up Re: waarom een ribbon?

Dag Rikke,

Ik heb deze week de kans gekregen de T. Bone te horen en mijn eerste indruk ervan was goed en ga er alvast eentje bestellen bij Thomann zodat ik er thuis zelf ook kan mee experimenteren

Groeten Henri
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 14-08-2009, 19:05
JB's schermafbeelding
JB JB is offline
Senior Member

Reputatie: JB wordt hier goed onthaaldJB wordt hier goed onthaald

Rikkirik,
toevallig heb ik ook iemand ontmoet die belangstelling toonde voor zo'n ribbon.
Als je meer info wil, zal ik je graag voorthelpen. De RB500 (meer hifi gericht) of de RM700 (zelfde prijs 98 euro) zijn een must voor die prijs. Nadeel: een goede preamp nodig voor vocals.
Als je wil zal ik eens een test laten horen van een mannenstem (daar zijn ze (ribbons) prachtig geschikt voor). Een warme stem maar toch niet dof, met een freel hoog.
Intussen zijn er alweer verbeteringen en andere modellen op de markt. Maar die goedkope zijn zeker nog de moeite. Doen!
JB
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 14-08-2009, 20:42
Senior Member

Reputatie: Rikkirik is op goeie weg
Thumbs up Re: waarom een ribbon?

JB,

Ik zie dat je uit de buurt ben, Ik ben in die info over de T.Bone geintresseerd. Alvast bedankt voor het voorstel

Groeten Henri
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 14-08-2009, 22:04
DogPants's schermafbeelding
Categorie moderator

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Mic shootout: Great River ME 1NV

Er zitten drie ribbons in, waaronder de Nady, die - naar het schijnt - identiek zou zijn aan de t.bone.

Vriendelijke groet,
alin
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten