homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Artikels, tutorials en interviews

Mededelingen

Artikels, tutorials en interviews Tutorials, informatieve artikels, interviews met bekende (home)recorders of muzikanten, getting started guides enzovoorts. Enkel solide informatieve artikels worden hier weerhouden! Je mag natuurlijk wel feed-back geven op geposte artikels.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #31 (permalink)  
Oud 12-08-2009, 09:59
Vintage Member

Reputatie: Rikkirik wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Stelling vd maand augustus '09: "Investeer in akoestiek in plaats van in hardware

Door al die perfektie gaat de maatschappij naar de duivel, als je moest weten hoeveel mensen diep in de put zitten om altijd naar het beste te streven en met minder niet tevreden zijn(huizen, auto`s, hifi, optredens enz). In dit forum komt de kloof weer boven tussen zij die proffesioneel bezig zijn en zij die het enkel doen als hobby, niet alles is realiseerbaar voor iedereen. EN IK BEN ZEER DANKBAAR AAN DE PROF`S DIE HUN TIJD IN ONS AMATEURS WILLEN STEKEN. Ik volg de meeste forums en heb hier al veel geleerd, vroeger had ik enkel mijn boeken, en een aantal mensen om vragen te stellen en zaken geleerd met vallen en opstaan en door zaken te proberen. Mijn ambitie is niet CD`s op de markt te brengen alhoewel er die zijn tegen mijn zin, daarom dat mijn naam er niet op vermeld staat. Wel probeer ik zo een goed mogelijk produkt naar doel, en mijn mogelijkheden af te leveren.
PS. Al heb ik van mijn hobby er mijn zelfst. bijberoep van gemaakt, dit enkel om wettelijk op straat te komen, maar het blijft een hobby.

Groeten Henri
Met citaat reageren
  #32 (permalink)  
Oud 15-08-2009, 12:50
Vintage Member

Reputatie: DeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Stelling vd maand augustus '09: "Investeer in akoestiek in plaats van in hardware

Beetje late to the party, maar toch mijn meningkje:

balans is goed, maar akoestiek is niet 'sexy' om in te investeren (net zoals kabels, statieven en andere randspullen).

Ik probeer hier een professionele studio uit de grond te stampen en heb gekozen voor akoestiek boven materiaal. Materiaal kan ik nog altijd kopen, lenen, stelen, huren, whatevers, maar met mijn ruimte zit ik wel.

Na een goed halfjaar semi-open te zijn (en de ruimte verder af te werken tussendoor) ben ik meer en meer blij met mijn keuze (al een chance als je de rekening ziet ...). Mijn monitors klonken bij elke aanpassing beter en beter, mijn live room is tegen een halfjaar geleden ongelofelijk opgekuist (13 diffusers gebouwd en gehangen) en het gaat er nog alleen beter op worden.

De zwakste schakel in mijn systeem ben ik nu. Eerst mijn skills omhooghalen voor ik spullen bijkoop.

hoewel die sca preamps er goed uit zien .. alsook een paar m160's ... hmmm... misschien gelijk een paar pultecs en gssl's DIY-en ... en als dat lukt een plate zelf bouwen ????.....

MAAR: het belangrijkste in mijn ogen in elke studio is eerst en vooral het liedje dat je opneemt en de muzikant(en) dat (die) het brengt (brengen).

Herwig

Herwig
Met citaat reageren
  #33 (permalink)  
Oud 15-08-2009, 13:51
Vintage Member

Reputatie: Depressoptimist heeft een uitstekende reputatieDepressoptimist heeft een uitstekende reputatieDepressoptimist heeft een uitstekende reputatieDepressoptimist heeft een uitstekende reputatieDepressoptimist heeft een uitstekende reputatieDepressoptimist heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Izzy Bekijk bericht
Da's dus die befaamde ping-pong delay...

IEMAND moest het doen he

IZ.

Hehe t was nog niet ineens in me opgekomen, scherp hoor
Met citaat reageren
  #34 (permalink)  
Oud 15-08-2009, 20:28
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd

Ik nodig eenieder uit om zijn eigen situatie eens na te meten. Dan voel of weet je beter over wat je aan het praten bent.

Speel gewoon een ROSE ruis over je 2 kanalen (in fase).
Een rose ruis geeft een vlak signaal waarbij elke frequency band hetzelfde vermogen geeft (op een logarithmische x-as zoals 50 Hz ... 100 Hz .... 200 Hz ....) Of een dalende lijn als het op een lineaire x-as staat.

Zet een microfoon op je luisterpositie tussen je twee luidsprekers. En bekijk die curve. Dit wordt verondersteld een rechte lijn te zijn.

Als je dit niet kan simuleren met je bestaande software vindt je hier de nodige dingen:
Hoe meet ik mijn studio op?
Cornertraps
Een andere zéér leuke ruisgenerator met veel instelmogelijkheden vindt je in deze freeware software:
Download DSSF3 Basic 5.1.x.x - signal generator sound recorder and player.
In feite is dit hetzelfde dan de officiële software hier:
YMEC software - DSSF3 - Audio spectrum analyzer, professional acoustic measurement and analysis
Origineel werkt de software compleet, en na 30 dagen wordt een deel inactief (als je geen registratie koopt). Maar de ruisgenerator en een aantal andere functies blijven werken en horen tot het freewaregedeelte.

Je curves in de meeste gevallen zien er uit zoals:

Bron: http://www.tactlab.com/images/best/best2.jpg

Voor elke ruimte zal dit anders zijn (afhankelijk positie speakers en modaal gedrag dat afhankelijk is van de vormgeving van je ruimte).
Meet smalbandig genoeg anders smooth je je problemen weg.

Verschiet niet dat je putten in je response zal vinden van 20 dB.

Bij je luidsprekers ga je nakijken dat je response binnen +/- 3 dB blijft en véél liever +/- 1.5 dB. Je microfoons idem dito.
In functie van de non-lineariteit van je ruimte zijn deze waarden een lachertje en zijn relatieve waarden van + 6 dB tot -20 dB vaak schering en inslag.

Jullie hersens passen zich deels aan (juist zoals je letters kan lezen waar slechts enkele lijnen van getekend zijn).
En onbewust pas je je mix aan.
En niet zelden hoor je de opmerking: "Verdorie bij mij klonk dat goed, maar bij x in zijn ruimte ben ik blijkbaar pakken of een stuk kwaliteit kwijt", en je vermoedt of beter: 'hoopt' dat er dan bij x wel iets niet juist zal zijn.
Putten van - 20 dB is bij wijze van spreken alsof je een toets blokkeert in een piano.

Je hoeft mij helemaal niet te geloven!!!
Doe het en kijk hoe je response van een vlakke ruis is op je luisterpositie. Niets is eenvoudiger.

Misschien kom je tot de conclusie dat je je luidsprekers nog nooit echt gehoord hebt, omdat je meer naar je ruimte dan je luidsprekers aan het luisteren bent. Dit wordt belangrijker naargelang je luidsprekers en luisterpositie ruimer opgesteld staan, maar vertekt van op korte afstand (heeft ook met ruimte te maken).

Als jij die vlakke weergavecurve of signaal, niet als vlak ziet (in min of meerdere mate) met je microfoon op de plaats waar normaal je hoofd zit, hoe beoordeel je dan je mix?

Studioakoestiek dient niet om dingen mooier of beter te laten klinken, maar om het juist(er) te laten klinken, zo dat je weet hoe en wat je mixed en gemixed hebt.

Maar ik geef even graag toe dat zonder apparatuur het lastig is om gelijk wat te doen, en dat de kwaliteit van het manneke, zoals bij ALLES een belangrijke factor is. Maar ook dat individu moet horen wat hij gemixed heeft om het te kunnen beoordelen en bijschaven.

Wat gaat het subforum akoestiek druk worden ..........

Laatst gewijzigd door EricDesart; 16-08-2009 om 00:10
Met citaat reageren
  #35 (permalink)  
Oud 15-08-2009, 21:15
Vintage Member

Reputatie: Duuk heeft een prima uitstralingDuuk heeft een prima uitstralingDuuk heeft een prima uitstralingDuuk heeft een prima uitstraling

Wow Eric, bedankt voor je post! Superinfo.
Hier ga ik volgende week eens lekker uitgebreid tijd voor vrijmaken.

Een klein vraagje: Wat voor microfoon neem ik hier het best voor? condensator of dynamisch? Moet er wellicht in een stereo-opzet gewerkt worden?
Ik heb de links naar de software nog niet bekeken, dus als de antwoorden daar te vinden zijn, beschouw bovenstaande dan svp als niet geschreven.
Met citaat reageren
  #36 (permalink)  
Oud 15-08-2009, 21:20
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duuk Bekijk bericht
Ik heb de links naar de software nog niet bekeken, dus als de antwoorden daar te vinden zijn, beschouw bovenstaande dan svp als niet geschreven.
Ik beschouw het als niet geschreven (alles zit erin/erbij).
Met citaat reageren
  #37 (permalink)  
Oud 16-08-2009, 17:59
Senior Member

Reputatie: steeljj wordt hier goed onthaaldsteeljj wordt hier goed onthaaldsteeljj wordt hier goed onthaald

Natuurlijk gaat het om de balans.
Ik ben een beginner met eigen studio, maar enorm veel in studio's van anderen als muzikant.
Een goede kok kan met weinig ingredienten echt goede soep maken, en een slechte technicus in een topstudio waar alles voor elkaar is de boel in de soep draaien
Ik zou zeggen, investeer in kennis van apparatuur, muziektherie, akoestiek-leer en zogauw het financieel kan, dan in een afluistering die je vertrouwt, doordat je goede referentie-cd's draait, waarvan je weet hoe ze klinken.
Daarna naar believen goede microfoons, hoogwaardige hard/software en ruimte-aanpassingen.Je moet ergens beginnen en dat zal voor een ieder anders zijn.
Ik ben begonnen met de spullen die ik heb, en daaromheen geinvesteerd.
Een ander koopt vanaf scratch spullen, vaak hardware, en zal niet meteen beginnen met een studio te bouwen......

Goeie topic!
Johan
Met citaat reageren
  #38 (permalink)  
Oud 16-08-2009, 23:32
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EricDesart Bekijk bericht
Ik nodig eenieder uit om zijn eigen situatie eens na te meten. Dan voel of weet je beter over wat je aan het praten bent.
Eric, ik vind dat een heel interessant voorstel. Het probleem is alleen dat de meesten geen meetmic hebben, en die waarschijnlijk pas in huis zullen halen als ze overtuigd zijn van het belang van akoestische behandeling. Dus het wordt moeilijk om mensen te overtuigen van het belang op basis van een meting, ... als ze die (kleine) investering niet willen doen. Een soort vicieuze cirkel dus.

Ik weet dat het mictype van belang is, maar zou je, door met heel veel leden dezelfde test te doen in verschillende studio's, met één veelgebruikt mictype (dat geen meetmic is) toch niks met die data zijn? Gewoon omdat je door te vergelijken de niet-lineariteit van die mic compenseert? Misschien slaagt het op niks, maar ik vraag het me af.
Met citaat reageren
  #39 (permalink)  
Oud 16-08-2009, 23:41
Senior Member

Reputatie: Tijmerd wordt hier goed onthaaldTijmerd wordt hier goed onthaald

ik gebruik de behringer ecm8000 koste mij rond de 50€ en zou een redelijk goeie zijn voor zulke 'simpele' thuis metingen

Laatst gewijzigd door Tijmerd; 16-08-2009 om 23:43 Reden: type nr aangepast
Met citaat reageren
  #40 (permalink)  
Oud 17-08-2009, 00:24
Erelid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tijmerd Bekijk bericht
ik gebruik de behringer ecm8000 koste mij rond de 50€ en zou een redelijk goeie zijn voor zulke 'simpele' thuis metingen
Even het lijstje samenvatten.
Cornertraps

Droog zegde dat hij de Beringer voor 30 € gevonden had.
Droog, als je dit leest, kan je dit adres geven a.u.b.?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door droog Bekijk bericht
Ik heb die behringer voor €30,- Heb m nog niet opgehaald trouwens..
JB voegde er nog een toe:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JB Bekijk bericht
Wat eventueel ook kan dienen "Superlux ECM999" bij Thomann. Prijs38 euro!
billybear,
Hier zegde ik (rood hier geformateerd):
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EricDesart Bekijk bericht
Normaal is een meetmicrofoon voor dergelijke toepassingen een omni-directionele microfoon. De gevoeligheid speelt niet zo'n rol (je kan genoeg lawaai maken om te meten).........

Maar om eerlijk te zijn ik heb geen ervaring met audiomicrofoons voor dergelijke meettoepassingen.
Het schijnt dat die meetmicrofoons ook inzetbaar zijn in bepaalde gevallen voor audiotoepassingen, maar hier begeef ik mij op een, voor mij, vreemd terrein (laat ik aan de cracks hier over).
Billybear ik heb nog nooit gemeten met zo'n audiomicrofoon. Als je een omnidirectionele hebt zal dit waarschijnlijk ook werken. Ik kan de resultaten niet inschatten van een cardioid.
Ik denk dat er meer kans is dat Audio mensen zo'n meetmicrofoon ook als overhead (of andere dingen) kunnen inzetten dan ik iets kan doen met een audiomicrofoon (om vergelijkende tests te doen).
Zoals je kan zien is de body van een meetmicrofoon steeds gemaakt om hier een ijkbron (pistofoon) op te kunnen zetten (dit is een gestandaardiseerde rechte, nominaal 1/4", body).
Op SOS (Sound on Sound) heb ik ooit gehoorde dat men die meetmicrofoons ook voor audioopnames kon gebruiken. Dit staat ook in de documentatie van die microfoons zelf. Ik kan dit echter zelf niet echt beoordelen.

Iemand die beide heeft (meet- en audio) zou eens een testje kunnen doen.
Het lijkt me echter logisch dat je een omnidirectionele gebruikt in functie van hetgeen je wil meten (modaal en geometrisch gedrag wat uit alle richtingen komt).
Gebruiken jullie ook geen omni's als overhead of om nagalm van de ruimte zelf mee op te pikken of zo?
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten