homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Artikels, tutorials en interviews

Mededelingen

Artikels, tutorials en interviews Tutorials, informatieve artikels, interviews met bekende (home)recorders of muzikanten, getting started guides enzovoorts. Enkel solide informatieve artikels worden hier weerhouden! Je mag natuurlijk wel feed-back geven op geposte artikels.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 10-05-2009, 23:24
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie
Exclamation Stelling vd maand mei '09: "De grote sequencer pakketten zijn aan elkaar gewaagd."

Welkom bij onze allereerste "stelling van de maand"! Hier verzamelen we al jullie meningen rond één, ietwat controversiële, stelling.

De stelling van deze maand sluit naadloos aan bij onze grote DAW / sequencer software peiling. Op dit forum zitten gebruikers van zowat alle bekende sequencer software pakketten. Maar waarom kiezen mensen voor een bepaald pakket? Hoe kan je ze vergelijken?

Dit is onze stelling:
De grote sequencer pakketten (Cubase / Nuendo, Logic, Pro Tools, Sonar, ...) zijn kwalitatief en functioneel aan elkaar gewaagd.
Alle meningen zijn welkom hieronder. Hou het netjes, blijf on-topic (elk antwoord moet rechtstreeks in verband staan met de stelling) en gebruik duidelijke argumenten.

Off topic posts worden hier niet toegestaan, en zullen zonder verdere waarschuwing verwijderd worden.

Aan jullie het woord!

Laatst gewijzigd door billybear; 11-05-2009 om 19:38
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 11-05-2009, 00:06
Vintage Member

Reputatie: Fenderwim wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Stelling vd maand mei '09: "De grote sequencer pakketten zijn aan elkaar gewaagd.

Ik ben het eens met de stelling met één uitzondering. Namelijk Protools

Voor muziek productie met midi is zelfs de nieuwe Protools nog niet op het niveau van Cubase, Nuendo, Logic en Sonar, maar het gat begint te dichten.

Verder is en blijft het een nadeel dat je vast zit aan een zeer beperkte keuze uit audio interfaces en voor de amateurs bepaalbare systemen aan een beperkt aantal tracks, wat voor muziek productie met midi te beperkt is.

De andere pakketten hebben die beperkingen niet.

Dus Protool blijft dus voornamelijk voor live recording van muxiek en niet voor productie van muziek.

Groeten

Wim
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 11-05-2009, 00:09
tmo tmo is offline
Senior Member

Reputatie: tmo is op goeie weg
Standaard Re: Stelling vd maand mei '09: "De grote sequencer pakketten zijn aan elkaar gewaagd.

Uiteraard,
Alle gevestigde programma's hebben ongeveer dezelfde functionaliteiten. Elk porgramma heeft zo zijn sterke en zwakke punten. Zoals midi registratie en editting bij Pro tools een wat minder punt is, maar juist de audio editting weer wat beter is.

De grote verschillen zitten met name in de workflow. Een programma moet je liggen. Daarom zijn er denk ik ook zoveel verschillende pakketten.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 11-05-2009, 00:11
Vintage Member

Reputatie: Stoute Jos wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fenderwim Bekijk bericht
Dus Protool blijft dus voornamelijk voor live recording van muxiek en niet voor productie van muziek.
Waarom is ProTools dan de standaard in de meeste professionele muziekstudio's, ook naast live-opnames?
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 11-05-2009, 03:48
Senior Member

Reputatie: huug92 wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stoute Jos Bekijk bericht
Waarom is ProTools dan de standaard in de meeste professionele muziekstudio's, ook naast live-opnames?
Allicht omdat de professionele studio's zich overwegend met audio bezighouden (misschien enkel Midi Clock om iets te syncen). De homerecorder zal dan weer meer gebruik maken van midi en ook al eens partituren willen maken. De andere grote pakketten zijn op enkele details na gelijklopend qua mogelijkheden.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 11-05-2009, 09:22
Active Member

Reputatie: border collie wordt hier goed onthaaldborder collie wordt hier goed onthaald

Ik denk dat software-pakketten vergelijken een beetje is zoals auto's vergelijken.

Ze brengen je allen van punt A naar punt B, maar 't gaat vooral om de manier waarop dat gebeurt. Sommige mensen willen een snelle auto, anderen willen een luxueuze slee. Alleen jij kan kiezen welk pakket voor jou 't interessantste is, want jij weet wat jouw specifieke wensen zijn. Het wil dan ook niet zeggen dat 1 auto beter is dan de andere, maar 1 auto zal jouw specifieke wensen beter vervullen dan de andere. Maar daarom is die andere nog niet slecht.

Wat voor mij een voordeel kan zijn (vb. werken in ableton omwille van 't feit dat de software loop-gericht is) kan voor de andere (iemand die live opneemt) een beperking/nadeel zijn. M.a.w. een software-pakket moet aansluiten op jouw wensen. Als je nooit met midi werkt, heb je geen behoefte aan het pakket met de meeste midi-mogelijkheden.

Ik denk inderdaad dat alle software-pakketten ons naar 'punt B' kunnen brengen, maar misschien via verschillende wegen. Het verschil zit in details.

Ik ben het dus eens met de stelling.

Groetjes,
Dirk

Laatst gewijzigd door border collie; 11-05-2009 om 09:25
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 11-05-2009, 10:09
Senior Member

Reputatie: PJC Venant wordt hier goed onthaald

De laatste versies van Cubase en Pro-tools komen heel erg dicht bij elkaar qua technische mogelijkheden.
Pro-tools , zoals reeds gezegd, moet met Digi hardware hetgeen het geheel duurder maakt. De workflow is ietsjes anders maar dat is vaak een kwestie van gewoonte.
Men zegt dat Pro-tools iets meer intuitief werkt maar dat kan ook voor een groot deel beinvloed worden door de computer kennis van de home recorder.
Persoonlijk vind ik het " plakken en knippen " in Cubase gemakkelijker maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik Cubase al een paar jaar gebruik en Pro-tools nog maar een paar maanden.
Al die factoren spelen mijns inziens mee in de beoordeling.
Pierre
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 11-05-2009, 10:55
Senior Member

Reputatie: Splanky wordt hier goed onthaaldSplanky wordt hier goed onthaald
Thumbs up Re: Stelling vd maand mei '09: "De grote sequencer pakketten zijn aan elkaar gewaagd.

Alhoewel ik samen discussieren over stellingen érg goed vind als aanvulling op dit toch al te gekke forum, vind ik dit een wat moeilijke stelling.

Hoeveel homerecorders gebruiken/kennen al die DAW's?
Voor mezelf te spreken; ik heb wat ervaring met Logic en verder enkel met Cubase...voor mijn gevoel zullen ze heus 'tzelfde kunnen, maar moet je per programma een halve studie volgen om er een kléin beetje uit te halen wat er in zit!

In de studio's waar ik opgenomen heb werden Protools (Zeezicht, Bullet Sound) en Cubase (Energy) gebruikt. Voordeel van die laatste was dat ik - toen de opnametechnician even pauze nodig had - vast even de fouten kon muten in onze dweilorkestopnamen. In Protools zou ik vooralsnog niet weten hoe dat moet.

Groeten,
Splanky
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 11-05-2009, 11:15
Vintage Member

Reputatie: Fenderwim wordt hier goed onthaald

Men moet ook niet vergeten dat de mening van een ieder sterk wordt beinvloed met wel pakket hij ervaring heeft.

Tenslotte nog even een opmerking dat protools nog steeds in alle Prostudio's gebruikt wordt. Dit is inderdaad waar voor audio.
Ik denk ook dat dit komt omdat de meeste oudere pro's zo opgeleid zijn.
Toen recording starte op computers was een Mac duidelijk beter dan een PC, hoewel eigenlijk beide platform nog veels te traag waren en voor grote projecten onbruikbaar.
Protools kwam toen met hun DSP kaarten om dat probleem op te lossen, zodat ze toen eigenlijk de enige pro oplossing waren.
De oudere generatie pro's is dus zo opgevoed en zal daar dus bij blijven.

Echter bijna alle Hollywood film muziek wordt niet meer met een orkest opgenomen omdat dat te duur is en wordt gemaakt met midi met Nuendo.

Alle producenten die met Nuendo, Cubase of Logic starten, gaan uiteindelijk in de laatste fase van hun project meestal over naar protools omdat daar de ervaring zit van de ouwe rotten.

Dus conclusie is dat ervaring de belangrijkste factor is en niet de software mogelijkheden.

Groeten

Wim
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 11-05-2009, 13:53
Vintage Member

Reputatie: Patatje wordt hier goed onthaaldPatatje wordt hier goed onthaald

Inderdaad is de ervaring hetgeen je doet besluiten. Men moet zich goed voelen in de omgeving waar men in bezig is, dan zal men ook goed werken.
In het begin voelde ik me goed toen ik na de analoge de digitale wereld instapte op een Roland VS 880 Ex stand alone opname apparaat, toen de pc met bijgeleverde Cubase (heeft me nooit zo bevallen) eventjes studio van Magix (te weinig mogelijkheden) Cackewalk, fruitloops ... (allemaal leuk maar nog dat niet voor mij persoonlijk)
Toen uiteindelijk overgestapt naar Logic7 op iMac, nu Logic8 en dit vond ik na wat aanpassen het best voor mij tot nu toe, alchoewel eer men alles onder de knie heeft van de mogelijkheden het een lange weg kan zijn en niet altijd wordt daar tijd voor genomen, muziek maken gaat voor en Logic biedt mij kwalitatief zeer veel

Patrick.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten