homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Outboard hardware

Mededelingen

Outboard hardware Een rubriek voorbehouden aan outboard hardware, zoals mixers, compressors, reverbs, equalizers, andere effecten.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 25-05-2009, 02:31
Senior Member

Reputatie: Johnny Nobel wordt hier goed onthaaldJohnny Nobel wordt hier goed onthaaldJohnny Nobel wordt hier goed onthaald
Standaard FMR RNC als extern effect via FF400

Ik heb een RNC aangeschaft die ik als extern effect wil gebruiken in Sonar 7.
Nu moet ik om een goede connectie te maken tussen de ongebalanceerde in-en uitgangen van de RNC en de gebalanceerde in - en uitgangen van de ff400 gebruik maken van 2 kabels. Die moeten TRS-TR zijn (ofwel solderen,ofwel bestellen). Nu is het zo dat ik hier kabels heb liggen die van TRS splitsen in 2 x TR. Volstaat het om dan de TRS-kant te pluggen in de FF en een van de TR-kanten in de RNC?
Ik heb dit geprobeerd en als ik het 'ping' in de externe effecten-plugin van sonar krijg ik een delay van 50ms. Dit doet me wel vermoeden dat er een werkende lus is, maar er is zeer veel ruis hoorbaar. Je kan bij de externe effectenplugin het inkomende en uitgaande geluidsniveau instellen. Ik laat ze beiden op 0db om via de gain van de compressor te werken.Het is echter zo dat het uitgaande signaal veel luider is dan wat er terug binnekomt. Ik kan dit wel harder instellten in de plugin maar dan treedt er steeds meer ruis op...
Ligt het aan de kabels?
Ik kan verder niet bevestigen of er , ondanks de ruis, al compressie plaatsvindt. Heb de compressor al opengezet; de gainlampjes op het frontpaneeltje doen voorlopig nog niks...

Laatst gewijzigd door Johnny Nobel; 25-05-2009 om 02:37
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 25-05-2009, 07:01
Moderator

Reputatie: wil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: FMR RNC als extern effect via FF400

Gezien de korte afstand van de kabels kan je ook gerust een ongebalanceerde TR - TR kabel gebruiken. De TRS naar 2 keer TR die je hebt is een Insert ("Y") kabel waar een kanaal van de TRS de Send en de andere de Return is en die moet je dus niet gebruiken. De latency met externe effecten is altijd groot omdat je zowel de latency out als latency in bij mekaar moet optellen (het signaal gaat uit met vertraging en komt met vertraging terug binnen). Als je geen latency compensation hebt (ik ken Sonar niet in detail) kan je daar wel problemen meet hebben. Cubase heeft dat voor de externe FX maar enkel in de volledige versie.
Grtz,
Jan
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 26-05-2009, 16:11
Senior Member

Reputatie: Johnny Nobel wordt hier goed onthaaldJohnny Nobel wordt hier goed onthaaldJohnny Nobel wordt hier goed onthaald

Die latency compensation is wat de externe effecten plugin bij sonar doet. Maar het lukt me allemaal voorlopig niet. Ik heb met TR-kabels de uitgang van de fireface verbonden met de ingang van de RNC, en de RNC uitgang met de ingang van de fireface. Dit zou moeten werken toch? In de handleiding van de fireface staat dat de fireface ongebalanceerde in- en outputs automatisch aanpast omwille van het servo-design.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 26-05-2009, 16:57
Moderator

Reputatie: wil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerd

Net even de RNC gegoogled en je kan dus inderdaad de Y splitter gebruiken, maar net omgekeerd. Steek de TRS in de RNC en dan is de TR die aan de tip van de TRS zit de Ingang van de RNC (en dus de out van de FF) en de andere de in van FF.
Als alles goed zit probeer dan eerst even met de Bypass op de RNC ingeschakeld, dan werkt de RNC dus niet en moet je signaal er gewoon door lopen. Zo kan je alle levels instellen.
Daarna de RNC aan het werk zetten en niet vergeten de gain op het einde bij te stellen als je er door compressie veel afknipt.
Hopelijk werkt dat al beter, anders ... over naar de experts (en die heb je genoeg hier ;-)
Jan
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 27-05-2009, 14:49
Senior Member

Ik heb gedaan wat je zei en het werkt, waarvoor hartelijk dank Jan.
Nog even wat prutsen en ontdekken om de sound te optimaliseren..
Iets dat ik voordien niet kon bedenken , maar nu nogal voordehandliggend wordt is hoe ik het extern effect op verschillende tracks toepas. Ik stel de rnc in zodat het goed klinkt op 1 track, maar ik wil de rnc ook op de volgende tracks gebruiken zonder de instellingen van de eerste track te verliezen?
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 27-05-2009, 17:04
Moderator

Dat is het nadeel van echte hardware ... die werkt maar 1 keer per sessie.
Software kan je op zoveel kanalen leggen als je wil, maar als je hetzelfde met hardware wil zal je net zoveel RNCs als instances moeten kopen ...
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 27-05-2009, 19:35
Vintage Member

Reputatie: PM-Studio-Project wordt hier goed onthaaldPM-Studio-Project wordt hier goed onthaald

Wanneer je in een Project bezig bent, kan je altijd gebruik maken van de info-file die bij elk project ingesloten zit.
Op die info kan je een berg aan jawel, info kwijt aangaande je project ...
Je kan deze file vinden door op "File" te klikken, en dan naar "Info..." te gaan.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 28-05-2009, 15:40
Senior Member

informatie bij het bestand opslaan kan inderdaad wel handig zijn, thx voor de tip. Alleen kan ik zo ook geen mixdown maken van verschillende tracks binnen hetzelfde project met de RNC als compressor...
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 29-05-2009, 08:16
Vintage Member

Reputatie: PM-Studio-Project wordt hier goed onthaaldPM-Studio-Project wordt hier goed onthaald

Bedoel je de RNC als compressor op een BUS gebruiken?
Gebruik gewoon "External Insert" op bijv. de Masterbus ...
Rechts-klikken of het fx-venstertje ...

Laatst gewijzigd door PM-Studio-Project; 29-05-2009 om 08:21 Reden: toevoeging ...
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 29-05-2009, 12:05
Senior Member

Da zou me nog lukken he, maar de verschillende (vocal) tracks met de RNC compressen niet.. Meestal komen er verschillende mensen op een track, dus zeggen dat ik alleen de lead door de rnc haal, is ook geen oplossing.(de rnc wordt vaak genoemd als goede compressor op vocals). Maar ik zal hem wel weten toe te passen, missch dan op de masterbus met supernicemode.. Even zien of dat dan wel beter klinkt dan met plugins..
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten