homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 27-05-2009, 10:49
Junior Member

Reputatie: jasperoosthoek is op goeie weg
Standaard Microfoon om akoestische gitaar op te nemen

Hoi! M'n eerste bericht!

Ik ben bezig om een klein home recording studiootje op te zetten. Ik heb in m'n 'rommelbak' nog een microfoon liggen. Het gaat om een Sennheiser MKE 40-3 (vergelijkbaar met deze). Ik heb hem een jaar geleden gekregen omdat hij op m'n werk niet meer gebruikt werd. Hij komt uit een wetenschappelijke opstelling die is afgebroken en hier heeft niemand er meer wat aan. Ik vond het toen maar een raar ding, maar nu blijkt hij veel bruikbaarder/waardevoller te zijn dan ik in eerste instantie had gedacht.

Uit de informatie die ik kan vinden over deze microfoon blijkt dat hij naast stem ook geschikt is om instrumenten op te nemen. Maar hij is bedoelt voor live, dus niet specifiek ontworpen voor studio. Ik heb nog een mic nodig om m'n akoestische gitaar op te nemen.

Mijn vraag is simpel, is hij geschikt/bedoeld om akoestische gitaar mee op te nemen? Of kan ik hem beter proberen te verkopen of in te ruilen voor iets als bijvoorbeeld dit. Als ik hem niet had geaccepteerd was hij weggegooid, dus ik kan gewoon verkopen zonder me schuldig te voelen.

Jasper
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 27-05-2009, 14:12
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Microfoon om akoestische gitaar op te nemen

Het lijkt er inderdaad niet op dat je er heel erg goed gitaar mee kunt opnemen, maar dat hangt echter heel sterk af van jouw gitaar, jouw spel, de ruimte, de plaatsing, etc. Proberen dus!

Ik kan me voorstellen dat het niet gaat lukken hiermee. Het zijn wel kostbare microfoontjes in aankoop (ongeveer 250 euro?) Maar ik vraag me af of je hem voor een goede deal kunt verkopen. Voor acoustische gitaar zou je eens kunnen kijken naar de oktava MK 012. Die schijnen super te zijn en niet echt duur (relatief). Waarschijnlijk kan je precies voor de prijs van 1 oktava die sennheiser verkopen...

Rikke
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 27-05-2009, 22:17
Vintage Member

Reputatie: Pierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstraling

Oktava MK-012 vind ik zelf ook heel bruikbaar op akoestische gitaar.

Groeten
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 28-05-2009, 14:42
Junior Member

Reputatie: jasperoosthoek is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rikke Bekijk bericht
Het lijkt er inderdaad niet op dat je er heel erg goed gitaar mee kunt opnemen, maar dat hangt echter heel sterk af van jouw gitaar, jouw spel, de ruimte, de plaatsing, etc. Proberen dus!
Zeker, eerst maar eens een goede firewire interface kopen en dan kijken of ik een geschikte mic kan lenen om te vergelijken.
Citaat:
Ik kan me voorstellen dat het niet gaat lukken hiermee. Het zijn wel kostbare microfoontjes in aankoop (ongeveer 250 euro?) Maar ik vraag me af of je hem voor een goede deal kunt verkopen. Voor acoustische gitaar zou je eens kunnen kijken naar de oktava MK 012. Die schijnen super te zijn en niet echt duur (relatief). Waarschijnlijk kan je precies voor de prijs van 1 oktava die sennheiser verkopen...
Rikke
Het is een duur microfoontje inderdaad, ik zou hem nooit zelf gekocht hebben. Wie weet vind ik iemand die net zo'n ding nodig heeft.

Bedankt in ieder geval voor jullie reacties!
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten