homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Recording Software > Opname (DAW) software / sequencers

Mededelingen

Opname (DAW) software / sequencers Alles over opnamesoftware zoals ondermeer Cubase, Nuendo, Sonar, Logic Studio, Pro Tools, Magix Music Studio, Reaper, Audacity, Adobe Audition, Garageband, Ardour, energyXT, Renoise, Cool Edit, ....

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 24-07-2009, 18:19
Junior Member

Reputatie: lanzia is op goeie weg
Standaard Van midi studio naar digitale studio

Hallo allemaal,

Ik hoop dat ik de juiste rubriek heb gekozen voor mijn vraag, ik zou namelijk graag wat advies willen boor een overstap van een analoge studio naar volledig digitaal op de PC of MAC.
Momenteel maak ik gebruik van een externe mixer, een paar akai 6000 samplers, muodules, compressie etc. voor seuencing gerbuik ik cubase 4.
Onlangs is de studio uitgebreid met een extra adat interface aangesloten op een hammerfall kaart, in totaal heb ik nu 16 analoge outputs en ik merk dat ik uit gemak steeds meer en meer met audio ga werken.
Op dit moment nog vrij eenvoudig door loops ed. te verknippen en op een audio spoor af te spelen. Mixen en effecten worden meestal nog extern toegepast.

Ik denk er over om volledig over te stappen op "digitaal", maar weet niet zo goed naar welke software ik moet kijken. Wat zijn goede effecten plugins, is er een goede compressor plugin, en heb ik bijvoorbeeld een softsampler nodig om te kunnen bereiken wat ik nu met de akai s6000 doe,.. of zit dat tegenwoordig in de nieuwe sequencers. etc.
Ik denk dat mijn voorkeur naar de MAC zal uitgaan, dit omdat ik wat evrvelende ervaringen met de PC heb gehad en toch de indruk krijg dat een MAC stabieler werkt, de meningen zullen hier over verdeeld zijn.

Hebben jullie tips voor setups, plugins en virtual instruments waar ik eens naar kan kijken?

Alvast bedankt
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 24-07-2009, 18:36
Vintage Member

Reputatie: Fenderwim wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Van midi studio naar digitale studio

Sorry, maar ik snap niet als je al Cubase 4 gebruikt dat je deze vragen stelt.

Alles wat je wilt kan daar al en als je een Mac wil kan je ook Cubase gebruiken of Mac zijn eigen programma Logic.

Die twee programma's ontlopen elkaar niet echt veel in mogelijkheden. Bij Logic hebt je wat meer plugins voor dezelfde prijs, maar Cubase is nog wat beter in audio editting. In midi zijn ze allebei tops.

Koop eens een copie van het nederlandstalige blad interface en dan leer je snel veel en als je engels redelijk is, een copy van de twee engelse topbladen: Computermusic en Sound on Sound.

Groeten
wim
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 24-07-2009, 18:41
Senior Member

Reputatie: Tradd wordt hier goed onthaald

Zo analoog is je huidige setup nu ook weer niet...s6000 is digitaal, die modules hoogstwaarschijnlijk ook, midi staat voor Musical Instrument Digital Interface,...

Maar goed, dat helpt je niet echt verder. Voor mac zou ik eens Logic of ProTools checken, komen beiden met een pak plugins (zowel dynamische processors, eq's en effecten als virtuele instrumenten). Er bestaan er uiteraard nog een pak (GarageBand, Digital Performer,...).
Voor pc bestaat er ook een groot aanbod aan degelijke software, bvb. Cubase, Nuendo,enz... Hier heb je het voordeel dat je er online een pak gratis vst's voor vindt, iets wat voor mac minder evident is (niet onmogelijk though). Deze gratis plugs zijn niet slecht, maar verwacht ook niet de top...maar je kan zo alvast beginnen werken.

In wezen doen al deze programma's hetzelfde : opnemen, editen en mixen. Is vooral een kwestie van smaak en gewoonte...en budget.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 24-07-2009, 20:17
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Wat betreft het vervangen van je samplers: logic heeft geloof ik een sampler aan boord als plugin. Bij Cubase zal je verplicht zijn extra software te kopen voor je sample taken, aangezien Cubase niet voorzien is van een sampler.

Qua sampling is Kontakt van Native Instruments zowat de marktleider. Concurrenten ervan zijn onder andere Halion van Steinberg en Mach Five van MOTU.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 24-07-2009, 21:24
Senior Member

Reputatie: frederikdefyn wordt hier goed onthaald

Die samples en sequences van een Akai kunt ge omzetten naar Reason. Ik vermoed dat dat in [edit: -Pro Tools] Logic ook wel zal marcheren.
Als het puur voor beats enzo bedoelt is zou ik bij Reason blijven. Als ge echt dingen wilt opnemen zou ik nog wat rondkijken.
Propellerhead komt naast Reason ook met Record (tegen september ergens). Maar dat is vooral voor mij handig als stap omdat ik Reason al goed ken en zeer tevreden over ben.

Laatst gewijzigd door frederikdefyn; 24-07-2009 om 21:27
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten