homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Artikels, tutorials en interviews

Mededelingen

Artikels, tutorials en interviews Tutorials, informatieve artikels, interviews met bekende (home)recorders of muzikanten, getting started guides enzovoorts. Enkel solide informatieve artikels worden hier weerhouden! Je mag natuurlijk wel feed-back geven op geposte artikels.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #41 (permalink)  
Oud 17-08-2009, 00:39
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Stelling vd maand augustus '09: "Investeer in akoestiek in plaats van in hardware

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tijmerd Bekijk bericht
ik gebruik de behringer ecm8000 koste mij rond de 50€ en zou een redelijk goeie zijn voor zulke 'simpele' thuis metingen
Even het lijstje samenvatten.
Cornertraps

Droog zegde dat hij de Beringer voor 30 € gevonden had.
Droog, als je dit leest, kan je dit adres geven a.u.b.?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door droog Bekijk bericht
Ik heb die behringer voor €30,- Heb m nog niet opgehaald trouwens..
JB voegde er nog een toe:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JB Bekijk bericht
Wat eventueel ook kan dienen "Superlux ECM999" bij Thomann. Prijs38 euro!
billybear,
Hier zegde ik (rood hier geformateerd):
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EricDesart Bekijk bericht
Normaal is een meetmicrofoon voor dergelijke toepassingen een omni-directionele microfoon. De gevoeligheid speelt niet zo'n rol (je kan genoeg lawaai maken om te meten).........

Maar om eerlijk te zijn ik heb geen ervaring met audiomicrofoons voor dergelijke meettoepassingen.
Het schijnt dat die meetmicrofoons ook inzetbaar zijn in bepaalde gevallen voor audiotoepassingen, maar hier begeef ik mij op een, voor mij, vreemd terrein (laat ik aan de cracks hier over).
Billybear ik heb nog nooit gemeten met zo'n audiomicrofoon. Als je een omnidirectionele hebt zal dit waarschijnlijk ook werken. Ik kan de resultaten niet inschatten van een cardioid.
Ik denk dat er meer kans is dat Audio mensen zo'n meetmicrofoon ook als overhead (of andere dingen) kunnen inzetten dan ik iets kan doen met een audiomicrofoon (om vergelijkende tests te doen).
Zoals je kan zien is de body van een meetmicrofoon steeds gemaakt om hier een ijkbron (pistofoon) op te kunnen zetten (dit is een gestandaardiseerde rechte, nominaal 1/4", body).
Op SOS (Sound on Sound) heb ik ooit gehoorde dat men die meetmicrofoons ook voor audioopnames kon gebruiken. Dit staat ook in de documentatie van die microfoons zelf. Ik kan dit echter zelf niet echt beoordelen.

Iemand die beide heeft (meet- en audio) zou eens een testje kunnen doen.
Het lijkt me echter logisch dat je een omnidirectionele gebruikt in functie van hetgeen je wil meten (modaal en geometrisch gedrag wat uit alle richtingen komt).
Gebruiken jullie ook geen omni's als overhead of om nagalm van de ruimte zelf mee op te pikken of zo?

Ik denk trouwens als een paar een dergelijke meting doen en zien hoe dramatisch sommige curves er zullen uitzien, en erover nadenken wat dat dan betekent voor hen en de potentiŽle invloed op de kwaliteit van hun werk, dat een investering van 30 € of een beetje meer, echt niet meer zo bijzonder doorweegt. Voor elke ruimteakoestische aanpassing of verbetering heb je hem nodig. Niveau metingen enz.
Ook die referentie CDs, hier in het topic meermaals vermeld, worden mee beÔnvloed door diezelfde ruimte.
Met citaat reageren
  #42 (permalink)  
Oud 17-08-2009, 00:52
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Stelling vd maand augustus '09: "Investeer in akoestiek in plaats van in hardware

Hallo Eric,

ik ben zeker overtuigd van het nut van zo'n meetmic. Ik dacht gewoon dat we veel meer leden bij zo'n test zouden kunnen betrekken als leden hun bestaand arsenaal konden gebruiken. Zelfs al zakt de betrouwbaarheid, het grote aantal metingen zou toch al wat trends kunnen blootleggen. Voor de rest geloof ik ook dat die 30/50€ een belachelijk kleine investering is met groot nut.
Met citaat reageren
  #43 (permalink)  
Oud 17-08-2009, 09:43
Moderator

Reputatie: bonux heeft een prima uitstralingbonux heeft een prima uitstralingbonux heeft een prima uitstralingbonux heeft een prima uitstraling

Dit is mijn meting met een akg c3000b

Ziet er niet zo denderend uit denk ik.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  meting kot.JPG
Bekeken: 141
Grootte:  68.3 KB
ID: 2850   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  c3000b.jpg
Bekeken: 95
Grootte:  120.4 KB
ID: 2853  

Laatst gewijzigd door bonux; 17-08-2009 om 11:09
Met citaat reageren
  #44 (permalink)  
Oud 17-08-2009, 11:01
Limited

Reputatie: Mesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstraling

een C3000B kan je dan ook bezwaarlijk een "meetmicrofoon" noemen.. heb je geen freq-chart van de C3000?
Met citaat reageren
  #45 (permalink)  
Oud 17-08-2009, 11:07
Moderator

Reputatie: bonux heeft een prima uitstralingbonux heeft een prima uitstralingbonux heeft een prima uitstralingbonux heeft een prima uitstraling

heb hem erbij gezet.

Laatst gewijzigd door bonux; 17-08-2009 om 11:09
Met citaat reageren
  #46 (permalink)  
Oud 17-08-2009, 11:46
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd

Bonux, bedankt voor die meting (misschien een aanzetje voor anderen).
En maak je geen zorgen, dit is geen uitzonderlijke situatie, wat zal blijken als ook anderen hun metingen tonen.

Terwijl het niet de bedoeling is van dit topic (denk ik) om in detail de room response van ieder individueel te bespreken toch gewoon even (oppervlakkig) laten zien wat die expliciete put is tussen tussen 100 en 200 Hz bij Bonuxs meting.
Het gaat hier meer om het aanvoelen van het belang van ruimteakoestiek, dat naar mijn persoonlijk gevoel hier nogal onderschat (en niet gekend) is.

Link: Ruimte Modes - zeer simpele kwalitatieve animaties

Bonux zit hier in een nul van een ruimtemode.

Bij een, in een vrij veld staande, speaker hoor je geluid doordat de sinus (even gestyleerd) "travelt". Het geluid gaat verder zodat je gehoor geconfronteerd wordt met een opeenvolging van overdruk en onderdruk. Hierdoor gaat je trommelvlies mee trillen.

In zo'n vrij veld situatie hangt veel af van de directionaliteit van de speaker (versus frequency). Hier kunnen zich, in een ruimte, reflecties bijvoegen (spiegelbronnen) die ofwel versterkend of uitdovend werken (superpositie geluid).
Dus de juiste positie van luidsprekers versus reflecterende wanden en de positie van de luisteraar zijn hier bepalend. Verplaats je boxen of ga ergens anders zitten en het geluidsbeeld wijzigt.
Men praat hier over geometrische akoestiek.

Echter: de sterke put die je hier ziet is een ruimte mode (of resonantie van de ruimte zelf). Onafhankelijk van de richting van de aanstoting gaan de luidsprekers hier een resonantie (staande golf) van de ruimte aanstoten, wat een overenweer gaande reflectie is tussen wanden met (ca) gelijke amplitude en frequentie (een staande golf stockeert energie).
Als je dit analyseert (zie eerste animatie in link) ontstaat hier een staande golf waar aan de ene zijde van de ruimte overdruk is, aan de andere zijde onderdruk (of omgekeerd = een oscilatie) maar in het centrum steeds doorheen het nulpunt gaat (de overgang tussen + en - snijdt steeds nul).
Dit betekent dat op die positie er gewoon geen geluidsdruk is (in feite bij een mooie staande golf:" - oneindig dB"). Je bent die toon daar gewoon kwijt.
Dit noemt men modale akoestiek. Dit fenomeen is niet afhankelijk van de positie of richting van de luidspeker, zolang hij maar in een drukzone staat van zo'n staande golf, waar hij deze kan exciteren (koppeling bron met drukzone mode).
De relatief kleine ruimtes waar men hier over spreekt zijn hoofdzakelijk bepaald door deze modale akoestiek (zeker in de zone kleiner dan 1 tot 2 maal de schroederfrequentie)

Bekijk deze animaties. Dit zijn gestyleerde verschillende order modes.
De aflijningen tussen die vlakken over- en onderdrukzones (of omgekeerd = oscilerend) zijn die nul lijnen.
Krijg gevoel voor wat die zeer goede animaties in deze link eigenlijk laten zien.

Wat betekent dit: Jouw luidsprekers mogen deze frequentie perfect weergeven. Voor jouw oren verdwijnt deze frequentie haast.

Dit is alles gestyleerd, ik laat dit alleen maar zien om duidelijk te maken dat deze fenomenen geen mooie theorie zijn, maar zich duidelijk vertonen in wat je hoort.
Wat bonux hoort komt hier dus van een mooie vlakke roze ruis (binnen relatief nauwe toleranties).
Karikaturaal uitgedrukt: Als je een dergelijk curve zou vinden bij je luidsprekers zelf gooi je ze op het stort.
Het toont echter ook de onnoemelijke capaciteit van onze hersenen om uit chaos harmonie te maken. Dit is sterk gerelateerd met de context waarin wij iets horen.
Breng een dergelijke mix echter naar een ruimte waar die oorspronkelijke context ontbreekt en er een heel eigen context bestaat, kan dit een totaal ander beeld geven.
Daarom is het doel van ruimteakoestiek deze fenomenen te onderdrukken of controleren (in zover haalbaar) zodat je weet en hoort wat er is, niet wat je hoopt of veronderstelt dat er is.

Kan je die nullen weg-equalizen?
Neen: die nullijnen zijn de overgang, het snijpunt tussen plus en Min.
Jij kan de amplitude wijzigen van die drukzones (de plus en min zones), nooit van een nulpunt wat het snijpunt is tussen beide.

Even ter verduidelijking
: Staande golven doen zich steeds voor en is niet gerelateerd aan parallelle wanden. Zelfs officiŽle akoestische meetkamers die assymetrisch ontworpen zijn in functie van de optimalisatie van modale distributie (v.b. de galmkamer van KULeuven) vertonen staande golven.

Laatst gewijzigd door EricDesart; 17-08-2009 om 13:19
Met citaat reageren
  #47 (permalink)  
Oud 17-08-2009, 12:03
Moderator

Bedankt voor de uitleg Eric.
Ben van plan om mij een meetmic te bestellen om mijn toekomstige studio goed te kunnen analyseren. Zal deze ook eerst eens toepassen in mijn huidig kot.

Voor verdere analyses zou ik wel voorstellen om een andere thread te beginnen.
Met citaat reageren
  #48 (permalink)  
Oud 17-08-2009, 12:06
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie

Bonux, ik stel voor dat je een thread start: "post hier je meetresultaten". En vraag de mensen er meteen bij duidelijk de specificaties van hun mic mee te geven, en wat info over de ruimte.
Met citaat reageren
  #49 (permalink)  
Oud 17-08-2009, 15:03
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Uiterst boeiend.
Volgende week ga ik me zo'n Behringer kopen en ook eens een meting uitvoeren (met beide sets monitoren), en voordat ik mijn akoestiek ga trachten te verbeteren.

Ik heb zo de indruk dat deze topic meer doet voor het begrip 'akoestiek in de homestudio' dan alle posts in het Constructie & Inrichting forum tezamen .

Laatst gewijzigd door Pixie; 17-08-2009 om 15:03 Reden: kleine toevoeging
Met citaat reageren
  #50 (permalink)  
Oud 19-08-2009, 01:56
Erelid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pixie Bekijk bericht
Uiterst boeiend.
Volgende week ga ik me zo'n Behringer kopen en ook eens een meting uitvoeren (met beide sets monitoren), en voordat ik mijn akoestiek ga trachten te verbeteren.
Pixie, omdat ik voel dat jij hier blijkbaar dieper wil op ingaan, kan het geen kwaad ineens zo'n 2 microfoons te kopen.
1 microfoon toont het (potentieel) probleem aan zal voor velen een hulp zijn om het belang van studioakoestiek te zien als een even belangrijke tool als andere tools om een goed eindproduct te produceren.

Als je verder wil met het identificeren van problemen (met eventueel hulp van hier) in functie van oplossingen kunnen 2 microfoons zeer handig zijn voor het gemakkelijker herkennen en vinden van die modale en geometrische patronen inzake het checken van hypotheses. Is dan voer voor een specifieke topic

Ook kan het helpen dat je speelt met die ruisgenerater (afzonderlijke kanalen, beide kanalen in fase en tegenfase enz). Details kunnen besproken worden als je er echt mee bezig bent.

Ik wou een kleinigheid corrigeren in een van posts:
Ik schreef aan Billibear:
Citaat:
Zoals je kan zien is de body van een meetmicrofoon steeds gemaakt om hier een ijkbron (pistofoon) op te kunnen zetten (dit is een gestandaardiseerde rechte, nominaal 1/4", body).
Moest zijn: nominaal, 1/2", body

Laatst gewijzigd door EricDesart; 19-08-2009 om 01:59
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten