homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiënte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dé plek ervoor.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 03-08-2009, 23:29
Junior Member

Reputatie: Moz-Art is op goeie weg
Standaard Geluidsisolatie voor repetitieruimtes

Hoi,

Ik heb een ruimte van 350m² waar ik verschillende repetitieruimtes in ga bouwen. Ik heb best een aardig budget en doe het liever goed genoeg dan enkele euro's te besparen. Helaas kan ik niet voor 'the best of the best' gaan.

Het idee is 7 lostaande repetitieruimtes te planten. Elke kamer met zwevende vloer en de muren raken elkaar niet. (doos in doos principe)

Ik zit nog met twee vragen.

1. Om drums zo goed mogelijk op te vangen wil ik redelijk ver gaan. De meeste geluidsgolven van de drum gaan via de vloer. Zo'n kamer staat uiteraard op rubber maar is dat voldoende. Ik heb ook wel eens gehoord om bv op de grond en tussen twee kamers zand te doen. Kent iemand dat? Heeft iemand nog tips hier omtrent.

2. Welk hout of andere materialen zijn het best geschikt voor de muren, vloer en plafond? Massa = isolatie. Wie heeft ervaring hiermee? denk hierbij ook een beetje aan het in elkaar zetten, onhandelbare materialen die enkel door professionals kunnen geplaatst worden bieden geen oplossing.

Alvast bedankt voor de vele tips, hehe.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 04-08-2009, 00:34
Moderator

Reputatie: boppertje heeft een prima uitstralingboppertje heeft een prima uitstralingboppertje heeft een prima uitstraling
Standaard Re: Geluidsisolatie voor repetitieruimtes

Uhm, Ik denk dat je voor zo'n project best even bij een acousticus ten rade gaat?
Bij een project van deze omvang lijkt het me onzinnig dat een forum met vrijwillige medewerkers hun nek gaan uitsteken, zonder nog maar iets van de achtergrond te weten??
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 04-08-2009, 12:50
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Volgens mij heeft Boppertje inderdaad gelijk.

Maar nog los daarvan geef je bijzonder weinig werkbare informatie. Wat is die "ruimte" van 350 m2 bijvoorbeeld? Hoe is die nu ingedeeld? Worden het 7 ruimtes van 50 m2 elk? Wat heb je al van constructie? Wat is je budget?
Mijn eerste vluchtige idee bestond erin om 7 ruimtes te maken middels gebruik van volle betonblokken, bijvoorbeeld 30 dik. Op die manier creëer je al een behoorlijke "massa". In deze 7 ruimtes kan je dan werken met kamer-in-een-kamer. Ik zeg het maar omdat ik mijn studio(tje) ook heb gebouwd met betonblokken / kamer-in-kamer, en ik heb nauwelijks dB-lekkage... Alleen is het de vraag wat je dan gaat doen met je plafonden en hoe het gesteld is met de bestaande constructie. Het heeft mijns inziens weinig zin om muren te metsen met volle betonblokken van 30 als blijkt dat je niet beschikt over een betonnen vloerplaat en tevens geen mogelijkheid (meer) hebt om te voorzien in een gelijkaardig (binnen)plafond.

Dus misschien iets meer info geven...
Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 05-08-2009, 14:30
Junior Member

Hoi,

eerst en vooral, sorry voor de weinige details. Hier zal ik dus iets aan doen.

Ik heb een 350m² magazijnruimte over. Deze ruimte 4,5 meter hoog met daarboven een puntdak en heeft een betonnen vloer. Er zijn geen onderverdelingen.

Ik zou in deze ruimte 6 tot 7 repetitielokalen willen bouwen en dit liefst zonder al te veel te metsen. De kamers kunnen dus volledig los van elkaar staan. De ruimtes vullen natuurlijk niet heel het magazijn. Er is nog een gang en er komen toiletten.

Ik zoek dus een goede manier om geluid van de ene kamer naar de andere kamer te minimaliseren. als dat gerealisseerd is, zal de isolatie naar buiten toe ook geen probleem zijn daar het magazijn in steen is opgezet (geen metalen industriele bouw dus).

Ik denk dat de vloer op rubber moet staan om trillingen op te vangen. Dus daar verwacht ik niet zo veel problemen. Maar de muren en plafond bouwen, daar ben ik nog niet uit omdat er meerdere oplossingen zijn denk ik.

Ik hoop dat dit voldoende is. Indien je nog vragen hebt, shoot!
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 05-08-2009, 20:45
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Stenen wanden zijn absoluut geen garantie dat er geen geluidsoverdracht naar buiten is. Je moet daaraan rekenen om er iets zinnigs over te zeggen.

En een lichte zwevende vloer bouwen waar een drummer en bassist op staan te spelen is onzin, ik heb het al een keer of 100 gezegd, maar blijkbaar leest niemand zich in.

Dit is een vrij groot project, maar zoals vaker denkt men een paar euro aan advies te moeten uitsparen om dan later te balen als een stekker.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 05-08-2009, 23:44
Junior Member

Dag Bert,

Ik vond je reactie niet erg behulpzaam, noch vriendelijk. Ik denk niet dat ik herhaaldelijk domme vragen heb gesteld. Ik heb andere discussies over dit topic gelezen op dit forum en vond geen antwoord op mijn vragen.

Zoals je kan lezen, gaan de meeste topics over het isoleren van een bestaande, kleine tot middelgrote ruimte om de buren tevreden te houden. Enkele andere gaan over het verbeteren van de acoustics.

In mijn geval probeer ik een beetje van beiden maar dan met volledige nieuwe kamers. Ik heb al vele sites afgesurft alvorens hier een vraag te posten. Ik heb ook al enkele bedrijven gecontacteerd maar deze konden me niet helpen. De meeste bedrijven verkopen enkel geluidsisolerende materialen voor studio's en recording rooms. Specifiek op repetitieruimtes gerichte dingen bestaan volgens mij niet. En advies hebben ze al helemaal niet.

Iemand anders hier raad me aan bij een acousticus ten rade te gaan. Ik hoor graag waar er ééntje zit.

En ja, ik probeer een euro te besparen waar mogelijk, logisch toch. Daartegenover staat wel dat ik probeer iets op te zetten waar muziekgroepen spotgoedkoop maar toch degelijk zich kunnen ontwikkelen en repeteren. Dus het doel is vast en zeker niet slecht.

Een forum dient om discussies te houden maar op zo'n reactie zit volgens mij niemand te wachten.

MAAR, als jij denkt dat je voor enkele euro's mij goed advies kan geven en je kan daartegenover ervaring en skills leggen, zal ik je met veel plezier betalen. Of als je iemand kent mag die ook zijn factuur maken.

Vriendelijke groeten,

Moz-Art
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 06-08-2009, 09:36
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boppertje Bekijk bericht
Uhm, Ik denk dat je voor zo'n project best even bij een acousticus ten rade gaat?
Bij een project van deze omvang lijkt het me onzinnig dat een forum met vrijwillige medewerkers hun nek gaan uitsteken, zonder nog maar iets van de achtergrond te weten??
Moz-art,

Eigenlijk heb je goed advies.

Ik veronderstel dat dit niet alleen liefdadigheid is van jouw kant.
Ergens kan het ook niet de bedoeling van een forum zijn om in het vaarwater te zitten van professionele (zoek akoestische studieburelen in gouden gids) adviseurs.

Belangrijke dingen hier zijn beslissingen rond deuren, ramen en vooral verluchting (overspraak, achtergrondruis, enz.).
Betonnen bunkers, elastisch opgesteld, goed laten isoleren is niet zo moeilijk, het zijn die randzaken die de zaak behoorlijk kunnen verzwakken en in de papieren lopen.
Voor de binnenakoestiek is het een kwestie van keuze en doelstellingen, maar je hebt vooral dingen nodig als glaswol, rockwool of vergelijkbaar en liefst brandvrije stof om de zaak af te werken.

Akoestisch: bouwt bunkers < 16 Hz massa-veer resonantie en je hebt er goede.
Beneden de 10 Hz zijn ze zeer goed.
Rond de 3 Hz zijn ze top, dan kan je gelijktijdig een muis recorden in de ene ruimte en een rockband in de andere zonder elkaar te storen.
Lager is zinloos.

Laatst gewijzigd door EricDesart; 06-08-2009 om 09:48
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 06-08-2009, 10:13
Junior Member

Hoi Eric,

Bedankt voor je reactie. Het is volledig non profit. Ook het geld om de ruimtes te bouwen is ingezameld door verschillende evenementen. De enige prijs dat betaald zal worden is enkele euro's voor verbruik van electriciteit. En ik ben bezig met de gemeente om zelfs die kosten te betalen aan de groepen. Ik zelf hou er geen cent aan over. Dat is ook mijn bedoeling niet.

Betonnen bunkers kan ik niet zetten. Ik zou graag andere oplossingen vinden om 6 of 7 lostaande ruimtes te bouwen in 1 groot magazijn. Over binnenakoestiek spreek ik nu nog niet. Ik zoek gewoon een oplossing zonder het bouwen van stenen muren want dat mag ik niet in dat magazijn.

Ik had al gekeken in de gouden gids en zeker 10 van die bedrijven gebeld en geen enkel kon of wou me helpen. Ze doen enkel akoestiek voor de industrie of bouw. En ik ben geen bedrijf en de meeste leveren geen service aan particulieren.

't Is echt ni voor niks dat ik uiteindelijk mijn vraag hier gepost heb. Helaas kan er mij niemand concrete oplossingen of ervaringen delen.

Ik wacht geduldig op hopelijk nog reacties.

Groetjes,

Moz-Art
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 06-08-2009, 10:26
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Mozart,

Miin advies is niet onvriendelijk, maar als ik het diplomatiek breng dringt het meestal niet door. Vandaar dat ik maar even blaf uit voorzorg.

Je zegt zelf dat je voor zwevende ruimten wilt gaan, een stuk of 7 maar liefst.
Er is alleen al op dit forum talloze keren gezegd dat je zoiets niet goed krijgt met gipsplaat en zwevende spaanplaatvloeren.
En zelfs Dogspant, die meestal goed advies geeft, wil je nu triple leaf constructies laten bouwen.

Je bent dus bezig met iets ingewikkelds en dat moet serieus worden aangepakt.

En er is een hoop geld in het spel, het maakt me niet uit of het particulier of gemeenschapsgeld is, maar dit ga je niet voor 500 euro realiseren. Dus een extra reden om het goed te doen.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 06-08-2009, 10:51
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd

Als dat waar is: dat non-profit ding ( wat heet non-profit?, voor onze jongste prins werd een VZW opgericht, waar alleen kosten vergoed werden a rato van bedragen waar ik soms ook van droom), moet je toch echt prioriteiten vaststellen.

Zonder muren in betonblokken wordt het anders maar niet goedkoper.
Eigenlijk maak je dubbelwandige systemen met grote spouw en veel glaswol, of rotswol tussen, een aantal gyprocplaten langs elke kant. Dat ding moet op een betonnen zwevende vloer gebouwd worden en dat dak moet ook behoorlijk zwaar zijn.
Het voordeel van bouwen met blokken is dat je een stevige draagstructuur hebt die ook dat zware dak kan torsen.

Wat met verluchting, buitenlicht enz? Zo'n verluchting is echt geen lachertje (die moet stil zijn, kanalen mogen geen overspraak veroorzaken tussen ruimtes, enz.)

Fysica (en geluidsisolatie) bestaat niet in 2 verschillende verschillende versies: eentje voor non-profit lage budgetten, en eentje voor commerciële versies.
Onderschat dit niet: geluidsisolatie voor rockbandjes is het een en ander. Toch als je die ruimtes op een halve meter los van elkaar kan bouwen kan je al eens gaan rekenen.
Wat Bert vertelde dat een licht zwevende vloer en rockbandjes niet echt samen gaan was juist. Je moet echt denken in de richting van een betonnen zwevende vloerplaat.

In feite als je ramen, deuren en verluchting opzij laat heb je minstens beton nodig voor de vloerplaat, vééél gyproc (meerdere lagen op elkaar), hout voor constructie, véél rots- of glaswol, en de enige speciale materialen zijn de elastische materialen om die zwevende vloerplaat (die ook wanden en dak draagt) op te leggen.
Binnenakoestiek is ook veel rots en glaswol en stof om de boel af te werken.

Maar ik zou toch graag hebben dat de beheerder hier op de één of andere manier met jou checked en bevestigd dat het hier echt om non-profit gaat.

Laatst gewijzigd door EricDesart; 06-08-2009 om 11:00
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten