homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 23-05-2009, 10:29
Member

Reputatie: crazymike is op goeie weg
Standaard Drum mics test

Deze zomer ben ik van plan een multi channel recording interface aan te schaffen om mijn drum kit zo goed mogelijk te recorden.

Op dit moment heb ik een heel bescheiden microfoon collectie, voornamelijk goedkope Chinese makelij en wil ik nagaan of deze microfoons al dan niet geschikt zouden zijn voor de verschillende onderdelen van mijn kit:
T.bone BD300
T.bone EM-800
T.bone MB85beta
Fame MS-57
MXL-990
Superlux E-523/D

Deze microfoons werden tot nog toe gebruikt voor opname van repetities.
Als eerste test heb ik de EM-800 vergeleken met de MB85beta. Ik ben wel te spreken over de 'attack en openheid' van de EM-800 die ik toch wel op een behoorlijke afstand moest plaatsen om een onvervormd signaal te krijgen.
Het nadeel hiervan is dat hier heel wat bleed bij komt... De MB85beta klinkt volgens mij wat minder 'gepronunceerd en natuurlijk' maar misschien werkt dit beter in een mix?

Ik heb de clips toegevoegd bij deze post. Ze zijn geprocest met Waves Renaissance plugins. Graag zou ik weten van de mensen met meer ervaring of dit een 'werkbare floortom sound' is en de algemene ervaring met SDC's op toms e.d. Zal de bleed een probleem vormen in de volledige context?

Later zal ik verdere testjes doen op kick, snare en hoge tom.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  floortomtest.jpg
Bekeken: 92
Grootte:  62.6 KB
ID: 2264  
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: wav floortom solo dynamic.wav (2.86 MB, 85x gelezen)
Bestandstype: wav floortom solo SDC.wav (2.86 MB, 61x gelezen)
Bestandstype: wav floortom bleed dynamic.wav (6.90 MB, 66x gelezen)
Bestandstype: wav Floortom bleed SDC.wav (6.90 MB, 59x gelezen)

Laatst gewijzigd door crazymike; 23-05-2009 om 10:32
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 23-05-2009, 12:11
Active Member

Reputatie: Timebutt is op goeie weg
Standaard Re: Drum mics test

De sound is zeer zeker werkbaar, al heb ik de toms graag wat gedempter maar dat is natuurlijk kwestie van smaak ...
Of de bleed een probleem gaat worden kun je moeilijk op voorhand zeggen zonder de volledige context erbij te hebben, maar als je dit echt wilt kun je natuurlijk ook de floortom gaten zodat de andere geluiden wegvallen. Over gaten is heel wat informatie te vinden op Google
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 23-05-2009, 16:18
Junior Member

Reputatie: mekkermont is op goeie weg

ben je tevreden van die ms57? het is dan wel een goekope micro...maar misschien is de klank nog niet zo slecht? ik ben aan het overwegen om er mij ook een aan te schaffen of is dit echt ongeloofelijk af te raden?anders voor 30Euro...
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 23-05-2009, 16:22
Vintage Member

Reputatie: Stoute Jos wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mekkermont Bekijk bericht
ben je tevreden van die ms57? het is dan wel een goekope micro...maar misschien is de klank nog niet zo slecht? ik ben aan het overwegen om er mij ook een aan te schaffen of is dit echt ongeloofelijk af te raden?anders voor 30Euro...
Zou eerder gaan voor t.bone, Samson of Behringer, Fame gaat nog sneller kapot dan de 3 voorgaande merken.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 23-05-2009, 16:27
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Ik heb vorig jaar puur uit nieuwsgierigheid eens een MS-57 gekocht (was toevallig in Keulen voor een paar andere dingen).

Duurzaamheid valt nog mee, maar de microfoon klinkt voor geen meter.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 23-05-2009, 17:11
Member

De ms-57 zou ik niet opnieuw kopen. Klinkt idd niet. Ik denk dat je beter af bent met een andere zoals hier vermeldt.

Laatst gewijzigd door crazymike; 23-05-2009 om 17:14
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 23-05-2009, 19:50
Senior Member

Reputatie: drummerke wordt hier goed onthaald

vind het een beetje flauw..zeggen dat de fame micro niet klinkt...ok, hij klinkt anders. Duurzaamheid, ik heb nog geen enkele micro van fame stuk gehad (in tegenstelling tot met CO2 van samson). Klank kan inderdaad beter, maar dat kan je ook niet verwachten van een micro van die prijsklasse. Ik vind persoonlijk een shure sm57 ook niet super klinken.
BTW, ik heb nog een setje fame micro's liggen (ms57, kick en overhead). Ik gebruik ze nimmer omdat ik betere heb , maar voor geld van zo'n setje fame koop je anders één andere micro.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 23-05-2009, 20:49
Vintage Member

Reputatie: Stoute Jos wordt hier goed onthaald

Volgens mij zijn er betere microfoons in die prijsklasse hoor, zoals t.bone
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 24-05-2009, 16:33
Member

Gebruikt iemand de t.bone bd200 op toms of snare? Ik vond die best goed klinken op elektrische gitaar en bas in de microfoontest 2005. Ik vraag me af of die het op drums even goed zou doen..
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten