homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 09-03-2009, 13:58
Junior Member

Reputatie: Sugarjay is op goeie weg
Standaard Medion PC's

Hoi,

Momenteel werk ik met de volgende pc:

MEDION
AMD PHENOM X3 8450 TRIPLE CORE PROCESSOR
ATI RADION HD3450 GRAFISCHE KAART MET 256MB GEHEUGEN
640 GB Harde schijf
S-ATA 300: 7200 tpm, 16mb cache
besturingssysteem: Window Vista Home Premium (oem versie)
Werkgeheugen: 3 GB RAM met 667MHz 64 bits, dual channel memory.

Jep eentje uit de Aldi :-)

ext. geluidskaart: EDIROL FA 101

Ervoor had ik ook een medion met xp home edition (4 gb ram) maar die kreeg bepaalde projecten niet meer geopend wegens te zwaar geladen, cpu schoot de hoogte in tijdens het laden terwijl er niet al te veel plugs en vst's inzaten. Nu bij deze ervaar ik nog steeds problemen.

Ik heb in mijn Cubase 5 project in totaal hooguit 6 vst's ingeladen (Kontakt, Battery, Minimonsta, Stylus rmx o.a.) en hooguit zijn er 3 effecten plugin's gebruikt over het hele project. Als ik mijn project laat lopen en bijvoorbeeld via de stylus rmx percussie wil inspelen op mijn keyboard, crasht het hele zootje... (luide brom uit de speakers en cubase valt uit) Dit had ik in het verleden zelfs nooit niet aan de hand. De stylus is een redelijk zware vst maar dit zou toch niet mogen voorvallen...

Is het zo dat Medion pc's niet echt geschikt zijn voor te producen? Want ze tonen wel sterk maar heb veel gelezen en horen vallen dat de hardware die erin steekt niet van de sterkste kant is. En mijn vraag is nu of het niet beter is om een andere pc te gaan kopen of kan het nog opgelost worden mits aanpassingen?

Waar ligt dit volgens jullie aan? Want ik weet dat Vista veel programmatjes heeft lopen, maar daar heb ik ondertussen alle mogelijke niet nodige processen van uitgezet en alle andere 'tweakmogelijkheden' al doorgevoerd en nog steeds heb ik dit probleem...

Er is mij ook aangeraden om voor een XP 64 bit versie te gaan? Is die compatibel met de hardware die in deze Medion pc zit? Ligt het probleem misschien bij de OEM versie? Is een volledige XP 32bit ook genoeg?

Veel vragen, hopelijk veel antwoorden en jullie opinie hierover (Medion Pc's). Kan hier deftig muziek mee gemaakt worden? Voor zover ikzelf het tot nu toe ervaar... NIET maar dit kan natuurlijk aan andere dingen liggen waar ik geen weet van heb

Alvast bedankt

Laatst gewijzigd door Sugarjay; 09-03-2009 om 14:02
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 09-03-2009, 14:08
Senior Member

Reputatie: Foesters is op goeie weg
Standaard Re: Medion PC's

Medion zijn pc's die gemaakt zijn voor algemeen gebruik => internetten, de laatste nieuw spellekes een beetje kunnen draaien,...

+ Vista: ik heb zo ongeveer een haat op dat programma gekregen, zo onstabiel van werking, rommel.

Voor de algemene consument dus, en ze zijn goedkoop.
Waarom goedkoop? : er wordt heel veel bespaart op bepaalde componenten die ze zelf bouwen enzo.

Geef eens 500 euro meer uit en koop een mac. (heb zelf de fout gemaakt waar ik nog steeds spijt van heb)
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 09-03-2009, 14:52
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

Zou normaal goed genoeg zijn, probleem met medion is dat zij idd kwalitatief mindere voedingen en moederborden gebruiken, maar performance zou ok moeten zijn.

Ding met OEM PC's is dat zij geleverd worden vol crapware, vandaar dat vaak windows PC's een slechte naam krijgen terwijl de schuld helemaal bij de OEM builder ligt.
Bij een OEM PC is er eigenlijk maar een goede tijdbesparende remedie, en dat is onmiddelijk de boel reformateren, en een verse Windows erop smijten. Gezien je maar 3Gb geheugen hebt, maakt de keuze niks uit en kan je XP32bit tot Vista 64 erop zetten.
Indien je ooit van plan bent meer geheugen te steken raad ik je Vista64, gezien je daar al een licentie voor hebt (de licenties van Vista 32 en 64 zijn identiek) en Vista is veel veiliger maar helaas zwaarder dan XP.

Als je een cleane install hebt gedaan (dat betekend niet de recovery CD van Medion, maar een echte cleane installatie!), volg dan mijn Vista-tweak gids om alles te stroomlijnen.
Vista Tweak gids | Homerecording.be
Als je dit volgt dan zullen de problemen allesinds al niks met Windows hebben te maken.

@Foesters: Nogal overdreven om iemand rechtstreeks naar een ander platform te sturen omdat hij een rotte OEM PC heeft. Niks mis met Mac, maar je moet ervoor zijn en het vraagt nog een hoop meer aanpassing en werk om van de een naar de andere over te schakelen dan even een degelijke installatie van XP/Vista te doen en gewoon door te werken.

Pzz
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 09-03-2009, 15:12
Junior Member

Reputatie: worstenbrood is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door _-RidDim-_ Bekijk bericht
Zou normaal goed genoeg zijn, probleem met medion is dat zij idd kwalitatief mindere voedingen en moederborden gebruiken, maar performance zou ok moeten zijn.

Ding met OEM PC's is dat zij geleverd worden vol crapware, vandaar dat vaak windows PC's een slechte naam krijgen terwijl de schuld helemaal bij de OEM builder ligt.
Bij een OEM PC is er eigenlijk maar een goede tijdbesparende remedie, en dat is onmiddelijk de boel reformateren, en een verse Windows erop smijten. Gezien je maar 3Gb geheugen hebt, maakt de keuze niks uit en kan je XP32bit tot Vista 64 erop zetten.
Indien je ooit van plan bent meer geheugen te steken raad ik je Vista64, gezien je daar al een licentie voor hebt (de licenties van Vista 32 en 64 zijn identiek) en Vista is veel veiliger maar helaas zwaarder dan XP.

Als je een cleane install hebt gedaan (dat betekend niet de recovery CD van Medion, maar een echte cleane installatie!), volg dan mijn Vista-tweak gids om alles te stroomlijnen.
Vista Tweak gids | Homerecording.be
Als je dit volgt dan zullen de problemen allesinds al niks met Windows hebben te maken.

@Foesters: Nogal overdreven om iemand rechtstreeks naar een ander platform te sturen omdat hij een rotte OEM PC heeft. Niks mis met Mac, maar je moet ervoor zijn en het vraagt nog een hoop meer aanpassing en werk om van de een naar de andere over te schakelen dan even een degelijke installatie van XP/Vista te doen en gewoon door te werken.

Pzz

OEM verziekt idd de meeste kant-en-klaar pc's, herinstalleer die pc gewoon met xp erop en de nodige drivers zonder al teveel poespas en je zult een groot verschil merken, zelf werk ik op een dell optiplex gx280 (P4 3 GHZ), getweakede XP erop, drivers erop en enkel mijn muzieksoft en hij trekt het beter dan mijne recentere pc die niet voor muziek gebruik wordt
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 09-03-2009, 15:49
Senior Member

Reputatie: Hermax is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door worstenbrood Bekijk bericht
OEM verziekt idd de meeste kant-en-klaar pc's, herinstalleer die pc gewoon met xp erop en de nodige drivers zonder al teveel poespas en je zult een groot verschil merken, zelf werk ik op een dell optiplex gx280 (P4 3 GHZ), getweakede XP erop, drivers erop en enkel mijn muzieksoft en hij trekt het beter dan mijne recentere pc die niet voor muziek gebruik wordt
Helemaal akkoord, ik doe het hier ook met een gelijkaardige Dell.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 09-03-2009, 16:37
Junior Member

Reputatie: Sugarjay is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door _-RidDim-_ Bekijk bericht

Pzz
Hey, alvast bedankt voor de snelle reactie. Ik ben zowiezo van plan om in de toekomst nog wat extra ram erin te steken om het maximum eruit te kunnen halen. Maar stel dat ik nu een windows vista64 ga kopen en deze installeer op de medion pc ga ik dan totaal geen conflicten meer krijgen met bijvoorbeeld de hardware e.d.? Omdat zoals je zegt het moederbord minder kwalitatief is etc... Want wil voorkomen dat mijn pc nog veel gaat crashen in de toekomst... Ook al tweak ik ze volledig, gaat deze pc wel sterk genoeg zijn om degelijke professionele producties uit de grond te stampen? Of zou ik voor iets sterkers moeten gaan?

Gr//

Laatst gewijzigd door Sugarjay; 09-03-2009 om 16:50
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 09-03-2009, 19:19
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

Ik heb voor medion hun helpdesk (GSC in Destelbergen, dus nog voor de verhuis naar Panningen in NL) gewerkt en kan je een ding zeggen: niet kopen voor muziek en algemeen.

reden
1. Veel te duur voor wat ze leveren (ga eens bij dell kijken, goedkoper en beter gebouwd op duurzaamheid en perfomantie)

2. Minderwaardige componenten (wel merk, maar b-stock, dus afgekeurd door a-merken, of gedownstripped)

3. de gigantische hoeveelheid bagger die er op geïnstalleerd staat kan je er wel afzwieren, maar als je de image die ook op de HD staat er af haalt, vervalt uw garantie

4. zeer slechte klantendienst (waar ik werkte) die klanten afscheept als het te veel kost voor de firma en herstellingen maar half of slecht uitvoert aan een tempo waarbij een slak een racewagen lijkt (door te veel werkdruk op de herstellers en gebrek aan goede componenten om te herstellen)

Ik heb er dan ook maar kort (3maanden ongeveer) gewerkt, en ben achteraf blij dat ik ontslagen ben door financiele problemen van de firma (ik was de eerste van een ganse reeks, en niet iedereen is volledig uitbetaald). Ik heb er genoeg consumentenbedrog gezien.

Ik zeg het je nog eens, kijk bij Dell, of desnoods bij HP, Asus of zo, of nog beter, bouw zelf een pc (wat de beste deal is en wat ik doe).

Maar als je een kant en klare pc wil, is Dell veruit de beste van de goedkopere merken (je kan ook IBM/Lenovo of een Mac of zo kopen als je wil, maar die zijn duurder door goede constructie, componenten en zorg voor hun klanten)
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 09-03-2009, 19:45
Vintage Member

Reputatie: Carels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatie

In de PC gids op dit forum staan enkele nuttige tips waarop je kan letten.
Verder gebruik ik een Fujitsu siemens laptop en ben er heel tevreden over.
Geen speciale dingen, Duo-core, 3 gig ram, exteren 7200 harde schijf, ...
Maar kan alles draaien wat ik wil en betaal niet meer voor de looks.
Als je een vaste PC kan gebruiken, zou ik hiervoor gaan, deze zijn minder
duur en veel beter. Ik denk dat je voor 1300 € een zeer goede DAW-PC
kan samenstellen (aan de hand van de pc gids hier) in eender welke computer shop (exclusief beeldscherm wel). Belangrijk is ook dat je je PC goed onderhoudt, regelmatig defragmenteren, geen onnodige internet rommel, geen shitload aan mp3 en films
gewoon basic en gaan ...
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 09-03-2009, 20:41
Member

Reputatie: djevit is op goeie weg

@Sugarjay: Vista32 is beperkt tot 3.12GB ram ondersteuning dus als je ram wil bijsteken zal je naar 64 moeten overstappen.
Wat medion dan betreft zijn de meeste gevoeligheden hier al wel aangehaald, en als je inderdaad iets meer geld uitgeeft kan je beter zelf uw pc samenstellen.
Ik heb pas mijn nieuwe pc samengesteld, een intel quad core met 4GB ram twee harde schijven van telkens 500GB, XFX GF 8800GT 512Mb grafische kaart, en voor de rest een stille kast, stille voeding (speciaal voor homerecording) en deze setup kostte mij ongeveer drie maanden geleden +/-1000euro. (als geluidskaart had ik al een emu1616m)
Het voordeel hiervan is dat je zelf kiest waar je op wil besparen, en waar je zeker kwaliteitsmateriaal wil. Als je dan nog de juiste kennis(sen) hebt, kan je een dualbootje ineenboxen en genieten van twee besturingssystemen (die de volledige 4GB ram gebruiken) ;-)
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten