homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Recording Software > Opname (DAW) software / sequencers

Mededelingen

Opname (DAW) software / sequencers Alles over opnamesoftware zoals ondermeer Cubase, Nuendo, Sonar, Logic Studio, Pro Tools, Magix Music Studio, Reaper, Audacity, Adobe Audition, Garageband, Ardour, energyXT, Renoise, Cool Edit, ....

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 30-01-2006, 09:22
Vintage Member

Reputatie: Onslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatie
Standaard Cubase, effecten en andere vraagjes.

Waarom klinkt een geëxporteerde wav-file anders dan de originele cubase file? (afgespeeld met dezelfde soundcard en monitors) Wordt deze 'bijgekleurd" door Mediaplayer?

Is er een standaard volgorde voor het gebruik van effecten?
Ik weet wel dat er geen regels bestaan, creativiteit eerst... , maar er moet toch een leidraad bestaan, wat ik normaal doe op mijn stereo uit is: eerst EQ, dan een zachte compressor limiter plus daarna een brickwall limiter, maar ik heb er geen idee van of dit wel 'katholiek' is, klank lijkt wel OK en clipt niet...

Waarom wavelab of soundforge wanneer je SX3 hebt? Wat kan je doen met een wave editor dat je niet kan met SX3?

Ben recent overgeschakeld van SL2 naar SX3. Wanneer ik een SL file wil openen met SX3, worden alle niet gebruikte audio outs van een plugin automatisch afgeschaft, kan ik hier omheen?

Ik heb eens ergens gelezen dat er een audio processor (compressor-limiter-...?)is die niet mag worden gebruikt indien men een song wil laten masteren, maar ik weet niet meer welke. Geldt dit enkel voor de stereo out of ook voor individuele sporen?

Ik weet dat dit een hele boterham is, maar als je slechts op één vraag het antwoord weet, zal dit me al heel veel helpen, bedankt.

[size=small]P4 3.4 2RAM 2x160HD, Powercore DSP, M-audio Projectmix, 88ES[/size]
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 30-01-2006, 11:40
Senior Member

Reputatie: upperlip wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Cubase, effecten en andere vraagjes.

Wordt deze 'bijgekleurd" door Mediaplayer?

Misschien eens nagaan of de EQ van Mediaplayer wel afstaat.

Is er een standaard volgorde voor het gebruik van effecten?

Regels is natuurlijk veel gezegd. Maar bvb eerst EQ en dan compressor zal een ander resultaat geven dan eerst compressor en dan EQ. Je weet dat een EQ eigenlijk een volumeregeling is maar dan enkel voor de gewenste frequenties. Als je je compressor instelt zodat je nergens clipt, en er dan een EQ achter zet, zou het dus kunnen dat je wel in het rood gaat.

Waarom wavelab of soundforge wanneer je SX3 hebt?

Je kunt natuurlijk heel wat editen in Cubase, maar wanneer je je afgewerkte mix in cubase naar een stereotrack exporteert, is een programma als wavelab of soundforge wel handig om mee te werken. Het is het laatste station voor je je cdtje brandt. Je kunt je mix nog wat bijwerken, EQ, compressie (eventueel multiband), reverb op de hele mix als het te droog klinkt... Ook handig om de fade in en out van je tracks fijn te regelen etc.

Ik heb eens ergens gelezen dat er een audio processor (compressor-limiter-...?)is die niet mag worden gebruikt indien men een song wil laten masteren, maar ik weet niet meer welke. Geldt dit enkel voor de stereo out of ook voor individuele sporen?

Als je van plan bent je opnames te laten masteren in een pro mastering studio, is het eigenlijk aan te raden niet te doen op je stereo out. Je mix moet je natuurlijk wel maken, dus plugins op individuele tracks zijn geen probleem.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

[ Bewerkt door upperlip on 30/1/2006 10:41 ]
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 30-01-2006, 13:41
Vintage Member

Reputatie: Onslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Cubase, effecten en andere vraagjes.

Thanks Upperlip,

De EQ staat wel degelijk af.

Over de effectvolgorde ben ik het met je eens, ik ben door experimenteren tot deze conclusie gekomen, maar ik wou toch bevestiging van mensen die hier al langer mee bezig zijn.

Wat wavelab betreft zie ik, zelfs met je uitleg, geen reden om mij dit aan te schaffen. Al wat je opnoemt kan ook met SX3, gewoon je mix als wav exporteren en importeren in een nieuw project. Meer zelfs, wat je opnoemt (EQ, reverb, multibandcompressie) kan gewoon op de stereo out gebeuren voor het exporteren als wav of zie ik dit verkeerd?

Als ik het goed begrijp, dus geen enkele plugin op stereo out indien je je trck wil laten masteren, thanks.

Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten