homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiënte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dé plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 08-08-2009, 15:43
Junior Member

Reputatie: Grottoman is op goeie weg
Standaard Mijn vocal booth

Beste forumgangers,

Ik ben nieuw met posten maar ik ben regelmatig op de site te vinden voor tips en trucs. Ik heb zelf een een vocal booth gebouwd in de box, waar ik lang en intensief mee bezig ben geweest. Deze booth is een soort zwevende kamer. Ik heb tussen het het frame - dat van 5cm vurenhout is gemaakt - rockwool geplaatst. De binnenkant en buitenkant van het frame (dus over de rockwool heen) heb ik dicht gemaakt met spaanplaat (dikte binnenkant 1 cm, dikte buitenkant 2cm) De constructie is nu een zwevende kubus met een deur en de binnenmaten zijn lxbxh = 140x118x192 cm; Het enige waarvoor deze ruimte gebruikt zal worden is vocalen of instrumenten opnemen, die vervolgens zullen worden verwerkt in mijn thuisstudiotje. Dat was de info, nu had ik nog wat vragen.
1. Heb ik tot dusver een misstap gemaakt?
2. Hoe stellen jullie voor dat ik de binnenkant behandel? Ik zat er aan te denken om het volledig te bewerken met noppenschuim, wat best duur is. Is dit een goed idee? Ik heb al 4 x 10euro gekocht, met de vermelding op het product dat het brandvertragende eigenschappen bevat die vlamdovend zijn.
3. Een tweede optie is een paar absporbtiepanelen maken (van rockwool), deze ophangen en dan naast elk rockwoolpaneel noppenschuim plaatsen en dit herhalen totdat de ruimte vol is. Dan is er variatie in de absorptie. Beter idee?
4. Ik had ook een vraag over het design van de ruimte, dat nu een kubus is. Is het noodzakelijk voor vocalen opnemen dat de ruimte een vals plafond heeft, draagt dit écht bij aan de kwaliteit van de opnamen? Zo ja, is het alternatief aan te raden om een absorptiepaneel scheef tegen het plafond te plaatsen? Ik kan namelijk niet meer het plafond uit elkaar halen. Misschien kan ik ook gewoon in de hoeken absorptie panelen plaatsen om zo de constructie te veranderen?
5 Het grootste probleem waar ik mee zit: Hoe moet ik in godsnaam ademen!!?? Als ik een ventilatierooster tussen de muren plaats, dan ontsnapt ook het geluid en dan is de isolatie voor niets geweest. Wat zijn de technieken? Hoe hebben de profs dit gedaan? Of moet ik gewoon om de 10 minuten de deur opendoen?

Ik hoop dat jullie kunnen helpen, alvast bedankt voor jullie reacties
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 08-08-2009, 15:53
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Mijn vocal booth

ik ben geen expert op dit gebied, maar heb jij niet zoals velen de begrippen isolatie en absorptie verwisseld? Waarom is het erg als er wat geluid uit je cabine ontsnapt als er alleen in gezongen word, o.i.d. ?

Heb je die cabine om droog geluid op te nemen, of is ie om de buren niet lastig te vallen?

post es een foto
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 08-08-2009, 18:51
Junior Member

Nee ik heb de begrippen niet door elkaar gehaald. Het is gedeeltelijk om niet de buren lastig te vallen (daarom geisoleerd), maar ik doe het vooral voor droge opnames. En het is niet "erg" als er geluid ontsnapt, dus realiseer ik mij nu dat ik mijn laatste vraag gedeeltelijk heb beantwoord. Toch rest de vraag wat de beste techniek is om een rooster te plaatsen. Ik zal als ik thuis ben wat foto's plaatsen.

Laatst gewijzigd door Grottoman; 08-08-2009 om 19:01
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 09-08-2009, 14:55
Junior Member

Ter aanvulling op mijn post. Hier enkele foto's die gemaakt zijn tijdens de constructie en ze zijn zonder voorkant en deur, inmiddels zit de deur er al in. Heeft iemand nog antwoorden op mijn vragen? thnx
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  CIMG0589.jpg
Bekeken: 902
Grootte:  190.1 KB
ID: 2746   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  CIMG0644.jpg
Bekeken: 353
Grootte:  197.0 KB
ID: 2747  

Naam:  CIMG0645.jpg
Bekeken: 351
Grootte:  197.0 KB
ID: 2748  
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 09-08-2009, 15:34
JB JB is offline
Vintage Member

Reputatie: JB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstraling

Beste,
al meerdere artikels zijn hierover beschreven op HR. Met een beetje moeite vind je een schat aan info.
Ik heb voor jou al even gezocht o.a. "Bouw studio" daarin zal je allicht alle info vinden voor jouw concept.
Ik neem hier ook een foto over uit dit bewuste stuk en hoop dat men dit niet kwalijk neemt, maar het is om te helpen aan je ventilatieprobleem. Als je de handen uit de mouwen kan steken en inzicht hebt, zal het duidelijk zijn hoe men een ventilatie aanpakt.
Veel lezen en zoeken is de boodschap. Succes.
JB
Bijgevoegde miniaturen

Naam:  suskast.jpg
Bekeken: 2217
Grootte:  92.7 KB
ID: 2749  

Laatst gewijzigd door JB; 09-08-2009 om 16:44
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 09-08-2009, 15:56
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JB Bekijk bericht
Ik neem hier ook een foto over uit dit bewuste stuk en hoop dat men dit niet kwalijk neemt...
JB
Evident niet!
Vriendelijke groet!
alain
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 09-08-2009, 16:45
JB JB is offline
Vintage Member

Reputatie: JB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstraling

Bedankt Alain, en proficiat met je resultaat.
Groetjes,
JB
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 09-08-2009, 17:12
Vintage Member

Reputatie: Rikkirik wordt hier goed onthaald
Thumbs up Re: Mijn vocal booth

Ik volg dit met Argus ogen want ik zit ook met zulke plannen in mijn hoofd, daar ik sinds onze verhuis geen aparte plaats meer heb voor opnames.

Groeten Henri
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 09-08-2009, 17:18
Senior Member

Reputatie: droog is op goeie weg

Ben erg benieuwd naar het resultaat wat opnames betreft ivm de grootte van het hok. Lijkt me mooi als je wat resultaten post als alles af is aangezien ik zelf ook al een tijdje aan iets soortgelijks zit te denken.

groeten
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 09-08-2009, 19:00
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grottoman Bekijk bericht
Beste forumgangers,

1) Deze booth is een soort zwevende kamer. Ik heb tussen het het frame - dat van 5cm vurenhout is gemaakt - rockwool geplaatst. De binnenkant en buitenkant van het frame (dus over de rockwool heen) heb ik dicht gemaakt met spaanplaat (dikte binnenkant 1 cm, dikte buitenkant 2cm) De constructie is nu een zwevende kubus met een deur en de binnenmaten zijn lxbxh = 140x118x192 cm;

2) Het grootste probleem waar ik mee zit: Hoe moet ik in godsnaam ademen!!?? Als ik een ventilatierooster tussen de muren plaats, dan ontsnapt ook het geluid en dan is de isolatie voor niets geweest. Wat zijn de technieken? Hoe hebben de profs dit gedaan? Of moet ik gewoon om de 10 minuten de deur opendoen?
Grottoman,

1) Wat bedoel jij met zwevende kamer? Staat die booth elastisch opgesteld?
Hoe ver ga je die booth van de muren plaatsen? Ergens in een hoek? Hoe hoog is dat plafond (en dus spleet tussen dak en plafond)?

2) Zo nu en dan ademen is inderdaad een nuttig bijverschijnsel.
Je zou gewoon een kanaal van 10 liefst 15 cm dik (binnenmaat) tegen de binnen of buitenkant plaatsen waarvan je één kant bekleed met 5 of 10 cm glaswol of rotswol zodanig dat je een spleet van 4 of 5 cm overhoud. Dan kan je één of twee computer ventilator(s) inbouwen
Doel aan één kant komt lucht binnen, stroomt door kanaal éénzijdig bekleed met rotswol (afgeschermd met vlies of zo iets) en stroomt aan andere kant kabine binnen. Zo heb je er 2 nodig, één voor aanvoer en een voor afvoer. de spleet voor afvoer zit ergens aan de bovenzijde. Die voor aanvoer ergens aan de onderzijde.
Je ventilators gebruik je op de afvoerzijde (onderdruk in kabine = spleet aan bovenzijde).
Computerventilators trillingsvrij monteren dat je booth niet mee gaat zingen.

Ik heb geen tekeningetjes wat veel duidelijker zou zijn.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten