homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Artikels, tutorials en interviews

Mededelingen

Artikels, tutorials en interviews Tutorials, informatieve artikels, interviews met bekende (home)recorders of muzikanten, getting started guides enzovoorts. Enkel solide informatieve artikels worden hier weerhouden! Je mag natuurlijk wel feed-back geven op geposte artikels.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 04-07-2009, 12:07
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie
Standaard Stelling vd maand juli '09: "Kwaliteitsverlies door kabels is hoorbaar. "

Welkom bij onze derde "stelling van de maand"! Hier verzamelen we al jullie meningen rond één, ietwat controversiële, stelling.

Deze maand hebben we't over kabels.

Dit is onze stelling:
Kwaliteitsverlies door kabels is hoorbaar.
Alle meningen zijn welkom hieronder. Hou het netjes, blijf on-topic (elk antwoord moet rechtstreeks in verband staan met de stelling) en gebruik duidelijke argumenten.

Off topic posts worden hier niet toegestaan, en zullen zonder verdere waarschuwing verwijderd worden.

Aan jullie het woord!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 04-07-2009, 13:02
Vintage Member

Reputatie: Pierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstraling
Standaard Re: Stelling vd maand juli '09: "Kwaliteitsverlies door kabels is hoorbaar. "

Zeker akkoord m.b.t. ongebalanceerde instrumentkabels: als de kabel beweegt, hoor je dat vaak. Als ze echt versleten zijn ("microfonisch"), klinken ze als het ruisen en klotsen van verre zeeën.

M.b.t. gebalanceerde kabels weet ik het niet, want ik kan niet vergelijken.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 04-07-2009, 14:03
Limited

Reputatie: Mesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstraling
Standaard Re: Stelling vd maand juli '09: "Kwaliteitsverlies door kabels is hoorbaar. "

het ongebalanceerd vs gebalanceerd is in mijn ogen zelfs ondergeschikt..
ongebalanceerde gaan inderdaad vanaf 6m lengte wat storing geven waar gebalanceerde dat niet doen,
maar da's al een stap te ver imho..

binnen die 6m hoor je geen verschil tussen gebalanceerd of ongebalanceerd, maar hoor je wél enorm veel verschil tussen goeie en slechte kabel..
bewegende kabels horen heb je ook zowel bij gebalanceerde als ongebalanceerde en wil gewoon zeggen dat je kabel kapot is.. (in de plug of in de kabel, maar dat er dus ergens raakpunten zijn..)

gebalanceerd is dus gewoon noodzaak vanaf 6m, daaronder maakt't geen bal uit of hij gebalanceerd is of niet, maar maakt't dés te meer uit dat je kwaliteitskabel gebruikt..

leg maar eens een mogami of vovox kabel van 3m naast zo eentje van "yellow" ofzo..

alles is heel makkelijk technisch uit te leggen aan de hand van resistentie en eigen-impedantie van de kabel, waardoor bepaalde frequenties al dan niet zullen worden weggefilterd bij bepaalde kabels..

Om hier geen kabel-manie te veroorzaken.. Je hele chain klinkt zo goed als je zwakste punt. Op't moment dat je kablage je zwakste punt is geworden ben je érg goed bezig.. maw, er zijn in de meeste gevallen belangrijkere dingen dan die kabel. Elk onderdeel heeft echter zijn invloed, zo ook de kabel, al is die invloed kleiner dan de invloed van mic's, preamps, en voor KUNDE.

Laatst gewijzigd door Mesadude; 04-07-2009 om 14:05
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 04-07-2009, 14:07
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

Een nogal ruime stelling.
Indien de kabel mechanisch in orde is, maar een te hoge weerstand vertoont of slecht is ge-shield, kan je in bepekte mate of minder ideale situaties kwaliteitsverlies horen.
Indien de kabel mechanisch niet in orde is door slechte contacten enz. gaat het natuurlijk helemaal niet goed.
Maar een correct gemaakte kabel die mechanisch in orde is gaat niet onmiddelijk een of ander hoorbaar kwaliteitsverlies vertonen, tenzij je echt over grote kabellengtes spreekt (eg. +15m ofzo).

Natuurlijk is het ook belangrijk wat door de kabel loopt. Een luidspreker kabel bv. is vrij groot van vermogen en wordt daarna niet meer versterkt, dus daar is het kwaliteitsverlies van de kabel miniem en onhoorbaar (ik hoor audiofielen met honderden €'s aan luidsprekerkabel nu al tandenknarsen)
Daarintegen loopt bv. door een microfoonkabel een relatief zwak signaal, dat daarna dan nog eens versterkt wordt door een preamp, en dan nog eens door de eindversterker (en daartussen mogelijk ook nog door compressors ed.), daar gaat dus een goede, kwalitatieve kabel nodig zijn om zo veel mogelijk storing tegen te gaan en verlies te minimaliseren zodat het gewenste signaal versterkt wordt en niet de storing.
Daarom ook dat microfoonkabels in studio per definitie gebalanceerd zijn (hier en daar een kleine uitzondering), bij line-level signalen is dit niet per sé nodig gezien de meestal kortere afstanden en het sterkere signaal.

Pzz!
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 04-07-2009, 14:50
Senior Member

Reputatie: Foesters is op goeie weg

Tussen stagg kabels en planet waves kabels hoor ik en zie ik een kwaliteits verschil(loop over een stagg kabel en je zal het gehoord hebben hoor).

Tussen planet waves en vovox/monster kabels hoor ik geen verschil
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 04-07-2009, 17:03
Vintage Member

Reputatie: Patatje wordt hier goed onthaaldPatatje wordt hier goed onthaald

Men kan er niet om heen, er zijn goede en slechte kabels.
Zowel in luidspreker, microfoon, gebalanceerde, ongebalanceerde, gitaarkabels, coax spdif kabels enz ....
Het zit hem in de samenstelling, de afschermingskwaliteit niet enkel maar ook de connectoren (hun verbinding) hun kwaliteit. Zet minderwaardige connectoren aan een duurste kabel en ..... juist, die zwakte in de keten zal het je lappen, maar niet enkel dit, je hebt ook de kwaliteit van de buitenkant, de rubber etc ...
Er zijn kabels die steeds zullen krommen en lussen vormen (goedkope soorten) en er zijn er die soepel uitrollen en oprollen en dit laatste is belangrijk ook voor de levensduur van de kabel (grote lengten vooral)

Er staat niet over welke soort kabel het net gaat maar om een voorbeeld te geven inzake de spdif coax. Indien je gewone tulpplugjes neemt met een dun kabeltje en je moet digitaal gaan overzetten ga je prutsen hebben en drop outs. De kabel dient een zwaardere diameter te hebben en een goede massa, storingsommanteling en vooral bij langere overbruggingen, in dit geval is het ook best dat de tulppluggen verguld zijn.

En wat er reeds stond van kabels die geluid geven, is het inderdaad dat bij sommige goedkope kabels (gebalanceerd of ongebalanceerde) je drum kan spelen bij manier van spreken als je op de kabel tikt ... dus dit betekend ook dat men mag rekenen in kwaliteitsverlies en/of storingen zelfs.

Patrick.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 05-07-2009, 13:17
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

ik gebruik voor alles Planetwaves, niet te dure prijs voor goeie kabels, en het verschil tussen deze en kabels van Stagg hoor je wel heel goed, verschil tussen 'dure' kabels hoor ik niet echt meer..

Een kabel van 40 euro klinkt voor mij meestal toch hetzelfde als een kabel van 200 euro
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 05-07-2009, 19:12
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Je hoort zeker het verschil. No doubt about it. Zo zaten er bij mijn shure micro's gratis kabels. Man, kutslecht. Ik moest mijn préamp bijna helemaal open draaien om nog iets van volume te halen.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 06-07-2009, 17:36
Vintage Member

Reputatie: Stoute Jos wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plonserd Bekijk bericht
ik gebruik voor alles Planetwaves, niet te dure prijs voor goeie kabels, en het verschil tussen deze en kabels van Stagg hoor je wel heel goed, verschil tussen 'dure' kabels hoor ik niet echt meer..
Uiteraard zullen de Planetwaves kabels beter zijn, ik probeer de discussie gewoon te doen opleven, nu is het nogal eentonig.
Wedden dat het verschil tussen je Planetwaves en Stagg kabels niet te horen is? Ik daag je uit een blinde test te organiseren : gebruik een Planetwaves microfoonkabel en een Stagg microfoonkabel (beide in goede staat, zelfde lengte, gebalanceerd & 2x XLR) in perfect dezelfde setup en plaats de bestanden hier zonder naam, en laat ons raden welke kabel van welk merk is. Ik ben er vrij zeker van dat er maar weinigen 100% zeker zullen zijn, en dat er van die weinigen een paar fout zullen zijn.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 06-07-2009, 17:49
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stoute Jos Bekijk bericht
Uiteraard zullen de Planetwaves kabels beter zijn, ik probeer de discussie gewoon te doen opleven, nu is het nogal eentonig.
Wedden dat het verschil tussen je Planetwaves en Stagg kabels niet te horen is? Ik daag je uit een blinde test te organiseren : gebruik een Planetwaves microfoonkabel en een Stagg microfoonkabel (beide in goede staat, zelfde lengte, gebalanceerd & 2x XLR) in perfect dezelfde setup en plaats de bestanden hier zonder naam, en laat ons raden welke kabel van welk merk is. Ik ben er vrij zeker van dat er maar weinigen 100% zeker zullen zijn, en dat er van die weinigen een paar fout zullen zijn.
Idem dito, kabel is kabel en als die enigsinds goed gemaakt is kan je absoluut geen verschil horen tussen beide.
Dat staat natuurlijk los van durability voor live applicaties, ik spreek louter over studio en hoorbaar kwaliteitsverschil.
Waarschijnlijk hetzelfde chinese fabriek die beide kabels maakt

Pzz
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten