homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Community > Roddels & naast-de-kwestie

Mededelingen

Roddels & naast-de-kwestie Alle geleuter dat niet direct in een andere kategorie past, kan hier terecht. Behalve de elementaire forumregels heerst hier de absolute vrijheid.

Reageren

Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 28-05-2009, 19:20
Active Member

Reputatie: KoenVdH wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Gitaar leren spelen

Mijn oudste 2 kinderen van 8 en 10 jaar zijn na enkele maanden al in staat enkele liedjes te spelen uit het boekje De gevaren van zes snaren.

Het is een boekje gemaakt door Bart Peeters en er staan veel bekende, moderne Nederlandstalige liedjes in. Eigenlijk is het het nieuwe boekje van Nonkel Bob.

Veel succes,
Koen
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 28-05-2009, 19:44
Senior Member

Reputatie: Foesters is op goeie weg

Ik ben direct begonnen met electrische gitaar, een staggke. Na een jaartje of 2 klungelen besloten om lessen te doen(ik speelde al saxofoon en had al men notenleer en amc af etc.).

We hebben tot hedendaags nog nooit noten gebruikt in de les maar je hebt er wel iets aan als je de structuur ervan kent want, qua soleren en improvisatie te ontplooien.

Na een halfjaartje les heb ik mij een ibanezke aangeschaf van een 600 euro, op een marshall 8080, goed genoeg om alles wat te leren enzo, speelde dagelijks een halfuurtje/uurtje.

Na 2 jaar les, heb ik mij een gibson les paul aangeschaft en sovtek mig100 voor de kenners en toen begon het, alle die theoriën en redeneringen vielen samen, en ik was vertokken, sindstoen speel ik 2-3 soms meer uren per dag, tevens had ik ook voor die gitaar en versterker keihard gewerkt en dat loont en geraak je er vanzelf verlieft op.

Sinds een paar maand terug een degelijke akoestische steelstring gitaar gekocht voor fingerstyle gitaar en dit vlot gelijk niets

Dus denk niet overhaast, want het is een hele rit
En muziek luisteren en speel de muziek die je graag hoort, en sta opener naar complexere of andere genres.

Laatst gewijzigd door Foesters; 28-05-2009 om 19:47
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 28-05-2009, 23:40
Senior Member

Reputatie: AzimuthZero is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rikke Bekijk bericht
Het snelst is toch als iemand je even op weg helpt, zoals een vriend/buur.
Je leert jezelf wel snel "foute" of onhandige techiek aan die later moeilijk weer is af te leren als je zelf begint.
Toch een beetje oneens met je Rikke Zoals de geschiedenis ons geleerd heeft, is vaak een onorthodoxe methode iets wat originaliteit oplevert. Uiteraard zijn een aantal basistechnieken aan de orde, maar speeltechniek is voor elke gitarist toch wel anders. Ik speel zelf 19 jaar gitaar (elektrisch en akoestisch) en ik heb diverse speelstijlen 'bestudeerd'. Soms merk je dat binnen eenzelfde muzikale genre verschillende gitaristen een totaal andere techniek hanteren voor een nagenoeg zelfde benadering van het geheel. Dat is in Blues zo het geval, dat is in Rock zo en ook in Jazz. Ook binnen hardere genres als Metal en Hard Rock kunnen bepaalde vingerzettingen en speeltechnieken tot compleet andere stijlen leiden.
Ik zal een simpel voorbeeld geven: neem nu de doodgewone AM, gespeeld tegen de kop van de gitaar. Drie vingers worden hier voor aangeduid in de meeste akkoordenboekjes (1e fret op de D, G en B snaar), terwijl het evengoed makkelijker is om één vinger over deze drie te leggen en de onderste snaar (de E) niet in de harmonie te leggen. Vooral in Rock is dit zeer handig (en het speelt zelfs sneller). Is deze techniek dan verkeerd indien ze afwijkt van de gemaakte standaard? Enfin, zo bekijk ik het toch een beetje... (en dit valt dat toch een beetje onder de categorie 'houding' en 'vingerzetting')

Er zijn ook tab documenten die een riff neerleggen die totaal verkeer is neergezet. Een gouden 'ouwe' hiervan is bijvoorbeeld "Message In A Bottle" van The Police. Ik heb hier een tab document van dat een totaal onjuiste speeltechniek aanduidt. Andy Summers speelt deze wereldberoemde riff op een totaal andere manier.

On the other side: ik deel wel je mening dat je best ook lessen neemt om meteen goed in actie te kunnen schieten. De rest van je speeltechniek moet je zelf leren ontdekken en vormen.

Grtz
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 29-05-2009, 09:42
Senior Member

Reputatie: degrotepeter is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foesters Bekijk bericht
Sinds een paar maand terug een degelijke akoestische steelstring gitaar gekocht voor fingerstyle gitaar en dit vlot gelijk niets
Lol die fingerstyle kon ik dus heel snel ben pianist van mezelf, dus ik denk dat het daar aan ligt. Maar leer het mezelf ook aan maar ik zit nu in mijn examens en als ik slaag mag ik van mijn ouders gitaarles nemen Ik ga het dan denk ik wel om de week doen en niet elke week. Want ik heb ook nog pianoles dus dan word het wel erg druk :P
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 29-05-2009, 12:06
Senior Member

Reputatie: AzimuthZero is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AzimuthZero Bekijk bericht
(1e fret op de D, G en B snaar)
Ik bedoelde dus tussen de 1e en 2e fret
Met citaat reageren
Reageren