homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiënte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dé plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 23-06-2009, 10:16
Junior Member

Reputatie: speltz is op goeie weg
Standaard schuin of plat dak nieuwe studio

Beste forumleden,

Ik ben me al een tijdje aan het verdiepen met betrekking tot het bouwen van een studio. Ik heb al veel informatie ingewonnen via dit forum. Puik dat zoveel mensen hun kennis willen delen met anderen!

Ik ben voornemens mijn schuur tot studio/oefenruimte (6m. bij 4 m.) om te bouwen en gebruik te maken van de zwevende wanden en -vloeren techniek. Nu ben ik enkel nog aan het twijfelen over het dak. Ik ben in de luxe-positie dat ik kan kiezen voor een schuin dak (met nok in het midden) of voor een plat dak. Ik heb met name van Bert begrepen dat schuine wanden niet helpen om de staande golven te voorkomen; sterker nog: ze maken je ruimte ingewikkelder om de akoestiek te bewerken. Mijn vraag: geldt dit ook voor een dak? Of is een schuin dak juist wel gunstig?

En als ik het beste kan kiezen voor een plat dak; wat is dan de ideale hoogte?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Matthijs
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 23-06-2009, 10:21
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: schuin of plat dak nieuwe studio

Scott Foster zegt altijd: "there is no problem in small room acoustics you cannot cure with a larger room".

Maak dus je ruimte zo groot mogelijk, binnen redelijke grenzen.
Als een platdak de ruimte kleiner maakt dan een dak met nok, maak een nok.
Als je de ruimte die je kwijt bent aan de schuine dak gedeelten kunt gebruiken, maak dan een plat dak.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 23-06-2009, 10:22
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Hoe ga je die wanden en vloer laten zweven, en hoe maak je je dak?
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 23-06-2009, 23:03
Junior Member

In dat geval zal het denk ik een schuin dak worden (weet nog niet precies de kosten in verhouding tot een plat dak). Levert meer ruimte op.
Zat te denken om het schuine dak gewoon met dakpannen te doen; of weet jij daar betere opties voor?

Voor wat betreft de rest van mijn idee:
Er is een bestaande betonnen vloer waarop ik van plan ben met een houten frame, 2/3 lagen gipsplaten en rockwol een zwevende vloer te maken (afdekmateriaal weet ik nog niet-suggesties?).
Vervolgens de binnenmuren en het dak (houten balken, gipsplaten en rockwol) op deze vloer laten rusten. Heb een vriend die architect is; ik hoop dat hij goed kan berekenen welke materialen ik nodig heb om deze constructie te kunnen dragen.
Dubbele deur (met voldoende tussenruimte) en geen ramen staan hopelijk garant voor een goede isolatie.

Begreep ik nou goed dat je het beste de gipsplaten aan 1 van de zijden van de muur moet doen en niet verdelen over beide zijden?
En die Green glue waarover veel gesproken wordt; houdt die de gipsplaten bij elkaar of moet je ze ook nog aan elkaar schroeven?

Dank voor je meedenken,
Matthijs
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 24-06-2009, 01:29
Vintage Member

Vloeren & wanden laten zweven met lichte materialen is meestal geldverspilling en soms maakt het de situatie nog slechter.
En het heeft sowieso geen zin als je dak licht is.

(En architecten zijn stom ).
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 24-06-2009, 08:43
Junior Member

Dat roept een aantal vragen bij me op; ik ben regelmatig tegengekomen dat wanden met een aantal gipsplaatlagen een goede isolatie vormen. Waarschijnlijk heb ik dat verkeerd begrepen.

- Van welk materiaal kan ik dan het beste het (schuine) dak aan de buitenkant maken?
- Van welk materiaal de zwevende vloer?
- Van welk materiaal de binnenmuur?
- Van welk materiaal het 'binnendak'?

Dank voor je tips (met name die over die architect ),
Matthijs
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 24-06-2009, 18:26
Vintage Member

Acoustics Forum • View topic - Paul's STUDIO BUILD DIARY

Hij heeft 12 cm beton op sylomer gezet.
Zijn wanden zijn iets van 6 lagen gips op een grote spouw.
Zijn dak is net zo zwaar als de wanden.
Dan kom je een heel eind.

Lichte zwevende vloeren (die bijna per definitie een kleine spouw hebben) werken bij muziekgeluid averechts. En dan maakt de rest niks meer uit; de zwakke schakel bepaalt de sterkte van de ketting.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 25-06-2009, 09:56
Junior Member

Zo! Die Paul weet van aanpakken!

Moet maar eens even onderzoeken of die manier voor mij niet te hoog gegrepen is. Ik zoek naar een goedkope en qua verbouwing behapbare oplossing.

Een licht zwevende vloer is dus niet verstandig. Kan ik die ook verzwaren door meer gipsplaten te gebruiken, of blijft het effect dan hetzelfde?

En het schuine dak met nok aan de buitenzijde; hoe kan ik zorgen dat die qua gewicht overeenkomt met de bakstenen buitenmuren van de schuur? Dat gaat het met dakpannen niet echt worden lijkt me nu.

Groet Matthijs
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 25-06-2009, 10:45
Vintage Member

Waarom wil je je vloer laten zweven?
Is het een los van andere gebouwen gesitueerde schuur?
Buren in de buurt?
last van wegverkeer?
hoe is de opbouw nu?
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 25-06-2009, 15:30
Junior Member

De schuur is vastgebouwd aan de schuur van de buren. Ongeveer 7 m. van de woningen af. De vloer bestaat uit 8 cm. beton. De buitenmuren zijn bakstenen (half-steens). Afmetingen 6x4 m. Er komt sowieso een nieuwd dak op. Plat dak 3m hoog óf 2.50m. hoogte met schuin dak, nok in het midden.

Ik wil er graag met een band kunnen oefenen zonder dat buren (die in de omringende tuinen zitten) er last van hebben (liefst dat ze niets horen natuurlijk).

Zat vandaag naar aanleiding van verder onderzoek aan de volgende constructie te denken:

vloer:
- laag agglomer bovenop bestaande betonvloer
- daar bovenop opnieuw een betonnen vloer (of aantal lagen gipsplaat afgedekt met spaanplaat?)

vraag 1: Heeft een laag zand hier nog tussen enig nut?

wanden (geplaatst op neopreen blokken):
- 3 lagen 18 mm gipsplaat aan binnenzijde (met Green Glue)
- houten geraamte (met neopreen stroken) gevuld met steenwol
- spouw van 20 cm.
- buitenmuur (baksteen)

vraag 2: Moeten de gipsplaten aan elkaar geschroefd worden of fungeert Green Glue als lijm?

dak:
- aan binnenzijde balken (met neopreen strips)
- daarbovenop gipsplaten met Green Glue (3 x 18mm.)
- daarbovenop steenwol
- spouw van 30 cm.
- buitendak (nog geen oplossing)

vraag 3: is gipsplaten, steenwol en dakpannen een optie als buitendak?

Groeten Matthijs (nog steeds dankbaar voor alle gedeelde kennis)
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten