homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Artikels, tutorials en interviews

Artikels, tutorials en interviews Tutorials, informatieve artikels, interviews met bekende (home)recorders of muzikanten, getting started guides enzovoorts. Enkel solide informatieve artikels worden hier weerhouden! Je mag natuurlijk wel feed-back geven op geposte artikels.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #21 (permalink)  
Oud 20-07-2008, 12:48
dpazv's schermafbeelding
Junior Member

Reputatie: dpazv is op goeie weg
Stuur een bericht via MSN naar dpazv
Standaard Re: Tutorial: Opname technieken: Elektrische gitaar

Wij doen niet anders dan de gitaren rechtstreeks in te pluggen op de audio-interface en dan via direct-monitoring Amplitube2 erop los te laten.
Je geeft de gitarist een klank waar hij mee verder kan tijdens de opname maar ik kan dan tijdens het productieproces nog alle kanten uit, ik kan dan ook veel makkelijker nog wat editwerk uitvoeren op het spoor zonder dat dit opvalt omdat het signaal nog bewerkt moet worden. Als je al je effecten reeds op het kanaal hebt staan is het veel moeilijker door de galm en distortion-effecten enzo die blijven doorklinken. Ook kan ik nog makkelijk audio-quantizen enzo wat voor velen onder jullie mss wel heiligschennis zal zijn maar so what. Ik denk dat zolang je niet over een fantastische versterker, hardware-effects, een aangepaste ruimte en een paar heel goeie mics (in het geval van room-mics,de sm57 hebben we allemaal wel zeker ) een oplossing als amplitube veruit de beste oplossing is voor goeie resultaten!
Ik ben in ieder geval verzot op de mogelijkheden van een plugin als amplitube en de vrijheid die hij me geeft bij de productie!
  #22 (permalink)  
Oud 22-07-2008, 17:53
Active Member

Reputatie: dazzled is op goeie weg

Amplitube of guitar rig is ook een hele mooie oplossing.
Nadeel is dat ik in een stadje woon waar de britpop scene helemaal leeft.
Deze muzikanten hebben ook nog eens een gitaar en een versterker helemaal op maat voor hun eigen sound. Dus werken met een plug in is geen oplossing voor mij.

Zelf maak ik wel gebruik van de plugins om thuis (zonder de buren lastig te vallen) goede opnames te maken.

Voor de drums gebruik ik een roland td3 kitset met drumkit from hell.
Met citaat reageren
  #23 (permalink)  
Oud 23-07-2008, 19:42
Member

Reputatie: Joost is op goeie weg

De sounds van guitar rig 3 en amplitube zijn wel degelijk goed maar enkel en alleen als je zelf geen deftige versterker hebt en geen goeie microfoon.
Voor mijn demo's gebruik ik altijd mijn eigen versterker ( Vox AC30 ) samen met mijn pedallekes. Dat is goeie apparatuur dus waarom er geen gebruik van maken. De softwaresound kan mijns inziens helemààl niet tippen aan de real deal. Nu gebruik ik de amp modelers wel zéér graag voor bas. Mijn 2 bassisten hebben geen al te goeie versterkers dan zijn die bass amps echt wel de moeite.
Met citaat reageren
  #24 (permalink)  
Oud 25-07-2008, 13:16
Tijmerd's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: Tijmerd is op goeie weg
Stuur een bericht via MSN naar Tijmerd

Vorige repetitie eens onze gitarist amplitube-metal laten gebruiken, hij speelt met zo een schoendoosje van 15W. En hij stond versteld en tegelijk ongelofelijk content dat we hem eindelijk eens konden horen op de repetitie.

De latency valt best wel mee, zelf had hij er geen moeite mee dus zo erg kan het niet geweest zijn. Heb gebruik gemaakt van volgende opstelling

gitaar => DI op tascam US-1641 => laptop => amplitube metal (stand-alone) => OUt via tascam US-1641 => PA

is toch al een redelijk weg en zat bijna gaan latency op.

Verder wat ik ga proberen bij de volgende opname is

gitaar di opnemen => monitor via amplitube
daarna het signaal door de versterker sturen eens alles juist is en dan dit opgenomen signaal van versterker mixen met geluid van amplitube.

Iemand deze set-up al eens geprobeerd? zoja, wat zijn jullie ervaringen hier mee?

Alvast bedankt
Met citaat reageren
  #25 (permalink)  
Oud 23-10-2008, 08:37
Member

Reputatie: anthony68 is op goeie weg

ik heb een line6 maar met een echo weet niet die weg te krijgen...
Met citaat reageren
  #26 (permalink)  
Oud 23-10-2008, 09:31
Categorie moderator

Reputatie: wil72810 wordt hier goed onthaaldwil72810 wordt hier goed onthaaldwil72810 wordt hier goed onthaald
Stuur een bericht via MSN naar wil72810

Re. Tijmerd ... Ik gebruik DI boxes met dubbele uitgang. XLR gaat "clean" naar de Tascam 1641 die ook voor de phantom power van de DI zorgt. De Jack out van de DI gaat naar pedalen en amp en een microfoon neemt de amp op. Heb ik zowel een clean signaal wat later kan bewerkt (virtual of re-amp) worden en een live geluid met pedalen en amp settings volgens wat de gitarist/bassist wil horen. In geval van kleinere ruimtes gebruik ik vaak "baby amps" of de kleine 9v versies van Marshall or Fender of een kleine PigNose amp. Die geven genoeg en goede klank voor de monitoring en als je er een SM57 voorlegt klinken ze bijna net zo goed als hun grote broertjes.

Re. Anthony ... welke Line6 heb je?? POD??
  #27 (permalink)  
Oud 23-05-2009, 18:05
Junior Member

Reputatie: mekkermont is op goeie weg

Bedankt voor de schitterende info!
toch nog twee vraagjes:
-Wat is het iedeale volume van de versterker?
-Als je met condensator opneemt moet je toch geen popschermke ofzo gebruiken he(enkel voor zang)? Ik werk met een condensatormicrofoon,Beringher
waarbij de microfoon helemaal overtrokken is met een zwarte mouche ipv.
gewoon een schermpje ervoor, waar zit verschil of is dit echt miniem?

alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #28 (permalink)  
Oud 23-05-2009, 18:33
Vintage Member

Reputatie: Stoute Jos wordt hier goed onthaald
Laatste blog post: zo, 2009-03-29 17:04

Zwarte mouche : windscreen, zodat evt. wind geen lawaai maakt (bvb. in open lucht, heel erg grote ruimtes, enzv.)
Schermpje : popscreen, om te luide medeklinkers tegen te gaan (s, p, ...)

Als je een versterker wilt opnemen, gewoon in je kamer, heb je die dus niet nodig. Maar je kan altijd eens proberen wat het best klinkt hé
  #29 (permalink)  
Oud 24-05-2009, 16:47
PM-Studio-Project's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: PM-Studio-Project wordt hier goed onthaaldPM-Studio-Project wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mekkermont Bekijk bericht
Bedankt voor de schitterende info!
toch nog twee vraagjes:
-Wat is het iedeale volume van de versterker?
Het ideale volume is sterk afhankelijk van wat je op de gitaar wilt doen,
maar ook kan de ruisafstand belangrijk blijken, voor een goede opname ...
Daarom, bij een elec. gitaar is mijn volume-keuze gewoonlijk zo, dat een lichte wisselwerking ontstaat tussen cabinet en gitaar.
Ik hoef niet echt feedback, maar een zekere resonantie brengt meestal toch meer leven in't spelen en klankkleur.
Hoe luider de versterker staat, des te minder gain heb je op de mic-preamp nodig.
Zo kan ik een eventuele brom, of ruis nagenoeg uitsluiten in de opnames.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mekkermont Bekijk bericht
-Als je met condensator opneemt moet je toch geen popschermke ofzo gebruiken he(enkel voor zang)? Ik werk met een condensatormicrofoon,Beringher
waarbij de microfoon helemaal overtrokken is met een zwarte mouche ipv.
gewoon een schermpje ervoor, waar zit verschil of is dit echt miniem?
Een condensator microfoon is uiterst gevoelig voor vochtigheid.
Dat is reden nummer één waarom er een zwarte mouche op zit.
In princiepe kan je deze mouche weglaten, maar wees voorzichtig ...
Sonar 7PE in Windows XP-SP3 op AMD Athlon 64 X2 Dual Core 5200+ met 4Gb DDR2/800MHz en meer dan 2TB opslagruimte. Alesis XT20-LX20(3x)-BRC; RME-Digi9652 (2cards); Behringer MX3242X - MX2642X - MX1602A - MX882
Met citaat reageren
  #30 (permalink)  
Oud 24-05-2009, 17:53
degrotepeter's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: degrotepeter is op goeie weg

Ik zet vaak een microfoon met het neusje tegen de versterker aan en eentje op een stuk afstand zodat ik en puur het geluid van de versterker meepak en een stukje van de kamer.
Met citaat reageren
Reageren

Labels
elektrische gitaar, opname technieken, tutorial

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten