homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Mededelingen

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 07-04-2006, 09:13
Junior Member

Reputatie: Rafaelo is op goeie weg
Standaard Keyboard vs electrische piano

Ik ben een kleine home studio aan het inrichten en had graag wat ervaring meegepikt van de recording community hier. Ik dacht me een keyboard aan te schaffen, maar heeft dit echt zoveel meer mogelijkheden dan een electrische piano ? Mijn voorkeur gaat naar de electrische omdat je dan een volledig klavier hebt en de beste piano klank. En via midi kan je deze toch op de pc aansluiten, niet ?
Iemand met een andere mening ? Ik wil ze graag horen !

Thanks,
Rafael
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 07-04-2006, 09:41
Vintage Member

Reputatie: Mother Misty wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Keyboard vs electrische piano

Hi Rafaelo,

hangt er wat vanaf wat je begrijpt onder "keyboard", dat is nogal een algemene term.
Een "keyboard" heeft doorgaans geen "soundgenerators" aan boord,
wat wil zeggen dat er geen klank uitkomt, het is puur een "keyboard",
of bedoel je met keyboard een synth?

Een Clavia Stage is misschien wel iets voor je, een digitale piano maar toch ook een beetje een synth
http://www.clavia.com/products/nordstage/index.htm

Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 07-04-2006, 10:18
BRS BRS is offline
Active Member

Reputatie: BRS is op goeie weg

Ikzelf ben trotse eigenaar van een electrische stagepiano (PX-100) waar ik zeer tevreden over ben. Ik heb eerst ook overwogen om een Roland EXR-5S te kopen, maar ben van dat idee toch wel afgestapt, omdat ik een piano nodig had met hamerklavier. Natuurlijk heb je met een keyboard tientallen meer verschillende klanken (mijn stagepiano heeft maar 8 klanken: 2 grand piano's, 2 electrische piano's, 1 vibrafoon, 1 orgel, 1 viool en 1 nog eentje maar die ben ik vergeten). Meer heb ik voor piano toch niet nodig.

Je kan ook voor een 88-toetsenversie van sommige keyboard/synths kiezen (bv. Yamaha Motif 8, Roland Fantom X8, Roland Fantom S88,...) die één voor één ook bevoorraad zijn met hamermechaniek, maar daar tel je om en bij de 2500€ voor neer.

Je moet maar eens bekijken wat je noden zijn en dan je keus maken. Er zijn sowieso altijd verschillende prijsklasse binnen de digitale piano's, keyboards en synths die je naar je eigen budget kunt schikken.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 07-04-2006, 10:57
Vintage Member

Reputatie: Onslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatie

Als je dit keyboard enkel in je studio gaat gebruiken, moet je je afvragen of je de klanken echt wel nodig hebt. De ontwikkelaars van VSTi's hebben niet stil gezeten en er zijn zeer degelijke software piano's op de markt.

In tegenstelling tot anderen vind ik het ook gemakkelijker om een 88 toetsen tellend klavier voor handen te hebben en heb gekozen voor M-audio Keystation 88 ES dat qua prijs/kwaliteit zeker zijn mannetje staat.

Ik heb de 'grote' piano software zoals Steinberg's 'The Grand' , NI 'Akoustik Piano' of Synthogy Ivory nog niet getest, maar als ik de kwaliteit van de Steinway in Garritan GPO reeds goed vind veronderstel ik dat een programma dat zich enkel toespitst op piano nog beter klinkt.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 07-04-2006, 11:22
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

de roland rd700 is een gekende digitale piano die in zeer veel studio's als masterklavier gebruikt wordt. Met midi kan je dan alles (soft of hardwaresynth's die midi hebben natuurlijk) aansturen
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 07-04-2006, 19:22
Senior Member

Reputatie: frederikdefyn wordt hier goed onthaald

Hangt er van af wat je er mee wilt doen.

Als je alleen piano wil opnemen zou ik voor een buffetpiano gaan want electrische pianootjes zijn toch niet hetzelfde qua spelen hoor.

Maar als je er veel meer sounds mee wilt gaan spelen neem je best een keyboard.

En als je je eigen sounds wil afspelen neem je er best eentje met MIDI, wil je alleen eigen sounds spelen neem je best een gewonen MIDI controller van bvb. M-Audio of Edirol.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 07-04-2006, 19:39
BRS BRS is offline
Active Member

Het is de reinste bs dat je zegt dat digitale piano's en akoestische piano's niet hetzelfde zijn qua spelen. tegenwoordig is er bijna nihil procent verschil op beide weet ik uit ondervinding (heb voordat ik een digitale piano heb gekocht een hele resem akoestische als digitale piano's uitgetest inclusief grands. je kan zelfs bij de digitale versies de toetsendruk instellen door middel van een toetsencombinatie.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 07-04-2006, 19:46
Junior Member

Reputatie: Rafaelo is op goeie weg

Bedankt voor jullie reacties ! Deze zijn al heel nuttig geweest. Wat vooral de bedoeling is is ondersteuning van mijn gitaarrecordings. Dit is m'n main instrument en ik zou dit keyboard/synth/digital piano willen gebruiken voor de bas, strings, blaasinstrumenten, enz. Maar vermits ik ook een beetje piano speel moet deze ook op iets trekken !
De Clavia lijkt me interessant maar wat aan de dure kant. Op dit moment ben ik geneigd om voor de Roland RD-700sx te gaan, tenzij iemand me een digitale piano met voorgaande mogelijkheden kan aanraden ?

Veel dank,
Rafael
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 07-04-2006, 20:11
BRS BRS is offline
Active Member

Roland keyboards en digitale piano's vind ik goed qua klanken en interactie via USB en de 700SX heeft zelfs XLR-uitgangen. Ga anders eens kijken en vergelijken op Roland Central Europe, daar vind je zowel audio als video demo's van een reeks instrumenten.
Ook kwalitatieve instrumenten zijn deze van Yamaha, te vinden op Yamaha Europe.

Hopelijk ben je er wat mee.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 08-04-2006, 14:59
Vintage Member

Reputatie: JimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatie

Heb zelf een digitale piano van Roland (HP1800)...Het ding kostte toen rond de 100.000fr, maar dan spreek ik van 10 jaar geleden...

Ikzelf ben n pianist met n klassieke opleding, maar ik zou het ding voor geen geld ter wereld willen ruilen in m'n studiootje. Je voelt inderdaad het verschil van aanslag als je op een digitale piano bezigbent of op een vleugel, maar je voelt ook het verschil tussen twee vleugels, so what's the prob 'bout that? De plastic toesten van een doorsnee synth krijg ik in ieder geval geen degelijk geluid uit.

Qua klankinstellingen zijn de digitale piano's tegenwoordig zo ver dat je hardly het verschil hoort tussen n vleugel en een digipiano.

Verschillende geluidjes en effecten heb je niet meteen nodig in je piano/synth, want als deze over midi beschikt dan zit je evengoed gebeiteld (nog beter dan een synth met vette geluiden maar zonder midi, vind ik zelf). Wat het belangrijkste is, is de pianoklank zelf, want daar vind ik VSTi's nu net niet geschikt genoeg voor om deze na te gaan bootsen. Het verschil hoor je net iets te hard, naar mijn mening. Het klinkt te electronisch.

Geef mij maar n digitale piano van Roland of van Yamaha, lekker pianogevoel en mogelijkheden te over.

grtz
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten