homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 26-02-2009, 09:18
Member

Reputatie: seka is op goeie weg
Standaard pc configuratie: any good?

hallo,

heb net een offerte opgevraagd voor een nieuwe PC, heb wat zitten zoeken hier en op het net en vermits ik nogal een hardware leek ben kwam ik hier eens wat meningen vragen over volgende configuratie.
Bedoeling is te werken met de MOTU 8pre, Cubase Studio 5 en in de toekomst waarschijnlijk een Focusrite Liquid Mix (vandaar de twee firewire kaarten, 1 zit op het moederbord en 1 PCI firewire kaartje, beiden hebben de TI chipset)

Antec 300 case
Antec Neo HE 500 EC
Giga-Byte GA-EP45-UD3
Intel Core 2 Quad Q9550 2.80Ghz
Seagate Barracuda 250 GB - 7200 RPM
Seagate Barracuda 750 GB - 7200 RPM
Club 3D GeForce 9400 GT
Kingston 2048MB 667 Mhz DDR2
Samsung DVD+R/RW/DL/RAM 22x16x16
Belkin Firewire PCI-E Card F5U504EA
Windows XP PRO SP3

prijs is 1045 euro incl. BTW

alle reacties welkom!
bedankt
Kurt
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 26-02-2009, 11:22
Member

Reputatie: Thmz is op goeie weg
Standaard Re: pc configuratie: any good?

Ik zal even iets voor je samenstellen....
Ik heb me gebaseerd op het systeem dat jij gaf van groottes van harde schijf enzo.
Systeem is goed voor muziekbewerking. Voor gamen is de grafische kaart niet zo geschikt. Als je toch graifsche toepassingen wilt gebruiken moet je 't maar even zeggen.

Ziezo:

Uitleg

Kast: Cooler Master CM 690 Zwart, Geen Voeding - RC-690-KKN1-GP grote kast met goede lichtdoorstroming zodat je componenten het niet te warm krijgen.

Voeding:Cooler Master Real Power M 520 Watt, 24 Pins, Modulaire Kabels - RS520-ASAAA1-EU
ZEER stabiele, goede voeding. Is modulair zodat kabels van de voeding die je niet nodig hebt wegzitten.

Moederbord:GigaByte GA-MA790X-DS4 - GA-MA790X-DS4 goed moederbord. AM2 chipset, dus voor AMD processors.
Kan tot 3 firewire poorten met een T.I chipset (2 vnaachter op het mobo, 1 als er een poort vooraan in de kast gebouwd is. (wat dus met de kast die ik aangaf het geval is )

Processor AMD Phenom II X4 940 Black Edition 3.00 GHz, 2 MB, 6 MB, Boxed - HDZ940XCGIBOX
De nieuwste van AMD. Is gelijk aan de Q9550. Maar beter voor je portemonnee.

Grafische kaart: HIS HD 4670 IceQ 512 MB, PCI-e 16x - H467QS512P
Redelijke grafische kaart. Zeker echte Bang for Bucks. Beter als de 9600GT en veel goedkoper!!

Harde Schijven:
750 gb: WD Caviar Black 750 GB, 7200 Rpm, 32 MB, S-ATA II/300 - WD7501AALS
250 GB: heb maar een 320 genomen omdat het prijsverschil 5 euro was: WD Caviar Blue 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300 - WD3200AAKS
Snelle hardeschijven, zeer goed. Beter als Seagate.

CD/DVD Brander/spelerSamsung SH-S223F S-ATA, Retail, Zwart - SH-S223F/RSMN niet echt een reden voor die. Maar ik ben actief lid van een pc forum en wordt veel aangeraden, niemand heeft er problemen mee dus...

Geheugen
Hier zit ik met een paar vraagjes.
4 gigabyte geheugen kost niet veel meer als 2 gig. Maar dan MOET je een 64 bit besturingssysteem hebben om de totale 4 gigabyte te gebruiken. Met 32 bits-besturingssysteem kan je maar 3 gigabyte dan gebruiken. Maar NIET ALLE apparaten ondersteunen 64 bit! Dus daarom moet je even checken op de site van de fabrikant van alle apparaten die je hebt of hij 64 bit drivers heeft voor Vista (XP is slecht met 64 bit! )
Want bv de Tascam US1641 werkt niet op 64 bit, de Alesis Multimix werkt ook niet op 64 bit....

2 gigabyte geheugen: (dan heb je een 32 bit besturingssysteem nodig): Corsair TWIN2X2048-6400 2 GB, PC6400, 800 MHz, 5, Kit Of 2 - TWIN2X2048-6400
4 gigabyte geheugen: 64 bit besturingssysteem nodig, anders kan je maar 3 gig gebruiken.
Corsair TWIN2X4096-6400C5 G 4 GB, PC6400, 800 MHz, 5, Kit Of 2 - TWIN2X4096-6400C5

Dan nog een vraagje over besturingssysteem: waarom XP? Omdat je dit vertrouwd bent? Vista Home Premium werkt ook zeer goed, zeker met Service Pack 1.
Vista Home Premium 32 bit: Microsoft Windows Vista 32-bit SP1 Home Premium, NL, OEM - 66I-02056
Vista Home Premium 64 bit: Microsoft Windows Vista Home Premium SP1 64 Bit Home Premium, NL, OEM - 66I-02023
XP Home edition 32 bit: Microsoft Windows XP Home Edition + Service Pack 2, NL, CD - N09-01990 [Is met servicepack 2, er bestaan geen versies precies met ServicePack 3 maar je kan dat gewoon downloaden vanaf microsoft site]
XP Home Eidtion 64 bit: Niet nemen, is niet goed.

Het ineensteken van het systeem: (het systeem zijn allemaal losse componenten, die ze dan in elkaar steken, anders moet je het zelf doen)

uitleg: ALLEEN HET INEENSTEKEN VAN DE PC: Salland Assemblage Desktop 3 Jaar Garantie - SAL-ASM-003
dan moet je zelf nog je besturingssysteem instellen (makkelijk: CD in pc duwen, en next blijven drukken )
PC INEENSTEKEN EN BESTURINGSSYSTEEM INSTALLEREN:
Salland Assemblage Desktop + Installatie Windows, 3 Jaar Garantie - SAL-ASM-006
tijdelijke aanbiedingen.

Ik weet niet 100% zeker of het precies goed werkt (maar wel 99.9%)
maar als je wil kan ik het navragen aan hardware experts op een pc-forum waar ik actief lid van ben.

Dit systeem lijkt me beter dan wat jij aangaf. Zal straks even totaalprijs berekenen. Als je vragen hebt, of links niet werken ofzo zeg het even (heb nogal veel moeten kopieeren, plakken)

EDIT: Totaalprijs van alleen de hardware: 738 euro

ImageShack - Image Hosting :: knipselq.jpg

Is met 2 gig geheugen als je 4 gig werkgeheugen wilt is het 15 euro meer.

Dan moet je bijrekenen:
In elkaar steken van alleen pc: 45 euro OF Inelkaar steken van PC en Installeren besturingssysteem: 50 euro
Windows Vista Home Premium 32 bit : 103 euro (64 bit paar euro meer) OF XP Home Edition 32 bit: 80 euro

Lijkt me een leuk systeem!

Ik hoop dat ik geen component vergeten heb :P

Laatst gewijzigd door Thmz; 26-02-2009 om 11:41
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 26-02-2009, 15:07
tmo tmo is offline
Senior Member

Reputatie: tmo is op goeie weg

Die voeding is leuk, maar niet superstil. Ga voor een Corsair of een Be Quiet voeding. Die zijn zelfs geruisloos.

SEKA:
Kijk hier maar eens naar. stuk betere pc voor stuk minder geld. Met 4GB, Q9650 ipv Q9550. Stille voeding, ultra stille kast, Gewone dvd brander, simpel maar doeltreffend.
Daarnaast ook assemblage, dus zodra je hij is bezorgt, hoef je alleen Vista/XP erop te knallen en je kan gaan. Ik heb er trouwens Vista X64 op bijgedaan. Kan je natuurlijk zelf kiezen.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  PC 1000 euro.jpg
Bekeken: 188
Grootte:  64.2 KB
ID: 1762  
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 27-02-2009, 13:27
Member

Reputatie: seka is op goeie weg

hey bedankt voor de reacties!
maar na alles wat ik gelezen heb ga ik toch liever niet voor AMD.

iemand nog opmerkingen over deze configuratie?
zit nog met een paar dingen waar ik over twijfel:
- zijn die seagate drives niet zo goed?
- is die videokaart okee?
- hoe zit het nu precies met XP SP3, meen ergens gelezen te hebben dat SP2 veel stabieler is voor audiotoepassingen, klopt dit?

bedankt!
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 27-02-2009, 14:17
Junior Member

Reputatie: Hammerstrike is op goeie weg

Ik zou geen Caviar Green nemen, die is trager dan de Blue/Black (tenminste als je daar je audio files naar weg wilt schrijven, voor saaie opslag is die green wel geschikt).

Verder kan een 32bit systeem wel gebruikmaken van 4GB werkgeheugen (hij laat er maar 3 zien, maar gebruikt ze wel alle 4). Als je meer dan 4GB werkgeheugen wil gebruiken dan heb je echt een 64bit systeem nodig. Tenminste dat is wat ik van het verhaal begrepen heb.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 27-02-2009, 16:12
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

TMO's voorstel zie ik ook veel meer zitten dan die van thmz. Waarom geld gaan geven aan een grafische kaart? En hoewel de Phenom II een stap in de goede richting is van AMD, blijf ik toch nog steeds Intel Core Quads aanraden. Tmo's voorstel is het meest recording gerichte.

Over die 32bit en 4Gb, 32bit kan maximaal 4Gb aanspreken, waarin bijvoorbeeld ook je grafisch geheugen enz. zit.
Lang verhaal kort, nee als hij 3.2Gb aantoont kan hij alleen maar dat aanspreken.

Vista 64 lijkt me een no brainer indien je apparatuur het ondersteunt.

Pzz
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 28-02-2009, 08:56
Member

Reputatie: Thmz is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door _-RidDim-_ Bekijk bericht
Over die 32bit en 4Gb, 32bit kan maximaal 4Gb aanspreken, waarin bijvoorbeeld ook je grafisch geheugen enz. zit.
Lang verhaal kort, nee als hij 3.2Gb aantoont kan hij alleen maar dat aanspreken.
Niet waar. Vista 32 Bit SP1 toont dat je 4 gb hebt, gebruikt 3.2: omdat mensen dachten dat hun pc stuk was

Western Digital is een zr goed merk van hardeschijven. Zou ik zeker nemen.

De Black's zijn de nieuwere (=snellere), de Blue's waren vroeger de beste, de Greens hebben ze gemaakt omdat ze zuinig zijn.

En Idd, ik had er een iets te goede grafische kaart in gestoken ()
Mijn systeem neigde al meer naar een gaming systeem :P

Kan je beter gaan voor dat van TMO. Volgens de site van asus heeft het moederbord (P5Q SE2) geen firewire aansluitingen.

Laatst gewijzigd door Thmz; 28-02-2009 om 09:34
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 28-02-2009, 15:12
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Niet waar. Vista 32 Bit SP1 toont dat je 4 gb hebt, gebruikt 3.2: omdat mensen dachten dat hun pc stuk was
Is mij ook opgevallen
Ik had het natuurlijk over wat je ziet in taakbeheer, niet systeem info

Pzz
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 01-03-2009, 13:00
Vintage Member

Reputatie: DeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatie

En waarom 100+ uitgeven aan een kast als je er ook een voor 45 kan kopen (Aopen)???

Herwig
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 01-03-2009, 14:06
tmo tmo is offline
Senior Member

Reputatie: tmo is op goeie weg

Dat realiseer je eigenlijk pas als je er 1 hebt. Ik heb een hele tijd met een Antec kastje van 40 euro gewerkt. Echt prima kwaliteit, alles netjes, geen scherpe randen, net afgewerkt.
Toen een Antec P182 gekocht, die veel wordt gebruikt bij Windows studiopc's. Was rg verbaast over hoe ontzettend stil hij is. De kasdt is enorm zwaar van zichzelf. Ik gok een kilo of 8/9. Waar m'n oude misschien 5 kilo woog. Hij heeft bijvoorbeeld dubbele wanden aan de zijpanelen, rubbertjes voor de HD's, kabelmanagment voor betere airflow etc. Je pc wordt er gewoon veel stiller van.
Daarom raad ik die kast aan.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten