homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiënte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dé plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 26-03-2009, 14:52
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie
Standaard Akoestische verbeteringen - wie/wat/hoe/waarom...

Hoi beste forummers,

Er is op dit forum bijzonder veel informatie te vinden omtrent de akoestische behandeling van opnameruimtes (ik heb het over akoestiek, niet over geluidsisolatie). En dat is fantastisch. Sommige forumleden benadrukken ook effectief het belang van een goede akoestische behandeling van je opnameruimte, en sommigen beschikken over een danige technische en wetenschappelijke onderlegdheid die het belang van een goede akoestiek enkel maar onderstreept.

Nu vraag ik mij af - en, hoewel ik mij kan vergissen, vind ik hieromtrent dan weer heel wat minder informatie op dit forum terug -:

- wie heeft ooit te kampen gehad met een akoestisch probleem?
- wat was dat probleem precies, en hoe heb je het gedetecteerd?
- hoe heb je het probleem menen te kunnen oplossen?
- waarom heb je het op die manier proberen op te lossen?
- en is het uiteindelijk daardoor ook opgelost geraakt?

Idee voor deze post is - of kan zijn - bijvoorbeeld Mauce's post waarin hij ergens meldt - vraag mij niet meer precies waar - dat oog voor de akoestische behandeling van je opnameruimte al minstens evenveel aandacht zou moeten krijgen als het upgraden van apparatuur, en dat sindsdien zijn opnames alvast een pak beter klinken. Dan vraag ik mij af: wat was dan precies het probleem, hoe heb je het opgelost, en in welke zin klinken de opnames dan uiteindelijk "beter".

Mijn bedenking: zou het niet goed zijn een thread te openen waar - en dit los van alle technische bespiegelingen terzake - forummers hun "akoestische problemen" kunnen posten maar er meteen ook bij vermelden hoe ze het hebben aangepakt/opgelost, en of - en in welke mate - hun opnames erdoor danig in kwaliteit zijn toegenomen.

Wat mij betreft kan dit gaan van "ik heb een imaginaire zangbooth gemaakt van twee donsdekens, en sindsdien krijg ik een veel droger/bruikbaarder signaal dan voorheen, wegens anders veel te veel reflecties op mijn zolderkamer, en voor mij werkt dit perfect", tot "ik ervaar een akoestische piek op 250 Hz, wat zeer vervelend was bij het micen van een drumkit, veroorzaakt door X, en ik heb het zus of zo proberen op te lossen".

Of met andere woorden, zeer concrete problemen, met eveneens zeer concrete oplossingen. Ik ben ervan overtuigd dat een post met "concrete problemen en hoe ze (niet) op te lossen" allicht menig homerecorder zal interesseren.

Vriendelijke groet!
alain
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 27-03-2009, 06:59
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Akoestische verbeteringen - wie/wat/hoe/waarom...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DogPants Bekijk bericht
(...) Sommige forumleden benadrukken ook effectief het belang van een goede akoestische behandeling van je opnameruimte,
(...)
Nu vraag ik mij af - en, hoewel ik mij kan vergissen, vind ik hieromtrent dan weer heel wat minder informatie op dit forum terug -:

- wie heeft ooit te kampen gehad met een akoestisch probleem?
- wat was dat probleem precies, en hoe heb je het gedetecteerd?
- hoe heb je het probleem menen te kunnen oplossen?
- waarom heb je het op die manier proberen op te lossen?
- en is het uiteindelijk daardoor ook opgelost geraakt?

(...) bijvoorbeeld Mauce's post waarin hij ergens meldt - vraag mij niet meer precies waar - dat oog voor de akoestische behandeling van je opnameruimte al minstens evenveel aandacht zou moeten krijgen als het upgraden van apparatuur, en dat sindsdien zijn opnames alvast een pak beter klinken.
(...)
...forummers hun "akoestische problemen" kunnen posten maar er meteen ook bij vermelden hoe ze het hebben aangepakt/opgelost, en of - en in welke mate - hun opnames erdoor danig in kwaliteit zijn toegenomen.
(...)
Of met andere woorden, zeer concrete problemen, met eveneens zeer concrete oplossingen. Ik ben ervan overtuigd dat een post met "concrete problemen en hoe ze (niet) op te lossen" allicht menig homerecorder zal interesseren.
Alain,

Ik zie dat je tot iets overzichtelijk wenst te geraken.
Maar wat jij voorstelt: in hoever wijkt dit af van wat leden nu reeds doen?

De laatste 10 à 15 jaar is het duidelijk op het net dat ruimte akoestiek een zeer dominante factor kan zijn. Je kan haast stellen dat iedereen hier problemen mee heeft, of ze het nu zelf wel of niet beseffen en dit in meerdere of mindere mate.

Het is relatief simpel: doe een smalbandmeting in gelijk welke kamer en je ziet de non-lineariteit, de putten en pieken in de ruimteweergave. Deze fenomenen geven afwijkingen groter dan gelijk welke electronica zal geven.

Het nadeel is dat ons gehoor en hersenen niet werken als een droog meettoestel maar zich aanpassen aan de akoestiek van de ruimte. Je kan dit enigszins vergelijken met gezichtsbedrog. Onze hersenen vullen gewoon in wat er niet is, en maken harmonie uit chaos.
En hier ontstaat het probleem: Bij opnames zit je met fouten door de invloed van je hersenen. Muziek klinkt goed in de ruimte waar je de opname of mixing deed. Automatisch corrigeerde je de opname naar de fouten en akoestiek van de ruimte.
Later speel je dit af in andere ruimtes met andere akoestische eigenschappen. En hier ontstaan de problemen.

Akoestisch is het eigenlijk simpel: Een ruimte zou akoestisch neutraal moeten zijn, wat vertaald betekent akoestisch technisch relatief nauwkeurig.
Een heel deel hiervan (niet alles) kan meettechnisch gevisualiseerd worden.

Ik denk dat de logische manier om een goede ruimte te bouwen eerst een kwestie van lezen is, systematisch lezen, zodat je inzicht krijgt in de basisbegrippen en fenomenen.

Ik denk dat een aantal van de voorbeeldjes die jij geeft eerder tot verwarring kunnen bijdragen dan tot inzicht.

Je lost de akoestiek van een ruimte systematisch op door je ruimte te optimaliseren. Ik denk dat veel leden die vanuit een hobby tot opnemen gewoon geen of weinig idee hebben over de kwaliteit van hun ruimte akoestiek of de impact hiervan.
En wat betekent van hieruit een oplossing? Je ziet studios die volgekleefd zijn met dure geprofileerde schuimstofplaten. De eigenaars kunnen hier best enthousiast over zijn. Wat zij merken is dat het droog klinkt. Als je in zo'n ruimte vertoeft voel je die vreemde, moeilijk te beschrijven druk op je oren.
Door de investering in geld en energie vindt men zo'n ruimte dan goed. Ik heb daar zware vraagtekens bij.

Mensen kunnen geholpen worden met enige lapmiddelen voor specifieke individuele problemen. Je moet verdorie oppassen dit niet als algemeen advies ter verbetering van akoestiek te interpreteren. Vaak kennen mensen de beïnvloedende parameters niet van hun eigen ruimteakoestische problemen en zijn oplossingen zuiver empirisch speelwerk specifiek aan hun situatie, en zullen zij een (deel)verbetering ervaren als een oplossing.

Over isolatie bestaat hier nu een algemeen topic. Veel mensen lezen dit niet eens wat je dan merkt aan de vraagstelling.
In dit forum wordt veel gepraat over het belang van laagfrequente absorptie en hoekabsorptie, de voordelen van het gebruik van standaardmaterialen als glas- en rotswol, toch vindt je nog veel vragen over het volkleven met schuimstofplaten.

Maka spreekt in één van zijn laatste topics over een combinatie van Agglomer en rotswol in dezelfde spouw. Dan vraag ik mij af: van waar komt deze combinatie? Is er ook maar iets in dit forum dat hier naar verwijst?

Dogpants, in een ander topic praatte ik over modale en geometrische akoestiek. Hier zie ik geen verdere vragen over. Zolang men deze basisprincipes niet probeert door te krijgen is praten over ruimteakoestiek een inefficiënte bezigheid.
Jouw vragen coveren een boek over ruimteakoestiek, terwijl je zelf niet naar de basis refereert.

De vraag: wie heeft al akoestische problemen gehad?
Antwoord: iedereen (die met hobby studiowerk bezig is), zelfs al beseffen ze het zelf niet. Doe gewoon een meting op je luisterpositie en de situatie visualiseert zich.

De vraag: hoe dit op te lossen en waarom?
Antwoord: Hiervoor moet je systematisch dingen lezen om de basisprincipes te begrijpen, of experimenteel uitproberen. Dergelijke experimenten zijn dan hoofdzakelijk toepasselijk op de betrokkene zijn individuele situatie, aangezien het in een dergelijke situatie niet nodig is om alle beïnvloedende parameters te kennen.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 27-03-2009, 09:06
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EricDesart Bekijk bericht
Maar wat jij voorstelt: in hoever wijkt dit af van wat leden nu reeds doen?

Het is relatief simpel: doe een smalbandmeting in gelijk welke kamer en je ziet de non-lineariteit, de putten en pieken in de ruimteweergave. Deze fenomenen geven afwijkingen groter dan gelijk welke electronica zal geven.

Akoestisch is het eigenlijk simpel: Een ruimte zou akoestisch neutraal moeten zijn, wat vertaald betekent akoestisch technisch relatief nauwkeurig.
Een heel deel hiervan (niet alles) kan meettechnisch gevisualiseerd worden.

Je lost de akoestiek van een ruimte systematisch op door je ruimte te optimaliseren. Ik denk dat veel leden die vanuit een hobby tot opnemen gewoon geen of weinig idee hebben over de kwaliteit van hun ruimte akoestiek of de impact hiervan.

Je ziet studios die volgekleefd zijn met dure geprofileerde schuimstofplaten. De eigenaars kunnen hier best enthousiast over zijn. Wat zij merken is dat het droog klinkt. Als je in zo'n ruimte vertoeft voel je die vreemde, moeilijk te beschrijven druk op je oren.
Door de investering in geld en energie vindt men zo'n ruimte dan goed. Ik heb daar zware vraagtekens bij.

Mensen kunnen geholpen worden met enige lapmiddelen voor specifieke individuele problemen. Je moet verdorie oppassen dit niet als algemeen advies ter verbetering van akoestiek te interpreteren. Vaak kennen mensen de beïnvloedende parameters niet van hun eigen ruimteakoestische problemen en zijn oplossingen zuiver empirisch speelwerk specifiek aan hun situatie, en zullen zij een (deel)verbetering ervaren als een oplossing.
Dag Eric,

Ik ben - vanuit een theoretisch oogpunt beschouwd - volledig akkoord met je visie. Alleen, - en begrijp me niet verkeerd, want het is niet slecht bedoeld - ik heb het soms moeilijk om "alle" waarheid in pacht van de wetenschap te geven. Ben ik "verkeerd" bezig als ik, wanneer ik last heb van teveel reflecties op vocalopnames, mijn vocalbooth voldrapeer met overgordijnen, en ik daarmee reflecties tegenga? Vanuit theoretische overschouwingen ontleend aan de leer der akoestiek allicht wel, maar voor mij is mijn probleem er misschien wel door opgelost. Ik besef dat jij dat zal beschouwen als "zuiver empirisch speelwerk", als eigenlijk slechts een "deelverbetering" die - en terecht - niet als algemene regel mag worden gesteld, maar is dat van die aard dat forumleden hun ervaringen terzake niet zouden mogen kunnen delen? Ik denk het niet.

Het voorbeeld van de "donsdeken zangbooth" is niet willekeurig gekozen. Zonder het als algemene regel te willen stellen, was het alvast voor mij wel een "oplossing" voor mijn "probleem". En mijn probleem was veel te veel reflecties op zang. Ik nam vocals op in mijn controleruimte, zijnde mijn zolderruimte, die bestond uit deels muur en deels met hout beslagen wand en plafond. Ik heb eerst een hoekje gemaakt bekleed met noppenschuim, maar dat werkte niet. Ik heb vervolgens een zangbooth gemaakt uit twee donsdekens, en dat werkt wel, in functie van het probleem dat ik had. Ik ben er zeker van dat daar akoestisch heel wat opmerkingen over te maken zijn, maar wat kan een mens erop tegen hebben als het werkt?

Ik lees graag uw suggestie "doe een smalbandmeting, en je ziet de non-lineariteit, de putten en de pieken". Maar dan is mijn vraag - en dat is bijvoorbeeld ook een motivatie geweest om de thread te posten - "hoe doe je dat"? Als dan het antwoord is "huur een akoesticus in", dan ben ik ervan overtuigd dat menig homerecorder afhaakt. Maar misschien ervaart de homerecorder wel een probleem dat perfect hoorbaar te omschrijven is, en dat met eenvoudige begrijpelijke middelen op te lossen is. Ook hier: daar kan niemand toch iets op tegen hebben.

Met alle respect voor de veelheid aan theorie die terzake op dit forum terug te vinden is, ik ervaar niettemin een soort van "leemte". Ik beschouw mijzelf als een pragmatisch ingesteld individu, en zoek ook vaak naar - en des te beter als ze op wetenschappelijk correcte gronden zijn gesteund - pragmatische oplossingen. Wetenschappelijk niet steeds correct, maar dat is nu ook eenmaal eigen aan de notie pragmatiek. En de leemte bestaat erin dat ik op dit forum wel vaak topics onmoet die betrekking hebben op de algemene en vage vraag "hoe kan ik de akoestiek van mijn ruimte verbeteren", die dan niet zelden in essentie worden beantwoord met ofwel "de vraag is eigenlijk te vaag gesteld" ofwel een technisch onderbouwde uitleg omtrent akoestiek, waaromtrent ik mij dan afvraag of - wegens gebrek aan verdere reactie van de poster - de poster hoegenaamd iets met de uitleg heeft gedaan (laat staan heeft begrepen)...

Ik denk, Eric, dat wij allicht terzake van mening verschillen. Het is niet mijn bedoeling om pragmatische oplossingen tot algemene waarheid te verheffen, en ik besef terdege dat jij, als wetenschapper, daar terechte schrik voor hebt. Maar dit mag geen reden zijn - vind ik dan - om de pragmatiek van het forum te mijden.

Ik ben in die optiek dan ook bijzonder nieuwsgierig naar mensen die op dit forum melden "ik heb X gedaan en mijn akoestiek is er serieus op vooruit gegaan" of "sindsdien klinken mijn mixen veel beter". Dan is mijn suggestie: omschrijf eens wat je hebt gedaan, wat je probleem was, en in welke zin je vindt dat je mixen beter klinken". Dat is toch een interessante bron van informatie, lijkt mij...

Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 27-03-2009, 09:42
Vintage Member

Reputatie: Depressoptimist heeft een uitstekende reputatieDepressoptimist heeft een uitstekende reputatieDepressoptimist heeft een uitstekende reputatieDepressoptimist heeft een uitstekende reputatieDepressoptimist heeft een uitstekende reputatieDepressoptimist heeft een uitstekende reputatie

Ik begrijp jullie beider punten. Ik loop eigenlijk ook tegen de dingen aan die Alain zegt. En tips over het verbeteren van akoestiek worden voor mij ook al snel te technisch. Ik kan de technische verhalen zeer goed waarderen hoor, maar moet er ook bij zeggen dat ik lang niet alles begrijp. Je vangt wel flarden, kleine stukje van het verhaal en begint wel dingen te herkennen.

Als ik een bureau in mijn studio ga bouwen en ik ga naar de bouwmarkt moet ik toch eerst weten welke maten ik moet/wil hanteren, ik moet met een duimstok en een potlood overweg kunnen, een beetje kunde hebben van electrische hobbyapparaten en ik moet een beetje hamertje tik kunnen spelen. Zo kan ik als hobbyist best een leuk bureautje maken.

Net als met het bureau kan je niet zomaar in het wilde weg met akoestiek aan de slag gaan, want dan heb je kans dat je thuis komt met ofwel veel te veel hout ofwel veel te weinig. In beide gevallen heb je geen fatsoenlijk bureau... Wat akoestiek betreft, hoe doe ik dan inderdaad zo'n smalbandmeting en wat hoort er nog meer thuis in het ABC van 'Jip en Janneke en het mysterie van de akoestiek'.

Ik denk, Eric, dat je technische kennis en kunde nog beter op waarde kunnen worden geschat als de mens op dit forum een betere basis zou hebben die begint bij Jip en Janneke en langzaam word uitgebreid. Een basis die er voor zorgt dat je enigszins een inschatting kan maken wat er scheelt aan de akoestiek in de eigen ruimte en hoe die dan te lijf te gaan. Niet omdat het in perfectie hoeft (men kan immers ook een architect vragen het bureau te laten tekenen), maar bij benadering.

En wat betreft het doorvragen, er komt vaak zoveel stof op me af over een wereld waar ik echt een leek in ben dat ik het dan lastig vind om gericht vragen te stellen. De bijdrage van mijn post is dan ook niet kritisch bedoeld, maar als bijdrage
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 27-03-2009, 11:51
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Even lekker generaliseren:

Ik heb het al eens eerder gezegd, en de basis-opmerkng komt van luidspreker tovenaar Philip de Haan van AlconsAudio: bij akoestiek en speakers is het vaak de vraag hoeveel beter het moet worden en hoe beroerd het mag blijven om de indruk te wekken dat het goed genoeg is.

Bij apparatuur, waar je meestal helemaal geen verschillen hebt, is het dan weer hoe duurder de CD-speler, converter of kabel is, hoe beter hij klinkt.

De meeste muzikanten en producers kunnen eindeloze reeksen apparatuur opdreunen, ze kunnen uren over gitaar-effecten ouwehoeren, of de avond in de kroeg bederven met speculaties over de verschillen tussen twee stratocasters. Ze lezen zelfs als ze op het schijthuis zitten nog de SOS, de Feedbackfolder of de Musicmaker om te geilen op apparatuur die ze niet kunnen betalen.

Maar als je aankomt met meer dan een regel advies dat wel zinvol is, vinden ze het te technisch worden en haken schouderophalend af. "Heb je hem weer met z'n metingen, terwijl het allemaal over gevoel gaat, weet je."
En voor een nutteloze convertor of rare voorversterker betalen ze zonder blikken of blozen belachelijke bedragen, terwijl ze de isolatie en akoestiek van de ruimte aanpakken met zwevende muren van bordkarton en ouwe matrassen.

Ik ben een oude man, ik heb me er bij neer gelegd.

Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 27-03-2009, 12:33
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DogPants Bekijk bericht
Dag Eric,
Ik denk, Eric, dat wij allicht terzake van mening verschillen. Het is niet mijn bedoeling om pragmatische oplossingen tot algemene waarheid te verheffen, en ik besef terdege dat jij, als wetenschapper, daar terechte schrik voor hebt. Maar dit mag geen reden zijn - vind ik dan - om de pragmatiek van het forum te mijden.
Alain,

Ik sta achter je standpunt.
De vraag alleen is wat de bedoeling is van je topic?
Ik denk dat wat jij vraagt mensen reeds doen. Ze hebben een probleem en vragen dit hier in het forum.
En anderen reageren op deze individuele punten, vaak op een praktische manier.

Wel is het zo dat mensen hun vragen soms zo oppervlakkig stellen, dat ik het gevoel heb dat zij hun eigen probleem amper ernstig nemen, of anderen die op basis van de verstrekte informatie amper antwoord kunnen geven.
Dit gaat niet uitsluitend over niet weten, maar niet eens de moeite doen om het forum even te bekijken en te begrijpen wat reeds gezegd is.

Ik vermoed dat dit te maken heeft met:
Ik (overdrachtelijk) heb een hobby inzake opname en mixen. Ik heb in de loop van de jaren hier reeds veel over geleerd (in meer of mindere mate). Ik volg nauwkeurig wat er op de markt is en komt inzake apparatuur en software ....
En, ooooh .... ho ja ...... die buren kunnen niet tegen dat lawaai ...
En ... verdomme dat klinkt hier slecht .....
"Hé gasten vertel eens even hoe ik dat moet oplossen?" Dit voelt dan aan als iets in de stijl van (niet zo uitgesproken): "Dan kan ik terug met serieuze zaken bezig zijn."

Als men niet zelf de tijd neemt om dingen te bekijken, moet men minstens de moeite doen om vragen duidelijk te formuleren zo dat degene die willen helpen niet aan een detective tocht moeten beginnen.
Gewoon nog maar het geven van links van dingen waar ze tegenaan gebotst zijn is soms teveel. "Hé werkt xxfyuyo? 'k Heb dat ergens gezien. Is dat goed?"
Hoe vaak wordt een forum niet gebruikt als alternatief voor een telefoonboek en een minimum aan eigen zoekwerk?

Vooral in Internationale fora kan dit grappige, haast cynische vormen aannemen.
Iemand onder enige woonplaats of locatie in zijn ID (die kan dus gelijk waar leven tussen de zuid- en Noordpool).
Vraag: "Mensen ik vind hier nergens van die rotswol, waar kan ik dat vinden of kopen?"
Ik heb steeds de neiging om iets te antwoorden als (zonder enig idee waar ergens op de wereldbol dat die woont): "Rechtdoor, 3de straat links, aan het café naar rechts, en dan 200 m verderop aan je linkerzijde."
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 27-03-2009, 14:17
Groupie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EricDesart Bekijk bericht
Ik denk dat wat jij vraagt mensen reeds doen. Ze hebben een probleem en vragen dit hier in het forum.
En anderen reageren op deze individuele punten, vaak op een praktische manier.

Wel is het zo dat mensen hun vragen soms zo oppervlakkig stellen, dat ik het gevoel heb dat zij hun eigen probleem amper ernstig nemen, of anderen die op basis van de verstrekte informatie amper antwoord kunnen geven.

Als men niet zelf de tijd neemt om dingen te bekijken, moet men minstens de moeite doen om vragen duidelijk te formuleren zo dat degene die willen helpen niet aan een detective tocht moeten beginnen.
Dag Eric,

Ik denk dat je eigenlijk mijn point aantoont met je laatste post.

Ik ervaar niet dat "wat ik vraag mensen op dit forum reeds doen". Akkoord, er passeert wel eens een vraag hoe je concreet een absorber kunt maken, of een suskast, en daar wordt zeer concrete informatie over gegeven. Maar het gaat mij eerder om wat aan de vraag voorafgaat én wat op het antwoord volgt. Waarom voelt iemand de "nood" om absorbers te hangen - dus met andere woorden wat is het probleem? - en bovendien, als die dan zijn gemaakt, is je probleem ermee verholpen. In die optiek heb ik soms het gevoel - zoals je terecht aanhaalt - dat mensen hun vraag veel te oppervlakkig stellen. Het zou bijvoorbeeld mijns inziens bijzonder veel bijdragen tot het subforum "akoestiek" moest iedereen die een vraag stelt omtrent akoestiek, er ook bij vermelden of de vraag voortvloeit uit een concreet probleem dat men ervaart, wat dat probleem is, hoe men het heeft gedetecteerd, en - niet onbelangrijk - of de suggesties tot oplossing die op het forum zijn/worden gegeven, uiteindelijk tot een oplossing heeft geleid. Dát is wat ik mis, en wat ik hoop(te) met deze thread te bekomen.

Ik meen mij te herinneren - om maar een voorbeeld te geven - dat iemand op dit forum meldde dat zijn akoestiek door middel van diverse ingrepen reeds danig is verbeterd, maar dat er nog een piek rest rond de 200 Hz. Dan stel ik mij de vraag: hoe heb je dit gedetecteerd, hoe is je akoestiek "verbeterd", wat is er veranderd, waaraan merk je dat, waarom heb je iets zus of zo gedaan? En, aub, deel deze info op dit forum... Het kan misschien een brug slaan tussen de "praktijk" en de "theorie". Dát is eigenlijk de doelstelling van mijn vraag.

Ik ben er zeker van dat meerdere forummers die over een eigenlijke "opnamestudio" beschikken hebben nagedacht over de organisatie ervan, dan wel ooit op een akoesticus beroep hebben gedaan om eens een "meting" te doen. Hoe hebben ze hierover nagedacht, wat was hun werkmethode, en heeft dit uiteindelijk tot het verhoopte resultaat geleid. Of wat was het resultaat van de metingen van de akoesticus, waarom heb je dit gedaan, wat is er concreet aanbevolen, wat heb je ermee gedaan, en heeft het tot resultaat geleid.

Dat "wat ik vraag mensen op dit forum reeds doen", is - denk ik - niet zo. Ik probeer een beetje de topics omtrent akoestiek te volgen, omdat het mij ook wel interesseert, zelfs in de toegepaste zin van het woord. Maar benevens algemene vragen omtrent "zijn deze panelen goed", "hoe maak ik een absorber" of "ik heb een kamer, hoe kan ik de akoestiek verbeteren", lees ik toch weinig topics die echt vanuit een welomschreven concreet begrijpelijk "probleem" vertrekken.

Dat deze laatste er niet zijn, kan en wil ik eigenlijk niet geloven. Vandaar dan ook de reden van mijn thread...

Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 21-07-2009, 18:01
Senior Member

Reputatie: steeljj wordt hier goed onthaaldsteeljj wordt hier goed onthaaldsteeljj wordt hier goed onthaald

Help me aub.

Ik sta op het punt materialen in te slaan en de opnameruimte akoestisch te optimaliseren.
De opnameruimte is een kelder met wanden vloer en plafond van 30 tot 40 cm beton.
De ruimte is (LxBxH)4.20 x 4.30x 2.20
Het gaat me niet om burenoverlast, (ik heb geen buren) maar om opnamekwaliteit.
De ruimte is bedoeld om instrumenten als acc. gitaren, dobro, viool en percussie op te nemen, naast vocals.
Er is een houten deur in en een klein raam ertegenover van 100x 50 cm.
Mijn idee is om in de hoeken houten bastrapps te maken , de wanden met herakliet platen te bekleden
Omdat in de hoeken tussen plafond en wand aan 3 zijden verwarmings en waterleidingen lopen, wil ik deze bekisten en vullen met glaswol.
Op de vloer komt dikke wollen vloerbedekking. Het plafond wil ik afstucken, om toch wat reflectie te behouden. Ik wil geen dode ruimte maken, waarin je de aderen in je oren hoort kloppen, maar een ruimte waarin een zanger ook zich niet dood zingt dus enige hardheid.
Ben ik zo goed bezig? Heeft iemand nog tips?
groet, Johan
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 21-07-2009, 18:46
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Een houten basstrap?
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 21-07-2009, 18:49
Senior Member

Reputatie: steeljj wordt hier goed onthaaldsteeljj wordt hier goed onthaaldsteeljj wordt hier goed onthaald

Hoi Bert, ik bedoel een bastrapp, houten frame, vol met rockwool gestopt, met hout(schroten) bekleed.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten