| Linux en muziek productie Een speciale zone voor het promoten en bespreken van het gebruik van Linux en verwante open source software in audio en midi geluids productie. |

06-03-2010, 13:51
|
 |
Vintage Member
|
|
Reputatie: 
Laatste blog post: za, 2010-04-24 11:10
|
|
Re: Pro studio gebruikt Ubuntu/Linux
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door steeljj
Pro-studio?
|
Mwah hoeft niet te letterlijk genomen te geworden. Het is leuk en goed om te zien dat Linux een plek krijgt in meer en meer homestudio's en ook pro studios.
Citaat:
Volgens mij is degene die de knoppen draait en goede oren de pro.
Wanneer iemand met goed budget kiest voor een minimale set-up, betaalbare mic's etc. en een afwijkende DAW heel goede resultaten behaalt, is dat voor mij een pro-studio.
Geloof me, ik heb genoeg klungels meegemaakt in Wisseloord, de allom geroemde pro-studio.....
JJ
|
You're talking my language!
Ik denk dat er qua soft- en hardware een bepaalde ondergrens is om 'pro' resultaten te behalen. Een groot deel van het resultaat hangt af van de man/ vrouw die achter de knoppen zit.
|

06-03-2010, 14:14
|
|
Senior Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mesadude
ik zeg toch nergens dat ze geen deftig resultaat kunnen afleveren. Ik zeg alleen dat ze qua materiaal nog een lange weg te gaan hebben voor ze pro zijn..
|
Materiaal maakt je geen pro. Resultaat maakt je pro.
Consument boeit het niet hoe het gemaakt is.
Linux blijft groeien en ik zal het blijven volgen want als het enigsinds mogelijk is zal ik overstappen.
|

07-03-2010, 13:13
|
 |
Vintage Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slagboom
Linux blijft groeien en ik zal het blijven volgen want als het enigsinds mogelijk is zal ik overstappen.
|
Het stadium enigsinds is allang bereikt... Dat laat dit draadje o.a. zien. De vraag is, wat wil je, wat mis je.
|

11-03-2010, 21:49
|
 |
Vintage Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slagboom
Materiaal maakt je geen pro. Resultaat maakt je pro.
Consument boeit het niet hoe het gemaakt is.
|
Mmh interessante quote van David Michael Cottle in dit kader:
"One simple strategy for reducing noise is to use quality equipment. For example a Firewire mixer, an Mbox or digi002 (though I increasing hear criticism of their converters) interface will have less noise than using the 1/8 inch jack of your computer*.
* But I have to say the difference is very small and often related to external hard drives or video connections which can be turned off or disconnected. So depending on the machine, you can often get very good quality using the mini jack of a computer. I record using condensers, a Mackie mixer, and the 1/8" jack all the time with excellent results."
|

06-04-2010, 12:15
|
|
Junior Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheMole
Jah, m'n "collega" (onze drummer) wil niet met Ardour werken omdat hij dit op semi-professionele basis doet en het marketing gewijs niet staat als je met gratis (of in dit geval, donationware) software op de job arriveert. Dus heb ik dan maar net €650 gespendeerd om m'n Motu 828 mkII te vervangen door een M-Audio Profire 2626 en Pro Tools M-Powered :/
En dat alles terwijl m'n Ardour subscription blijft draaien 
|
Sorrie als ik een beetje bot overkom, t is niet persoonlijk bedoeld hoor maar dit is wel het schaapjes gedrag wat we moeten voorkomen, op deze manier zullen we uitgebuit blijven worden door de grote bedrijven.
Als je zeker bent dat een open source (of freeware) programma volledig competabel is met een commercieel programma dan bijt je toch gewoon door die paar neerbuigende opmerkingen heen en laat je zien dat het niet onderdoet EN dat je er 650 euro mee uitspaart.
Mensen willen gewoon niet geloven dat gratis software van goede kwaliteit kan zijn omdat hun tegenhangers honderden euro's kosten.
Laat je deze personen zien dat ze niet bang hoeven te zijn van gratis omdat er ook nog goede mensen bestaan op deze verrotte wereld en ze zullen al snel niet meer neerkijken op open software.
Je kan voor je mening uitkomen of je laat over je heen lopen, hiervan is de eerste optie is de goedkoopste en de meest bevredigende  vergeet niet dat je een keuze hebt...
Verder hoor ik vaak dat Linux nog niet geschikt zou zijn voor professioneel gebruik??? vandaar dus dat amateurs zoals Disney Linux gebruiken voor hun animatiefilms en geluid.....
@slagboom: Linux is al lang klaar voor professioneel gebruik, zeg wat je van je DAW verlangt dan kunnen Jacks en ik je precies vertellen hoe je dit werkend krijgt, als je alvast een goede indruk wilt krijgen van de beschikbare software neem dan eens een kijkje naar AVlinux, dat is een livecd (kan worden opgestart vanuit je cd drive zonder installeren) en is gevuld met de meest populaire open software.
Laatst gewijzigd door socialdefect; 06-04-2010 om 12:28.
|

06-04-2010, 12:42
|
 |
Vintage Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Het gaat erom dat je weet waar je mee bezig bent en met overtuiging dingen doet. Over het algemeen zijn mensen die met Ardour werken juist erg goed in wat ze doen en daar kun je zeker mee aankomen! Ardour is ook ontworpen voor mensen die 'weten wat ze doen', die kennis van zaken hebben of dat willen krijgen. Als je dan argumentatie gebruikt zoals de drummer van de band van TheMole doet, dan is dat natuurlijk niet erg sterk, om niet te zeggen absurd. Hetzelfde geldt voor TheMole, het zijn scheve argumenten die aangedragen worden om van de DAW die je gebruikt af te stappen en je daarbij haast laat dwingen om andere hardware aan te schaffen. Maar goed, het is ook niet de bedoeling om het persoonlijk te maken, het gaat me vooral om de redenering die hier achter zit. TheMole zet zich hier en daar nog zeker in voor Ardour en misschien vindt ie Logic wel gewoon beter dan Ardour, dat is het probleem in deze dan ook niet.
Laatst gewijzigd door Jacks; 06-04-2010 om 12:44.
|

06-04-2010, 20:04
|
|
Vintage Member
|
|
Reputatie:  
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door socialdefect
@slagboom: Linux is al lang klaar voor professioneel gebruik, zeg wat je van je DAW verlangt dan kunnen Jacks en ik je precies vertellen hoe je dit werkend krijgt, als je alvast een goede indruk wilt krijgen van de beschikbare software neem dan eens een kijkje naar AVlinux, dat is een livecd (kan worden opgestart vanuit je cd drive zonder installeren) en is gevuld met de meest populaire open software.
|
Het probleem van Linux is niet dat het niet geschikt is voor professioneel gebruik, het probleem is dat het niet geschikt is voor 'amateuristisch' en semi-professioneel gebruik. Dat heb ik zelf ondervonden. De eerste reden (en het zijn er veel) die in me opkomt: drivers.
|

07-04-2010, 00:00
|
 |
Vintage Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bosjanet
Het probleem van Linux is niet dat het niet geschikt is voor professioneel gebruik, het probleem is dat het niet geschikt is voor 'amateuristisch' en semi-professioneel gebruik. Dat heb ik zelf ondervonden. De eerste reden (en het zijn er veel) die in me opkomt: drivers.
|
Interessante visie.
De eerste reden daar kan ik echter niet inkomen.
Ik neem aan dat je drivers voor audio hardware bedoeld en dan kom je op dit forum al snel op de Tascam US122 L en de US-144 uit. Ok, die werkt(te) inderdaad niet, maar ik kan je zo een hele lijst geven met allerlei relatief goedkope audiodevices die prima werken, denk o.a. aan devices van Edirol, M-audio, CME, Behringer, allemaal merken voor de amateur/ (semi)professional
Een kleine greep uit de collectie:
EDIROL UA-25 24 bit/96 kHz USB Audio Capture :: Overview
Cakewalk UA-25EX 24-bit/96 kHz USB Audio Capture :: Overview
M-Audio Delta 1010, 44, 66 en 2496
Echo 3G PCI Audio Interface
Behringer BCF2000 USB MIDI Controller
Behringer BCR2000 USB/MIDI Controller
CME UF50 49-Key Controller
M-Audio Axiom 49 Controller
etc etc
Dus als jij met support bedoeld, dat alle 'consumptie devices' die met allerlei LE versies van software worden meegeleverd het moeten doen (zoals die twee Tascams) om aan het 'geschikt voor amateur' standaard te kunnen voldoen, dan heb je gelijk... Maar realistisch gezien denk ik dat er genoeg mogelijkheden zijn, ook op amateuristisch gebied.
Jij weer 
Laatst gewijzigd door Jacks; 07-04-2010 om 00:16.
|

07-04-2010, 00:20
|
|
Vintage Member
|
|
Reputatie:  
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacks
Interessante visie. De eerste reden daar kan ik echter al niet inkomen.
Ik neem aan dat je drivers voor audio hardware bedoeld en dan kom je op dit forum al snel op de Tascam US122 L uit. Ok, die werkt(te) inderdaad niet, maar ik kan je zo een hele lijst geven met allerlei relatief goedkope audiodevices die prima werken, denk o.a. aan devices van Edirol, M-audio, CME, Behringer, allemaal merken voor de amateur/ (semi)professional
Een kleine greep uit de collectie:
EDIROL UA-25 24 bit/96 kHz USB Audio Capture :: Overview
Cakewalk UA-25EX 24-bit/96 kHz USB Audio Capture :: Overview
M-Audio Delta 1010, 44, 66 en 2496
Echo 3G PCI Audio Interface
Behringer BCF2000 USB MIDI Controller
Behringer BCR2000 USB/MIDI Controller
CME UF50 49-Key Controller
M-Audio Axiom 49 Controller
etc etc
Jij weer 
|
Het gaat er niet om dat er interfaces zijn die werken, het gaat er om dat er genoeg interfaces zijn die niet werken. Zo werkt er geen enkele Tascam USB-interface op Linux (met uitzondering van de oude Tascam US-122, en 't is sowieso al een gekloot om die werkend te krijgen). Er zijn genoeg zaken om rekening mee te houden als je een interface koopt, laat staan dat je ook nog eens rekening moet houden met Linux-comptabiliteit. Zo werkt mijn Tascam US-1641 niet met Linux, en voor dezelfde prijs is er gewoon geen andere USB-audio interface met 8 preamps en extra lijningangen.
En los van dat interface-gedoe: Cubase is de vaakst gebruikte DAW op amateur-niveau, en die werkt niet op Linux. ProTools is een van de vaakst gebruikte DAW's op semi-professioneel en professioneel niveau, en die werkt ook niet op Linux. Zijn er eigenlijk wel mainstream DAW's (behalve Ardour, die nu ook weer niet zo mainstream is) die werken op Linux? Ik ken er geen.
En Linux raakt maar niet los van de terminal. Vanaf dat je ingewikkeldere dingen moet doen (drivers of programma's installeren die niet officieel door de distro ondersteund worden), zit je er mee opgescheept Dat is een van de redenen waarom ik, toen ik een nieuwe computer kocht en eens wat anders wou dan Windows, voor Mac ben gegaan (en niet voor Linux).
Bovendien als je in de winkel staat en iets wilt kopen, zijn er zo goed als geen verkopers die je kunnen garanderen of iets al dan niet werkt met Linux (laat staan een bepaalde versie van Linux).
En dan nog dat oerwoud van distro's ... Een ramp!
Maar het moet wel gezegd worden dat Linux een prachtig initiatief is, en voor veel mensen een goed alternatief is.
Laatst gewijzigd door Bosjanet; 07-04-2010 om 00:22.
|

07-04-2010, 00:45
|
 |
Vintage Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bosjanet
Het gaat er niet om dat er interfaces zijn die werken, het gaat er om dat er genoeg interfaces zijn die niet werken. Zo werkt er geen enkele Tascam USB-interface op Linux (met uitzondering van de oude Tascam US-122, en 't is sowieso al een gekloot om die werkend te krijgen). Er zijn genoeg zaken om rekening mee te houden als je een interface koopt, laat staan dat je ook nog eens rekening moet houden met Linux-comptabiliteit. Zo werkt mijn Tascam US-1641 niet met Linux, en voor dezelfde prijs is er gewoon geen andere USB-audio interface met 8 preamps en extra lijningangen.
|
Er zijn mogelijkheden te over, maar als "rekening moet houden met Linux-comptabiliteit" je teveel is, nee dan is het niets voor jou. Maar dat is iets heel anders dan dat het niet goed mogelijk is. Ik hoop overigens wel dat je bij de aanschaf van je Mac rekening hebt gehouden met het een en ander
Citaat:
|
En los van dat interface-gedoe: Cubase is de vaakst gebruikte DAW op amateur-niveau, en die werkt niet op Linux. ProTools is een van de vaakst gebruikte DAW's op semi-professioneel en professioneel niveau, en die werkt ook niet op Linux. Zijn er eigenlijk wel mainstream DAW's (behalve Ardour, die nu ook weer niet zo mainstream is) die werken op Linux? Ik ken er geen.
|
Linux is (nog) geen mainstream dat klopt.
De meeste mensen gebruiken inderdaad Ardour. Een andere optie is Traverso, een DAW welke makkelijk in gebruik is. Ik help ook iemand die veel op FL Studio en Ableton heeft gewerkt en die is nu fan van Qtractor en ook wel LMMS. (Het leuke is dat ik het hem eigenlijk had afgeraden om Linux installeren, maar dat hij nu juist erg blij is met alle mogelijkheden die JACK en de 'JACK tools' hem bieden.) Bedenk daarbij dat Renoise en EnergyXT op Linux werken en ook Audacity (is minder een DAW). Een simpele DAW oplossing probeert Jokosher te bieden, maar daar heb ik geen ervaring mee. Mixbus komt ook beschikbaar op Linux, dat is qua DAW toch ook niet onnaardig om mee te beginnen. Voor sommige mensen is Mac geschikt, voor anderen is dat Linux, ook afhankelijk van wat je wilt.
Citaat:
|
En Linux raakt maar niet los van de terminal. Vanaf dat je ingewikkeldere dingen moet doen (drivers of programma's installeren die niet officieel door de distro ondersteund worden), zit je er mee opgescheept Dat is een van de redenen waarom ik, toen ik een nieuwe computer kocht en eens wat anders wou dan Windows, voor Mac ben gegaan (en niet voor Linux).
|
Je hebt het weer over die Tascam heh, weggooien! 
Voor de rest heb je niet strikt een terminal nodig, maar je zou gek zijn als je'm niet af en toe gebruikt. Maar nee ga niet drivers compileren en kernels bouwen als je een newbie bent. Dat is (zwaar) gevorderd werk en dan krijg je een verkeerd beeld van Linux. Op Windows ga je ook niet je driver compileren (al kan op Windows die drivers ook een gekloot zijn).
Citaat:
|
Bovendien als je in de winkel staat en iets wilt kopen, zijn er zo goed als geen verkopers die je kunnen garanderen of iets al dan niet werkt met Linux (laat staan een bepaalde versie van Linux).
|
Heb je niet geleerd dat je eerst moeten nadenken over een aankoop? Beetje inlezen, vergelijken etc.
Citaat:
|
En dan nog dat oerwoud van distro's ... Een ramp!
|
Voor jou. Misschien wil je teveel, want als je naar Ubuntu Home Page | Ubuntu gaat is het welgeteld 3 clicks en je hebt de juiste versie. En voor audio zijn er services die je verder kunnen helpen
Citaat:
|
Maar het moet wel gezegd worden dat Linux een prachtig initiatief is, en voor veel mensen een goed alternatief is.
|
Amen to that! 
Laatst gewijzigd door Jacks; 07-04-2010 om 00:59.
|
| Discussietools |
|
|
| Weergave |
Lineaire weergave
|
Regels voor berichten
|