homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Community > Roddels & naast-de-kwestie

Mededelingen

Roddels & naast-de-kwestie Alle geleuter dat niet direct in een andere kategorie past, kan hier terecht. Behalve de elementaire forumregels heerst hier de absolute vrijheid.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 27-05-2009, 20:53
Senior Member

Reputatie: Tijmerd wordt hier goed onthaaldTijmerd wordt hier goed onthaald
Standaard Gitaar leren spelen

Jeeps,

als zanger ben ik redelijk beperkt in mijn muzikale vrijheid, daarom ben ik van plan gitaar te leren spelen (op mijn eigen, via tabs ofzo) zodat ik vb melodietjes die ik in mijn hoofd heb kan proberen te spelen en eventueel neer te schrijven.

anyway plan is elektrische gitaar te leren. Thuis hebben we enkel een akoestische liggen, is het mogelijk eerst hier op te beginnen en dan later overstap maken naar elektrisch of is het toch beter direct met elektrisch te beginnen? of zeg je, dat maakt nieks uit...

voorlopig wil ik geen extra geld uitgeven aan materiaal zoals gitaar enz, daarom zou ik beginnen met akoestisch als er mensen zijn die tips hebben van hoe beginnen, online video's ... let me know!

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 27-05-2009, 21:10
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Gitaar leren spelen

eigenlijk mag je blij zijn dat je kunt beginnen op een acoustische. Lijkt mij verstandiger, helemaal als je nog niet kun spelen. Geen gehannes en jehoort goed wat je doet. Het snelst is toch als iemand je even op weg helpt, zoals een vriend/buur.
Je leert jezelf wel snel "foute" of onhandige techiek aan die later moeilijk weer is af te leren als je zelf begint.

Youtube is de king als het gaat om gitaarlesjes.
rikke
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 27-05-2009, 21:19
Junior Member

Reputatie: Takamine is op goeie weg
Thumbs up Re: Gitaar leren spelen

Hi there,

Er is niets op tegen om te beginnen op een akoestische gitaar. Wat heb je er voor één? Een spaanse met nylon - of een country met stalen snaren? Vwb het leren van grepen heb je juist voordeel vind ik. Op een akoestische gitaar moet je mooi je best doen om alle snaren helder te laten klinken. Mijn ervaring was dat ik daardoor de electrische gitaar erg makkelijk en licht vond spelen.

Ik speel alweer een tijdje en heb nooit les gehad o.d.. Begin gewoon mooi met het oefenen van een paar akkoorden of zo, dan kan je al leuke nummers schrijven. met een C, Am, Dm, G of E, A, D, B7 kan je al veel bekende nummers spelen. En leer daarna vooral de blues ladder. De rest leer je door veel te klooien alleen of in een bandje.

Welkom op Gitaar.nu is ook leuk.

Succes! Greetz, Dennis
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 27-05-2009, 22:45
Senior Member

Reputatie: degrotepeter is op goeie weg

Hah ik heb me zelf ook gitaar aangeleerd, ga volgend jaar op les. Ben pianist van mezelf :P Ik ben ooit zelf begonnen met smoke on the water, bro hymn tribute en boulevard of broken dreams.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 27-05-2009, 23:28
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Mmm. Het is toch niet hetzelfde. Akkoord dat een electrische "zachter" aanvoelt dan een akoestische, gelet op de (doorgaans) zwakkere spanning van de snaren, en dat de overstap van akoestisch naar electrisch daardoor makkelijker verloopt dan omgekeerd, maar je doet ook compleet andere dingen op een electrische dan op een akoestische. Goed, als je niet wil investeren in een electrische, dan zal een akoestische ook de job wel doen.

Eén regel: verdomd véél spelen. Op welke manier maakt volgens mij niet echt uit, zolang je het maar met de nodige passie en wil doet. Ik heb al linkshandigen fantastische dingen zien spelen op rechtse gitaren (zelfs zonder de volgorde van de snaren om te keren (zie bijvoorbeeld Doyle Bramhall II)), dus maak je niet te veel zorgen over techniek. Een boekje met akkoordgrepen kan al volstaan. En een radio, met gitaarmuziekjes die je kan/wil naspelen...

Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 28-05-2009, 00:24
Member

Reputatie: nickskethisnikske is op goeie weg

Ja als een zot beginnen oefenen, ik ben al 21 jaar en speel (mishandel) nu een dik jaar piano, en begin pas nu ook iets of wat gedachten in mijn hoofd om te zetten tot muziek. (in begin ook, maar dat klonk echt niet) De laatste tijd is het wel wat verwatert moet ik zeggen met school enzo. Gewoon den tsup tsup (youtube) en wat bladmuziek en wat gratis turtorials op internet.

Ik plan nu deze week ook nog een gitaartje aan te schaffen, een 2dehands will do the job. Ben er benieuwd voor, hoe snel ik er mee weg ga zijn.

Dus veel oefenen en verdeel je tijd over de dag, dit is beter dan uren aan een stuk! Dan blijf je ook gemotiveerder en pik je meer/sneller dingen op.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 28-05-2009, 07:16
Moderator

Reputatie: wil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerd

Voor al diegenen van de oudere generatie rockers ... het "Blauwe Boekje van Nonkel Bob". Treed in de voetsporen van alle bekende Vlaamse rockgitaristen en leer gitaar zoals de groten der aarde .
Een heel mooie reportage op Klara ... Klara.be - Muziek - Nonkel Bob en co
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 28-05-2009, 10:09
Senior Member

Reputatie: degrotepeter is op goeie weg

Ik zal je wel aan raden om te beginnen op een spaanse gitaar of een elektrische, puur omdatdeze zachter spelen. Met een western guitar (met staren snalen dus) heb je véél sneller auwa aan je vingertjes.
Je kan er trouwens wel nylon coated snaren voor halen. Maar weet niet of dat zo super is.
Bedenk wel dat áls je elektrisch wilt gaan beginnen dat een startpakketje met een gitaar en versterker van 100 euro niet volstaat. Ik spreek uit ervaring. Ik denk dat een grg170dx wel een goede startersgitaar is. Ik heb zelf een grg270b en ik moet zeggen dat die erg lekker speelt.
Maar voor zo'n grg170 moet je toch wel zo'n 200 euro rekenen.

Dus ik zou je aanraden, zeker als je niet zeker weet of je echt verder gaat, met een spaanse gitaar te beginnen. Deze hoeven niet zo heel duur te zijn en doen het nog best goed, ik ben er zelf ook mee begonnen.

Ik hoop dat je hier wat mee kan

Peter
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 28-05-2009, 10:30
Senior Member

Reputatie: Tijmerd wordt hier goed onthaaldTijmerd wordt hier goed onthaald

hoi,

ben net eens gaan zien naar die gitaar, ze is van mijn broer, speelt er niet op, jammer voor de gitaar. Het is een takamine G series ofzo. Zal jullie tips opvolgend en de gitaristen van mijn band willen mij ook al helpen nuja toch bedankt voor al jullie tips! en hopelijk wordt het wat

Tijmerd
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 28-05-2009, 13:43
Junior Member

Reputatie: Takamine is op goeie weg

Hi,

Takamine is een prima merk gitaar!! Ik speel al jaren op mijn (daar komt het) door de Red Hot Chili Peppers gesigneerde Takamine :-)

[IMG][/IMG]

Greetz!!
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten