homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiŽnte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dť plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 04-04-2009, 22:06
Junior Member

Reputatie: Aquila is op goeie weg
Standaard Hoe meet ik mijn studio op?

Hey iedereen
ik ben een nieuwe member op deze website
ik zal mezelf even kort voorstellen, mijn naam is thomas en ben ongeveer 4 jaar bezig met het maken van trance muziek en andere dance stijlen.
Ik heb een kleine ruimte in men huis die ik ingericht heb voor het maken van men muziek.Ik heb zelf ook wat aanpassingen gedan zoals basstraps en panelen gevuld met rockwol.

Nu was men vraag eigenlijk dak ik liever zou weten of dit echt mijn ruimte ten goede doet?En of er geen meetinstrumenten bestaan of programmas waar je bv ; je ruimte kan testen op tonen en dat je kan zien welke frequenties je beter kan gaan behandelen?

alle advies en links zijn welkom!
alvast bedankt

AQUILA on MySpace Music - Free Streaming MP3s, Pictures & Music Downloads
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 05-04-2009, 13:12
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Hoe meet ik mijn studio op?

Dit is een goed gratis programma:
Room EQ Wizard Home Page
Je zal wel moeten (gratis) registreren om het programma te kunnen downloaden (denk ik).

Als je vragen hebt: Dit is een forum voor dit programma + aanverwante problemen.
REW Forum

Als je Engels kent snuister eens rond op dat forum. Die JohnM die daar moderator is, is ook de ontwerper van dat programma (een zeer intelligente kerel die weet waarover hij het heeft).

Als je last hebt met Engels of bijkomende vragen horen we het wel.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 05-04-2009, 16:53
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Acoustics Forum • View topic - How to measure/tune a room FAQ DRAFT thread
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 05-04-2009, 17:53
Junior Member

Reputatie: Aquila is op goeie weg

thanx mannen voor de goeje tips!
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 14-08-2009, 09:10
Senior Member

Reputatie: Tijmerd wordt hier goed onthaaldTijmerd wordt hier goed onthaald

ik ben van plan mijn ruimte eens op te meten etc, via dit forum kwam ik dan op de het fameuze "Acoustics Forum" (waar ik bijna geen snars van snap...) anyway. Eric heeft het programma "Room EQ wizard" aangeraden om je ruimte uit te meten.

Maar als ik dan vervolgens wat rondkijk op de site van het Acoustics Forum vind ik dit programma niet terug? Heeft dit een reden? Misschien zijn er betere programma's? of maakt dit geen .... uit?

Alvast bedankt

Tijmerd
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 14-08-2009, 12:35
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tijmerd Bekijk bericht
Maar als ik dan vervolgens wat rondkijk op de site van het Acoustics Forum vind ik dit programma niet terug? Heeft dit een reden? Misschien zijn er betere programma's? of maakt dit geen .... uit?
Tijmerd,

Heb je de hogerstaande post gelezen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EricDesart Bekijk bericht
Dit is een goed gratis programma:
Room EQ Wizard Home Page
Je zal wel moeten (gratis) registreren om het programma te kunnen downloaden (denk ik).

Als je vragen hebt: Dit is een forum voor dit programma + aanverwante problemen.
REW Forum
En natuurlijk is er nog andere software (in alle prijsklassen).
Alleen deze is een zťťr goede classic waar veel mensen in studiofora zich happy mee voelen en FREEWARE.
Als je die link gebruikt val je strop op een pagina die je vertelt dat je moet registreerd zijn bij hometheatershack. Een kleine (gratis) extra moeite.
Hometheathershack is de 'Homebase' van de ontwerper van dit programma.
Bekijk die pagina en je zal zien dat er ook goede Help Files zijn.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 14-08-2009, 12:39
Vintage Member

Reputatie: Mister CJ wordt hier goed onthaald

Hoi Aquila,

Welkom nog op Homerecording.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 14-08-2009, 12:48
Senior Member

Eric, ik bedoelde niet dat ik het niet kon downloaden (beetje ongelukkige woordkeuze van mij ) Maar bedoelde eigenlijk dat niemand op het Acoustics Fora er echt over bezig is, omdat het niet vermeld staat in de lijst van programma's. Ik heb de zoek functie op dat fora niet gebruikt, maar vond het toch wel vreemd dat het er niet tussen stond.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 14-08-2009, 13:32
Erelid

Tijmerd,

Dan begreep ik je inderdaad fout.

Studiotips is een beetje een ander forum dan vele anderen.
Soms is het niet goed te vatten in woorden waarom forum x een bepaalde doelgroep aantrekt en y een andere.

Studiotips (eigenlijk zijn voorganger Yahoo Acoustics, als ťťn van de eersten of de eerste ter zake op het net, wat ook de reden was - nergens geen gerelateerde info op het net beschikbaar - dat de eigenaar hiermee begon) is opgericht als een wetenschappelijk forum gericht naar studio- en aanverwante akoestiek (geen opnametechnieken en al wat hier bijhoort). De vragen richten zich meer naar: "waarom doet zich dat specifiek probleem voor, en hoe werkt dit juist" eerder dan naar :"hoe begin ik te meten of ik wel of geen probleem heb"

Andere fora gaan meer naar recording, mixing, mastering, bijbehorende gear en software, waar de studio-akoestiek meer een, vaak hinderlijk, nevenverschijnsel is.
Karikaturaal: "Verrekt ...., dat klinkt hier niet", of "mijn buur reclameert ... de zeveraar", .... gasten, zeg eens even hoe ik dat moet oplossen? 't mag liefst niks of zo weinig mogelijk kosten want ik heb mijn geld voor nuttige (audio gear) dingen nodig.

Op studiotips zitten nogal wat mensen met ervaring die zich professioneel of semi-professioneel met dergelijke dingen (studio-akoestiek) bezig houden en vaak reeds over diverse software (in alle klasses) beschikken.
Ik heb mij soms humoristisch als eens afgevraagd: "Op Studiotips zitten we vaak met hoogisolerende isolatietechnieken bezig, te analyseren hoe en waarom een Schroeder of polydiffuser werkt of berekend moet worden, waarom hoekabsorptie die gekke resonantiepiek vertoont enz., maar ik heb (praktisch) nog nooit iemand over een (resulterende) geluidsopname of mix horen praten." Wat dan voor mij aanleiding is tot de vraag: "Zouden die dingen eigenlijk wel ooit gebruikt worden door iemand hier, of vinden die dit alleen maar leuk om te hebben, of weten?"

Studiotips covered maar een fractie van wat dit forum bijvoorbeeld dekt aan deelgebieden.

Laatst gewijzigd door EricDesart; 14-08-2009 om 15:53
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 14-08-2009, 16:15
Senior Member

allright bedankt voor de uitleg, zal me nog wat bezighouden met RoomEQwizard. Die tip over de helpfile was zeer behulpzaam hopelijk zal het mij helpen een beter beeld te geven over hoe mijn ruimte reageert.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten