homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiŽnte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dť plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 11-08-2009, 13:50
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Cornertraps

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door droog Bekijk bericht
Wat, dat ze los in de hoek staan of dat ik een impulsieve overenthousiaste randdebiel ben?
Grapje: Jij hebt je naam "droog" niet gestolen.

Als het je interesseert: Als rotswolplaten die schuin in de hoeken gezet worden een spleet vertonen aan de langsranden van een aantal cms dan wordt die absorptiepiek rond 100 Hz (bij ca 600 mm brede platen) lager in absorptiehoogte (smoother). Dit reŽel gemeten aanwezig fenomeen is nog niet echt duidelijk.
En het is voor mij zelfs niet duidelijk of dit een voor- of nadeel is. Het ziet er op het eerste zicht een nadeel uit als je het op een meting ziet, maar ik vind het eerder een voordeel omdat die piek (vermoedelijk/mogelijk scherper en hoger dan traditionele lab absorptiemetingen kunnen laten zien) op een behoorlijk smalbandige resonantie wijst (ook nog niet juist begrepen).

Samenvatting: het wijzigt het exacte absorptiegedrag enigszins, maar of het anders zijn (in relatief beperkte mate) beter of slechter is is niet zo duidelijk, en het blijft goed dat je hoekabsorptie gebruikt. En het bevestigt zeker dat een perfecte aansluiting op de muren geen noodzaak is (het is meer een keuze welk akoestisch gedrag je prefereert).

Laatst gewijzigd door EricDesart; 11-08-2009 om 16:36
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 11-08-2009, 14:11
Senior Member

Reputatie: droog is op goeie weg

Dit gaat me inderdaad nog een beetje ver. Maar ik vind het goed om te lezen dat ik toch op de goede weg zit! Leuk om mee bezig te zijn en leuk om zo nieuwe dingen te leren! Als ik klaar ben post ik uiteraard een aantal foto's.. maar eerst op vakantie
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 11-08-2009, 22:14
Senior Member

Nou ze staan er! En potjandeurie het werkt! Nu nog iets doen aan de hoge frequenties en ik ga nog aardig tevreden zijn hier. Dit begint langzaam een obsessie voor me te worden.. da's niet helemaal gezond of wel?
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 11-08-2009, 22:18
Senior Member

Is het nu trouwens handig om mijn monitoren in het midden langs de langste wand te plaatsen of langs de kortste? Ik hoor hier verschillende verhalen over.. De kamer is ongeveer 4,5m bij 2,1m.

groeten!
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 11-08-2009, 22:31
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Nou ze staan er! En potjandeurie het werkt! Nu nog iets doen aan de hoge frequenties en ik ga nog aardig tevreden zijn hier. Dit begint langzaam een obsessie voor me te worden.. da's niet helemaal gezond of wel?
Zoals jij hier mee omgaat is zeker gezond. Het is zelfs gezond voor degenen die het gewoon maar lezen.

Citaat:
Is het nu trouwens handig om mijn monitoren in het midden langs de langste wand te plaatsen of langs de kortste? Ik hoor hier verschillende verhalen over.. De kamer is ongeveer 4,5m bij 2,1m.
Ik zou zeggen proberen kan nooit kwaad.
Maar standaard heb ik al diverse (vergelijkende) metingen gezien waarbij plaatsing van de luidsprekers aan de kopse (smalle) kant een betere ruimte respons gaven op de "sweet spot" (vind ik een grappige naam). Dit zie ik ook meestal gepromoot in diverse fora.
Het absorberen van je mogelijk storende spiegelbronnen links en rechts van jou (als speakers aan de korte kopse kant staan) is normaal ook niet moeilijk.

Maar ik kan mij voorstellen dat bepaalde combinaties (waar zit je juist in functie van de modale patronen?) hier misschien kunnen van afwijken.
Eigenlijk is dit uitproberen en luisteren, en nog beter: nameten, echt niet zo'n moeilijk ding.

Laatst gewijzigd door EricDesart; 11-08-2009 om 22:37
Met citaat reageren
  #16 (permalink)  
Oud 12-08-2009, 06:21
Senior Member

Ik had mijn monitoren eerder(een week geleden, en dus voor de cornertraps) op de kopse kant staan en ik moet zeggen dat de weergave een stuk beroerder(hol, echo) was dan nu(ze staan nu langs de lange zijde). De kamer is ook niet helemaal rechthoekig maar loopt zo'n 40cm uit waar de deur zich bevindt(in de hoek bij een van de korte zijdes) en ik geloof ook dat dit ervoor zorgt dat het geluid(eigenlijk alleen nog hoge frequenties, volgens mij ben ik er bijna) vrolijk alle kanten op kaatst. Ik zit eraan te denken om hier absorberend noppenschuim te plaatsen. Wat waarschijnlijk ook niet heel hard mee wil werken is de laminaatvloer die hier ligt. Dus het is voorlopig(tot dit huis verkocht is en er een nieuw huis is) nog maar even behelpen denk ik. Ik heb op deze site gelezen over meet software maar daar las ik ook dat ik hiervoor een speciale microfoon moet gaan kopen.. is dit echt noodzakelijk? Of kan ik ook degelijke metingen doen met bijvoorbeeld mijn Rode NT1000, ik geloof de gevoeligste microfoon die ik heb?
Met citaat reageren
  #17 (permalink)  
Oud 12-08-2009, 08:40
Erelid

Citaat:
Ik heb op deze site gelezen over meet software maar daar las ik ook dat ik hiervoor een speciale microfoon moet gaan kopen.. is dit echt noodzakelijk? Of kan ik ook degelijke metingen doen met bijvoorbeeld mijn Rode NT1000, ik geloof de gevoeligste microfoon die ik heb?
Die Rode NT1000 is een Cardioid.
RōDE Microphones - NT1000
Normaal is een meetmicrofoon voor dergelijke toepassingen een omni-directionele microfoon. De gevoeligheid speelt niet zo'n rol (je kan genoeg lawaai maken om te meten). Die meetmicrofoons kosten tussen 60 en 100$.

Maar om eerlijk te zijn ik heb geen ervaring met audiomicrofoons voor dergelijke meettoepassingen.
Het schijnt dat die meetmicrofoons ook inzetbaar zijn in bepaalde gevallen voor audiotoepassingen, maar hier begeef ik mij op een, voor mij, vreemd terrein (laat ik aan de cracks hier over).
Je ziet dat die meetmicrofoons anders gebouwd zijn:

Software
Room EQ Wizard Home Page
freeware (maar registreren voor je kan downloaden).

Budget Mics:
Apex220 Omnidirectional Condenser Measurement Microphone
http://www.apexelectronics.com/products.asp?cat=2&type=6&id=83
http://www.apexelectronics.com/download ... pex220.pdf

Behringer ECM8000 Omnidirectional Condenser Measurement Microphone
http://www.behringer.com/EN/Products/ECM8000.aspx
http://www.behringerdownload.de/ECM8...00_C_Specs.pdf

NADY CM 100 Omnidirectional Condenser Measurement Microphone
http://www.nady.com/cm100.html
http://www.nady.com/manuals/microphones/cm100.pdf

De 2 laatste heb ik zelf ook en zijn praktisch ca uitwisselbaar inzake kwaliteit en response. Ik heb die reeds samen gebruikt voor 2 kanaalsmetingen. Dus degene die je het goedkoopst kan vinden is de beste.
De 1ste schijnt ook vergelijkbaar maar ken ik niet persoonlijk.

Je kan je luidsprekerpositie niet vergelijken als je in situatie 1 je bastraps nog niet had geÔnstalleerd en in situatie 2 wel. Je bent andere kamers aan het vergelijken. Bovendien moet je akoestiek een beetje in orde zijn in beide gevallen (absorberen dominante spiegelbronnen).
Het veranderen van luidsprekerpositie is ťťn ding maar maakt je ruimte akoestisch nog niet noodzakelijk in orde of acceptable.

Laatst gewijzigd door EricDesart; 12-08-2009 om 09:43
Met citaat reageren
  #18 (permalink)  
Oud 12-08-2009, 13:23
Senior Member

Thanks voor de uitgebreide reactie! Ik ga uiteraard nog uitproberen hoe de monitoren het nu doen op hun oude plek. Vanavond maar weer aan het knutselen. Ik zal eens kijken of ik ergens voor weinig zo'n mic vandaan kan toveren.
Met citaat reageren
  #19 (permalink)  
Oud 12-08-2009, 15:16
Senior Member

Ik heb een Behringer ECM8000 voor weinig op de kop getikt. Altijd handig!
Met citaat reageren
  #20 (permalink)  
Oud 12-08-2009, 15:21
JB JB is offline
Vintage Member

Reputatie: JB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstraling

Wat eventueel ook kan dienen "Superlux ECM999" bij Thomann. Prijs38 euro!
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten