homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnametechnieken

Mededelingen

Opnametechnieken Allerlei discussies over opnametechnieken: microfoonpositionering, gebruik maken van akoestiek, technische aspecten zoals compressie tijdens het opnemen etc.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 25-05-2009, 18:18
Member

Reputatie: bgcc is op goeie weg
Standaard Guide Track

Hey,

Ik neem eigenlijk altijd in mijn eentje op en dan gewoon track voor track,
maar ik wil graag op gaan nemen met mijn bandje.
Nu heb ik ergens gelezen over een guide track, wat het opnemen makkelijker moest maken.
Maar ik heb 2 varianten hiervan gehoord:
1. een gitarist speelt mee, terwijl ik drum, verder wordt zijn track niet opgenomen.
2. een gitarist speelt eerst een track in, rauwe versie alleen voor de structuur.

Weet iemand of dit klopt en of dit inderdaad makkelijker is, want ik kan me voorstellen dat je meer gaat letten op de gitaar en het totaalplaatje, terwijl het om alleen de drums gaat. Aan de andere kant kan je wel meer spanning opbouwen, omdat je de wisselwerking met gitaar hebt.
Laat me weten hoe jullie dit doen,
Alvast bedankt!

BGcc
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 25-05-2009, 19:32
Senior Member

Reputatie: Livius wordt hier goed onthaaldLivius wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Guide Track

Wij gebruiken altijd versie 2 van je hypotheses. Eerst een gitarist en eventueel vocals opnemen samen met een clicktrack en vervolgens de drummer met of zonder clicktrack op de guidetrack laten spelen. (Dit werkt goed bij onze drummer omdat hij niet zo graag op click drumt..) Als je de gitarist laat meespelen zonder op te nemen, moet je gitarist telkens opnieuw meespelen als er een nieuwe take nodig is en indien je "live" meespeelt over de versterker ga je de gitaar altijd horen in de drummics. (tenzij je hem via DI+ eventueel amp simulator over de headphones stuurt..)

De keuze van met of zonder guidetrack te spelen ligt volgens mij dan vooral bij de drummer zelf, waar hij zich het comfortabelst bij voelt..

Grtz!
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 26-05-2009, 12:59
Member

Reputatie: bgcc is op goeie weg
Standaard Re: Guide Track

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Livius Bekijk bericht
Wij gebruiken altijd versie 2 van je hypotheses. Eerst een gitarist en eventueel vocals opnemen samen met een clicktrack en vervolgens de drummer met of zonder clicktrack op de guidetrack laten spelen. (Dit werkt goed bij onze drummer omdat hij niet zo graag op click drumt..) Als je de gitarist laat meespelen zonder op te nemen, moet je gitarist telkens opnieuw meespelen als er een nieuwe take nodig is en indien je "live" meespeelt over de versterker ga je de gitaar altijd horen in de drummics. (tenzij je hem via DI+ eventueel amp simulator over de headphones stuurt..)

De keuze van met of zonder guidetrack te spelen ligt volgens mij dan vooral bij de drummer zelf, waar hij zich het comfortabelst bij voelt..

Grtz!
Ok thanks!
Dat is wat ik miste, de clicktrack die er ook op staat,
Ik zal het eens gaan proberen, als ik tijd heb.
Iemand nog meer nuttige tips?

BGcc
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten