homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Artikels, tutorials en interviews

Artikels, tutorials en interviews Tutorials, informatieve artikels, interviews met bekende (home)recorders of muzikanten, getting started guides enzovoorts. Enkel solide informatieve artikels worden hier weerhouden! Je mag natuurlijk wel feed-back geven op geposte artikels.

Discussie gesloten

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 03-04-2006, 14:50
Senior Member

Reputatie: Sjaan is op goeie weg
Standaard Tutorial: info-vergaring: Hoe neem je het beste drum op?

Dag,

Nu de tutorial voor elektrische gitaar gemaakt is begin ik aan het volgende onderdeel.
De vraag is deze keer, hoe neem ik (je) drum op?

Je mag het hier hebben over verschillende micro’s, preamps, statieven, micro plaatsingen, technieken, …

Nu ik weet wel dat veel onder jullie niet meteen drum willen opnemen omdat je daarvoor als homestudio eigenaar toch wel wat materiaal nodig hebt. Maar op een dag zal je wel drum willen opnemen en dan is deze topic nuttig want er komen methodes om drum op te nemen met 3micro’s.

Ik zal beginnen.

Drum opnemen is niet makkelijk. Het opnemen valt meestal wel mee maar het goed laten klinken is meestal minder. Als ik een drum opneem begin ik eigenlijk met een room micro te plaatsen, ik neem een stukje op en kijk wat ik nog mis. Ik mis dan altijd de kick, dus dan schuif ik een shure 52a voor de kick en dan zit die er ook in. Ik neem weer wat op en kijk, wat mis ik nu. Ik plaats dan een Sm58 zonder dop onder de snare, binnenkort word het een Sm57.
Waarom onder de snare? Omdat ik vanboven meer een geluid krijg dat je hoort als ik op een tom sla. Verder zet ik dan een condensator micro bij de hi-hat, ik zet er altijd een popscreen voor omdat de hi-hat lucht uitstoot, ook richt ik de micro van de drum weg zodat ik alleen hi-hat opneem en niet nog extra snare. Dan plaats ik 2 overheads en nog een Sm58 zonder dop in de hoek van mijn studiootje. Waarom die micro in de hoek? Wel deze geeft een lekker laag weer, en geeft me een diepe klank om de kick ruimer te maken en de floortom zit er ook lekker in. Meestal zitten tom 1 en 2 er met deze opstelling goed in, nu ik kan nog altijd een microotje bijplaatsen aan de toms.

Van preamps heb ik weinig verstand. Ik steek gewoon 8 micro’s in de sm pro audio pr8 mk2.

Voor de rest, misschien iemand die iets weet over het equalizen van de drum?
En ook nog hoe je een snare scherper maakt.
Tips?

Groet
  #2 (permalink)  
Oud 03-04-2006, 15:23
Member

Reputatie: seka is op goeie weg
Standaard Re: Tutorial: info-vergaring: Hoe neem je het beste drum op?

als je snare klinkt als een tom zou ik eerst eens je drumstel goed afstellen alvorens ook maar 1 microfoon te plaatsen.

een goed afgesteld drumstel is de eerste vereiste om tot een goed eindresultaat te komen.
een goed klinkende ruimte is de tweede vereiste.
een goeie drummer is de derde vereiste.

als die drie in orde zijn dan kan je eens bekijken welke micros je gaat gebruiken.

succes!
  #3 (permalink)  
Oud 03-04-2006, 16:33
Senior Member

Reputatie: Sjaan is op goeie weg

Misschien moet ik de bedoeling van deze tutorial opnieuw uitleggen. Ik stel hier geen persoonlijke vragen maar het zou fijn zijn als iedereen z'n ervaring post en dan bundel ik of een ander al deze ervaringen tot een toppic waar dan alle info omtrent een drum opnemen op staat.

De snare klinkt zoals een snare moet klinken, maar als je ze wil opnemen heb je vanonder meer snare gevoel dan vanboven, dit is allesinds toch mijn ervaring.

Dus het gaat hier niet om de vraag, hoe moet ik een drum opnemen, maar eerder om de vraag, hoe kan je best een drum opnemen.

Groet :-)

Ohja, je mag altijd je techniek, tips, .. hier neerzetten, dan kunnen we er samen een degelijke infobundel van maken

[ Bewerkt door Sjaan on 3/4/2006 18:35 ]

Laatst gewijzigd door gertvanhoof; 20-01-2009 om 16:02.
  #4 (permalink)  
Oud 03-04-2006, 17:00
waxx's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

drums heb ik ook nog niet zoveel opgenomen, en dit is waarschijnlijk de moeilijkste klus in recording.

Iets zeer belangrijk bij drum recording is het juist tunen van uw drum. Ik ben geen drummer, dus ik kan u daarbij niet helpen, maar een drum moet anders getuned worden in een studio dan live om hetzelfde resultaat te halen. Dus drummers, zoek het uit hoe je uw drum goed moet tunen voor recording.

er zijn eigenlijk 2 manieren om drums op te nemen, close micing en room micing

1. [size=large]close micing[/size]: elk onderdeel behalve de cymbalen worden apart gemiced. cymbalen worden via kleinmembraan condensors of ribbon mics ge-overheaded.

kick: akg d12, d112, shure beta 52, beyerdynamic m88

je kan hem op verschillende manieren mic'en.

als uw kickdrum 2 volle vellen heeft (voor en achter) werk je best met 2 mics. Een van boven aan de kickdrum aan de kant van het pedaal (sm57 of zo) om de attack te recorden, en een van de mics van hierboven aan de voorkant aan de onderkant, iets onder de plaats waar aan de andere kant de hamer het vel raakt, om de diepe punch te recorden

als je een kickdrum hebt met 1 vel, of met vooraan een vel met een gat in, steek je de mic van hieboven in de drum, vlakbij waar de hamer het vel raakt.

het is wel best dat je de vellen wat dempt, zodat je een korte release hebt (korte kick die niet nagalmt)

snare: shure sm57, shure beta 57, senheiser md421, senheiser md441, beyerdynamic m88

het is best dat je de mic tussen de linkertom en de hi hat zet, en zorgtdat hij niet in uw slagveld komt (zodat je er niet op slaat). je richt de mic naar het punt waar je meestal slaat met uw stokken. Als je veel snaregeluiden wil, is het best van onderaan de snare ook een mic te zetten, zodat de snare apart opgenomen wordt en je hem apart kan mixen, eq'en ed. Hetzelfde geld bij rimshots. de rim gebeurt aan de andere kant van de snare op de rand, dus dan zet je best ook een extra mic.

tom's: idem als snare, of bij zachte setups kan je ook een niet al te gevoelige condensor gebruiken (vb, neumann tlm170 wordt hiervoor zeer veel gebruikt in hi end studio's) maar ik werk het liefst met een senheiser md421

de set up is ongeveer hetzelfde als bij de snare, dus zowel bovenaan als onderaan micen, en de 2 sporen mixen. de micro in de tom steken tot 5-10 cm van het vel kan de tom meer punch geven, maar daardoor kan de attack ook te aggresief worden.

hi hat: shure SM 81 LC of ksm 137, akg c451 of 391 met cardiode element, audio technica at4041, beyerdynamic opus 83, oktava 012, senheiser e614

hier heb je een heldere condensator nodig. Een kleinmembraan condensator met cardiode of hypercardiode element is aan te raden om te kunnen richten en de snare niet te veel mee te hebben. Een grootmembraan condensator is hier te weinig gericht om de snare niet mee te hebben.

Het richten is een prutswerkje, je moet de hi hat tussen de micro en de snare houden, en de micro moet op zo'n 15 a 20 cm van de hi hat staan, gericht op het stuk van de hi hat tussen de bel en min 3-5cm van de rand van de hi hat (om de luchtverplaatsing die een pedalled hi hat veroorzaakt niet mee te hebben). een popfilter kan inderdaad iets tegen houden, maar niet alles.

hier moet je meestal gaten, want het is zeer moeilijk om enkel de hi hat mee te nemen in de opname (zonder snare of iets anders dus)

cymbalen: hier kan je 2 kanten uit, ofwel doe je het via overheads met kleinmembraan condensors (idem als bij hi hat), ofwel met ribbon mics (beyerdynamic m160 bvb) die zeer gericht staan op de cymbalen. In dat laatste moet je dan wel zeker een room mic zetten die de room van gans de drum opneemt want ribbons zijn zeer gerichte mic's. Het goedkoopst zijn kleinmembraan condensors, maar ribbons en een roommic leveren dikwijls een beter resultaat op, en deze setup is dus meer gelieft in hi end studio's.

als je een roommic zet, moet je een zeer goede en neutrale grootmembraan condensor hebben (neumann, duurdere akg's, soundelux, microtech gefell, brauner, ...) die je op een redelijke afstand (2-3m) van de drum en min 1m van gelijk wel ander obstakel (muur, ...) zet.

[size=large]room micing[/size]

is ongeveer hetzelfde als bij de close micing setup voor de kick en de snare, de rest vang je op door een of twee goede grootmembraan condensors als overheads te hangen. die nemen dan de cymbalen, hi hat en toms op in een stereosignaal (bij 2 condensors). Het voordeel is de live sound, het nadeel is dat het niet meer te remixen is.

[size=large]preamps[/size]: bij budgetrecordes is het niet zo belangrijk welke preamps je gebruikt, als ze maar van goede kwaliteit zijn. Bij hi end studio's zijn api's (500 reeks en de 3124) en ams neve 1073's zeer populair voor drums, maar die zijn voor u waarschijnlijk onbetaalbaar.

[size=large]mixing[/size]
eq van drums is zoals eq van andere geluidsbronnen, panning is ook zeer belangrijk om een natuurlijke drumsound te krijgen

ik doe het zo

* Kick - Centrum of zeer weinig van het centrum
* Snare Centrum of zeer weinig van het centrum (andere kant dan dan de kick
* Hats - iets meer links/rechts (25%)
* Cymbals - links/rechts (50%
* Toms - links (15%) - centrum - rechts (15%).

compressie kan, maar het is vooral de kick/snare/tom die soms compressie nodig hebben, hi hat en cymbalen compresseer je nooit. Als je last hebt van lekkage (snare die in het hi hat spoor komt of zo) dan kan gaten een oplossing zijn, maar je verliest wel een deel natuurlijke reverb en transients.

[ Bewerkt door waxx on 3/4/2006 19:03 ]
  #5 (permalink)  
Oud 03-04-2006, 17:12
waxx's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

Citaat:
als je snare klinkt als een tom zou ik eerst eens je drumstel goed afstellen alvorens ook maar 1 microfoon te plaatsen.

een goed afgesteld drumstel is de eerste vereiste om tot een goed eindresultaat te komen.
een goed klinkende ruimte is de tweede vereiste.
een goeie drummer is de derde vereiste.

als die drie in orde zijn dan kan je eens bekijken welke micros je gaat gebruiken.

succes!
tuurlijk, een goede ruimte is zowiezo nodig bij recording, een goede muziekant help altijd ;-), maar uw opmerking van drum tuning is hier zeker op zijn plaats. De tuning is veel belangrijker dan de mic's en de mix voor een goed drumgeluid.

en valse gitaar die door een hi end studio en een top class engineer opgenomen is klinkt ook niet...
  #6 (permalink)  
Oud 23-04-2006, 13:15
boppertje's schermafbeelding
Algemeen moderator

Reputatie: boppertje wordt hier goed onthaaldboppertje wordt hier goed onthaald

Deze opmerking is waarschijnlijk voor de meesten hier overbodig, maar geef ze toch maar even mee, is een tutorial hé:

Als je 2 micro's gebruikt voor bv. snare of kick, dien je in geval van snare de onderste micro in tegenfase aan te sluiten.
In geval van kick is het in mijn ogen een kwestie van experimenteren, komt er meestal op uit dat de micro die langs de kant van de beater staat in tegenfase moet staan.

Sommige programma's/consoles/preamps hebben hier een functie voor, aangeduid met dit symbool: [size=medium]ø[/size]

Indien dit niet het geval is, kan je hier kabels voor (laten) maken. Wel duidelijk markeren dat deze in tegenfase aangesloten is, anders ben je om problemen aan't vragen.
  #7 (permalink)  
Oud 16-05-2006, 16:12
Junior Member

Reputatie: peter_1974 is op goeie weg

Ik heb ongeveer dezelfde opzet gebruikt maar er zijn een aantal punten wat ik anders heb gedaan.

Ik neem de snare met 2 sm57's op (boven en onder)
Verder plaats ik boven iedere tom een sm57 (45 graden gericht naar het midden)
Ik plaats een AKG d112 in de Kick kit zelf. De mic is gericht naar de kop van de klopper.

Ik gebruik geen aparte hihat mic, ipv daarvan gebruik ik overheads. (rode nt5's). Naar mijn mening zijn overhead's onmisbaar omdat deze het totaal geluid van een drumstel afmaken en je krijgt mbv overheads een beter stereobeeld. (Tis ook handig als je tom opnamens waardeloos zijn, dan heb je iig een back-up)

Normaal gesproken gebruikte ik ook een room mic (rode nt1a), maar in de mix is het maar een subtiel factor die echt slecht te horen is, dus daarvoor in de plaats heb ik een tom extra geclose mic'ed. En daarbij de overheads zijn eigenlijk genoeg, tenzij je nog genoeg sporen en mic's over hebt, leef je dan uit.
Ik gebruikte de room mic als reverb effect, waarbij ik juist de lage frequenties minder versterkte.

#8 (permalink)  
Oud 18-06-2006, 20:28
Junior Member

Reputatie: murdering_monk is op goeie weg

Ik heb nog niet zoveel ervaring, heb pas een opname gedaan, maar ben behoorlijk tevreden over het resultaat. Heb alleen een aantal dingen mnisschien anders gedaan dan de meesten, maar probeer het eens.

De kick inderdaad met de mic aan de achterkant van het vel, binnen in de ketel, maar aan de buitenkant op het vel een stuk vilt geplakt (weet niet meer hoe ze heten, van remo iig..), en binnen in de ketel nog een veren kussen.
Dit geeft in mijn ogen wel een lekker vettig geluid.

Voor de snare een sm57 aan de onderkant idd zoals hierboven al beschreven is, en Sennheiser 604's bij de toms, maar om en om, dus bij de meest linker tom boven, middelste onder en bij de floor ook boven, krijg je ook een goed geluid mee.

EN verder inderdaad 2 room mic's boven het drumstel voor de cymbalen, en nog een condensator bij de hihat.

#9 (permalink)  
Oud 01-07-2006, 19:17
MartenBunt's schermafbeelding
Member

Reputatie: MartenBunt is op goeie weg

Drums opnemen, Dit heb ik veel gedaan en dit valt goed te doen in bijna elke ruimte! Het opvallende vind ik, is dat drums ontzettend verschillend kunnen klinken en dat elke manier zijn eigen charme heeft: een snair kan kort strak, bijna plastic klinken, of groots met galm en veel midden of juist heel scherp met veel attact en hoog of juist weer heel erg dof (kan heel funky of eigenwijs klinken). De kunst is te weten / of te kiezen wat je mooi vind. Dit geld ook voor het stemmen van je drumstel. Als je gaat draaien aan de vellen en je blijft goed luisteren, dan heeft elke drum een punt (of een paar punten) waar deze extra "mooi" klinkt. Dit is de natuurlijke klank die bij die tom hoort en kan een hele goede uitgangspunt zijn voor het afstellen van je drum (hou wel de eenheid van je kit in de gaten).

Regel 0!!! is dat de overhead microfoons het allerbelangrijkst!!!!!!!!!!!!!! zijn voor het opnemen van je drumsound. De rest, met name de close miked, zijn voor aanvulling, niet grotendeels voor je sound. In de jazz heb ik ook zat opnames meegemaakt waar zelfs alleen maar overheads gebruikt werden met prachtige resultaten: namelijk het echte geluid van je kit. Eerst je overheads goed laten klinken, en dan invullen met de andere mikes.

Het fijne van de close mikes is dat je achteraf veel meer controle hebt voor het kleuren van je opname: vet, rockachtig maken, enz. terwijl de ruimte weinig uitmaakt.
Zeker een apart uitversterkte kick geeft een 'vet' effect.

De kick kun je heel goed, zoals al eerder opgemerkt werd, opnemen door een microfoon verder in de opname ruimte te maken, dit doe ik ook graag naast de aparte kick microfoon: geeft veel meer 'brede' bas in je opname die warm klinkt en heel anders dan dat je via de andere microfoosn binnen krijgt.

Regel 1 bij equalizen is dat je beter weg kunt halen (cut) dan erbij doen (boost)! Dit omdat je onnatuurlijk geluid krijgt en ongewilde bijgeluiden (ruis, natrillen of meetrillen van vellen,het raken van je stokjes van je vel, enz.) versterkt. Hoe gaat dat dan in zijn werk: Als je te weinig midden hebt in vergelijking met de rest, dan krijg je meer midden door de rest te verminderen behalve het midden. Probeer het maar eens! Erg dankbaar!
Bij het equalizen van een kit moet je goed nadenken wat de kracht van elke tom of cymbal is en weg equalizen wat niet belangrijk is. Doe je dit niet dan gaan de geluiden van de aparte onderdelen elkaar letterlijk in de weg zitten bij je opname en dan klinkt het vol en weinig gedaileert. Doe je dit wel dan klinkt je drum veel gerichter, rustiger en duidelijker.
Bij de kick heb je wel je laag maar minder midden en geen hoog nodig.
Bij de cymbals zit een hoop laag dat je helemaal niet nodig hebt maar het midden en het hoog wel. Blijft heel goed luisteren bij dit weghalen wanneer het punt komt dat je wel het gevoel krijgt dat het weghalen ten koste gaat van het goede karakteristieke geluid. Verder moet je niet vergeten dat je hele drumstel geluid maakt dus luister ook hoe het in zijn geheel klinkt, soms hoef je ergens niet aan te zitten als je alles aanzet van je drum terwijl het individueel niet precies klinkt zoals je wilt. Dit geld ook in groter verband: soms klinkt je drum prima met de hele band maar apart wat minder blijf dus luisteren.

Last but not least: je bent geen professional met alle super spullen en de know-how en ervaring dus maak jezelf niet gek: je kunt leuke opnames maken maar het is bijna niet haalbaar in de praktijk om precies die sound of "kwaliteit" te bereiken.

ps. ken je boxen waarop je je opnames beoordeeld. Pak goede commerciele opnames en vergelijk jouw opname ermee.

ps.2 zoek naar een eigen drumgeluid: zet b.v. de drumstel eens ergens anders neer tijdens de opname: in een gang of woonkamer, enz.

[ Bewerkt door MartenBunt on 1/7/2006 20:25 ]

[ Bewerkt door MartenBunt on 1/7/2006 20:28 ]
  #10 (permalink)  
Oud 03-07-2006, 13:49
waxx's schermafbeelding
Vintage Member

Citaat:
Regel 0!!! is dat de overhead microfoons het allerbelangrijkst!!!!!!!!!!!!!! zijn voor het opnemen van je drumsound. De rest, met name de close miked, zijn voor aanvulling, niet grotendeels voor je sound. In de jazz heb ik ook zat opnames meegemaakt waar zelfs alleen maar overheads gebruikt werden met prachtige resultaten: namelijk het echte geluid van je kit. Eerst je overheads goed laten klinken, en dan invullen met de andere mikes.
dit is niet echt waar. Ik zie dat je een fan bent van room mic'ing en dan klopt dit wel, maar voor sommige toepassingen is close micing veel beter en dan zijn alle mic's ongeveer even belangrijk, de overheads zijn dan enkel voor de cymbalen echt belangrijk, niet zo voor de rest.
Discussie gesloten

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten