homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Mededelingen

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 18-02-2009, 17:32
Junior Member

Reputatie: Hammerstrike is op goeie weg
Standaard afschrijving van gear, hoe lang gaat alles mee?

Na verloop van tijd gaan dingen kapot of zijn verouderd.
Hoe zit dat met verschillende gear die in een studio gebruikt wordt? Als je iets aanschaft, na hoeveel jaren zal je het waarschijnlijk moeten vervangen, omdat hij te versleten is, te verouderd etc?

Het is een beetje sneu als je in de loop van 5 jaar je ultieme set bij elkaar hebt gespaard om er vervolgens achter te komen dat je eigenlijk overnieuw kan beginnen. Eigenlijk moet je dan in de loop van die 5 jaar rekening mee houden dat je op een gegeven moment dingen zal moeten vervangen en daar geld voor opzij leggen die je niet kan investeren in extra of duurder spul

Om de 2 jaar is er bijv. wel weer een nieuwe update van je sequencer en ik kan me voorstellen dat bepaalde effecten na verloop van tijd te gedateert klinken, potmeters van je mixer die gaan kraken, je pc die het allemaal niet meer trekt etc.

Om maar een aantal verschillende categoriëen te noemen:
Microfoons
Interface/geluidskaart
Mixer
PC
Software
Hardware effecten
Monitors
Kabels + stands
Keyboard

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 18-02-2009, 17:35
Senior Member

Reputatie: Simple is op goeie weg
Standaard Re: afschrijving van gear, hoe lang gaat alles mee?

Hammerstrike goede vraag.

Toevallig had ik dezelfde gedachte toen ik vandaag even door de stad liep.
Ben wel benieuwd idd hoe lang je met spullen doet. Het is echt minder om
net na 5 jaar een setup klaar te hebben en dan blijkt het dat je achterloopt.

Groetekes,

Simple
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 18-02-2009, 17:48
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Eén woord: vintage....
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 18-02-2009, 17:51
Senior Member

Reputatie: Tradd wordt hier goed onthaald

De bank gaat geen aparte leningen opmaken voor een kabel, een andere voor een computer, nog een andere voor monitors (omdat die allemaal een andere levensduur hebben).

Hangt vooral af van het geleende bedrag.

Op 5 jaar is zeker mogelijk voor studiogear. Minder uiteraard, meer kan ook, maar dan moet het wel over een echt groot gaan.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 18-02-2009, 17:52
Moderator

Reputatie: wil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerd

Goeie dingen gaan lang mee en blijven bruikbaar ... Sommige van mijn SM58s zijn nog uit mijn radio years (20 jaar oud) en een SM57 zelf nog van het skifflegroepje daarvoor ;-)
Ik kan me indenken dat mensen met echte tube-gear uit de oude doos die dingen nooit willen wegdoen.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 18-02-2009, 18:36
Limited

Reputatie: Mesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstraling

micro's en alles wat analoog is blijft werken (mits correct gebruik uiteraard). tube-gear, solid-state, maakt allemaal geen fuck uit..
gaat af en toe eens geserviced moeten worden, zoals alles wat gebruikt wordt, maar verder kan je er vanuit gaan dat't voor eeuwig blijft werken..

alles wat met interfacing, software en digitaal te maken heeft..

externe fx-modules en plugins verouderen en er komen nieuwe en "betere" op de markt..
20 jaar geleden stond iedereen te juichen dat de SPX90 zo fantastisch wat.. tegenwoordig wordt diezelfde unit bestempeld als hopeloos verouderd.. die unit is nog steeds even goed als toen (werkt meestal dus ook nog steeds) maar de nieuwere klinken "beter" (lees nieuwer, moderner, anders)
na 3 jaar mag je er van uit gaan dat je "achter loopt"..

alles is relatief natuurlijk.. je kan nog steeds perfect met een protools 888 systeem een wereldplaat maken, maar je gaat bv niet met PT8 kunnen werken.. dat systeem in kwestie is bv niet meer ondersteund na PT5.

kortweg mag je stellen dat alles qua analoge gear een veilige investering is, en dat alles van digitale investeringen hopeloos verouderd gaat zijn..
waarom geeft niemand nog diezelfde 2000€ aan een pentium3, terwijl ze dat 10 jaar geleden wel deden? omdat er nieuwere, betere, snellere, sterkere alternatieven zijn..
digitale apparatuur is niet meer of niet minder dan diezelfde computer, die in dit geval voor een héél specifiek doeleinde is gebruikt.. (dedicated hardware and software).

afschrijving is overigens een héél verwarrende woordkeuze, aangezien deze term gebruikt wordt in de boekhouding van studio's..
apparatuur wordt meestal op 3 jaar afgeschreven.. wat wil zeggen dat het na 3 jaar geen boekhoudkundige waarde meer heeft voor je bedrijf, maar wel nog een reeële waarde kan hebben..
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 18-02-2009, 19:16
Active Member

Reputatie: GreenTusk is op goeie weg

Je kan perfect muziek maken met oudere gear, zie/luister maar naar Alex Gopher.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 19-02-2009, 10:52
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mesadude Bekijk bericht
afschrijving is overigens een héél verwarrende woordkeuze, aangezien deze term gebruikt wordt in de boekhouding van studio's..
apparatuur wordt meestal op 3 jaar afgeschreven.. wat wil zeggen dat het na 3 jaar geen boekhoudkundige waarde meer heeft voor je bedrijf, maar wel nog een reeële waarde kan hebben..

Afschrijving is inderdaad misschien een verwarrende woordkeuze doch kan wel een indicatie geven wanneer iets aan vervanging toe is.

ik zou graag willen weten om de hoeveel jaar ik dingen zou moeten vervangen omdat ze in kwaliteit gedegradeerd zijn of hopeloos verouderd zijn.

In hoeverre moet ik mijn budget opdelen in een deel waarvan ik de apparatuur kan kopen en een deel voor het geval ik diezelfde apparatuur in dezelfde kwaliteitsklasse moet vervangen ivm defecten/veroudering?

Als een mixer bijvoorbeeld maar 3 jaar mee gaat, en ik heb per jaar € 2000,- te besteden, betekent dat mijn budget voor een mixer niet € 2000 is, maar eigenlijk € 1500,-, omdat ik de andere € 500,- moet bewaren om deze na 3 jaar te vervangen voor een gelijkwaardig exemplaar. Daarnaast heb ik de volgende jaren maar 1500 per jaar te besteden voor andere zaken (microfoons) etc en het jaar daarna nog minder voor overige zaken. Het kan dus aardig hard aantikken.

Maar als zo'n mixer bijvoorbeeld 7 jaar meegaat voor hij echt aan vervanging toe is, dan heb ik in het begin € 1750,- te besteden en dan is de komende jaren m'n budget ook € 250,- per jaar ruimer dan in het eerste voorbeeld.

Het maakt dus best veel uit hoe lang iets mee gaat en daar moet je dan ook rekening mee houden bij je initiële aanschaf.

Aangezien ik in de loop der jaren m'n home-studio wil uitbouwen naar professioneel studio, is de boekhoudkundige afschrijving binnen 3 jaar een zware kluif, aangezien ik een geld lening op dit moment een te groot risico vind, nu ik de komende paar jaar weinig inkomsten zal genereren, tot ik echt professioneel ga.
Nu wil ik vooral oefenen, ervaring opdoen in m'n home studio en een klein beetje bijverdienen met eigen releases (en misschien wat reclame dingetjes), zodat wanneer ik een professioneel studio wil bouwen ik genoeg klanten zal kunnen werven om een lening van de bank ruim binnen de boekhoudkundige afschrijving af te kunnen betalen.

Het is daarom voor mij ook belangrijk om te weten in hoeverre ik nu kwaliteitsspul moet kopen met het oog op een toekomstige professionele studio, of dat ik beter voor low budget (wat eigenlijk een verspilde investering is als ik alles moet vervangen) kan gaan en pas echt investeren als ik professioneel ga, met het risico dat ik door het gebruiken van low-budget materiaal te weinig expertise heb opgebouwd, omdat ik de jaren ervoor genoegen heb genomen met mindere kwaliteit.

Laatst gewijzigd door Hammerstrike; 19-02-2009 om 11:06
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 19-02-2009, 12:27
Limited

Reputatie: Mesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstraling

ik wil op niemands tenen trappen, maar aan je hele uitleg te horen lijkt mij dat je héél weinig weet van waar je mee bezig bent en welke materialen nodig en belangrijk zijn voor een goeie klank..

er zijn namelijk 10-tallen verschillende configuraties om een deftige opnamestudio samen te stellen.. mét of zonder mengtafel.. (meer en meer (home-)studio's werken zonder tafel..

mijn groot advies: begin bij het begin.. en ga er vanuit dat je binnen de 3jaar ALLES opnieuw koopt.. niet omdat het versleten is ofzo, maar omdat je klaar bent voor een volgende stap.. en daartegen ga je zélf je beeld gevormd hebben over wat en hoe en hoelang het kan meegaan..

je rekensommetje van die tafels is een beetje naief..

een deftige studiotafel ben je 10K kwijt.. service-kosten per jaar, 500/1000euro..
laat je'm niet servicen, dan gaat hij na 10 jaar inderdaad niet meer werken.. laat je'm wel servicen, kan je'r in principe 100 jaar mee werken..

mijn advies: koop je een kleine deftige interface.. blijf onder de 500euro !, koop je een deftig setje monitors (rond de 500euro) en koop je enkele standaardmicro's.
blijf nog ff weg van die mixer en doe't gewoon met je muis.

als je dit onder de knie hebt kunnen we eens praten over de volgende stap. goed materiaal brengt geen expertise.. méér doen met minder wél.
iedereen kan een goeie klank maken met een Neumann door een manley. maar dat wil niet zeggen dat je weet wat je doet..
het omgekeerde is echter des te harder waarheid.
Heel veel studenten SAE (wil niemand op de tenen trappen) die tijdens hun studies in topstudio's kunne werken met al het beste materiaal, belanden nà hun studie in een "minderwaardige" studio, met minder goed materiaal en hebben geen flauw idee hoe ze een klank moeten creeëren, nét omdat alles té gemakkelijk was met dat top-materiaal. heel dat zoekprocess en technisch-creatief denken hebben ze gemist omdat het materiaal alles overnam..

Laatst gewijzigd door Mesadude; 19-02-2009 om 12:30
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 19-02-2009, 13:02
Junior Member

Ik voel me niet op m'n tenen getrapt hoor

Dat geval van een mixer was gewoon een rekenvoorbeeld. omdat het makkelijk door 4 te delen was. Ik ben zelf niet van plan een mixer te kopen, maar een degelijke interface RUIM onder die 2000 euro
maar een verschil van € 250,- per jaar komt wat duidelijker over dan € 75,- per jaar voor een interface van 450 euro, want dan komen mensenn snel met opmerkingen als 'die 75 euro per jaar kan je wel lijden', waar het mij dus niet om gaat.

Verder ga ik de komende 2 a 3 jaar nog weinig grote aankopen doen (behalve pc en monitors eind dit jaar/begin volgend jaar) en eerst iets van een opleiding doen, oefenen met mixen thuis en meehelpen (of opnemen tegen vrienden tarief wat ik thuis later mix) in een bevriende studio.

Ik ben alleen een beetje ver vooruit aan het denken om nu een idee te krijgen van het budget wat ik over X jaar nodig denk te hebben waar ik NU al wel alvast voor moet sparen (nu ik nog niet precies weet waar ik mee bezig ben).

Wat ik precies wil kopen, dat bepaal ik tzt wel, want de komende 2 jaar verwacht ik wel te weten te komen over waar ik mee bezig ben/ga zijn, maar

nu op dit moment red ik het bijvoorbeeld wel met m'n audiophile 2496 en phonic mixertje, omdat ik in m'n huidige woning geen super geïsoleerde kamer kan realiseren, maar over 3 jaar (na verhuizing) is het de bedoeling dat ik zo'n kamer wel kan realiseren en dan wil ik grote aankopen doen.
Maar voor het bepalen van m'n budget en hoeveel ik maandelijks moet inleveren (en hoeveel budget ik dan heb bij het kopen van een auto bijvoorbeeld), wil ik nu wel weten wat ik tzt nodig denk te hebben. Misschien is dat een equivalent/opvolger van de Motu 8pre interface, maar misschien weet ik dan dat ik daar niet goed mee uit de voeten zal komen en heb ik meer aan een equivalent/opvolger van de Motu 896mk3 interface.
Het maakt mij nu niet precies uit WAT ik precies nodig heb, omdat ik het nu nog niet hoef te kopen, maar mij maakt het wel uit HOEVEEL hetgene kost wat ik nodig denk te hebben, omdat ik daar nu al rekening mee moet houden. En dit neem ik liever ruim dan krap (dus ga ik vooralsnog uit van de Motu 896mk3 en kijk dan wel (na m'n opgedane ervaring) of dat perfect is of een beetje te veel van het goede)

En toen kwam ik op de vraag:
Ok, over 3 jaar (na opleiding en opgedane ervaring in mixen thuis en meehelpen in studio elders) weet ik meer waar ik mee bezig ben en weet ik wat ik zou willen kopen mbt m'n eigen wensen en wil dan het een en ander kopen, maar als ik dat heb gekocht, moet ik dan gelijk alles wat ik vanaf dat moment spaar opzij leggen (omdat ik deze zaken na 3 jaar weer moet vervangen) of kan ik daarna nog jaarlijks m'n home-studio verder upgraden.
Vandaar dus mijn vraag over verwachte levensduur van het verschillende materiaal.

Laatst gewijzigd door Hammerstrike; 19-02-2009 om 13:05
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten