homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 11-06-2009, 14:34
Junior Member

Reputatie: RonaldMcDonald is op goeie weg
Standaard Klassieke gitaar professioneel opnemen

Ik zou graag enkele tips willen krijgen over het opnemen met klassieke gitaar. Ik ben al enkele maanden aan het rondneuzen op dit zeer leerrijke forum (heb me pas gisteren geregistreerd), en heb veel info gevonden over setups om akoestische gitaren op te nemen. Aangezien de manier van spelen zeer verschillend is op vlak dynamiek, klankvorming,... lijkt het me logisch dat er ander apparatuur gebruikt zou worden. Over het opnemen van nylonsnarige klassieke gitaren, heb ik niet zoveel gevonden. De meesten op dit forum waren tevreden over de Rode NT5 (pair) en nog tevredener over een koppel Oktava's MK012 om klassieke gitaar op te nemen. Ik zou dan de opnames doen in XY opstelling. Ik ben echter ook van plan een degelijke interface aan te schaffen. Ben nog aan het twijfelen tussen Motu 896MKIII of de RME fireface 800.
Nu heb ik de volgende vragen hierbij:
  • Is deze opstelling voldoende of raden jullie toch aan om een preamp 'ertussen te steken'? Een Great River ME-1NV of zo?
  • Zou ik nog een AKGC414 moeten toevoegen aan de XY opstelling, zodat ik nog kan mixen?
  • Alle tips en ideen zijn welkom!

PS. Ik ga opnemen met een MacbookPro en als DAW Logic 8, en het budget mag voor mic's, interface en eventuele preamps samen gaan tot ongeveer 3500 euro.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 11-06-2009, 16:38
Vintage Member

Reputatie: Mathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstraling
Standaard Re: Klassieke gitaar professioneel opnemen

Ik zou een setje Josephson C42 mics, met een SSL Mynx met 2 SSL SuperAnalogue preamps durven aanraden hiervoor. Ik spreek dan voor eigen winkel natuurlijk, maar ik zou ze aanraden om volgende reden:
- Josephosn C42's zijn beetje zoals Neumann KM184's, maar dan goedkoper en eigenlijk ook 'mooier' van klank, al moet je dat laatste zelf maar eens beoordelen.
- SSL SuperAnalogue preamps zijn zeer dynamisch, kleuren het signaal niet, maar geven wel een open natuurlijke klank. Dankzij het Mynx systeem zijn ze nog erg betaalbaar ook.

Als interface zou ik je eerder de RME aanraden dan de Motu. De RME heeft betere drivers n betere convertoren.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 11-06-2009, 17:27
JB JB is offline
Vintage Member

Reputatie: JB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstraling

Ik zou ook denken aan een stelletje AKG C 451 B.
Zijn volgens mij ook zeer aanbevelenswaardig voor dergelijk werk en mogelijks iets goedkoper. Ik wil geen ruzie met Mathew maar het is maar ter info.
JB

Laatst gewijzigd door JB; 11-06-2009 om 17:45
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 11-06-2009, 17:31
Limited

Reputatie: Mesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstraling

vooral de ruimte waarin je werkt is cruciaal bij instrumenten zoals akoestische gitaar.. verder sluit ik me aan bij mathewlane
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 11-06-2009, 17:42
Vintage Member

Reputatie: Pierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstraling

Die AKG C414 heb je dus niet nodig als je X/Y gebruikt. Maar als je met M/S wil experimenteren, heb je een fig8 nodig en daarvoor kan je die C414 wl gebruiken. Of wil je die C414 misschien als roommic gebruiken?

Of klassiek gitaarspel met nylonsnaren courant met M/S opgenomen wordt, weet ik niet. Of er bij X/Y soms een roommic gebruikt wordt, weet ik ook niet.

Maar in geluid geldt: experimenteren en wat goed klinkt, is ok.

Welkom, trouwens.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 11-06-2009, 19:05
Limited

Reputatie: Mesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstraling

waarom zou je een akoestische gitaar gaan XY of AB of whatever stereo gaan opnemen? da's een onwaarschijnlijk typisch mono-instrument.. behandel het dan ook zo en maak het jezelf niet moeilijker dan nodig.
niet dat je geen meerdere mic's mag gebruiken.. elke positie op een gitaar klinkt anders, maar het blijft wel een mono-instrument.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 11-06-2009, 19:12
Senior Member

Reputatie: Foesters is op goeie weg

[media]http://www.youtube.com/watch?v=V7ADMUukkNg&feature=PlayList&p=E13F7FF3557 0EF10&index=0&playnext=1[/media]

Weet iemand welke mic hier gebruikt wordt ?
Vermits hij in mijn ogen toch wel redelijk clear klinkt.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 11-06-2009, 19:27
Vintage Member

Reputatie: Stoute Jos wordt hier goed onthaald

Ziet eruit alsof het opgenomen is in de biechtstoel
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 11-06-2009, 19:36
Senior Member

Reputatie: Rein is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foesters Bekijk bericht
Weet iemand welke mic hier gebruikt wordt ?
Vermits hij in mijn ogen toch wel redelijk clear klinkt.
Lijkt me iets van MXL.
All MXL Studio Microphones

Mvg
Reinout
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 11-06-2009, 19:38
Vintage Member

Reputatie: Carels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatie

dien kerel kan wel een stukske spelen
shit man
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten