homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Artikels, tutorials en interviews

Mededelingen

Artikels, tutorials en interviews Tutorials, informatieve artikels, interviews met bekende (home)recorders of muzikanten, getting started guides enzovoorts. Enkel solide informatieve artikels worden hier weerhouden! Je mag natuurlijk wel feed-back geven op geposte artikels.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 10-08-2009, 00:40
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie
Standaard Stelling vd maand augustus '09: "Investeer in akoestiek in plaats van in hardware."

Welkom bij onze vierde "stelling van de maand"! Hier verzamelen we al jullie meningen rond één, ietwat controversiële, stelling.

Deze maand hebben we't over akoestiek.

Dit is onze stelling:
Vooraleer je gaat investeren in beter opnamemateriaal, kan je beter eerst de akoestiek van je opname en afluister ruimte grondig aanpakken.
Alle meningen zijn welkom hieronder. Hou het netjes, blijf on-topic (elk antwoord moet rechtstreeks in verband staan met de stelling) en gebruik duidelijke argumenten.

Off topic posts worden hier niet toegestaan, en zullen zonder verdere waarschuwing verwijderd worden.

Aan jullie het woord!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 10-08-2009, 00:59
Senior Member

Reputatie: AzimuthZero is op goeie weg
Standaard Re: Stelling vd maand augustus '09: "Investeer in akoestiek in plaats van in hardware

Indien je zoveel mogelijk zelf thuis wil afmixen, is investeren in akoestiek imho belangrijk. Wanneer je ruimte akoestisch 'ok' is, kan erna het investeren in beter materiaal geschieden...

Ik ga dus akkoord met de stelling

Doe je enkel edit en pre-productie en laat je de rest in een externe pro-studio doen, dan is dit volgens mij minder noodzakelijk (minder wil niet zeggen dat het niet hoeft!)
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 10-08-2009, 00:59
Senior Member

Reputatie: Johnny Nobel wordt hier goed onthaaldJohnny Nobel wordt hier goed onthaaldJohnny Nobel wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Stelling vd maand augustus '09: "Investeer in akoestiek in plaats van in hardware

Ik denk dat het vooral aan diegenen met akoestisch behandelde ruimtes is om een oordeel te vellen over het verschil tussen een niet en een wel akoestisch behandelde ruimte. Ik kan me inbeelden dat het trachten te controleren van geluid (wat mixen en masteren toch voor een groot deel is) niet erg zinvol is, als geluidgolven niet representatief zijn wanneer ze je oren bereiken. Zelf probeer ik nu voor het eerst in mijn leven een ruimte akoestisch te behandelen. Dus ik ben zeer benieuwd naar de antwoorden!

Verder denkik dat investeren in akoestiek lang niet zo spannend is als een nieuwe micro , pre, ... aan te schaffen. Ik weet niet hoe het zat met akkoestiek in een studio als bv. black ark in de jaren '70 waar toch ook wel materiaal geproduceerd werd dat ontzettend goed klinkt (voor mij althans). Waarschijnlijk is er een weg omheen de optimale akoestische behandeling, maar dan gaat dat al meer richting genialiteit van de engineer.. Als je monitors koopt, moet je ze leren kennen, toch? Je moet je oren eraan laten wennen.. Dus in dat opzicht is het misschien ook mogelijk om je hele ruimte te leren kennen, ook als die niet optimaal behandeld is.. Op professioneel vlak is het uiteraard wel belangrijk om een akoestische norm te hanteren. Op die manier is het mogelijk om op verschillende plaatsen aan producties te werken. Maar voor de home-recorder die zijn ruimte kent, zijn zware akoestische ingrepen misschien niet helemaal nodig.. ?

Ohja, dit gaat over afluisteren. Uiteraard is het wel handig dat je opnames een beetje goed klinken, dus afhankelijk van wat een mooi brongeluid verhindert, is het wel gepast om akoestische maatregelen te treffen..imho
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  BlackArk-inside.jpg
Bekeken: 196
Grootte:  34.0 KB
ID: 2751  

Laatst gewijzigd door Johnny Nobel; 10-08-2009 om 01:20 Reden: akkoestik is met 1 K :p
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 10-08-2009, 08:18
Limited

Reputatie: Mesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstraling

zorg dat beiden in balans zijn..
je bent geen bal met een fantastisch klinkende ruimte als je monitors verre van correct zijn, net zoals je geen bal bent met fantastische monitors als je ruimte heel de boel om zeep helpt..
Je hele studio is zo goed als zijn zwakste schakel. Investeer dus in die zwakste schakel.. Zo ga je steeds een andere zwakste schakel krijgen waardoor je kwaliteit steeds omhoog gaat..
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 10-08-2009, 08:42
Vintage Member

Reputatie: Mister CJ wordt hier goed onthaald

Ik denk dat ik eerst mijn apparatuur in orde zou willen hebben.
Dit zijn je gereedschappen om mee te werken en die maken/kleuren het geluid.
Daarna zou ik dan de akoestiek aanpassen.
Dit is uiteraard belangrijk maar als je referentie CD's gebruikt kom je al een eind.
Dus eerst gereedschap,daarna ruimte hierop aanpassen.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 10-08-2009, 09:28
Vintage Member

Reputatie: Rikkirik wordt hier goed onthaald
Question Re: Stelling vd maand augustus '09: "Investeer in akoestiek in plaats van in hardware

Alles speelt een rol maar ik vind dat de installatie voor opname en monitoring de belangrijkste rol spelen, als de opnames niet deugen, moet je al niet verder doen want er is niets dat je met afluisteren in optimale omstandigheden kan verbeteren.(In ieder huis is wel een plaats die je door minimale ingrepen kan gebruiken voor deze klus, als is het in de voorplaats als iedereen slapen is)
Maar als de opnames deugen kan men nog steeds naar een passende oplossing zoeken, ik ken een technieker die mij ooit eens heeft gezegd dat je soms je opname op een cassette(toen, dit kan nu met een CD) in de auto moest beluisteren om je een beeld van het resultaat te horen.

Henri
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 10-08-2009, 09:55
Vintage Member

Reputatie: Depressoptimist heeft een uitstekende reputatieDepressoptimist heeft een uitstekende reputatieDepressoptimist heeft een uitstekende reputatieDepressoptimist heeft een uitstekende reputatieDepressoptimist heeft een uitstekende reputatieDepressoptimist heeft een uitstekende reputatie

Ik ben het volledig met mesadude eens. Dingen dienen in balans te zijn. Enige wat ik er aan toe wil voegen is het kennis/ervaring/kunde plaatje. Ik heb mijn ruimte enigszins akoestisch behandeld (vooral mid en hoog aangepakt). Ik ben iets meer dan anderhalf jaar geleden begonnen met prutsen op mn oude logitech speakers en ik wist jack shit. Later heb ik monitors aangeschaft en pas toen ik ze leerde kennen liep ik tegen de akoestische eigenschappen van mijn ruimte aan. And then again, het moet weer in balans zijn. Heeft het zin om als amateur je ruimte te behandelen met dure panelen, zodat je diep in de buidel moet tasten? Mijns inziens niet. Dan koop ik liever betere monitors, leer ze kennen en dan loop ik misschien wel weer tegen die akoestische eigenschappen aan.

Het is eigenlijk het verhaaltje van de kok in de keuken, met een fantastische keuken kan je nog niet lekker koken, maar een fantastische kok kan in een klein miezerig keukentje best hele lekkere dingen maken.

Wat dat betreft is het best gepast om het met wat hollandse nuchterheid aan te gaan (misschien ook wel belgische nuchterheid, maar de hollanders schijnen erom bekend te staan). Het is dus net zo min zinnig om voor duizend een vette mic te kopen als voor duizend je akoestiek aan te pakken. Ga eerst maar leren koken. Er zijn er altijd die met minder een vette plaat hebben gebrouwen.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 10-08-2009, 10:00
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd

balans is inderdaad het keyword in deze.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 10-08-2009, 10:05
Active Member

Reputatie: pluisplay is op goeie weg

de vraag is denk ik ook: Wat mix je??

Als je vooral digitale muziek maakt en dus geen instrumenten "live" hoeft in te spelen lijkt me de accoustiek van de ruimte niet belangrijk genoeg. Mixen via hoofdtelefoon (wat er zoiezo veel doen) maakt die ruimte ook redelijk overbodig. Dan is de waarde van een goeie plugin veel groter lijkt mij.

Voor degene die dingen instrumenten inspelen via mic's is acoustiek wel belangrijk maar wanneer er word ingespeeld via een directe plug in je mixer of geluidskaart ook dan maakt de klank van de ruimte waarin je speelt niet echt veel uit.
Ook is natuurlijk belangrijk in welke mate de upgrade van je hardware een verandering van de geluids kwaliteit van de mix teweeg brengt. Behringer naar shure of akg (bijv mic of preamps) of van maison + vester naar fender + bogner (gitaar + versterker) dan zou ik voor een hardware upgrade gaan maar RME naar apogee dan zeg ik , maak eerst je ruimte in orde.

Wel wil ik erbij zeggen dat je tussen geluids isolatie en accoustische optimalisatie een groot verschil zit volgens mij en dat daar misschien het addertje zit van deze stelling.

thijs

Laatst gewijzigd door pluisplay; 10-08-2009 om 10:29
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 10-08-2009, 11:21
Limited

Reputatie: Mesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstraling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pluisplay Bekijk bericht
Mixen via hoofdtelefoon (wat er zoiezo veel doen) maakt die ruimte ook redelijk overbodig.
mixen via koptelefoon... Formula 1 rijden in een kever? 100m zwemmen in een goudvisbokaal?

zéker als je enkel met electronische muziek bezig bent is het de moeite om aan je akoestiek te werken, aangezien je dan énkel je afluisterruimte moet doen en niet moet zitten investering in isolatie en toestanden in een opname-ruimte ook.. MAW, het kostenplaatje van een akoestische verbetering is véél lager..
mixen op een koptelefoon is de grootste bullshit die er bestaat..
Je stereobeeld is compleet fucked up, en je hoort de dingen écht niet zoals het moet..
tenzij je je plaat gaat labelen "enkel met koptelefoon beluisteren" is dat imho een erg grote NO GO.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten