homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 09-07-2009, 20:41
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst
Standaard Preamp Shootout

Ik dacht dat dit misschien enkele mensen zou kunnen interesseren hier.

Ik heb deze week een Fireface aangeschaft en beschik zodoende in feite over 4 verschillende preamps/interfaces, namelijk een Motu 8PRE, een Focusrite Octopre LE, een FMR RNP en uiteraard de RME Fireface.
De MOTU en Focusrite zijn via ADAT verbonden met de Fireface, de uitgang van de RNP is aangesloten op een lijningang van de RME, de RME via firewire naar mijn DAW.

Ik heb electrische gitaar opgenomen met een Oktava ML-53 (ribbon) op zo'n 15 cm afstand van een goedkoop oefenversterkertje.
Ik heb getracht 4 keer hetzelfde te spelen en ik heb ook geprobeerd het opnameniveau van alle takes hetzelfde te regelen.

Welke sample van welke preamp/interface komt, laat ik nog even in het midden.
Alle samples zijn 44,1kHz/24bit.

Ikzelf hoor in elk geval nauwelijks tot geen verschil tussen de opnames.
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: wav TapeIt-000.wav (4.43 MB, 114x gelezen)
Bestandstype: wav TapeIt-001.wav (4.43 MB, 74x gelezen)
Bestandstype: wav TapeIt-002.wav (4.43 MB, 79x gelezen)
Bestandstype: wav TapeIt-003.wav (4.43 MB, 66x gelezen)
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 10-07-2009, 13:04
Vintage Member

Reputatie: Fenderwim wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Preamp Shootout

Hi Pixie

Leuke aktie en ik doe graag mee.

Helaas zijn je opnames alle vier veels te zacht opgenomen zodat je niet echt kan vergelijken.

Ik kan ze wel flink wat extra gain geven, maar dat lijkt mij geen juiste vergelijking meer geven.

Groeten
wim
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 10-07-2009, 13:09
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Aangezien ze alle 4 ongeveer even hoog pieken (-10db) zou het geen enkel probleem moeten zijn ze te vergelijken. Gewoon je volumeknop wat hoger zetten...

Anderzijds ga ik een andere opname doen van akoustische gitaar deze keer en met een condensator microfoon, aangezien de ML-53 niet zoveel hoge details opneemt.
Dat zou een ietwat beter beeld moeten geven van de eventuele verschillen vermoed ik.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 10-07-2009, 13:17
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd

hey ik had een hele lange [post geschreven maar hij staat hier niet Ik probeer het kort samen te vatten, maar ik weet mijn rijtje niet meer.

Het kwam er op neer dat inderdaad bij lage volumes die preamps waarschijnlijk meer op elkaar lijken dan op het moment dat je hogere gains van ze gaat vragen. Dan gaan er waarschijnlijk door de mand vallen.

Ook vind ik het altijd moeilijk vergelijk wat de "sound" is van een apparaat, bij een non-acoustische geluidsbron. Ik vind het eenvoudiger determineren bij bijvoorbeeld een vocal of een acoustisch instrument wat de toevoeging is van de apparatuur.

Goede thread Pixie! Thnx

RIkke
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 10-07-2009, 13:20
Moderator

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rikke Bekijk bericht
hey ik had een hele lange [post geschreven maar hij staat hier niet Ik probeer het kort samen te vatten, maar ik weet mijn rijtje niet meer.

Het kwam er op neer dat inderdaad bij lage volumes die preamps waarschijnlijk meer op elkaar lijken dan op het moment dat je hogere gains van ze gaat vragen. Dan gaan er waarschijnlijk door de mand vallen.

Ook vind ik het altijd moeilijk vergelijk wat de "sound" is van een apparaat, bij een non-acoustische geluidsbron. Ik vind het eenvoudiger determineren bij bijvoorbeeld een vocal of een acoustisch instrument wat de toevoeging is van de apparatuur.

Goede thread Pixie! Thnx

RIkke
Ik zal vandaag eens proberen de test te herhalen met een zeer stil gespeelde acoustische gitaar .
Eerst wachten tot UPS is langsgekomen met mijn nieuwe microfoon, anders ga ik misschien de bel niet horen wanneer ze aan de deur staan.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 10-07-2009, 15:54
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pixie Bekijk bericht
.
Eerst wachten tot UPS is langsgekomen met mijn nieuwe microfoon
Je 5600? Zeer zeker je bevindingen plaatsen. Ben eens benieuwd.
Doch dit terzijde...
Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 10-07-2009, 19:08
Moderator

Microfoon is binnen, maar opnemen gaat niet meer voor vandaag zijn aangezien stille gitaar opnemen wat setup in een 'stille' (enfin, stillere) kamer vereist waar men de PC niet kan horen op de achtergrond. En dat opzetten zal vandaag niet meer lukken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DogPants Bekijk bericht
Je 5600? Zeer zeker je bevindingen plaatsen. Ben eens benieuwd.
Doch dit terzijde...
Vriendelijke groet,
alain
Yep, hij is in de late namiddag aangekomen.
Ik heb er heel kort al eens akoustische gitaar en zang op getest.
Mensen, wat een microfoon. Vooral op vocals is hij ongelofelijk helder gedetailleerd en wat ik niet anders dan 'gefocusd' zou kunnen noemen.
Bij alle andere microfoons die ik totnogtoe gebruikte voor vocals moest ik altijd nogal wat EQ en compressie toepassen, maar van wat ik totnutoe van de Z5600 a gehoord heb, gaat dit in de toekomst nagenoeg overbodig worden.
Wow...

De beste microfoonaankoop dit ik ooit gedaan heb.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 10-07-2009, 19:23
Moderator

Als er trouwens iemand suggesties heeft in verband met de shootout (hoe ik het best welke opnames doe om in staat te zijn de vergelijking relevant te maken, if this makes sense ), laat het maar horen.

Ben uiteindelijk ook nog maar een amateur.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 10-07-2009, 19:36
Vintage Member

Reputatie: Stoute Jos wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pixie Bekijk bericht
Als er trouwens iemand suggesties heeft in verband met de shootout (hoe ik het best welke opnames doe om in staat te zijn de vergelijking relevant te maken, if this makes sense ), laat het maar horen.

Ben uiteindelijk ook nog maar een amateur.
Reampen? Dan kan je precies hetzelfde meerdere keren opnemen.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 23-07-2009, 14:58
Moderator

OK, hier eindelijk een update.

Teneinde de preamps te testen met hoge gain, heb ik besloten een opname te doen met akoustische gitaar door middel van de Shure SM-57.
Aangezien ik in het bezit ben van 3 SM-57 en in feite ook 3 interfaces en 1 aparte preamp, heb ik beslist de FMR RNP niet te gebruiken in deze shootout.

Werkwijze:

Bijgevolg heb ik dus 3 SM-57 aangesloten op een RME Fireface 800 (via firewire naar PC), een MOTU 8PRE (via ADAT naar FF800) en een Focusrite Octopre LE (ook via ADAT naar FF800).
Ik heb alledrie de microfoons in zo goed als (mogelijk) dezelfde positie gezet ten opzichte van de gitaar (ongeveer halve meter van de gitaar gericht op de 12de fret). Vervolgens heb ik een paar akkoorden gespeeld met alle gains op maximum.
Van de twee luidste opnames heb ik vervolgens de gain naar onder gedraaid totdat het opnameniveau voor alldrie de microfoons zo goed als gelijk was.
Ik heb speciaal de opname wat langer dan het gitaarspel laten duren, zodat men het eventuele ruisniveau ook zou kunnen beoordelen.
Na het opnemen heb ik de onderlinge niveaus nog een beetje bijgeregeld teneinde de pieken allemaal exact op hetzelfde niveau te krijgen (met andere woorden, de luiste opnames een beetje stiller gezet totdat ze gelijk stonden met de stilste), om vervolgens alledrie de tracks met TapeIt te exporteren naar 24bit/44,1kHz wave bestanden (spelen dus niet af in Windows Media Player)

Opmerkingen:

Enkele dingen zijn me tijdens dit testen opgevallen:
  • Alledrie de interfaces hebben een nogal groot vershil in maximum gain, met de 8PRE het meeste en de Octopre het minste gain.
  • In het verleden raadde ik beginners wel eens een SM-57 aan om onder andere ook akoestische gitaar op te nemen. Dat ga ik in de toekomst niet meer doen. Niet omdat hij niet zou klinken op akoestische gitaar, maar gewoon omdat hij voor akoestiche gitaar gewoonweg teveel gain nodig heeft (met de gain van de Octopre volledig open, geraakte ik nog niet aan de -13,5db op de db-meter van Cubase).
  • Bij alledrie de interfaces is het enorm moeilijk de gain exact af te regelen wanneer je in het hogere gain bereik zit. Een minieme verandering aan de knop van de gain, heeft een vrij grote gain verandering tot gevolg.
  • De geluidsbestanden zijn vrij stil opgenomen, vanwege de lage maximum gain van de Octopre en vanwege de hoge gain die in zulke toepassingen vereist zijn voor de SM-57. Jullie zullen bij het beluisteren jullie volumeknop dus een beetje omhoog moeten gaan draaien.

Opmerkingen en gokken (welke opname is welke interface )mogen hieronder gepost worden.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  IMG_4639.jpg
Bekeken: 74
Grootte:  44.1 KB
ID: 2601   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  IMG_4642.jpg
Bekeken: 70
Grootte:  67.7 KB
ID: 2602  

Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: wav TapeIt-004.wav (3.35 MB, 71x gelezen)
Bestandstype: wav TapeIt-005.wav (3.35 MB, 64x gelezen)
Bestandstype: wav TapeIt-006.wav (3.35 MB, 57x gelezen)
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten