homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiënte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dé plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 07-07-2009, 08:18
seb seb is offline
Active Member

Reputatie: seb is op goeie weg
Standaard akoestiek in mijn slaapkamer!

hallo ik heb een slaapkamer van 5x2 meter ( studenten appartementje ).
het is niet zo groot dus, ik heb mijn plafond helemaal geisoleerd met rockwool en gipsplaten.
ik ben van plan om akoustische panelen te maken en ik wil na het lezen van een paar topics ook basstraps gaan maken.

de lengte van de kamer is dus 5 meter en de breedte is 2 meter, als ik mijn bureau met studio materiaal in de breedte zet ben ik bang dat ik te veel bass ga horen in de mix, ik was eigenlijk van plan om het zo te doen maar nu ben ik tot besef gekomen dat ik mijn studiotje beter in de lengte van mijn kamer moet zetten.

Ik maak zelf hiphop muziek, ik gebruik wel wat akoustische instrumenten maar dat is beperkt tot bijv. een shaker etc.

Stel ik zet een plank tegen mijn muur met daarop 2 beeldschermen en 2 monitors. ik creeer dan mijn sweetspot door mijn monitors op bakstenen te zetten met iets van rubber erop en daarop dan mijn monitors zodat ze op oorhoogte zijn, ik heb een bureau die er een paar meter vanaf zit waarop mijn keyboard, mpc, keyboard en muis staan, dan wil ik in die 2 hoeken naast me bureau basstraps zetten of is het beter om ze achter mij te zetten?

En ik wil akoustische panelen die wil ik achter mijn bureau hebben. Ook leg ik een vloerkleed neer en heb ik achter mij( waar mijn raam zit) een dikke gordijn geplaatst.

De monitors staan ongeveer dan 20-30 cm van de muur af daar achter plaats ik noppenschuim( achter de monitors alleen) en op de muur bevestig ik een paar panelen.

Als ik mijn vocal wil opnemen maak ik in mijn kamer een vierkante booth van die akoustische panelen met een vloerkleed eronder. is het beter dat een booth helemaal afgesloten is, of maakt het in dit geval niet uit omdat het toch een kleine kamer is en de reflecties minder erg zijn omdat ik akoustische panelen om mij heen heb als ik mijn vocal opneem?

Zou dit goed kunnen werken of zijn er nog wat tips/aanvullingen?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 03-02-2010, 10:08
Active Member

Reputatie: the Vocalizer is op goeie weg
Standaard Re: akoestiek in mijn slaapkamer!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door seb Bekijk bericht
De monitors staan ongeveer dan 20-30 cm van de muur af daar achter plaats ik noppenschuim( achter de monitors alleen) en op de muur bevestig ik een paar panelen.

Als ik mijn vocal wil opnemen maak ik in mijn kamer een vierkante booth van die akoustische panelen met een vloerkleed eronder. is het beter dat een booth helemaal afgesloten is, of maakt het in dit geval niet uit omdat het toch een kleine kamer is en de reflecties minder erg zijn omdat ik akoustische panelen om mij heen heb als ik mijn vocal opneem?

YO Seb ik wil hetzelfde als jou gaan doen maak ook hip hop muziek en ben tevens nog veel aan het inlezen. Maar over dat noppenschuim; GEEN GAMMA CRAP gebruiken is zoizo een tip.

Daarnaast voor vocal booth; ik zou het niet aflsuiten,want dan maak je de akoestiek nog slechter(kleinere ruimte is meer staande golven en dus MEER LAGE frequenties).
Met akoestische panelen om je heen + basstraps zal de akoestiek zeker voor onze homerecording doeleinde al voldoende zijn.

Over die basstraps; Ik zou ze in alle hoeken plaatsen,want rekening houdend met de grootte van je kamer is er zo’n overvloed aan bas dat dit wel nodig is
Beide kan inderdaad prima zelf maken alleen zoek ik zelf ook nog naar goede referenties hiervoor.

Weten andere homerecorders hier meer over??
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 03-02-2010, 11:09
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Het noppenschuim van de Gamma dat ik ken is GEEN crap!
Het is uitstekend schuim, alleen wat dun.
Als je het in lagen toepast is het perfect absorptie-materiaal.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 04-02-2010, 11:15
Active Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bert stoltenborg Bekijk bericht
Het noppenschuim van de Gamma dat ik ken is GEEN crap!
Het is uitstekend schuim, alleen wat dun.
Als je het in lagen toepast is het perfect absorptie-materiaal.
oooh,mmm dat was wat ik hier te horen kreeg toen ik over gamma noppenschuim begon. Maar het is dus wel goed, nice
Absorbeert toch pas vanaf 1 Khz ,maar zou het toch in combinatie met basstraps toch wel voor een degelijke akoestiek kunnen zorgen?
Bedankt!

Grtz,

Vocalizer
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 04-02-2010, 11:58
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Een paar lagen werkt tot veel lagere frequenties.
Je bent dan alleen duurder uit dan met minerale wol.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 04-02-2010, 13:51
Active Member

Citaat:
Een paar lagen werkt tot veel lagere frequenties.
Je bent dan alleen duurder uit dan met minerale wol.
Mmm dat wist ik niet maakt het wel interessant Maar wat zou u dan aanraden , minerale wol(glaswol, rockwol right?) of meerdere lagen Gamma absorptie??
Zit ook te twijfelen om piramide schuim(7 cm dik , 5 cm lengte piramiden) aan te schaffen of breedband absorbers van akoestiek online. Vind het al met al erg lastig om te beslissen wat nou prijs/kwaliteit gezien het beste is.
HOeft van mij ook niet super professioneel wil slechts dat voor ongeveer 200 euro er geen flutter meer is en dat de lage tonen gebalanceerd zijn.

Grtz,

vocalizer
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 04-02-2010, 14:05
Vintage Member

een onregelmatig oppervlak is nergens goed voor. Noppenschuim betekent dat er materiaal wordt weggehaald om die noppen te krijgen. Je kunt beter dik materiaal hebben dat vlak is omdat meer materiaal beter absorbeert.
Noppenschuim tegen een wand werkt eigenlijk veel beter als je de noppen naar de wand plaatst. Noppenschuim lijkt wel aardig, maar is eigenlijk onzin.

10-15 cm Rockwool/glaswol met doek en een spouw van 10 cm is het goedkoopst, volgens mij.

Lage tonen balanceren is ook een kwestie van experimenteren met plaats van speakers/luisterpositie.
Het is vrijwel onmogelijk om met treatment in een kleine ruimte alle modes helemaal te elimineren.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 05-02-2010, 12:12
Active Member

Citaat:

10-15 cm Rockwool/glaswol met doek en een spouw van 10 cm is het goedkoopst, volgens mij.

Lage tonen balanceren is ook een kwestie van experimenteren met plaats van speakers/luisterpositie.
Het is vrijwel onmogelijk om met treatment in een kleine ruimte alle modes helemaal te elimineren.
Ok, thanx voor deze zeer nuttige tip Ga zeker mijn boxen ff verplaatsen en kijken naar betere luisterpositie. Over die rockwol treatment ben van plan dit toe te passen en "absorbers" te maken van ong 20 bij 20 cm(is dit groot genoeg?). Dienen deze dan op alle muren geplaatst te worden of alleen op de reflecterende muren?
Bedankt!

Fijn weekend alvast

Grtz,
Vocalizer
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 06-02-2010, 13:17
Active Member

Reputatie: klankeffect is op goeie weg

hi,
diy is cool, op youtube staan heleboel tutorials over hoe je basstraps en zo maakt, alsook staat er iedere maand in het magazine sound on sound een studio sos artikel die heel wat interessante tips geeft.
grtz
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten