homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiŽnte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dť plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 07-03-2009, 23:43
Senior Member

Reputatie: Simple is op goeie weg
Standaard Owens corning 703

Beste forumgenoten,

Lees dat de acoustic panelen gemaakt worden met 'owens corning 703' panelen. Nou vroeg ik me af als ik die acoustic panelen/bass traps zelf wil maken waar vind ik dan die owens corning 703 panelen, hebben deze een andere benaming in Nederland of iets wat er op lijkt? Rockwool steenwol ken ik wel maar deze 703 panelen zijn echt panelen wat steviger dus dat zoek ik ook eigenlijk.

Bedankt

Gr,

Simple
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 08-03-2009, 00:22
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Owens corning 703

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Simple Bekijk bericht
Lees dat de acoustic panelen gemaakt worden met 'owens corning 703' panelen. Nou vroeg ik me af als ik die acoustic panelen/bass traps zelf wil maken waar vind ik dan die owens corning 703 panelen, hebben deze een andere benaming in Nederland of iets wat er op lijkt? Rockwool steenwol ken ik wel maar deze 703 panelen zijn echt panelen wat steviger dus dat zoek ik ook eigenlijk.
Simple,

Elke rotswolplaat met een densiteit > 45 ŗ 50 kg/m≥ doet de job.
Elke glaswolplaat met een densiteit > 30 kg/m≥ doet de job.
Iets hoger voor beide is beter.

Als je het maakt zoals je filmpje gebruik eigen principieel dezelfde methode als GIK (is niet afgekeken van GIK maar reeds voor bestaan van GIK's 242 en 244 beschreven met fotos op het net).
Met deze methode (omdat hoeken niet beschermd dan met textiel kan het nuttig zijn naar een hogere densiteit te gaan)

Bij onbeschermde hoeken (niet in frame) kan glaswol enig voordeel opleveren omdat glaswol iets elastischer is (niet zo brokkelt als rotswol).
Dergelijke platen zijn zeker al beschreven hier in het forum. Rotswolplaten als een 211, 221 zijn goed, maar nog vele andere ook.
Traditionele merken zijn Rockwool, Isover, nog andere.

Voor afhaaldingen kan het de moeite zijn om met Geluidsisolatie en Akoestiek: auto, boot, woning, wanden, vloeren, plafonds, panelen, materialen contact op te nemen (bekijk hun site), maar je kan die dingen ook bij bouwleveranciers vinden.

Je kan dergelijke dingen ook in een houten frame monteren. Een beetje doe het zelver vindt hier zo ideeŽn voor.
Hier vindt je nog ideeŽn: http://www.bobgolds.com/ zoek die links maar eens af.
En hier vindt je zo'n glaswolplaten in de hoek. Die zijn iets minder goed dan de chunks, maar je hebt er slechts 1/3 van de wol voor nodig en is evenvoudiger te maken
Samenvatting:
Chunks akoestisch best
Hoekplaten prijs/kwaliteit best.

En voor de hoeken zijn in de doe het zelf wereld de Studiotips Super Chunks (SSC) nog steeds ongeklopt inzake akoestische waarde.
Acoustics Forum • View topic - Studiotips SuperChunk
En hier vindt je zo'n glaswolplaten in de hoek. Die zijn iets minder goed dan de chunks, maar je hebt er slechts 1/3 van de wol voor nodig en is evenvoudiger te maken.
Acoustics Forum • View topic - Studiotips Corner Absorber
Samenvatting:
Chunks technisch akoestisch best
Hoekplaten prijs/kwaliteit best.

Rond commerciŽle traps wordt veel magie verkocht, maar het blijft gewone fysica. Doe het zelf dingen zijn +/- even goed dan gekochte.
De tri-corners van GIK zijn afgeleid van deze SSC.

Vergelijkende metingen in hetzelfde akoestisch lab hebben aangetoond dat een gewone 10 cm dikke glaswolplaat (703) in de hoeken het beter deed dan MiniTraps.
En als het net vol staat met OC 703, dan is dat niet omdat die speciaal of beter zou zijn maar omdat dat een gekende Amerikaanse plaat is die door onnoemelijk veel overnemen in studiogroepen een soort algemeen benaming geworden is voor een goede glaswolplaat. Elke degelijke glaswolplaat hier is even goed.

Ik weet dat jij graag een adres, nr van plaat enzo hebt, maar zoek nu eens even, dan krijg je er een beetje gevoel voor.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 08-03-2009, 00:24
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

Owens exporteerd die hier niet, het wordt vooral in de US gebruikt. Als je het hier wil kopen, zal je een container in de us moeten bestellen, en de rest doorverkopen.

Maar er zijn genoeg alternatieven. Zoek eens op dit forum naar fiberglas platen en je vind er wel.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 08-03-2009, 14:18
Senior Member

Bedankt voor jullie informatie.

Die Owens wordt even lastig maar heb een alternatief gevonden wel moeilijk te krijgen als particulier, de Rockwool 211. Alleen wat jammer is, is dat je deze alleen kan kopen bij Bouwmaat.nl als je geregistreerd bent en KVK nummer hebt. Dus dat zal helaas niet lukken tenzij ik iemand vind die dat voor me wil doen in mijn omgeving.

Maar goed, dit heb ik gelezen over de Rockwool 211 :

"Density is about 45kg/m3, it is like Owens 703. AFAIK is 40-65 kg/m3 is the optimum for acoustic panels and traps. Other Rockwool that are in this category are Rockwool 213 and 223."

Wat wel zo is, is dat deze platen alleen 3 cm dik zijn. Je kan natuurlijk gewoon plaat op plaat zetten maar ik vraag me dan wel af wat de ideale diktes zijn voor basstraps? En voor acoustic panels op de wanden van de muur? kan iemand daarmee helpen.

Bedankt.

Groet,

Simple
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 08-03-2009, 18:29
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd

NBD Online
http://www1.rockwool.nl/sw22412.asp

Bel even met bouwhandels, of vraag via Rockwool waar je terecht kan.
De platen 211, 221, 231 zijn in veel meer diktes verkrijgbaar, die 30 mm klopt niet. Ik vermoed dat je informatie uit nieuwsgroepen haalt die dan hun persoonlijke, eerder toevallige ervaring doorgeeft als feiten, .... je moet leveranciers zoeken, en daar vragen.
De bovenvermelde zijn bouwplaten, ik denk dat je andere referenties industrieplaten zijn (niet nagekeken nu maar principieel hetzelfde).

Ik zou niet minder dan 100 mm gaan en niet lichter dan 221 (55 kg/m≥).

Bij glaswol mag je lager gaan in densiteit (teveel technische uitleg). Je kan dus een Rockwool 211 technisch niet vergelijken met OC 703. De 211 is een relatief lichte plaat voor rockwool terwijl de 703 al een robuuste plaat is in glaswol.

Laatst gewijzigd door EricDesart; 08-03-2009 om 18:42
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 08-03-2009, 21:20
Senior Member

Citaat:
Wat wel zo is, is dat deze platen alleen 3 cm dik zijn. Je kan natuurlijk gewoon plaat op plaat zetten maar ik vraag me dan wel af wat de ideale diktes zijn voor basstraps? En voor acoustic panels op de wanden van de muur? kan iemand daarmee helpen.
Bedankt Eric,

Zal van de week wel even bellen met Rockwool om te vragen waar ik die 211/221 kan kopen.
Zou je nog een antwoord kunnen geven op bovenstaande "citaat". Wat voor formaat is verstandig te kopen qua dikte voor die platen? Vraag me ook af of een basstrap en een acoustic panel dezelfde dikte hebben of is dat anders? Zou je me misschien kunnen vertellen wat voor dikte ik het beste kan nemen voor een acoustic panel en basstrap.
Dat zou ik echt waarderen.

Verder lees ik in een andere thread van Timsala dat hij het met hetzelfde zit als ik : Is Rockwool type 202 zwaar genoeg?
Hij zoekt ook de Rockwool 221 en heeft overal gebeld hier in NL maar helaas kon hij nergens een leverancier voor particulieren vinden, alleen paletten op aanvraag voor bedrijven.

Ook zegt hij dat hij de Rockwool 202 wel heeft kunnen vinden (vraag me af waar!) en vraagt hij of deze ook te gebruiken zijn, dit zegt hij erover :

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Timsala Bekijk bericht
Ik heb inmiddels een manier gevonden om de Rockwool 202 te wegen: met 10,5 kg per pak levert dat ongeveer 44kg/m^2 op. "Als je materiaal gebruikt dat rond de 50 kg/m^3 weegt, zit je goed waat betreft het beheersen van geluidsreflecties en staande golven." 44kg komt al wat in de buurt van die 50, dus veel te licht zullen deze standaard bouwmarkt-steenwolplaten niet zijn.

Wel vind ik die 202 platen was slapjes en dus kwetsbaar.
Eric eerlijk gezegd weet ik het allemaal niet meer, blijkbaar zijn die 221 platen echt moeilijk te verkrijgen. Op internet zie ik ook 1 2 3 geen leverancier voor particulieren. Zijn die 202 platen wel te doen mocht ik ze vinden?

Bedankt

Groet,

Simple

Laatst gewijzigd door Simple; 08-03-2009 om 21:48
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 09-03-2009, 01:50
Erelid

Citaat:
Bedankt Eric,

Zal van de week wel even bellen met Rockwool om te vragen waar ik die 211/221 kan kopen.
Zou je nog een antwoord kunnen geven op bovenstaande "citaat". Wat voor formaat is verstandig te kopen qua dikte voor die platen? Vraag me ook af of een basstrap en een acoustic panel dezelfde dikte hebben of is dat anders? Zou je me misschien kunnen vertellen wat voor dikte ik het beste kan nemen voor een acoustic panel en basstrap.

Verder lees ik in een andere thread van Timsala dat hij het met hetzelfde zit als ik : Is Rockwool type 202 zwaar genoeg?
Hij zoekt ook de Rockwool 221 en heeft overal gebeld hier in NL maar helaas kon hij nergens een leverancier voor particulieren vinden, alleen paletten op aanvraag voor bedrijven.

Eric eerlijk gezegd weet ik het allemaal niet meer, blijkbaar zijn die 221 platen echt moeilijk te verkrijgen. Op internet zie ik ook 1 2 3 geen leverancier voor particulieren. Zijn die 202 platen wel te doen mocht ik ze vinden?
Ik vindt die 202 niet direct terug inzake densiteit maar ik vermoed dat deze lichter is. Dus niet.
Dergelijke platen kan je krijgen in diverse diktes en bestaan standaard tot 100 mm. Maar als ze 50 mm hebben doe dan 2 platen tegen elkaar. Dit is even goed. En je kan ze zelf met spuitcontactlijm op elkaar kleven indien nodig (niet nodig als je de platen in een kader monteert).

Maak ze allemaal 100 mm. Je zou die voor de muren in 50 mm kunnen maken, maar ik zou ze allemaal op 100 houden.

Waar dat je de een plaat vindt vindt je de andere ook. Veel kans dat je ze via de gouden gids vindt (isolatie of bouwmaterialen leveranciers). En vergeet even die grote DHZ supermarkten als ze het daar niet hebben.
Gebruik de gouden gids en een telefoon. Op het net bedoelen ze vaak met niet vinden, dat ze niet meer weten dat er nog gouden gidsen bestaan ook.
Gaat er iemand een een leuk adres geven op >500 km of op een ander continent.
En anders bel naar Rockwool zelf en vraag welke van hun klanten je zou kunnen voorthelpen voor enkele platen.

Laatst gewijzigd door EricDesart; 09-03-2009 om 01:53
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 12-03-2009, 17:06
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

Vreemd, ik was zelf op zoek naar 221, en vond dat op stock bij het eerste bedrijf waar ik zocht (Andre Celis).
Ik zou inderdaad gewoon eens naar het eerste beste bouwbedrijf in je buurt bellen, lijkt me zeer straf zou je in Nederland geen 221 vinden.

Pzz
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 12-03-2009, 20:45
Senior Member

Riddim het klinkt idd misschien vreemd maar die 221 kan ik nergens vinden.
Heb Rockwool.nl gebeld hebben me wat nummers gegeven, die gebeld maar niets.
Heel internet afgezocht, niets niets niets..

Om gek van te worden.

Groet
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 12-03-2009, 21:29
Erelid

Citaat:
Riddim het klinkt idd misschien vreemd maar die 221 kan ik nergens vinden.
Heb Rockwool.nl gebeld hebben me wat nummers gegeven, die gebeld maar niets.
Groet
Bel terug naar Rockwool.
Rockwool kent hun klanten en welke structuur die ongeveer hebben.
Als jij aan een klant van Rockwool zegt dat jij door Rockwool naar hen verwezen bent moeten die toch iets zeggen? Al doen ze het niet voor jou, zij hebben belang bij het onderhouden van een goede relatie met Rockwool.
En vraag anders naar een alternatief type met dezelfde densiteit.
Ondergaat dit nu eens niet, maar neem actie .....

Dit zijn vage woorden die jij hier gebruikt ....

Al wat volgt van de Nederlandse Rockwool site:

Hier is de plaat zelf:
Rockwool | Rockwool BouwPlaat 221

In deze boek staat ze op diverse plaatsen:
http://www1.rockwool.nl/graphics/rws...Bouwwijzer.pdf

Hier vindt je van alles:
Rockwool | documentatie-vl

en hier vindt je de prijslijst waar de plaat in staat:
http://www.rockwool.nl/graphics/rws-...tBouw_2007.pdf
Of dit de meest recente is weet ik niet. Maar plaat 221 staat er ettelijke malen in vermeld.

EDIT: Link laatste prijslijst toegevoegd
En hier is de prijslijst vanaf 1 jan 2009 waar de plaat 221 ook in staat:
http://www1.rockwool.nl/graphics/rws...lijst-2009.pdf

Laatst gewijzigd door EricDesart; 12-03-2009 om 21:42
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten