homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Recording Software > Opname (DAW) software / sequencers > Linux en muziek productie

Linux en muziek productie Een speciale zone voor het promoten en bespreken van het gebruik van Linux en verwante open source software in audio en midi geluids productie.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #31 (permalink)  
Oud 09-07-2009, 01:57
Mesadude's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: Mesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstraling
Standaard Re: Pro studio gebruikt Ubuntu/Linux

heb net ff de proef op de som willen nemen.. Ardour op OSX. aangezien ardour oh zo makkelijk is..
ben al meer dan 3 uur bezig met installeren.. heb ondertussen al 86 verschillende oplossingen gekregen waarmee het wél zou werken en het werkt dus nog steeds niet.
ofwel start Jacks niet op, of er zit een probleem in ardour of ik moet nòg een extra dingetje downloaden..
érg handig.. kan ik ergens een refund krijgen?
Met citaat reageren
  #32 (permalink)  
Oud 09-07-2009, 07:59
Senior Member

Reputatie: TheMole wordt hier goed onthaaldTheMole wordt hier goed onthaald

Mja, ik voel me precies een half decenium terug in de tijd, toen de meeste van de opmerkingen nog redelijk terecht waren. Ik vind het eigenlijk nogal vermoeiend om hier verder op in te gaan .

Ik heb Ardour persoonlijk op 2 mac's getest (een hackintosh en een macbook pro), werkte onmiddellijk zonder verder ingrijpen met m'n Motu en m'n maat z'n digi002. I don't get the fuss.

Soit, als je niet wil is er altijd iets dat je kan vinden, so be it.
Met citaat reageren
  #33 (permalink)  
Oud 09-07-2009, 08:05
Johnny Nobel's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: Johnny Nobel is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheMole Bekijk bericht

Soit, als je niet wil is er altijd iets dat je kan vinden, so be it.
En als je 't niet kan , ben je misschien niet professioneel genoeg Resultaten toch..?
  #34 (permalink)  
Oud 09-07-2009, 09:03
Mathew Lane's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: Mathew Lane wordt hier goed onthaaldMathew Lane wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mauce Bekijk bericht
PT HD belemmerd helemaal niet in keuze van interface. Apogee, Lynx, SSL, Neve, Prism werken prima met PT HD. Om een paar merken tenoemen.
Klopt inderdaad, ik had meer moeten duiden dat ik het over PT LE/M-Powered had, vermits dit de PT is waarmee de meeste homerecorders in aanraking komen.
Met citaat reageren
  #35 (permalink)  
Oud 09-07-2009, 09:25
Vintage Member

Reputatie: Mesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstraling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Nobel Bekijk bericht
En als je 't niet kan , ben je misschien niet professioneel genoeg Resultaten toch..?
ik wou het echt een eerlijke kans geven.. heb zelfs de betaalde ardourversie genomen.. krijg het niet aan de praat.
Met citaat reageren
  #36 (permalink)  
Oud 09-07-2009, 09:36
Mathew Lane's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: Mathew Lane wordt hier goed onthaaldMathew Lane wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mesadude Bekijk bericht
ik wou het echt een eerlijke kans geven.. heb zelfs de betaalde ardourversie genomen.. krijg het niet aan de praat.
Ik heb het wel ooit aan de praat gekregen onder OSX, maar het feit dat het regelmatig crashte, dat inserteren van plugins via allelei vensters ging en dus nodeloos moeilijk was, idem voor routing was al een enorme tereurstelling.
Daarbij kwam dat de sneltoetsen niet OSX standaard volgen en dus niet Apple/Command gebruiken maar Alt en Ctrl mét daarbij nog eens de absolute voorwaarde van 2-knopsmuis.
Ook nog herscalede hij het Mix-venster naar het originele (niet fullscreen) wanneer je switchte van Edit naar Mix met sneltoets.
Last but not least: elke keer als je stop drukt en je gebruikte een AudioUnit plugin krijg je een lekker luide PATS door je speakers...

Niet echt professioneel dus naar mijn mening. Zal hopelijk wel wat beter werken op Linux zelf, maar daar heb je dan weer weinig professionele plugins, beperkte soundcard keuze, ... Het zijn altijd serieuze compromissen precies.

Dan geef ik graag iets meer geld uit (en laten we eerlijk zijn, zoveel meer moet dat nu ook weer niet zijn) voor een systeem dat werkt en me zonder kopzorgen met muziek bezig laat zijn.
Met citaat reageren
  #37 (permalink)  
Oud 09-07-2009, 09:42
Vintage Member

mijn (snel gemaakte) conclusie hieruit is dus, dat Ardour énkel handig kan zijn als je véél weet van linux programmeren en toestanden, maar dat het voor een gemiddelde homerecorder die zich zoals ik geen bàl aantrekt van al die programmatuur, maar gewoon wil dat't wérkt als je't aanzet, hélemaal niet zo simpel en zo evident is..
waarschijnlijk krijgt Jacks die Ardour wél heel snel aan de praat op mijn systeem, omdat hij weet waar't juist zit..
Péch noem ik dat.. ik wil out-of-the-box plug&play. daarom betaal ik ook voor een mac.
Met citaat reageren
  #38 (permalink)  
Oud 09-07-2009, 09:54
Jacks's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: Jacks wordt hier goed onthaald
Laatste blog post: za, 2010-04-24 11:10

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mathew Lane Bekijk bericht
Op één gebied: prijs. Vraag is of het verschil het waard is. Voor sommigen wel, voor heel wat andere niet.
Nee dat is absoluut niet waar. Zo'n studio geeft 30000 euro uit aan apparatuur en geven dan ook aan dat prijs absoluut geen reden is voor hun om voor Linux te kiezen. Dat zijn andere redenen geweest zoals je op hun blog hebt kunnen lezen.

Citaat:
mijn (snel gemaakte) conclusie hieruit is dus, dat Ardour énkel handig kan zijn als je véél weet van linux programmeren en toestanden, maar dat het voor een gemiddelde homerecorder die zich zoals ik geen bàl aantrekt van al die programmatuur, maar gewoon wil dat't wérkt als je't aanzet, hélemaal niet zo simpel en zo evident is..
Dat is de beste manier, proberen of het wat voor jou is, Ardour of Linux. Wel krijg ik bij jou het idee dat je het eerder test voor wat voer en argumenten in deze discussie.

Op OSX heb ik geen ervaring, maar volgens mij dient het goed te werken. Snel even uitproberen is gedoemd te mislukken, daar zaken nog wel eens anders gaan dan je wellicht gewend bent:
Je moet dit nauwkeurig doorlezen!:
Information for OS X native users | ardour

Verder kun je direct met de developers chatten via IRC chat: #ardour-osx at irc.freenode.net

"Jacks weet wellicht dit en dat", maar open source staat juist bekend om dat er meer dergelijke mensen zijn. Bijv op #ardour @ freenode. Er zijn genoeg 'geeks' die je willen helpen, maar wellicht dat je niet gewend bent om dergelijke hulp te vragen of te ontvangen...
Overigens denk ik niet dat ik ardour op jouw systeem snel aan de praat krijg, daar ik normaal niet op een Mac werk en je weet het heh, je moet altijd even wennen aan een nieuw OS...

Daarnaast komt binnenkort 2.8.1 uit, met de nodige bugfixes.

Ik denk juist dat Ardour erg geschikt kan zijn voor beginnende bands bijvoorbeeld en daar zijn ook genoeg voorbeelden van. Ik zeg niet dat Ardour er al is (voor sommige studio's dus wel), wellicht dat er nog een hele weg te gaan is (om iedereen gelukkig te maken), maar het is in beginsel een kwalitatief hoogwaardig product en de opzet van het project biedt juist veel kansen voor de homerecorder op Mac of Linux. Doneer een klein bedrag per maand en Ardour is straks de Firefox in de DAW wereld

Laatst gewijzigd door Jacks; 09-07-2009 om 10:16.
Met citaat reageren
  #39 (permalink)  
Oud 09-07-2009, 10:13
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacks Bekijk bericht
Nee dat is absoluut niet waar. Zo'n studio geeft 30000 euro uit aan apparatuur en geven dan ook aan dat prijs absoluut geen reden is voor hun om voor Linux te kiezen.
tuurlijk wel.. anders waren ze 31000€ kwijt en hadden ze een compressor minder.. 30k is écht niet veel als je over pro-materiaal spreekt hoor..
aan een deftige (pro-)mengtafel alleen al ben je een pàk meer kwijt dan die 30000€.. waarom denk je dat ze voor zo'n oude soundcraft gaan (die overigens NOOIT in het pro-studio-segment gezeten hebben). omdat ze kiezen voor kwantiteit.

als je rekent dat ze daar 40-kanaals mee opnemen, zit je aan minder dan 1000€ per kanaal, voor zowél microfoons als preamp als convertor als trackingsysteem als dyn en fx..

30000€ lijkt op't eerste zicht een stevige investering maar 't is écht peanuts als't om pro-studio's gaat.. ik heb ooit een offerte laten maken om mijn ruimte akoestisch in orde te brengen.. dàt alleen al kwam op 30000€, en dan heb'k ng geen kabel gekocht en zelfs geen micro.

wéderom: 30k maakt je géén pro-studio.. hoogstens een verdienstelijke poging naar semi-pro.

Laatst gewijzigd door Mesadude; 09-07-2009 om 10:23.
Met citaat reageren
  #40 (permalink)  
Oud 09-07-2009, 10:22
Jacks's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: Jacks wordt hier goed onthaald
Laatste blog post: za, 2010-04-24 11:10

Citaat:
tuurlijk wel..
Ok, jij hebt gelijk. Je kent de studio en de mensen namelijk heel goed begrijp ik. Nogmaals jij hebt gelijk. Wel jammer dat je slecht in staat blijkt om te lezen/ luisteren en inhoudelijk op argumenten in te gaan die er werkelijk toe doen.

Citaat:
wéderom: 30k maakt je géén pro-studio.. hoogstens een verdienstelijke poging naar semi-pro.
Ok, pro of geen pro zit dus in de prijs (zoals je weet is die studio in opbouw, dus wellicht komen ze nog bij de grens om wel als pro-studio door het leven te gaan :/ ) ... mmh bedenkelijk hoe eenzijdig jij beargumenteerd.

Ik stop deze discussie met jou. Lees jij gewoon semi-pro.

Laatst gewijzigd door Jacks; 09-07-2009 om 10:27.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten