homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiŽnte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dť plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 06-03-2009, 13:23
Senior Member

Reputatie: Simple is op goeie weg
Standaard Betere acoustiek creeeren in de woonkamer? (plaatje)

Beste forumgenoten,

Heb rondgelezen op het forum maar kan nog steeds niet directe algemene regels vinden die denk ik veel startende homerecorders wel interessant vinden.

Oke, je hebt bijvoorbeeld een vierkant woonkamer gemeubilleerd. Daarin neem je ook acoustische instrumenten op en vocals. Je productionmeubeldesk met pc en apparatuur staat ergens in een hoek of in het midden tegen een muur aan.

De vraag is nu wat zijn zaken die je kan uitvoeren zonder dat je veel moet letten op hoe groot de ruimte is. hoe hoog, waar je bureau staat etc. Als simpele homerecorder die gewoon een wat betere acoustiek geluid wil hebben voor zijn vocals en acoustische gitaar.

1. Ik lees over basstraps in de hoeken van de kamer, is dit iets wat je kan doen wat zowiezo je geluid beter maakt qua acoustiek of kan dit ook resulteren in een slechter geluid als je het zomaar plaatst zonder dat je een meting hebt gedaan?

2. Ook zie ik op verschillende foto's van studio's in de slaapkamer dat ze van die panelen op de muren hebben hangen, bijvoorbeeld 3 panelen naast elkaar aan 1 wand, is dit ook beter voor de acoustiek of verslechtert dit ook het geluid als je het zomaar ophangt zonder dat je de kamermeting in gedachte hebt genomen of de plaatsting van de monitors etc. Wat zijn dit voor panelen en zijn er links hoe je die kan maken?

3. Er wordt geschreven over dat je monitoren voor reduceren van bass geluiden je het best iets erachter kan zetten, zijn dit ook bovengenoemde panelen? Kan ieman vertellen wat je achter je monitors plaatst?

4. En als laatst kan je ook zoiets uitvoeren? Zie bijgevoegde afbeelding, weet eigenlijk niet wat ze hiervoor gebruiken maar had het ergens gezien op een foto wat ik niet meer kan vinden, zat zelf te denken om dat zelf te maken om te gebruiken voor gitaar en zang, maar wat is het eigenlijk en hoe maak je het (links)? En zit je nou met je gezicht tegen de panelen aan of met je rug naar de panelen toe? Of is punt 1,2 en 3 voldoende of is alles bij elkaar met punt 4 erbij gewoon helemaal goed?

Ik vind dat homerecorders realistisch moeten blijven betreft isolatie en dergelijke, als opneemt in een slaapkamer of woonkamer dan moet je er alles aandoen om het beter te maken maar je moet niet verwachten dat het zo is alsof je in een superstudio zit met een aparte hok voor opnames met duizendeneuro's-super-gemeten-acoustiek en een aparte hok voor controlroom. Vandaar deze thread.

Graag jullie advies, bedankt.

Groet,

Simple
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  panelen.jpg
Bekeken: 357
Grootte:  8.5 KB
ID: 1878  
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 06-03-2009, 13:50
Senior Member

Reputatie: PJC Venant wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Betere acoustiek creeeren in de woonkamer? (plaatje)

Halo Simple.
Zoals je zegt moet je als homerecorder wel realistisch blijven maar je wilt natuurlijk wel een zo goed mogelijk resultaat.
Een belangrijk punt van aandacht in een "woonkamer" studio is checken of er niets mee rammelt bij bepaalde frequenties.
Doorgaans heb je in een woonkamer met meubels , gordijnen, vloerkleed enzo , weinig last van galm o.i.d.
Let op of de ventilator van je pc niet (te)veel geluid maakt.( zo ver mogelijk van de microfoon vandaan plaatsen.)
Zo dicht mogelijk bij de microfoon blijven met zingen en/of het instrument helpt ook om storende omgevingsgeluiden te minimaliseren.
Het scherm dat je op de tekening laat zien is m.i. een variant op de " SM Pro Mic Thing " zoals die bijv. op de Feedback site staat.
De mic. staat in het zo gecreeerde half open hokje en de zanger / gitarist zitten of staan er voor.
Jouw tekening geeft de indruk dat het om een aangepast of nieuw gemaakt soort kamerscherm gaat , bekleed met misschien wel noppenschuim. Zoiets als van kampeermatrasjes.
Ik denk dat , zolang het materiaal niet reflecterend is , dus geen of nauwelijks geluid weerkaatst , het een verbetering zal zijn.
Voor de rest is het een kwestie van experimenteren en vergelijken wat in jouw situatie het best werkt .
Pierre
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 06-03-2009, 19:18
Senior Member

PJC Venant bedankt voor je reactie en tips. Die kamerscherm die ik heb gemaakt op de foto die heb ik toch echt ergens op een website gezien alleen jammer genoeg weet ik niet meer waar. Die SM Pro Mic Thing ken ik inderdaad maar hoor hier en daar goede en slechte reacties erop.

Vraag me af of anderen wat meer weten over die kamerscherm die ik getekend heb of het herkenennen en ook wat antwoorden hebben op mijn vragen (zie punten).

Bedankt.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 06-03-2009, 21:48
JB JB is offline
Vintage Member

Reputatie: JB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstraling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Simple Bekijk bericht
Vraag me af of anderen wat meer weten over die kamerscherm die ik getekend heb of het herkenennen en ook wat antwoorden hebben op mijn vragen (zie punten).
Bedankt.
Simple, ik weet niet of je deze foto bedoelde? Maar dit was een experiment van mij om een reflectiefilter zelf te bouwen. Jammer genoeg is dit afgedaan als minderwaardig tot niet bruikbaar. Zelf heb ik er wel goede resultaten mee, maar meerdere mensen zijn er niet over te spreken bij Homerecording.
Nu je kan altijd eens proberen.
Het is niet zozeer, althans bij mij, om storende elementen te weren dan wel de reflecties wat te milderen.
Het zou evenwel wel kunnen in een uitvoering met rotswol en open voor en achter.
Maar dan wordt het weer groter, zeg maar lomper.
In ieder geval mocht je er iets in zien, dan kan je proberen, maar 100% is het niet volgens kenners.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  DSC03631-.jpg
Bekeken: 403
Grootte:  40.0 KB
ID: 1880  
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 07-03-2009, 14:53
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd

Citaat:
De vraag is nu wat zijn zaken die je kan uitvoeren zonder dat je veel moet letten op hoe groot de ruimte is. hoe hoog, waar je bureau staat etc. Als simpele homerecorder die gewoon een wat betere acoustiek geluid wil hebben voor zijn vocals en acoustische gitaar.
Dit betekent dat het laagfrequente niet zo dominant is wat een voordeel kan zijn (eenvoudiger inzake akoestische behandeling en isolatie). Maar je merkt al snel dat dit niet valt onder algemene regeltjes voor homerecorders. Veel home recorders zullen wel degelijk bezig zijn met muziekopnames en mixing waar het laag = bassen) wel een rol spelen of dominant aanwezig zijn.

Citaat:
1. Ik lees over basstraps in de hoeken van de kamer, is dit iets wat je kan doen wat zowiezo je geluid beter maakt qua acoustiek of kan dit ook resulteren in een slechter geluid als je het zomaar plaatst zonder dat je een meting hebt gedaan?
Goede basstraps in de hoeken van je kamer zal in 90% van de gevallen een verbetering zijn, ook zonder meten. En het wordt 99% wanneer je hoogfrequente absorptie ietwat afremt als er teveel mid- of hoogfrequente absorptie zou zijn (meestal door andere dingen). Die 1% hou ik als reserve voor mijzelf omdat iemand altijd wel een of andere uitzonderingssituatie weet te schetsen.
Maar je kan het effect eenvoudig uitproberen. Plaats gewoon dikke (>= 100 mm) rots of glaswolplaten in je hoeken en gegarandeerd hoor je het verschil. Als het dan goed is begin je je zorgen te maken over hoe je hetzelfde nu ook mooi kan doen (kaders, bekleding, enz) met behoud van die originele eigenschappen.
Als je teveel mid en hoog absorptie zou hebben kan je met plasticfolie de eigenschappen van die basstrap steeds wat aanpassen. Plastiekfolie: in functie van dikte zal deze mid, maar meer hoog absorptie afremmen.

Wat is modale akoestiek?
Kijk hier even: The Revenge of the Giant Toilet Paper Tubes Chapter One
Kijk niet naar de oplossingspaginas hier (er zitten een aantal redeneringsfouten in) Het gaat alleen om de animaties van deze pagina.

Op bepaalde frequenties heb je resonanties in je ruimte. De richtingsgevoeligheid van je luidsprekers (of muziekbron zoals vocals of instrumenten) speelt hier geen rol. Het is de maatvoering van je ruimte en absorptie binnen deze ruimte die dit fenomeen bepaald. Ook de plaatsing van de bron speelt geen rol in functie van de geometrie van de reflecties, maar speelt uitsluitend een rol in functie van de koppeling met deze resonanties. Om een goede koppeling te hebben moet je bron zich in de drukzones van de geluidsgolf bevinden.

Citaat:
2. Ook zie ik op verschillende foto's van studio's in de slaapkamer dat ze van die panelen op de muren hebben hangen, bijvoorbeeld 3 panelen naast elkaar aan 1 wand, is dit ook beter voor de acoustiek of verslechtert dit ook het geluid als je het zomaar ophangt zonder dat je de kamermeting in gedachte hebt genomen of de plaatsting van de monitors etc. Wat zijn dit voor panelen en zijn er links hoe je die kan maken?
Wat is geometrische akoestiek?
Waar die basstraps werkte op modale akoestiek, werken die panelen tegen de muren voornamelijk op geometrische akoestiek. Geometrische akoestiek wil zeggen dat het geluid reflecteert zoals een bal (komt terug onder zelfde gespiegelde hoek) of een biljart bal op een biljarttafel.
Je kan dit ook experimenteel doen. Vaak hangen dergelijke panelen in het pad van de spiegelbronnen, zodat het gereflecteerd geluid geabsorbeerd wordt en niet stoort met het direct geluid.

Wat zijn spiegelbronnen?
Stel je hebt een wand die het geluid 100% reflecteert. Dan is het geluid dat bij jou komt van de bron vergelijkbaar met geluid dat via een spiegel komt. Dit geluid komt echter aan met vertraging (faseverschuiving) en mengt zich met het directe geluid van de bron (interferentie door superpositie). Dit kan behoorlijke wat hinderlijke storing geven (versterking of verzwakking + kleuring).
Zo'n panelen dienen dan om deze reflectie te absorberen (uitschakelen of verminderen van deze spiegelbron)
Hoe bepaal je die plaats?
Het eenvoudigst is met behulp van een spiegel. Je laat iemand een spiegel tegen de muur houden en verschuiven totdat je, op het punt van je microfoon, de geluidsbron in je spiegel kan zien. Waar je spiegel zich dan bevindt moet je dergelijk paneel hangen.

Figuur 1 is een ruimte waar ik de spiegelende ruimte (boven de 100% reflecterende ruimte) bijgetekend heb.
Figuur 2 (direct + reflectie tegen muur) en 3 (geen muur = 2 directe bronnen) geeft EXACT hetzelfde geluid op de L (luisteraar) positie. Zowel in functie van niveau als inzake fase en interferentie ( op voorwaarde dat beide luidsprekers hetzelfde signaal geven natuurlijk, maar dat is per definitie zo als ik de bovenste luidspreker als een gespiegelde bron beschouw).

Nu kan het juist positioneren van spiegelbronnen van eenvoudig (zie boven):

via uitgebreider:

Tot behoorlijk uitgebreid worden (en dan nog voor te stellen in 3 i.p.v. 2 dimensies):

Als je dit ziet krijg je een vluchtig idee wat een spiegelbronnenmodel is. Maar moet je niet wakker van liggen

Citaat:
3. Er wordt geschreven over dat je monitoren voor reduceren van bass geluiden je het best iets erachter kan zetten, zijn dit ook bovengenoemde panelen? Kan ieman vertellen wat je achter je monitors plaatst?
Hier geldt hetzelfde dan voorgaande. Het gaat niet zozeer om het reduceren van bas dan om het voorkomen van storing door interferentie (reflecties tegen muur die superponeren op het directe geluid).
In de lage frequenties zijn je speakers omnidirectioneel, reflecteren dus ook naar achterzijde (directionaliteit is frequentie-afhankelijk en voor een muur speelt het ook een rol of de vent -basreflex opening- aan achter of voorzijde zit),

Citaat:
4. En als laatst kan je ook zoiets uitvoeren? Zie bijgevoegde afbeelding, weet eigenlijk niet wat ze hiervoor gebruiken maar had het ergens gezien op een foto wat ik niet meer kan vinden, zat zelf te denken om dat zelf te maken om te gebruiken voor gitaar en zang, maar wat is het eigenlijk en hoe maak je het (links)? En zit je nou met je gezicht tegen de panelen aan of met je rug naar de panelen toe? Of is punt 1,2 en 3 voldoende of is alles bij elkaar met punt 4 erbij gewoon helemaal goed?
Dit laat ik aan opname-technici.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PJC Venant
Een belangrijk punt van aandacht in een "woonkamer" studio is checken of er niets mee rammelt bij bepaalde frequenties.
Goed idee: De manier om dit eenvoudig te doen is met een trage sweep (frequenties van laag naar hoog). Geeft een grappig effect: dan begint het een na het ander te rammelen in het laag.

Laatst gewijzigd door EricDesart; 07-03-2009 om 16:56
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 07-03-2009, 20:16
Senior Member

JB en Eric bedankt voor de informatie, ben er een stuk wijzer van geworden.

Zit zelf nu te denken om wat te gaan bestellen bij GIK acoustics. Weet iemand meer over het formaat van die GIK 242 acoustic panels, dat staat gewoon nergens op hen site?!?!

Heb ze gemaild om te vragen hoeveel het kost als ik die 242 panelen gecustomsized wil hebben voor 160 cm in de lengte met woodenstands (ga ervanuit dat die stands 30 cm zijn in lengte) dus bij elkaar 190 cm en 3 stuks van die panelen en dan ga ik er als het ware tussen staan als een soort half rondje om me heen. Dan kan ik staan voor vocalen en zitten voor gitaar spelen.

En kan iemand me ook vertellen of die GIK Tri traps voor in de hoeken je 2 op elkaar plaatst om de hele hoek te bedekken of alleen 1? En waar plaats je die dan, ergens in het midden ofzo in een hoek?

Bedankt,

Gr,

Simple
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 07-03-2009, 21:53
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd

Citaat:
JB en Eric bedankt voor de informatie, ben er een stuk wijzer van geworden.
Kan jij beschrijven wat je nu bijgeleerd hebt? Uit deze topic en/of elders?

Citaat:
Zit zelf nu te denken om wat te gaan bestellen bij GIK acoustics. Weet iemand meer over het formaat van die GIK 242 acoustic panels, dat staat gewoon nergens op hen site?!?!
GIK Acoustics: GIK 242 Acoustic Panel Weet je hoe Engelse/Americaanse maten uitgedrukt worden?

Citaat:
Heb ze gemaild om te vragen hoeveel het kost als ik die 242 panelen gecustomsized wil hebben voor 160 cm in de lengte met woodenstands (ga ervanuit dat die stands 30 cm zijn in lengte) dus bij elkaar 190 cm en 3 stuks van die panelen en dan ga ik er als het ware tussen staan als een soort half rondje om me heen. Dan kan ik staan voor vocalen en zitten voor gitaar spelen.
Vergeet transport niet. Ik ben ook geÔnteresseerd om deze prijs te horen.

Citaat:
En kan iemand me ook vertellen of die GIK Tri traps voor in de hoeken je 2 op elkaar plaatst om de hele hoek te bedekken of alleen 1? En waar plaats je die dan, ergens in het midden ofzo in een hoek?
Ik begrijp deze vraag niet. Ik vermoed dat je er 2 op elkaar kunt plaatsen. Je hebt contact met hen, vraag het hen even.
Wat je bedoeld met ergens in het midden op een hoek ofzo is mij onduidelijk.

Ik geloof niet dat jij veel van een doe het zelver hebt, is het niet?
Wat zie jij nu als een totale behandeling voor je kamer? Ik zou graag jouw redenering eens kennen.

Je begint de topic met
Citaat:
Heb rondgelezen op het forum maar kan nog steeds niet directe algemene regels vinden die denk ik veel startende homerecorders wel interessant vinden.
en eindigt met:
Citaat:
Ik vind dat homerecorders realistisch moeten blijven betreft isolatie en dergelijke, als opneemt in een slaapkamer of woonkamer dan moet je er alles aandoen om het beter te maken maar je moet niet verwachten dat het zo is alsof je in een superstudio zit met een aparte hok voor opnames met duizendeneuro's-super-gemeten-acoustiek en een aparte hok voor controlroom. Vandaar deze thread.
Ik hou er een beetje een leeg gevoel aan over.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 07-03-2009, 22:15
Senior Member

Eric,

Heb veel rondgelezen over die acoustic panels, de ene zegt maak ze zelf het is simpel. De ander zegt koop ze bij GIK, goed spul. Kijk ik ben maar een simpele homerecorder vandaar mijn naam 'Simple'. Heb ook uit deze topic van jou bepaalde termen geleerd en hoe je met de spiegeltechniek de plek kan vinden waar je die panels plaatst.

Inmiddels heb ik de maten op de site gevonden, stonden onder de engelse vlag.

Transport prijs? Dat vind ik nogal duur als ik op de website een order doe wat volgens hen via de UK gaat, ik kom uit op een groot bedrag (boven de Ä 200,00) dacht dat UK wat goedkoper zijn maar goed.

Ik begrijp dat je mijn vraag niet begrijpt over de GIK Tri traps. Nou kijk, die Tri trap zoals ik het op het plaatje zie is gemaakt om precies in een hoek te plaatsen. Die Tri trap is 120 cm hoog, vanaf de grond tot mijn plafond is 257 cm dat betekent dus om die hele hoek te dekken ik 2 Tri traps op elkaar moet zetten dus 120 cm + 120 cm= 240 cm. Maar dat is best duur. Dus mijn vraag is, stel ik gebruik 1 Tri trap van 120 cm in een hoek, hoe hoog plaats ik die dan? In het midden van een hoek of boven tegen het plafond aan of beneden in een hoek op de grond? Hoop dat mijn vraag nu duidelijker is, lees nu ook dat hoe ik het net geformuleerd heb niet zo geweldig duidelijk was.

Je citeert 2 stukken van me Eric, nah ja daarmee wil ik eigenlijk gewoon zeggen dat ik denk dat veel homerecorders best wel wat willen doen aan de acoustic in hen ruimte om kwalitatief wat stappen vooruit te maken maar ik vind wel dat je als homerecorder realistisch moet zijn in datgene wat mogelijk is. Nou heb ik het even over mezelf, ik wil zang en gitaar opnemen in de woonkamer en tegelijk doe ik daar de knopjes draaien dus ik moet er het beste van maken qua acoustic etc maar ik kan niet verwachten dat ik hetzelfde niveau haal alsof ik een super-studio met aparte ruimtes voor zang, drum, gitaar,engineering etc aan het opnemen.

Eric wat denk jij, een eerlijk advies. Dat spul van GIK is goed lees ik hier en daar maar als ik het zelf maak, kom ik dan een beetje in de buurt? Zie hieronder dit youtube filmpje, heb ergens in een thread gelezen dat jij deze mensen kent.

[media]http://www.youtube.com/watch?v=iyYUpkpL0gw[/media]

Ik wil dit best maken en als het mij niet lukt, is er wel iemand in mijn familliekring die het wel lukt alleen zijn dit allemaal engelse maten en engelse producten. Bestaat er ook zoiets maar dan in het nederlands, dan weet ik eigenlijk wat ik moet kopen bij een bouwmarkt.

Als je verder nog tips voor me hebt dan hoor ik het graag, maar ik dank je voor de te nemen moeite die je hebt genomen om al mijn punten 1 voor 1 te beantwoorden, bedankt.

Groet,

Simple
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 08-03-2009, 00:12
tmo tmo is offline
Senior Member

Reputatie: tmo is op goeie weg

Alles keer 2,54 doen?

Maar het gaat er niet om dat je het exact namaakt. Ik heb zelf ook zulke panelen gemaakt. Die van mij waren 2 meter groot, maar dat was om een soort booth te maken. Er zit ook lichter rockwool in. Ga naar de bouwmarkt, vraag naar dat specefieke soort Rockwool. Dan koop je latten die even groot zijn als de omtrek van de Rockwool mat. In elkaar schroeven, matje erin, doek erom heen spannen, wat heelerg makkelijk is, wat mijzelf heel erg meeviel.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 08-03-2009, 00:22
Senior Member

Hoi TMo,

Bedankt voor je reply.

Heb jij het ook gemaakt? Da's mooi.

Ik vraag me wel af he die 'Owens corning 703' platen die zijn in NL niet te verkrijgen heb wel gelezen dat de ROCKWOOL 212 platen ook goed zijn maar las ergens in een post dat deze moeilijk geleverd worden aan particulieren. Tja dan vraag ik me eigenlijk af wat ik het beste kan halen. Volgens Bert Stoltenberg : ("Als je materiaal gebruikt dat rond de 50 kg/m^3 weegt, zit je goed waat betreft het beheersen van geluidsreflecties en staande golven.") Nou vraag ik me af wat ik kan gebruiken hiervoor, heb je tips? Ik zit by the way in Nederland.

Die houtenframe is geen superklus en dat doekje spannen ook niet maar ik zie wel in youtube clips dat basstraps dikker zijn dan acoustic panelen dus vraag me af hoe ik het beste een acoustic panel of basstrap kan maken.

Als je advies hebt graag.

Groet,

Simple
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten