homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Artikels, tutorials en interviews

Mededelingen

Artikels, tutorials en interviews Tutorials, informatieve artikels, interviews met bekende (home)recorders of muzikanten, getting started guides enzovoorts. Enkel solide informatieve artikels worden hier weerhouden! Je mag natuurlijk wel feed-back geven op geposte artikels.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 02-06-2009, 23:08
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie
Exclamation Stelling vd maand juni '09: "enkel werken met plugin presets is niet creatief"

Welkom bij onze tweede "stelling van de maand"! Hier verzamelen we al jullie meningen rond één, ietwat controversiële, stelling.

Deze maand hebben we't over software plugins, maar dit kan evengoed gelden voor hardware effecten of externe synths.

Dit is onze stelling:
Als je enkel werkt met de presets van je plugins, effecten en instrumenten maak je in feite niets nieuws, en ben je niet creatief bezig.
Alle meningen zijn welkom hieronder. Hou het netjes, blijf on-topic (elk antwoord moet rechtstreeks in verband staan met de stelling) en gebruik duidelijke argumenten.

Off topic posts worden hier niet toegestaan, en zullen zonder verdere waarschuwing verwijderd worden.

Aan jullie het woord!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 02-06-2009, 23:21
Vintage Member

Reputatie: Carels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Stelling vd maand juni '09: "enkel werken met plugin presets is niet creatief"

Hey,

Not true
rock spelen met 2 gitaren, een bas en nen drummer
is ook presets gebruiken, dat maakt het niet minder creatief ...
het gaat om de dingen gebruiken om je eigen ding te doen
dat is het creative proces wat je gebruikt is ondergeschikt
alle das mijn mening dan

in mijn mening gebruik ik ook veel presets, maar doe er mijn
eigen ding mee
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 02-06-2009, 23:29
Groupie

Reputatie: jniet heeft een prima uitstralingjniet heeft een prima uitstralingjniet heeft een prima uitstraling
Standaard Re: Stelling vd maand juni '09: "enkel werken met plugin presets is niet creatief"

Hoi,

Niet (helemaal) mee eens:

Het creatieve proces is het ontstaan van het nummer, de compositie en de sfeer.

In basis zie ik pluginns als een stukje techniek om mijn opname beter te laten klinken en staat los van het creatieve proces om tot de compositie te komen.
Als het makelijker is om met presets te werken is dat ok.

Wel kun je natuurlijk door het beïnvloeden van je instellingen, of door de juiste pluggin op het juiste moment te gebruiken de "sfeer" of beter de klank van de opname wijzigen. Hier raakt de techniek de creativiteit.

Groetjes Johan
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 03-06-2009, 00:20
Vintage Member

Reputatie: Duuk heeft een prima uitstralingDuuk heeft een prima uitstralingDuuk heeft een prima uitstralingDuuk heeft een prima uitstraling

De stelling als waarheid aannemen, zou gelijk staan als het zeggen dat Mozart nimmer iets creatiefs en orgineels heeft voortgebracht; hij moest het immers doen met de klanken zoals die uit de acoustische instrumenten kwamen.

Ik kan me geheel vinden in de meningen van Carels en jniet.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 03-06-2009, 02:19
Senior Member

Reputatie: AzimuthZero is op goeie weg

Puur met presets werken doe ik nooit, ook al klinken ze nog zo goed. Ik zal steeds in een synth aan de envelope, release, cutoff, resonance, sustain, attack, decay, enz... zitten prutsen. Indien ik een preset *zou* gebruiken, zal ik het ook niet kunnen nalaten om er een pak FX'en over te gooien. Fabrieksinstellingen zijn niet aan mij besteed omdat dit programmeerwerk is van iemand anders. Ik wil vooral mijn eigen smaak en ziel erin weten te brengen.

Maar zeggen dat je met presets geen creatief werk levert? Er zit een ogenlijk verschil tussen creativiteit en originaliteit. Wil je origineel klinken, draai dan aan de knoppen of... layer presets zodanig dat je iets compleet nieuws krijgt. Dat op zich is ook al creativiteit.
Wie muziek maakt is vanzelf een creatief iemand

Het verhaal van Mozart van Duuk is wel een mooie vergelijking. Maar laat ons zeggen dat het hier dus om pure akoestische instrumenten gaat. Ik denk dat we in meer beperkte zin spreken over de ons allerbekende VST(i)'s, AU's, RTAS'en en DXi's, MAS'en, enz... Wellicht vertrekt hier het opzet van dit interessante dispuut.

Misschien ook nog deze: stel dat je een sample gebruikt van een blaffende hond. Het geluid dat hij/zij produceert is origineel. Met andere woorden: een pure preset uit de keel van die hond. Je kan hier dan met gaan pitch shiften, FX'en over gooien, reversen, etc... Maar het pure geluid waarvan vertrokken wordt is en blijft ook een preset. Hetzelfde heb je dan met die piano van Mozart. In een kleine kamer of in een concertzaal zal de ruimte/akoestiek het instrument ook anders doen laten klinken. Bekijk het als een primitieve reverb die wordt toegevoegd
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 03-06-2009, 09:17
Senior Member

Reputatie: Hermax is op goeie weg

Mijn eerste idee bij zo'n stelling was ook "Beethoven gebruikte ook alleen maar presets."
En een gast als Vangelis is trouwens ook een notoir presetgebruiker. De stelling klopt dus niet voor mij. Zelf heb ik ook al vanalles gemaakt met klanken gewoon uit de fabrieksinstelling. Maar altijd wel gecombineerd met zelfgemaakte klanken of effecten. De kunst is om een eigen sound te creeren met het geheel van de instrumenten en als daar wat presets tussen zitten dan is dat niet erg.
Bekijk het als een kok. Die maakt zijn eigen recepten, maar als hij een omelet wil maken zal hij toch echt wel preset-eieren moeten nemen. Voor de rest kan hij er van maken wat hij wil.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 03-06-2009, 13:42
Vintage Member

Reputatie: JimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatie

Wanneer de preset is wat ik nodig heb, dan valt er weinig over te discusieren dat ik de preset zou gebruiken. Immers, je kan van scratch beginnen met je plugin in stellen, maar dan is de kans misschien even groot datie voor 99% lijkt op een preset

Ik gebruik wat ik nodig acht in m'n muziek, en als dat een preset is die me helemaal bevalt, dan moet ik er nietmeer aankomen. Als het niet het gewenste effect geeft, kan ik tweaken tot het wel zo is. Vaak vertrek ik vanuit een preset en pas ik aan. - Ook een feit dat presets wel je horizon kunnen verbreden!

Voor VSTi's is het voor mij vaak niet anders: wanneer ik die bepaalde pianosamples nodig heb, of die bepaalde vioolklanken, dan is het sowieso n preset voor me. Als de piano klinkt via de VSTi zoals ie moet klinken, waarom zou ik dan nog perse willen gaan prutsen?
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 03-06-2009, 13:51
Limited

Reputatie: Mesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstraling

imho is er weinig creatief aan plugins hoe dan ook..
je kan vertrekken van een preset en dan gewoon fine-tunen.. zonder die fine-tuning mag je ervan uit gaan dat hij niet optimaal staat ingesteld.. (tenzij in uitzonderlijke gevallen waar de preset éxact is wat je zoekt)
heeft niks te maken met al dan niet creatief zijn, maar eerder met "afwerking".
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 03-06-2009, 16:05
Senior Member

Reputatie: TheMole wordt hier goed onthaaldTheMole wordt hier goed onthaaldTheMole wordt hier goed onthaald

Yup, zoals al enkele malen aangehaald. Als de preset de klank is die je zoekt, dan is dat de klank die je moet gebruiken. It happens.

En +1 voor de opmerking dat er een groot verschil is tussen creatief en origineel. Creativiteit is een must in de muziek, originaliteit niet altijd.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 03-06-2009, 16:36
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Creativiteit zit hem in het feit dat je verschillende zaken samenbrengt die samen beschouwd méér zijn dan de optelsom van alle onderdelen.

En dan maakt het absoluut niet uit of die onderdelen nu preset zijn of niet.

Helemaal met de stelling oneens, dus.

alain
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten