homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiënte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dé plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 08-08-2009, 12:08
Member

Reputatie: IVI-R is op goeie weg
Standaard tips voor mijn studio akoestisch te behandelen?

Beste forummers,

ik produce nog steeds op een zolderkamertje onder het dak.
Nu zijn mij enkele zaken opgevallen, waardoor ik denk dat ik toch iet of wat ga moeten ingrijpen inzake akoestische behandeling.

De kamer betreft eentje met 2 schuine wanden (onder het dak gelegen),

lengte kamer : 4m50
breedte kamer : 3m30
hoogte : 2m15 op hoogste plaatsen
schuine wanden beginnen op 1 meter hoogte schuin te lopen richting punt van het dak.

De hele kamer bestaat uit houten planken.

ik werk met monitors met een 6 inch woofer (krk rp6) op oorhoogte.

ik vermoed - als ik vergelijk bv met mijn sennheiser koptelefoon - dat de omgeving de hoge tonen teveel wegfiltert. Zo hoor ik bepaalde reverbs wel op headphones en niet op monitors.

Anderzijds vermoed ik dan dat lage frequenties ook teveel vrij spel krijgen.

Btw de mixing desk/studio staat niet mooi in het midden van de lengte van de kamer, vanwege een dakraam dat zich in het midden bevindt.

Graag wat tips over de akoustisch eigenschappen/verbeteringen van dit type kamer en type bekleding

alvast bedankt

Olivier

ps : in bijlage een ruwe schets
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  studio doorsnede.JPG
Bekeken: 266
Grootte:  12.7 KB
ID: 2738  
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 09-08-2009, 10:47
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: tips voor mijn studio akoestisch te behandelen?

Dat bovenste figuurtje is een bovenaanzicht en het onderste een dwarsdoorsnede?

Ik vind dit moeilijk te beantwoorden.
Jouw desk staat daar ongelukkig, dat schuin vlak vlak voor je neus is niet erg gelukkig, die zijmuur staat daar heel asymmetrisch te reflecteren en de akoestiek van die ruimte is moeilijk in te schatten.

Voor mij klinkt het een beetje als: Mijn auto doet het niet, hoe moet ik dit oplossen en wat moet ik kopen?

De veiligste manier is om rots of glaswolplaten te kopen en te experimenteren (degene die je behoud, kan je in een later stadium bekleden/afwerken).
Dat schuin vlak voor je neus, die muur rechts van jou en de hoeken (kijk forum voor bastraps) van de hele kamer.
Hoe dikker de platen hoe beter. Voor platen vlak voor een wand (niet in de hoeken als bastraps) geldt dat dikte spouw achter plaat opgeteld kan worden bij plaatdikte (is alles gestileerd).

Laatst gewijzigd door EricDesart; 09-08-2009 om 10:53
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 09-08-2009, 21:39
Member

Reputatie: IVI-R is op goeie weg

ja klopt , bovenste plaatje is bovenaanzicht, dat eronder is dwarsdoorsnede

dus ideaal voor een desk is dat deze langs beide kanten ongeveer dezelfde ruimte afstand tot de zijmuur heeft?

en wat zijn in feite zowat de eigenschappen van het hout, omdat de kamer volledig bekleed is met houten latten..?

alvast bedankt voor de info
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 09-08-2009, 22:03
Senior Member

Reputatie: leodekruis is op goeie weg

Misschien kun je een mailtje wagen naar GIK Acoustics. . Ik kreeg snel een (volgens mij) nuttige reactie. Uiteraard geven zij aan hoe je het probleem met hun materiaal kunt oplossen, maar je kan hetzelfde ook met zelfgemaakte spullen proberen te doen.

Succes,

Leo
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 09-08-2009, 22:19
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IVI-R Bekijk bericht
1) dus ideaal voor een desk is dat deze langs beide kanten ongeveer dezelfde ruimte afstand tot de zijmuur heeft?

2) en wat zijn in feite zowat de eigenschappen van het hout, omdat de kamer volledig bekleed is met houten latten..?
1) Ja...., of je moet die akoestische asymmetrie neutraliseren wat niet eenvoudig is, behoorlijk wat materiaal vraagt, en best gesteund wordt door metingen.
Ervaring leert ook dat je desk beter in de andere richting staat (kijken naar smalle wand).
Gevoelsmatig zou ik die schuine vlakken minstens ter hoogte van en op de spiegelreflectiepunten zeker neutraliseren met goede rots-of glaswol (als deel-, niet totaaloplossing).

2) hout gaat hoog meer reflecteren. Jij vindt dat het hoog te veel weggefilterd is. Er is dus nog iets anders aan de hand.
Voor de rest is de absorptie van hout compleet afhankelijk van de constructiemethode, en kan je er weinig zinnigs over zeggen zo. In feite wordt hout een min of meer gedempte, en min of meer smal tot breedbandiger paneel- of membraandemper bepaald door een aantal resonantie-eigenschappen die van diverse constructietechnische parameters afhankelijk zijn.
Het effect van hout kan variëren van zware verkleuring, over ondersteunend .... tot haast volledig akoestisch neutraal zijn. En dit is echt meer afhankelijk van het hoe dan het feit dat het hout is.
En wat is hout? Dit gaat van 3 mm dunne platen tot zware massieve latten.

Leo geeft ter goeder trouw advies inzake GIK. Ik denk niet dat GIK hier extra zaken kan toevoegen (ik ken zowel de personen, als hun materialen).
Een email kan natuurlijk geen kwaad.

Laatst gewijzigd door EricDesart; 09-08-2009 om 22:43
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 09-08-2009, 23:02
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd

[QUOTE=EricDesart;90100]
En wat is hout? Dit gaat van 3 mm dunne platen tot zware massieve latten.

QUOTE]

Tot écht hout, check deze studio (ik denk in nashville) :
[media]http://www.youtube.com/watch?v=v-3orYE9Bso&feature=related[/media]
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 10-08-2009, 18:45
Senior Member

Reputatie: steeljj wordt hier goed onthaaldsteeljj wordt hier goed onthaaldsteeljj wordt hier goed onthaald

Blackbird Studio - A premiere recording studio in Nashville, Tennessee.

kijk bij studio C

Johan
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 10-08-2009, 18:54
Erelid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door steeljj Bekijk bericht
Dat is inderdaad ook hout, ........ veuuuuuuuul hout
Ik ken die studio en heb die bezocht (en luisterproeven gedaan)
StudioVisa - Recording Studio Virtual Tours
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 13-08-2009, 00:16
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

En?
Wat vond je ervan?
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 14-08-2009, 16:17
Erelid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bert stoltenborg Bekijk bericht
En? Wat vond je ervan?
Goed, héél goed.

Voor anderen: Bert heeft hier al veel over gehoord. Hij wil mij alleen een beetje uitdagen, wetend dat ik de dingen die hij wil weten, omdat er dan mogelijk iets inzit om een beetje cynisch over te kunnen doen, met één of andere slogan of krasse uitspraak (typisch Bert), toch niet kan/mag/wil vertellen. Zijn smiley spreekt voor zich.
We kennen elkaar al jaren als vrienden. Voor Bert heb je het woorden- of codeboek "Berts - normale burgers" nodig.
Als Bert een vraag stelt betekent dit hoegenaamd niet dat hij een vraag heeft (kent het antwoord vaak beter dan degene aan wie hij de vraag stelt).

Laatst gewijzigd door EricDesart; 14-08-2009 om 16:48
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten